Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Til dere som liker å spandere 850kr. på embalasje så kan det jo nevnes at amentio.no nå lagerfører retail versjonen av X25M

.. i den grad man kan si at Amiento har lager i det hele tatt.

 

Wow, hva følger med i denne esken? Noe må da forsvare de ekstra 900kr i pris?

Antagelig en SATA-kabel, brakett for å feste en 2,5" disk i en 3,5" brønn, skruer, brukerveiledning med fargetrykk og en CD med noe ubrukelig dilldall på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retail inneholder

"7Retail box includes installation kit that contains: 3.5" desktop drive bay adapter to 2.5" SSD adapter bracket, screws, installation guide, and warranty documentation"

 

Link

 

edit:

Til den merprisen er det bare å holde seg unna, hvis man ikke samler på original esker ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Theo,

 

JBOD vil nok fungere helt greit, ser ingen grunn til noe annet, så lenge man har gode backup rutiner ;-)

 

Jeg har ikke tilgjengelig noen nå men kunne prøvd 80GB Intel + 120GB Vertex.

 

Hmmm, kom på noe nå.

Kan hende jeg kan prøve 120GB + 250GB Vertex, skal legge om til W7 RTM i dag (MSDN) så da blir 250GB'rn ledig en liten periode.

Raid0 er jo mer risikabelt enn JBOD ift. å miste data, så det er ingen bekymring :).

 

Hadde vært helt konge om du fikk testet ytelse osv i JBOD, samt evt. teste kontroller JBOD vs Win7 JBOD?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Retail inneholder

"7Retail box includes installation kit that contains: 3.5" desktop drive bay adapter to 2.5" SSD adapter bracket, screws, installation guide, and warranty documentation"

 

Link

 

edit:

Til den merprisen er det bare å holde seg unna, hvis man ikke samler på original esker ;-)

Jøss, ikke SATA-kabel eller CD en gang. Det er den dyreste emballasjen jeg har lest om på lenge.

Lenke til kommentar
.. i den grad man kan si at Amiento har lager i det hele tatt.

Amentio har faktisk et eget lager i samme bygg som kundesupporten sitter.

 

Hadde inne en ordre på 5 varer som utrolig nok kom fra 5 forskjellige leverandører. De hadde ikke noe på eget lager så det tok 14 dager før jeg fikk det jeg bestilte. Så selv om Amentio sier de har en vare på lager mener de da mest sansynlig på eksternt lager.

Lenke til kommentar
Hehe, grrrr :p

Jeg som hadde tenkt til å dra ned nå å hente den i møllergata 1 og greier.

Det kommer nok flere tog, og blir snart din tur, gamle ørn. ;)

Må forresten få lov å berømme Digital Impuls litt her altså. Bestilte 160GB gen2 kl 12.30 i går, og hentet den på posten kl 09 i dag så det var raskt ekspedert.

 

Sikkert svart på før, men et lite spørsmål; er det noen ytelsesmessige ulemper med å partisjonere SSD disker?

Lenke til kommentar

Nå er jeg despo etter hjelp her.

 

Har fått meg Intel X25-M 80gb disker, og skulle oppdatere firmware på dem.

Har fulgt nøye "guidelines" som står hos Intel.com download center, hvordan man skal utføre updaten.

Men .iso filen som jeg brenner ut, virker som har feil data. For det som kommer opp er langt ifra det som blir beskrevet i .pdf filen for "howto" hos intel.

Hos meg kommer det bare opp noe info. så står bare markøren og blinker. Har prøvd å vente for og se om det skjer noe, men neida.

 

Har testet alt av bios instillinger for harddisker: AHCI, compatible, etc. men virker ikke som det er noe som funker. For øvrig jeg har ingen password detection på diskene heller, som intel anbefaler å skru av.

 

Hvis det er noen som kan hjelpe meg på rett vei her, er jeg takknemlig - gjør jeg noe feil? :cry:

 

Til info:

HK: Asus P5Q Deluxe

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Theo,

 

Det finnes ikke noe valg i raid bios (GB UD5) for JBOD så den eneste måten å teste det hos meg var ved å opprette et spanned volume i Disk Management (W7)

Den logiske disken ble da på 357GB (384.091.287.104 bytes) basert på Vertex 120+250GB.

("diskene" konverteres til Dynamic)

 

SSD'ene vises som enkelt "disker" i HD Tune og jeg får ikke målt ytelsen på volumet, kun på den enkelte SSD.

 

Løsningen er helt grei og fungerer godt hvis man vil slå sammen disker for å få større plass.

Lenke til kommentar
Ang spørsmålet mitt vedrørende SSD-basert ekstern løsning på forrige side; noen som vet om eksterne bokser med plass til to 2,5" enheter?

 

Husker jeg skrev om en boks fra Patriot en gang, men har ikke sett noe mer til den.

 

 

Man kan jo bare sette inn en overgang fra 3,25" til 2,5" da :)

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp av dere jeg.

 

Bestilt meg en X25-M til slik at jeg skal kjøre RAID 0 fra ich10r på hovedkortet. Er mange år siden sist jeg kjørte med RAID, så jeg husker lite av hvordan man best setter dette opp.

 

Kunne dere sette opp en enkel liste over ting jeg bør få med meg? Stripe size osv. Skal ha Win7, programmer og noen spill på det. Trenger noe som yter jevnt over bra på dette. Max sekvensiell ytelse i benchmarks bryr jeg meg ikke om. Men fint om programmer om spill laster så raskt som mulig så klart. Trenger en sweetspot.

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Betroz,

 

Jeg anbefaler å kjøre relativt liten stripe size, 32KB eller 64KB gir som regel best ytelse mtp IOPS.

 

Utover det er det bare tut og kjør med W7, den har alt utenom IMSM som du kan laste ned.

 

Regner med du har god kontroll på BIOS og raid bios men her er en liten oppsummering.

 

1) velg raid mode i bios til HK

2) etter boot velger man så Ctrl+I for å gå inn i raid bios

3) velg disker, type raid, stripe size og raidet er klart for installering.

(raid-bios er rimelig selvforklarende mener jeg)

4) boot på nytt og velg raidet som boot disk. (kan være nødvendig)

5) installer OS

 

Hvis man er usikker kan det være smart å kople fra andre lagringsenheter mens man definerer raid og installerer OS, da unngår man tabber og sjangsen for å miste data er tilnærmet borte.

Lenke til kommentar
Nå er jeg despo etter hjelp her.

 

Har fått meg Intel X25-M 80gb disker, og skulle oppdatere firmware på dem.

Har fulgt nøye "guidelines" som står hos Intel.com download center, hvordan man skal utføre updaten.

...

Til info:

HK: Asus P5Q Deluxe

 

Du kan jo prøve å laste ned og brenne ISO på nytt.

 

Jeg oppdaterte mine X25 på et P5Q Deluxe så HK er ikke problemet, så lenge man velger rett boot medie så skal det fungere.

Husk at SSD'ene må stå på en ICH10R port, ikke de til høyre venstre.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp av dere jeg.

 

Bestilt meg en X25-M til slik at jeg skal kjøre RAID 0 fra ich10r på hovedkortet. Er mange år siden sist jeg kjørte med RAID, så jeg husker lite av hvordan man best setter dette opp.

 

Kunne dere sette opp en enkel liste over ting jeg bør få med meg? Stripe size osv. Skal ha Win7, programmer og noen spill på det. Trenger noe som yter jevnt over bra på dette. Max sekvensiell ytelse i benchmarks bryr jeg meg ikke om. Men fint om programmer om spill laster så raskt som mulig så klart. Trenger en sweetspot.

 

Takker for all hjelp :)

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=52912

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...