Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For min del er vel egentlig lovnad om TRIM-støtte og PRISEN revolusjonen med gen2-diskene. Skulle trim komme samtidig med win7 eller i etterkant?

 

Tja, de aller fleste SSD produsentene lover TRIM til nåværende og kommende disker til Win7 launch, så ikke veldig revolusjonerende akkurat, obligatorisk vil jeg si. Prisen, ja den er blitt bedre, men fremdeles langt fra noen revolusjon med 1900-2000,- for 80gb, men uansett det eneste rette SSD valget idag mtp konkurentenes priser og ytelse....

 

Anandtech sier firmware med TRIM skal komme rundt Win7 launch for 34nm, så det er ikke noen spikret dato akkurat, jeg venter lett til denne dukker opp før jeg vurderer disse, og skulle en verdig 34nm konkurent dukke opp rundt slippdatoen til Win7/firmware så får denne pengene mine.

 

Her er forøvrig Anandtechs mening om TRIM firmware i The SSD Anthology artikkelen:

 

"To the manufacturers making these drives: your customers buying them today at exorbitant prices deserve your utmost support. If it's possible to enable TRIM on existing hardware, you owe it to them to offer the upgrade. Their gratitude would most likely be expressed by continuing to purchase SSDs and encouraging others to do so as well. Upset them, and you'll simply be delaying the migration to solid state storage."

 

Han "glemte" visst dette når han skrev om 34nm....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
På tide med et dumt spørsmål... kan ssd'er (X25-M) brukes på gamle HK eller er det kun de nyeste?

Jeg ser at ingen har svart på dette ennå. Svaret er at du kan bruke disse på alle hovedkort med SATA-porter. Altså inntil 6 år gamle hovedkort. (Eller ennå eldre om du setter inn en SATA-kontroller i f.eks PCI-sporet). Hovedkortet, OS og programmer ser ikke noen logiske forskjeller på vanlig SATA harddisk og SSD, bortsett fra at sistnevnte yter bedre.

Lenke til kommentar

Har noen av dere eksperter testet diskene til supertalent?. Nå håper jeg dere i kor sier JAAAA DEN ER BRA!!!. Jeg har nettopp kjøpt med en supertalent masterdrive SX 64GB som jeg skal ha Win 7 og noen få programmer på. Jeg ser at Intel lanserer sin superdisk, men den kjøpte jeg altså ikke :wallbash: . Uansett er supertalent bra eller stinker det?. Ser de bruker deler fra samsung. Legger ved info.

supertalent.pdf

Lenke til kommentar
På tide med et dumt spørsmål... kan ssd'er (X25-M) brukes på gamle HK eller er det kun de nyeste?

Jeg ser at ingen har svart på dette ennå. Svaret er at du kan bruke disse på alle hovedkort med SATA-porter. Altså inntil 6 år gamle hovedkort. (Eller ennå eldre om du setter inn en SATA-kontroller i f.eks PCI-sporet). Hovedkortet, OS og programmer ser ikke noen logiske forskjeller på vanlig SATA harddisk og SSD, bortsett fra at sistnevnte yter bedre.

 

Det var bra :-) Ble litt usikker når det var så mye snakk om div. ICHxx, noe jeg ikke vet hva er, så tenkte det kanskje var noe nytt.

Lenke til kommentar
Har noen av dere eksperter testet diskene til supertalent?. Nå håper jeg dere i kor sier JAAAA DEN ER BRA!!!. Jeg har nettopp kjøpt med en supertalent masterdrive SX 64GB som jeg skal ha Win 7 og noen få programmer på. Jeg ser at Intel lanserer sin superdisk, men den kjøpte jeg altså ikke :wallbash: . Uansett er supertalent bra eller stinker det?. Ser de bruker deler fra samsung. Legger ved info.

 

http://www.ccereviews.com/reviews/super-ta...5s-128gb-ssd/5/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hei!!

Takk for kjapt svar. Jeg leste den og en annen test før jeg kjøpte. Ser jo lovende ut på papir. Gutta på digitalimpuls sa de hadde solgt endel av dem så de kan ikke være helt ræv selv om Intel sin sikkert gruser den. Blir spennende å prøve ssd. Har hatt en 15000rpm scsi fra seagate til nå, kan jeg forvente forbedring iforhold til denne?. Brukte en Ultra 160 kontroller fra Adaptec.

Lenke til kommentar

Jaaa....hadde vært fint å ha en til Centrinoen nå (første generasjon, IDE) som ikke kostet mer enn en ny laptop ;)

 

P128 kjører veldig bra. Å kopiere en 3GB fil fra/til samme SSD går unna på ~160MB/s, meget fornøyd med det. The Witcher, på rundt om 3000 filer / 7GB gikk jevnt på 60MB/s. En 700GB harddisk kjørte samme test unna på ~29MB/s. Ingen hakking. FLASH CS3 er inne på under 2 sekunder, kompilering på noe som tidligere tok langt over 15 sekunder første forsøk går nå unna på 5. Omtrent som rett fra cache :)

 

Ellers CrystalDiskMark:

- Seq. read=~200, write=~165.

- Ran. read=~168, write=~120 (512KB)

- Ran. read=~23, write=~8 (4k, sønderknust av iNTEL her)

Lenke til kommentar

Theo,

 

PATA er rett rundt hjørnet fra WD. Link

De er sluppet men har ikke funnet noen som kan levere ;-)

 

edit:

Ikke diss dem på hastighet ;-)

WD's SSD'er profileres som særdeles holdbare enheter og har vært i bruk i alt fra forsvar til industrielle enheter frem til nå.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hastigheten er helt super den (85/60 sustained), trenger ikke mer :) Den vil jo uansett yte en del bedre totalt sett enn min nåværende Hitachi 60GB 7200RPM. Lurer på hva prisen på 60GBen vil være og jeg kjøper gjerne fra utlandet om jeg må.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vurderer en MTRON MOBI 1.8" 32GB PATA ZIF SLC SSD fra Rocketdisk til min etter hvert noe slitte Dell Latitude X1. Tror dere denne vil passe i maskina? Tenker spesielt på at den er ZIF, noe jeg ikke helt vet hvordan fungerer med harddisker.

 

Kommer det kanskje flere 1,8" PATA-enheter i fremtiden? Noen som vet om noe?

 

Hadde vært fantastisk og fått kvitte seg med Toshiba 4200RPM-disken som står i nå. Overgangen til en god SSD vil være astronomisk.

 

Og hva har skjedd med disse? -> Mtron Unveils 128GB, 1.8" PATA SSD.

 

Google hjelpte meg med en test: Mtron Mobi 3000 SSD Review. For en fantastisk enhet!

Endret av miicard
Lenke til kommentar

miicard, hvis jeg husker rett kan du bestille de direkte fra Mtron.

 

Når vi snakker om Mtron vil jeg bare minne på at Mtron for litt over et år siden sa de jobbet på en ny design med 260/230 SUSTAINED seq R/W og 8000 random write IOPS @ 4KB. Jeg lurer på når denne vil komme ut...

 

Foreløpig tror jeg at jeg vil si meg fornøyd med mine 4 SSDer (som totalt har kostet meg ca 12.500) og vente på PCIe (muligens ioXtreme) før jeg brenner av 10k til :)

Det ble ca 75 timer jobb på meg uken som var (og jeg har jobbet 50t+ resten av ferieukene), så jeg vil i alle fall ha råd til det til høsten/vinteren :D

Men først tror jeg at jeg skal konvertere gaming-riggen min til en filserver og sette opp en ny gaming-rigg med fullstendig vannkjøling... Mer om det om en måneds tid :)

 

Det jeg egentlig skulle poste om her nå var denne testen av 4 ioDrives i en Dell PEt610 som dro en 100GB database med bedre ytelse og under halv pris av konkurrerende løsninger basert på 15K SAS. Dette er sikkert ikke interresant for de fleste av dere, men jeg tror det er noe i alle fall 4-5 av "the regulars" kan tenke seg å ta en titt på, spesielt systemansvarlig eller de som er interresert i databaser.

TPC-H with Fusion-io SSDs in Dell Results

 

Editor:- July 27, 2009 - Fusion-io today announced today the results of TPC-H benchmark tests sponsored by, and running on, Dell servers, and audited by Performance Metrics, Inc.

 

The tested system achieved 28,772 QphH (Query-per-Hour Performance Metric) on a 100GB database, at a cost of $1.47 per database transaction. (The typical 3 year cost of ownership for the whole system including software is quoted as $41,998.)

 

These results (which Fusion-io says are comparable to a 160 hard disk drive based system) were accomplished using a single Dell PowerEdge T610 server equipped with 4x Fusion-io 80GB ioDrives, and 8 hard drives, running Microsoft Windows Server 2008 Enterprise Edition x64 and Microsoft SQL Server 2008 Enterprise Edition x64.

 

“At a cost-per-transaction, inclusive of the server, software licensing and storage, the Fusion-io solution, which used solid-state technologies, reduced the cost of database transactions by almost half,” said David Flynn, CTO, Fusion-io.

 

Paul Prince, CTO, Dell Enterprise Product Group said “In the past, high-performance SSDs were simply too cost-prohibitive to be taken seriously and these results (using off-the-shelf products) confirmed that such configurations are a very real consideration for many applications in enterprise IT solutions.”

Lenke til kommentar
*DO NOT* set a BIOS HDD password on your X25-M G2 Fri, Jul 24, 2009 - 06:36 PM

Allyn Malventano | Source: Intel Press Room | Subject: Storage

***Public Service Announcement***

 

Intel has informed me of a bug in the X25-M G2 shipping firmware (02G2). This bug is specific to setting a hard drive password in your BIOS. If you have set a BIOS HDD password, then subsequently change or disable that password, the SSD may become inoperable. Intel is correcting the issue in firmware and will be posting a fix shortly. In summary:

DO NOT set a BIOS HDD password on an X25-M G2.

If you already have, DO NOT CHANGE OR DISABLE the BIOS HDD password.

It will be safe to do either of the above once the X25-M G2 is flashed to a newer firmware to be released by Intel shortly. Firmware, when available, can be reached by this not-yet-live link.

 

***End Public Service Announcement***

 

http://pcper.com/comments.php?nid=7544

 

Dette har nå medført minst en to ukers utsettelse på G2, siden Intel nå har trukket alle eksemplarer tilbake: http://www.guru3d.com/news/intel-pulls-bac...ssds-after-bug/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...