Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Anvil,

 

Coalescing er en konsekvens av write cacheing. På RAID 5 og 6 koster små writes mye mer enn på RAID 0 og 10. Derfor blir det viktig å slå de sammen til større writes før de kjøres helt ned til disk.

 

SAS ekspandere er vel mest vanlig i lagringshyller til rack. HP MSA60 og MSA70 f.eks, men de finnes også internt i en del Supermicro kabinetter merket E1 eller E2 (dobbel ekspander). Får vel også kjøpt disk braketter til 5 1/2" brønner som har expander men jeg tror det er mest vanlig uten.

 

På en MSA70 ville 6Gbps SAS expander vært fint siden det er 25 disker i den kassa, og det kommer vel snart.

 

HP MSA hyller med expander;

http://h18006.www1.hp.com/storage/disk_sto...ures/index.html

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen måte å dedikere deler av systemminnet til write-cache? Eller må man over på obskure "mirakelapplikasjoner" som ikke noe fornuftig..

Kjøpte den billigste OCZ'n og har nå testet den noen uker. Spesielt ved surfing med mase tabber så får jeg stuttering. Den klarer tydeligvis ikke å skrive unna nedlasting fra flere nettsider, outlook, søkeoppslag osv samtidig. Kunne vært moro å se om det ble noen bedring hvis det lot seg gjøre uten altfor mye fuzz. Testmaskinen bruker XP (kanskje ikke helt smart å bruke jobbmaskina til dette, men det får så være)

Lenke til kommentar

Noen som aner når vi kommer til å se Intel X18-M på lager her til lands? Jeg ser at komplett har de i sitt sortiment, men de hadde ubekreftet dato satt som i går, og i dag er det dagens dato som står. Betyr det virkelig at de venter diskene når som helst, eller er det bare tull?

 

Edit: Glemte å spesifisere, jeg mener selvfølgelig 34 nm versjonen.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Coalescing er en konsekvens av write cacheing. På RAID 5 og 6 koster små writes mye mer enn på RAID 0 og 10. Derfor blir det viktig å slå de sammen til større writes før de kjøres helt ned til disk.

 

...

 

Jeg er kjent med begrepet og nytten, hadde bare ikke hørt at det var det de kalte det i lagringssammenheng.

 

Hadde trodd man kunne få en enklere form for expander til SATA men her kommer vel port multiplikator inn i bildet.

Har server som kunne ha vært brukt men jeg trenger det lokalt så da er løsningen flere porter eller flere kontrollere på arbeidsstasjonen.

 

Har forresten bestilt LSI'en nå ;-)

Lenke til kommentar

Ny Vertex fw ute nå (V1.40)

 

Link

 

Ingen changelog, men den inneholder den nye GC'en og TRIM.

 

edit:

"When flashed the FW on your drives will show as BETA...this is because we may have to tweak things still, but its solid enough right now for you to flash and test."

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Intel and Micron announce smallest, cheapest NAND flash yet

 

Hynix was first out of the gate with triple-level-cell flash memory, but Intel and Micron just pushed the MLC state of the art with their new 34nm three-bits-per-cell NAND, which they say will produce even smaller and cheaper 32Gb chips than those currently on the market. That means we should be seeing some monster storage in some tiny packages later this year when these guys ship -- everyone ready for another round of flash drive purchases?

 

http://www.engadget.com/2009/08/11/intel-a...-nand-flash-yet

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
Det finnes oppskrifter på OCZ forum for å bli kvitt den værste sturreringen du opplever, helt perfekt blir det nok neppe.

Link

Jeg dro hele lista i en smekk, bortsett fra kapittelet om RAM-disk. Bruker Chrome og jeg har forsøkt å flytte cache-dir der med uheldige ringvirkninger ;)

Maskinen ble vesentlig mer responsiv, så takk for linken. Aner ikke helt hva som gjorde det eller om det var summen av alt.

 

Kjører man XP, så følg denne oppskriften: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=47244

 

På hjemmemaskinen blir det en vesentlig bedre SDD enn "billigste type" + W7, så problemstillingen forsvinner vel i stor grad når W7 slippes i oktober og sparekontoen tømmes..

Lenke til kommentar

Har testet Vertex 250GB med den nye firmwaren (V1.40 beta) og det er en delt suksess. Benchmarks er rimelig konsekvente nå men skriveytelsen har gått ned. (kopiere store filer)

Tidligere var sustained write speed ~150MB/s nå er den 100-110MB/s.

(dvs den er nå ikke stort bedre enn Intel)

 

Det virker som om GC er alt for aktiv, dette resulterer til tider i dårlig leseytelse etter skriving.

 

Jeg får ikke testet TRIM da maskinen kjører IRRT.

 

For de med RAID vil jeg nok anbefale å vente til de får tweaket litt mere. Det snakkes også om en egen fw som gir bedre ytelse men da vil den ikke inneholde alle nyvinningene.

Lenke til kommentar
Har testet Vertex 250GB med den nye firmwaren (V1.40 beta) og det er en delt suksess. Benchmarks er rimelig konsekvente nå men skriveytelsen har gått ned. (kopiere store filer)

Tidligere var sustained write speed ~150MB/s nå er den 100-110MB/s.

(dvs den er nå ikke stort bedre enn Intel)

 

Det virker som om GC er alt for aktiv, dette resulterer til tider i dårlig leseytelse etter skriving.

 

Jeg får ikke testet TRIM da maskinen kjører IRRT.

 

For de med RAID vil jeg nok anbefale å vente til de får tweaket litt mere. Det snakkes også om en egen fw som gir bedre ytelse men da vil den ikke inneholde alle nyvinningene.

 

Mao så kan det virke som Intel sin enorme ytelse (random IOPS) skyldes at dem har optimalisert for IOPS istedenfor sustained write. Og "alle de andre" som skryter av høy write speed har optimalisert mot det, istedenfor IOPS.

 

Slik at resultatet nå med Vertexen er at optimalisering mot IOPS gjør write speed går ned.

Lenke til kommentar

SilentNET,

 

Vel, hadde det bare vært slik at IOPS gikk opp ;-), men det gjør den heller ikke.

 

Foreløpig oppleves det som at den holder seg kvikkere men i og med at GC jobber så mye så er altså sekvensiell skriving nå på linje med en god HDD.

I benchmarks kommer også lesing dårligere ut, det kan tydelig sees i benchmarks hvor det foretas en skriveoperasjon før leseoperasjonen eks, atto, problemet er da at gc rydder etter skrivingen mens lesetesten pågår.

 

Når man ikke merker det i praksis gjør det ikke noe at benchmarks forteller noe annet.

 

Jeg skal prøve V1.40 noen dager så får vi se, jeg trenger ikke den sekvensielle ytelsen så mye som random, men kopiering av filer oppfattes nå som tregt i forhold til tidligere.

 

post-137664-1250175039_thumb.png

 

Husk at dette er en beta og at den endelige vil være mer optimalisert.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
SilentNET,

 

Vel, hadde det bare vært slik at IOPS gikk opp ;-), men det gjør den heller ikke.

 

Foreløpig oppleves det som at den holder seg kvikkere men i og med at GC jobber så mye så er altså sekvensiell skriving nå på linje med en god HDD.

I benchmarks kommer også lesing dårligere ut, det kan tydelig sees i benchmarks hvor det foretas en skriveoperasjon før leseoperasjonen eks, atto, problemet er da at gc rydder etter skrivingen mens lesetesten pågår.

 

Når man ikke merker det i praksis gjør det ikke noe at benchmarks forteller noe annet.

 

Jeg skal prøve V1.40 noen dager så får vi se, jeg trenger ikke den sekvensielle ytelsen så mye som random, men kopiering av filer oppfattes nå som tregt i forhold til tidligere.

 

post-137664-1250175039_thumb.png

 

Husk at dette er en beta og at den endelige vil være mer optimalisert.

 

Hehe, den gjør ikke det nei.. Vel vel, vi får bare håpe at det kommer noen andre enn Intel som klarer å lage "skikkelig" SSD snart. Så det virkelig blir fart i konkurransen. Jeg gleder meg med tanke på at vi bare så vidt har begynt å se hva slike produkter kan klare. Det blir nok mye gode produkter de neste få årene :)

Lenke til kommentar

Hei

Har nå skumlest gjennom hele denne tråden (begynte på fredag...)

Jeg skal bestille 1 stk Intel 80Gb (noen andre forslag?

 

Kan jeg få bekreftet/avkreftet følgende:

* Bios - ahci eller raid (skal ikke kjøre raid)

* HK - Gigabyte GA965 DS3 sørbrikke ICH9 - bør jeg kjøpe et (billig) pci-e kontrollerkort?

 

Skal legge inn win 7 rc1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...