Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, er en ting eg har lurt lenge på angående å bruke SSD som systemdisk. Er det mulig under oppsettet/installeringen å forandre på default plasseringen til C:\Users og C:\Programfiler?

 

Tenker det er stress å ha en default bane til en systemdisk på 80gb som helst ikke skal brukes til så mye, og ville mye heller hatt default til en 1TB lagringsdisk ved siden av.

 

(Eks. hvis man laster ned så blir foreslått bane 1tbdisk:\Users\navn\My Pictures i stedet for systemssd:\Users\navn\My Pictures, eller det samme når man installerer bare med programfiler istedet for users.)

 

Eller er det like lett som å kopiere over C:\blabla til D: disken etter OS installasjon?

 

@Nizzen: Grattis med innlegg #4000 i tråden :p

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
Har lastet ned FC, skal se om jeg får kjørt den i morgen.

Er nok ikke mye som hjelper mot din Areca med stor cache er jeg redd.

 

Dette kan faktisk være et bevis på at en god kontroller kan gjøre underverker med "dårlige" ssd disker :p

 

Men morro å se om du kan teste med dine intel disker :)

Lenke til kommentar

Huff, Digital Impuls driver med kundeteasing her og sendte meg et forsendingsnummer på lørdag men pakkene blir ikke levert til posten før 15:30 i dag. Grr hehe, skal bli en gledesdag.

 

Ser forøvrig at 7 av 9 stk 160GB G2 hos DP har blitt revet ut av hyllene siden lørdag :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter et tips fra Nizzen har jeg testet ut Intel Matrix Storage Manager på mine SSD`er

 

Installer intel storagemanager. I storagemanager så aktiverer du writecache. Da fyker hastigheten opp i været når man har raid-0 på hovedkortet :)

 

Under vil jeg vise før og etter.

To Vertex 60 GB i raid 0

 

Med Intel Matrix Storage Manager og Volume Write-Back Cache deaktivert

post-77989-1249912518_thumb.png

 

Med Intel Matrix Storage Manager og Volume Write-Back Cache aktivert

post-77989-1249912511_thumb.png

 

Det ga altså en ytelsesøkning i gjennomsnitt på 61% ved skriv og 123% ved les

f.o.m. 0,5 t.o.m. 64 ga det en gjennomsnittlig økning på 113% ved skriv og 235% ved les.

f.o.m. 0,5 t.o.m. 4 ga det en gjennomsnittlig økning på 207% ved skriv og 308% ved les.

 

Altså ingen småtall vi snakker om her i ytelsesøkning kun ved å installere en driver.

 

Og en takk til Nizzen for et bra tips som ble til en mye kjappere maskin.

Endret av Andel
Lenke til kommentar

Intel storage manager? Mener dere da Intel Matrix Storage Manager? Jeg finner nemlig ikke hvor jeg aktiverer writecache i programmet som følger med, Intel Matrix Storage Console. Eller var det ikke rett program jeg brukte?

 

edit: volume write-back cache? Isåfall aktiverte jeg det nå. Beklager for rotete post:p

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Etter et tips fra Nizzen har jeg testet ut Intel Matrix Storage Manager på mine SSD`er

 

Installer intel storagemanager. I storagemanager så aktiverer du writecache. Da fyker hastigheten opp i været når man har raid-0 på hovedkortet :)

 

Under vil jeg vise før og etter.

To Vertex 60 GB i raid 0

 

Det ga altså en ytelsesøkning i gjennomsnitt på 61% ved skriv og 123% ved les

f.o.m. 0,5 t.o.m. 64 ga det en gjennomsnittlig økning på 113% ved skriv og 235% ved les.

f.o.m. 0,5 t.o.m. 4 ga det en gjennomsnittlig økning på 207% ved skriv og 308% ved les.

 

Altså ingen småtall vi snakker om her i ytelsesøkning kun ved å installere en driver.

 

Og en takk til Nizzen for et bra tips som ble til en mye kjappere maskin.

 

Du får nok neppe kjappere maskin basert på en sekvensiell bench som Atto, sekvensiell les og skriv av småfiler på QD#4 med slike lengder er helt urealistisk... Merk deg at flere andre sekvensielle bencher viser bedre score med WBC av. På Random (som tross allt er det som betyr mest) er tingenes tillstand enda værre, i IOMeter så faller IOPS med 30-40% eller mer.

 

WBC er nok mer til nytte for HDD eller svake SSD's, for Intel diskene er denne påslått en ren kvelning av IOPS. Hva du velger å gjøre er opp til deg, men en IOmeter test ville nok avsløre nedgang også på Vertex i Raid0.........

 

Teknisk sett er WBC kun ment for Raid5, og anbefales avslått av Intel på Raid0.. Ja, den booster enkelte bencher av ymse kvalitet, men det er ikke noen fasit, for å si det forsiktig :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Den nye firmwaren for Intel gen2 finner dere her.

NOTES:

- The Intel SATA SSD Firmware Update tool now supports X18-M

and X25-M 34nm products (silver case) as well as the X18-M

and X25-M 50nm products (black case).

 

..men på den annen side

 

X18-M/X25-M (34nm product) Revision History

Date Revision Description 10 August 2009 2CV102G9 This firmware revision is for X25-M 34nm products only (X18-M 34nm products do not require this firmware update) and fixes the following two issues:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Den nye firmwaren for Intel gen2 finner dere her.

NOTES:

- The Intel SATA SSD Firmware Update tool now supports X18-M

and X25-M 34nm products (silver case) as well as the X18-M

and X25-M 50nm products (black case).

 

..men på den annen side

 

X18-M/X25-M (34nm product) Revision History

Date Revision Description 10 August 2009 2CV102G9 This firmware revision is for X25-M 34nm products only (X18-M 34nm products do not require this firmware update) and fixes the following two issues:

Det er kun x25-m 34nm (silver case) som trenger oppdatering. Alle andre er kompatible med ISO, men trenger ikke oppdatering med mindre de er eldre enn fw 8820. Dvs. x18-m blir levert med nyeste versjon og x25-m 50nm (black case) er ikke berørt (no change).

 

This download is also valid for the products listed below. Use the links below for additional product downloads:

 

Intel® X18-M Solid State Drive, 160GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance

Intel® X18-M Solid State Drive, 80GB SATA II 1.8in, MLC, High Performance

Intel® X25-M Solid State Drive, 160GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance

Intel® X25-M Solid State Drive, 80GB SATA II 2.5in, MLC, High Performance

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Kingston har sluppet en V+-serie, som blant annet Komplett har fått inn pris på.

 

Specs hos Kingston her.

 

Spennende å se hvordan denne er opp mot Intel X25-M Gen2.

 

Edit:

4k random writes var ikke så imponerende:

Random 4K write: 64GB – 84 IOPS

Random 4K write: 128GB – 158 IOPS

Random 4K write: 256GB – 291 IOPS

 

Her har jo Intel oppgitt opp til 6600 IOPS.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Kingston V+

 

IOPS** (Input and Output Operations Per Second) —

Random 4K read: 6300 IOPS

Random 4K write: 64GB = 84 IOPS

Random 4K write: 128GB = 158 IOPS

Random 4K write: 256GB = 291 IOPS

 

Read ser OK ut men Write er ikke langt unna HDD nivå.

(64GB'rn er på HDD nivå, de andre litt over)

 

Hvis prisen er veldig lav kan 256GB være OK til lagring.

Lenke til kommentar
Kingston V+

 

IOPS** (Input and Output Operations Per Second) —

Random 4K read: 6300 IOPS

Random 4K write: 64GB = 84 IOPS

Random 4K write: 128GB = 158 IOPS

Random 4K write: 256GB = 291 IOPS

 

Read ser OK ut men Write er ikke langt unna HDD nivå.

(64GB'rn er på HDD nivå, de andre litt over)

 

Hvis prisen er veldig lav kan 256GB være OK til lagring.

 

Sikkert duganes til spill/apps o.l. .... Men ville ikke hatt OS på den med mindre alternativet var HDD av ymse slag, spess i en laptop... Siden dette er V+ så undres jeg veldig over ytelsen til V....... :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...