Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ikkje bare det, men mange SSD'er burster i 5 sekunder før dei blir 1000 ganger treigere også. For meg har Optane samme effekt som å oppgradere RAM, bare vesentleg billegare.

 

Har Optane i 3 pc'er her til "c:\" Vet ikkje om jeg tør å gå tilbake til vanlig ssd :p

 

Måtte Optane på 1TB+ bli svinebillig snarest :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da ble plassbehovet såpass prekært at 970 EVO Plus 2TB er bestilt... Merker neppe forskjell fra 960 EVO 1TB i ytelse men det er et OK hopp likevel basert på tester. 

 

Tviler litt på at PCIE4 og nye og kjappere disker kommer veldig fort, men da får jeg bare tåle den skuffelsen isåfall :p 

Lenke til kommentar

Da ble plassbehovet såpass prekært at 970 EVO Plus 2TB er bestilt... Merker neppe forskjell fra 960 EVO 1TB i ytelse men det er et OK hopp likevel basert på tester. 

 

Tviler litt på at PCIE4 og nye og kjappere disker kommer veldig fort, men da får jeg bare tåle den skuffelsen isåfall :p

 

Skal du ha noe som er merbart raskere, må det bli en Optane 905p da, men du får jo mere lagrings plass :)

Lenke til kommentar

"Intel Optane SSD 905P 1.5TB" ser jo litt fristende ut å ha som eneste drev i det nye bygget så kan jeg spe på med litt 660P som lagring etterhvert.

 

Hva vil man merke av forskjell på 905P for "OS/PROG/SPILL" vs 660P i "real life"?

 

 

EDIT:

Virker som "Intel Optane SSD 905P HHHL PCIe 960GB" gir vesntlig mer "bang for buck" da 1.5TB dobler prisen.

8775_2_intel-optane-ssd-905p-1-5tb-revie

 

I dag har jeg 1x120 (31 free), 2x160@R0 (159 free), 1x500 (172 free) .

Det som er "free" er etter litt overfladisk rydding som å slette spill jeg ikke spiller akkurat nå, kjøre litt diskclean osv.

 

Men det betyr at jeg i dag totalt har 940GB med SSD hvor 362Gb er ledig. Da vil jeg nok klare meg lenge med en 905P 960GB og evt. kunne spe på med 660P om behovet kommer.

 

Man får jo også "bedre plass" av å ha all tilgjengelig plass på samme volum/C kontra å sette opp 3 skillevegger.

 

 

EDIT

Tipper også jeg vil merke "real life" forskjell på hastighet kontra eldgamle intel og samsung SSDer :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Virker som "Intel Optane SSD 905P HHHL PCIe 960GB" gir vesntlig mer "bang for buck" da 1.5TB dobler prisen.

 

Tja ut fra de prisene vil jeg si at 480GB modellen gir mer for pengene enn dem andre Optane modellene. Så hva med å velge den + en 1TB Intel 660p f.eks?

 

Tipper også jeg vil merke "real life" forskjell på hastighet kontra eldgamle intel og samsung SSDer :p

 

Jeg testet en gang en Optane 900p og sammenliknet med min gamle Intel 750 NVMe SSD. Til mitt bruk merka jeg ikke forskjell, så sendte Optane i retur. Men...Intel 750 er jo ikke akkurat dårlig heller da. For deg som har enda eldre SSD'er, så vil forskjellen være mye større vil jeg tro, men igjen det kommer an på ditt bruk. Rå ytelse er ên faktor, men andre ting som betyr noe også, som f.eks at Optane 905p blir ikke tregere selv om den er nesten helt full - det gjør en Intel 660p og andre. Iallefall på skrivehastighet. Så er levetiden på Optane mye bedre også. Så har du råd til den, go for it :)

Lenke til kommentar

Godt tips Betroz! Thanks, da blir det nok en Optane 905P 480GB + 1-2TB 660P. 

 

Da skal jeg ta hensyn til det i hovedkort kjøpet.

 

 

EDIT:

Hva er egentlig forskjellen på 900P og 905P? Finnes ikke 905P I PCIe utgaver for mindre enn 960GB?

 

Ser ut som dette er den jeg skal kjøpe da:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4545911

 

 

Ser forskjellen her:

905 er bare fra 960 opp og 900 er bare opptil 480.

https://www.prisjakt.no/product.php?j=4851537,4545911

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på 900P og 905P? Finnes ikke 905P I PCIe utgaver for mindre enn 960GB?

 

Ser ut som dette er den jeg skal kjøpe da:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4545911

 

Du får Optane 905p i 480GB utgave, men ikke som PCI-E kort : https://www.proshop.no/SSD/Intel-Optane-SSD-905P-Series/2683256

Du trenger vel en sånn U.2 PCIe 3.0 x4 port på hovedkortet du skal kjøpe. Nizzen vet vel mer her.

 

Optane 905p er bittelitt raskere enn 900p.

 

Edit : Det følger med en U.2 to M.2 Adapter Cable du kan bruke :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest trenger ikke Optane, men driver du på med databaser, virtuelle maskiner, eller ønske å bruke den som disk cache så er den ikkje feil.

 

Det er ganske spesielt å ha 64GB swap med Optane og se at maskina enda "flyr" selv om den swapper som faen :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer og kjøpe meg ny SSD til OS og spill da den jeg har oppfører seg merkelig. Kan nesten ikke skrive til disken under nedlasting fra steam.

 

Jeg har siklet litt på Samsung 970 evo plus.  Men fikk tips om at Intel 660p gir mere bang for the bucks. 

 

Planen er å kjøpe 1Tb

 

Er det noen som har tanker og formeninger om dette? 

 

Har dette hovedkortet: https://www.komplett.no/product/850567?noredirect=true#technical-details

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Sitter og vurderer og kjøpe meg ny SSD til OS og spill da den jeg har oppfører seg merkelig. Kan nesten ikke skrive til disken under nedlasting fra steam.

 

Jeg har siklet litt på Samsung 970 evo plus.  Men fikk tips om at Intel 660p gir mere bang for the bucks. 

 

Planen er å kjøpe 1Tb

 

Er det noen som har tanker og formeninger om dette? 

 

Har dette hovedkortet: https://www.komplett.no/product/850567?noredirect=true#technical-details

 

660p er ikkje voldsomt rask, men rask nok ssd for de fleste. Jeg har den i 2TB som ssd nr 2 for lagring. Vil du ha raskere så er Adata sx8200 pro en av de raskeste m.2 ssdene til OS med over 70MB/s random read på 4k @DQ =1 :) Samme med HP ex950.

 

Egentlig må du velge å ha en billig og litt "treigere" (er ssd tross alt) eller å ha en veldig rask en men dyrere.

 

For den normale bruker, så er nok 660p det desidert beste kjøpet :)

Lenke til kommentar

660p er ikkje voldsomt rask, men rask nok ssd for de fleste. Jeg har den i 2TB som ssd nr 2 for lagring. Vil du ha raskere så er Adata sx8200 pro en av de raskeste m.2 ssdene til OS med over 70MB/s random read på 4k @DQ =1 :) Samme med HP ex950.

 

Egentlig må du velge å ha en billig og litt "treigere" (er ssd tross alt) eller å ha en veldig rask en men dyrere.

 

For den normale bruker, så er nok 660p det desidert beste kjøpet :)

Ser ut som 1Tb versjonen av adata ikke er på lager. Vurderer bare å rive ut i samsung 970 da :p

Lenke til kommentar

Ser ut som 1Tb versjonen av adata ikke er på lager. Vurderer bare å rive ut i samsung 970 da :p

 

Om du ikkje tør å kjøpe fra computersalg da.. De har vel både ex950 og sx820 pro...

 

Etter å ha google litt, så virker det som en bra butikk å handle fra. Har vært i danmark i flere år.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...