Gå til innhold

Fra en litt skuffet spiller.


Anbefalte innlegg

Som sagt jeg tror nok det største problemet er folks følelse av å være "elite", de har lagt av et gitt antall timer i spillet og "fortjener" derfor å få med seg alt innholdet i spillet, de som ikke oppfyller disse kravene fortjener da heller ikke å se hva spillet har å tilby.

 

Fokusen i spillet er nå endret, man fokuserer ikke 90% av tiden på å grinde drit bare for å oppleve andre sider av spillet, det kjedelige er fjernet og spillet er mer innbydene og mer interesangt å spille. Om folk synes det blir for lett så er det ikke vanskeligere å finne seg et annet spill å spille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir siste innlegget mitt her, tror ikke jeg orker flere slike "jeg fortjener like mye som deg"-krangler.

 

Fint eksempel er meg og Morten (-Grendel-), siden begge spiller (Holy) paladin per nå. Han har spilt siden Beta afaik, jeg startet halvannet år før The Burning Crusade (elns). Husker ikke helt. Uansett.

 

Morten har spilt mye, om man summerer opp timene. Det har jeg og. Jeg har primært holdt meg til Rogue, senere paladin, han har hoppet en del. Begge er nå mer eller mindre faste som paladin, min med ca. 60 dager played på (litt uti TBC startet jeg min). Grendel vet jeg ikke, men regner med at det er en del færre dager.

 

Allikevel, han nådde 80 før meg, har bedre gear, klarer ting fortere. Hvorfor? Ganske enkelt. Han er bedre, legger mer riktig innsatsvilje og primært, fritid. Ikke misforstå, dette betyr ikke at han spiller mer enn meg, for det vet jeg ikke. Det jeg vet er at min raidingtid er meget begrenset på grunn av andre fritidsaktiviteter, hovedsakelig musikk. Dette vet jeg ikke om Grendel har, og for alt jeg vet er han meget, meget opptatt. Min tid er spesielt presset i tidsrommet 17.00-20.00 omtrent hver dag. Gjett når de fleste guilds starter å raide. Nettopp. Dette tidsrommet. Derfor kan jeg ikke raide spesielt aktivt.

 

Dersom du setter meg og Grendel opp med to helt like characters, likt gear, lik spec etc til å heale samme encounter. Raidet er i så måte helt identisk, ytelse og alt. Hvem tror du hadde gjort det best, gjort mest for raidet (som det i det store og hele handler om). Jo, Grendel. Hvorfor? Fordi han er bedre enn meg. Kanskje bare marginalt, men han er bedre. Det Grendel også har er et miljø som deler hans innsatsvilje til å få til ting i spillet, og derfor brukte Grendel kun en uke til å cleare contet. Dette tok meg... 3?, bare å nå 80. Fordi jeg spilte i mitt tempo.

 

Så hvorfor skal Grendel, som har mer tid, mer resurrser, flere riktige folk rundt seg etc. ikke få utfordringene han søker fordi jeg, som sikkert bare er marginalt dårligere, ikke har tiden til å følge med? Hvorfor må han rette seg etter meg og ikke jeg etter han (ref. Gruul/Magtheridon/Karazhan end-TBC). Jeg kan jo, dersom jeg vil, få oppleve det samme, da det ikke er dette ferdighetsslingringsmonnet som utgjør forskjellen.

 

Takk for meg.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Dette blir siste innlegget mitt her, tror ikke jeg orker flere slike "jeg fortjener like mye som deg"-krangler.

 

Fint eksempel er meg og Morten (-Grendel-), siden begge spiller (Holy) paladin per nå. Han har spilt siden Beta afaik, jeg startet halvannet år før The Burning Crusade (elns). Husker ikke helt. Uansett.

 

Morten har spilt mye, om man summerer opp timene. Det har jeg og. Jeg har primært holdt meg til Rogue, senere paladin, han har hoppet en del. Begge er nå mer eller mindre faste som paladin, min med ca. 60 dager played på (litt uti TBC startet jeg min). Grendel vet jeg ikke, men regner med at det er en del færre dager.

 

Allikevel, han nådde 80 før meg, har bedre gear, klarer ting fortere. Hvorfor? Ganske enkelt. Han er bedre, legger mer riktig innsatsvilje og primært, fritid. Ikke misforstå, dette betyr ikke at han spiller mer enn meg, for det vet jeg ikke. Det jeg vet er at min raidingtid er meget begrenset på grunn av andre fritidsaktiviteter, hovedsakelig musikk. Dette vet jeg ikke om Grendel har, og for alt jeg vet er han meget, meget opptatt. Min tid er spesielt presset i tidsrommet 17.00-20.00 omtrent hver dag. Gjett når de fleste guilds starter å raide. Nettopp. Dette tidsrommet. Derfor kan jeg ikke raide spesielt aktivt.

 

Dersom du setter meg og Grendel opp med to helt like characters, likt gear, lik spec etc til å heale samme encounter. Raidet er i så måte helt identisk, ytelse og alt. Hvem tror du hadde gjort det best, gjort mest for raidet (som det i det store og hele handler om). Jo, Grendel. Hvorfor? Fordi han er bedre enn meg. Kanskje bare marginalt, men han er bedre. Det Grendel også har er et miljø som deler hans innsatsvilje til å få til ting i spillet, og derfor brukte Grendel kun en uke til å cleare contet. Dette tok meg... 3?, bare å nå 80. Fordi jeg spilte i mitt tempo.

 

Så hvorfor skal Grendel, som har mer tid, mer resurrser, flere riktige folk rundt seg etc. ikke få utfordringene han søker fordi jeg, som sikkert bare er marginalt dårligere, ikke har tiden til å følge med? Hvorfor må han rette seg etter meg og ikke jeg etter han (ref. Gruul/Magtheridon/Karazhan end-TBC). Jeg kan jo, dersom jeg vil, få oppleve det samme, da det ikke er dette ferdighetsslingringsmonnet som utgjør forskjellen.

 

Takk for meg.

 

Det der tror jeg faktisk var en av de bedre postene jeg har lest her på flere måneder og supplerer nydelig til mitt eget inlegg for et par sider tilbake.

 

Personlig gir jeg det siste sjangs med Ulduar. Stiller opp med consumables så vell til bosser som til trash. Det trenger ikke være "M'uru-hardt" men om det ikke gir meg og mine en utfordring så er det på tide og kaste inn håndklet og la casuals bli kronet til konger.

Endret av -Grendel-
Lenke til kommentar
Snip

 

Ser poenget og er delvis enig. Skjønner alle argumentene. Men slik wow er nå, og kommer til å være fremover så er instancer tunet casual++/harcore- i vanskelighet. Da med mulighet for å gjøre dem enda vanskeligere med feks 10man-Sar med 3 drager som er Hardcore++

 

Dette er etter min mening det absolutt beste måten å gjøre det på. La gjerne denne hardcore versjonen droppe imba gear, slik at dem som ønsker e-peen kan få det.

Selv spiller jeg av EN grunn, pga spillet og warcraftuniverset har en utrolig facinerende historie. Denne opplever man i stor grad gjennom raids, og jeg, sammen med over 50% av brukerbasen, ønsker å oppleve dette uten å raide 6 dager i uka.

 

Så tild ere som kalger: Har dere gjort Sar med 3 drager? Har dere clearet Naxx 25-man uten dødsfall? etc...

 

 

Dersom jeg kjøper samme kabeltv-abonement som naboen, så forventer jeg å kunne se de samme filmene som han, uten å være nødt til å se like mye på TV som han gjør.

(og ja jeg ser svakeheten i argumentet, men samme svakheten(bare motsatt) finnes i argumentet dere/du ga)

 

 

Og Lycan: grunnen til at han skal rette seg etter deg, og ikke omvendt er fordi det er flere av "deg" som spiller wow, enn det er av "han". (med mindre han er en urbefolkning vell og merke)

 

JEG håper hvertfall ikke at wow blir alt for lett. Men jeg ønsker helelr ikke at det skal være 2 raid tiers mellom Harcore og Casual, slik det til tider var i TBC. Og jeg tror det er her det stikker hos harcorespillere. De ønsker ikke at casuals skal raide samme instance som dem.

 

@Grendel: ser du på ting som Sartharion med 3 adds som en "del" av instancen, og vanskelighetsgraden? Eller er dette bare "noe morsomt som vi ikke bryr oss med"? stiller spørsmålet til deg direkte fordi jeg ikke har fått et klart svar på det noen andre plasser jeg har spurt, og siden vi stiller i to foholdsvis forskjellige grupper med take på hva vi vil med spillet. Hva er ditt syn på slike ting for å heve vanskelighetsgraden og for å imøtekomme hardcorespillere?

 

 

(faen så mange edits det ble her da :D )

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Sikkert rart å se en post av meg her nå, men det kom faktisk saklig og god argumentasjon her, så jeg gir det et forsøk til.

 

Dersom jeg kjøper samme kabeltv-abonement som naboen, så forventer jeg å kunne se de samme filmene som han, uten å være nødt til å se like mye på TV som han gjør.

(og ja jeg ser svakeheten i argumentet, men samme svakheten(bare motsatt) finnes i argumentet dere/du ga)

 

Neida, den er ikke for galen. Men.

 

Naboen er teknisk anlagt, og har derfor pimpet dekoderen sin slik at han får inn klarere signaler (bla bla, jeg vet). Enda dere betaler det samme, han har bare lagt noe ekstra i det. Husk at du betaler for mulighetentil gear, instances og utfordringer, det er ikke gitt at det skal kaste av seg fra øverste hylle.

 

 

Ser poenget og er delvis enig. Skjønner alle argumentene. Men slik wow er nå, og kommer til å være fremover så er instancer tunet casual++/harcore- i vanskelighet. Da med mulighet for å gjøre dem enda vanskeligere med feks 10man-Sar med 3 drager som er Hardcore++

Problemet skjer om/når denne utviklingen får fortsette. En gruppe bestående av tre oppegående (evt. 8 - 22 etter raidstørrelse) kan klare mange utfordringer i spillet allerede, selv om resten er mildt tilbakestående. Tenk hva slags spill vi da vil bli sittende igjen med? Teknikkene i wow er ikke vanskelige, og de er i høyeste grad konfigurerbare, så det er kun vilje og innsats som begrenser. Derfor er en slik utvikling selvdestruerende for et friskt, godt miljø og et spennende spill.

Lenke til kommentar
Naboen er teknisk anlagt, og har derfor pimpet dekoderen sin slik at han får inn klarere signaler (bla bla, jeg vet). Enda dere betaler det samme, han har bare lagt noe ekstra i det. Husk at du betaler for mulighetentil gear, instances og utfordringer, det er ikke gitt at det skal kaste av seg fra øverste hylle.

Ja, den har jeg vær tborti en gang tidligere i en lignende diskusjon, muligens fra deg:)

Og ja, jeg er enig. MEN, forksjellen skal ikke være så stor at jeg sitter med svart/hvit, mens naboen har FullHD.

 

Problemet skjer om/når denne utviklingen får fortsette. En gruppe bestående av tre oppegående (evt. 8 - 22 etter raidstørrelse) kan klare mange utfordringer i spillet allerede, selv om resten er mildt tilbakestående. Tenk hva slags spill vi da vil bli sittende igjen med? Teknikkene i wow er ikke vanskelige, og de er i høyeste grad konfigurerbare, så det er kun vilje og innsats som begrenser. Derfor er en slik utvikling selvdestruerende for et friskt, godt miljø og et spennende spill.

Igjen, Fullstendig enig. Liker selv fighter der man tester "skill" og koordinasjon, slik som den fighten i naxx der man må "cmon dance with me", som dem roper på TS. Her ramler slike "vanskelig å gjøre 2 ting på en gang" folk fort bort.

Figher som Vash og Kael'Thas prenerfbat, o.l. er etter min mening overkill. Gjør gjerne tweaker og "optional modes" some gjør ting insane vanskelig, men ikke la dem være så vrien per default.

 

Kan nok en gang trekke eksempel fra guilden min. Vi rekruterer utelukkene 20+ spillere, har ingen krav til raiding, og er overall gode spillere når vi vil. MEN, vi har ikke tid å raide så ofte. Toppen 2 ganger i uken med 25mans (oftest bare en gang) dette gjør at vi må prioritere. Ofte clearer vi en instance, fortsetter så til neste, og farmer ingen instance etter at vi har clearet den med mindre det er den vanskeligste.

I TBC ga dette oss store problemer siden Gruul/mag og SSC måtte farmes en del for å få gear til Eye og MH. Vi slapp opp for tid. At fighter som Kael tar måneder å lære prenerf er også en stor feil imo.

10mans er her en VELDIG bra sak bra blizz sin side, siden den fjerner mye av behovet for farming av 25mans etter gear. Vi har ofte 10mans raid gående siden det er letter å skaffe folk til dem, og gearer opp til 25mans forsøk fra dem.

 

En normalt opplagt gruppe spillere bør etter min mening ikke bruke flere enn 4-5 kvelder med wipes for å klare en boss. Og deretter kan man godt bruke måneder på å klare fighten på "under 20 min" slik som i ZA og "hard-mode" slik som OS.

Lenke til kommentar
og la casuals bli kronet til konger.

 

Lenge siden det skjedde : [

Ingen casuals dreper drager + adds enda, men det har jo ikke du heller gjort. Så hvordan kan du da klage over at ting er for lett når du ikke har giddet/klart å gjort alt?

Blir som å klage på at NM er fo lett, åsså gidder man ikke delta i VM...

 

Så forklar meg, HVORDAN er casuals kronet til konger? Springer gud og hverman rundt med Black/twilight drake mounts? eller med Immortal/Undying titler?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Er lei WotLK jeg også egentlig. Blizzard har ikke på langt nær innfridd det med at alle DPS klasser skal ligge tett oppimot hverandre med tilnærmet likt gear. Ingen instancer er spesielt utfordrende i seg selv, men laggen gjør dem interessante på en irriterende måte. Noen dager er det nærmest ikke gøy å spille på grunn av akkurat dette, og man wiper på enkelte encounters på grunn av store lagspikes. Dette er jeg også særdeles misfornøyd med og håper at det endrer seg til neste instancetier.

 

Likte det bedre når det tok mange raiddager for å perfeksjonere en boss slik som i Vanilla, tenker da spesielt på bosser som Four Horsemen og C'thun.

Lenke til kommentar
og la casuals bli kronet til konger.

 

Lenge siden det skjedde : [

Ingen casuals dreper drager + adds enda, men det har jo ikke du heller gjort. Så hvordan kan du da klage over at ting er for lett når du ikke har giddet/klart å gjort alt?

Blir som å klage på at NM er fo lett, åsså gidder man ikke delta i VM...

 

Så forklar meg, HVORDAN er casuals kronet til konger? Springer gud og hverman rundt med Black/twilight drake mounts? eller med Immortal/Undying titler?

 

Ok så det er ett ( 1! ) encounter i spillet som ikke enhver dust kan klare og da er spillet fint? Jeg annser ikke Immortal som noe det er vits i å prøve på. Du får ingenting ekstra for å gjøre det og det er til tider mye RNG i bildet når det gjelder å klare dette.

 

Sartharion med 3 drager er uansett ikke et vanskelig encounter. Det er en gearcheck ja, og det krever at du har oppegående prester og bruker cooldowns riktig ja. Men det er ikke ekstremt vanskelig. Vi brukte mye mye mye mindre tid på dette en på TBC-bosser.

 

Svarer på de andre inleggene her etter jobb.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk holdes tilbake fordi de bruker mer tid på spillet? Det var aldri snakk om straff, kun "mindre" belønning.

 

Fordi Blizzard tjener mer på å levere til den store majoriteten av spillere. Folk betaler det samme om de spiller en eller femten timer i døgnet; Klart det er formålstjenlig å levere innhold til den spillertypen det er flest av. Hardcore-banden er og blir en minoritet - en fryktelig høylytt og selvrettferdig minoritet, men fremdeles en minoritet. Enkelte her går seg helt vill i casual-hatet, og glemmer at det er noe så enkelt som kynisk markedspolicy som ligger til grunn for retningen spillet går i.

 

Hele hardcore-opplegget i Vanilla var et feilsteg i forhold til mesteparten av brukerbasen, et resultat av at de lot en raidkåt EQ-tulling uten andre kvalifikasjoner enn å ha krasjet en server bestemme retningen på spillet.

Lenke til kommentar

Ikke undervurder hva en skikkelig "hard" og uoppnåelig instance gjør for folks følelse over hvor epic spillet er. Jeg husker tidlig i vanilla hvor imponerende BWL og senere Naxx loot var, siden jeg aldri var i nærheten av å komme dit. Jeg tror ikke det er så "farlig" at det er noe som det er sykt vanskelig å få tak i så lenge man gir folk masse annet content.

Lenke til kommentar
og la casuals bli kronet til konger.

 

Lenge siden det skjedde : [

Ingen casuals dreper drager + adds enda, men det har jo ikke du heller gjort. Så hvordan kan du da klage over at ting er for lett når du ikke har giddet/klart å gjort alt?

Blir som å klage på at NM er fo lett, åsså gidder man ikke delta i VM...

 

Så forklar meg, HVORDAN er casuals kronet til konger? Springer gud og hverman rundt med Black/twilight drake mounts? eller med Immortal/Undying titler?

 

Ok så det er ett ( 1! ) encounter i spillet som ikke enhver dust kan klare og da er spillet fint? Jeg annser ikke Immortal som noe det er vits i å prøve på. Du får ingenting ekstra for å gjøre det og det er til tider mye RNG i bildet når det gjelder å klare dette.

 

Sartharion med 3 drager er uansett ikke et vanskelig encounter. Det er en gearcheck ja, og det krever at du har oppegående prester og bruker cooldowns riktig ja. Men det er ikke ekstremt vanskelig. Vi brukte mye mye mye mindre tid på dette en på TBC-bosser.

 

Svarer på de andre inleggene her etter jobb.

 

Takk:) Har lenge ventet svar på det spørsmålet.

Men dersom ting blir for lett skjønner jeg frustrasjonen! Men regner med blizz finner på noe vrient i ulduar neste patch... er bare å håpe=)

Lenke til kommentar
Så hvorfor skal Grendel, som har mer tid, mer resurrser, flere riktige folk rundt seg etc. ikke få utfordringene han søker fordi jeg, som sikkert bare er marginalt dårligere, ikke har tiden til å følge med? Hvorfor må han rette seg etter meg og ikke jeg etter han (ref. Gruul/Magtheridon/Karazhan end-TBC). Jeg kan jo, dersom jeg vil, få oppleve det samme, da det ikke er dette ferdighetsslingringsmonnet som utgjør forskjellen.

 

Takk for meg.

 

Så han skal premieres fordi han dedikerer mer tid til spillet?

 

Husker vi hadde en diskusjon her før Wrath of the lich king angående cold weather flying skill. Der ble argumentasjonen for "logikken" bak skillen at Blizzard vil at folk flest skulle se mest mulig av spillet fremfor å bare fly over ting og rushe seg til level 80.

 

Samme argumentasjon kan brukes i dette tilfellet og.

 

Så har man og det ganske elementære punktet at ingen skal premieres for å tilbringe eksepsjonell mye tid i spillet. Du kan selvfølgelig gjøre det, og dermed få utstyret raskere enn hva andre ville fått, men over tid vil de som ikke bruker lang tid på spillet ta dem igjen.

 

Nå har heller ikke hele innholdet i Wrath of the lich king kommet ut, man venter fremdeles på 2 raid instanser som ikke er kommet enda. I tilegg har man heroics mod av raid instanser. Om folk synes dette blir for lett så er det beklagelig å si at WoW er ikke lengere spillet for dem.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal folk holdes tilbake fordi de bruker mer tid på spillet? Det var aldri snakk om straff, kun "mindre" belønning.

 

Fordi Blizzard tjener mer på å levere til den store majoriteten av spillere. Folk betaler det samme om de spiller en eller femten timer i døgnet; Klart det er formålstjenlig å levere innhold til den spillertypen det er flest av. Hardcore-banden er og blir en minoritet - en fryktelig høylytt og selvrettferdig minoritet, men fremdeles en minoritet. Enkelte her går seg helt vill i casual-hatet, og glemmer at det er noe så enkelt som kynisk markedspolicy som ligger til grunn for retningen spillet går i.

 

Hele hardcore-opplegget i Vanilla var et feilsteg i forhold til mesteparten av brukerbasen, et resultat av at de lot en raidkåt EQ-tulling uten andre kvalifikasjoner enn å ha krasjet en server bestemme retningen på spillet.

 

Enig med deg her.

Jeg sluttet med Wow vanilla pga det ga meg ingenting utover lev 60.

Ser at mye er rettet med WOTLK og at man nå får mer følelse av framgang med Cinematics etc noe som er viktig for meg i en mmorpg.

Men igjen, tror ikke jeg gidder å starte på nytt for å grinde opp en char til lev 80, tar for lang tid og er kjedelig når man allerede har gått igjennom mye av spillet.

Lenke til kommentar

det jeg lure på er hvor dere finner disse pug gruppene som er så imbala bra at dere kan cleare naxx på en kveld , jeg hater pug , det består utelukkende av idioter føler jeg , har enda til gode og finne pug grupper som kan klare selv de enkleste ting , og grupper utelukkende med quild memberes av den grunn .

i pug grupper tror jeg jeg har til gode og faktisk cleare en hc instans , men med guild raser man gjennom instanser .

Lenke til kommentar
Så han skal premieres fordi han dedikerer mer tid til spillet?

 

Hvorfor skal dere absolutt ha alt servert på sølvfat? Kan du med hånden på hjertet si at alle andre som investerer ENDA mindre tid en deg, og som setter seg ENDA mindre inn i spillet skal få servert alt det samme som deg siden han betaler det samme uten at du synes det blir feil?

 

Jeg ser på det litt på samme måte som trygdesnyltere for å være helt ærlig. Bare siden de bor i landet skal de ha rett på alt det samme.

Lenke til kommentar
Så han skal premieres fordi han dedikerer mer tid til spillet?

 

Hvorfor skal dere absolutt ha alt servert på sølvfat? Kan du med hånden på hjertet si at alle andre som investerer ENDA mindre tid en deg, og som setter seg ENDA mindre inn i spillet skal få servert alt det samme som deg siden han betaler det samme uten at du synes det blir feil?

 

Jeg ser på det litt på samme måte som trygdesnyltere for å være helt ærlig. Bare siden de bor i landet skal de ha rett på alt det samme.

 

Det dere i bunn og grunn er uenige om er hvor mye tid brukt i spillet som skal klassifiseres som "nok" til å få oppleve alt av innhold. Jeg er selv av den gruppen som mener at 4 timer på å cleare naxx holder i lange baner og dette inkluderer et par wipes av folk som ikke vet hva de driver med.

 

edit:

Jeg har ingenting i mot av encounters kan være vanskelige (og ganske mye vanskeligere enn naxx er nå), det er den enorme mengden tid man måtte legge inn i vanilla wow som plaget meg mest (gjelder til dels TBC også).

 

Å bruke 50 timer i uken på et spill er sikkert fint og flott for et fåtall spillere, men jeg er glad WoW ikke er et slikt spill lengre.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...