Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du hadde nok bare flaks Anvil, jeg måtte vente over 13 minutter før de fikk sendt den! :realmad:

Men fikk den siste ser det ut til, og neste bolk er Ubekreftet 17-08-2009.

 

Jeg ser det var snakk om SATA-adaptere over her, men er det noen her som vet hva som må til for å få stappet en SSD inn i MediaBay på en Acer TravelMate?

Det er vel i prinsippet såvidt jeg har forstått en standard CD/DVD tilkobling, og skal kunne brukes til bla disker, men har aldri sett noe annet enn batteripakker til denne MediaBay.

 

Sorry Theo... ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Amentio har satt ned prisen på Intel 160GB Gen1

Link

og 80GB til 1793,- (akkurat nå) Link

(fremdeles en utmerket SSD)

 

Toshiba leverer nå sin 43nm 512GB til OEM

Link

Antatt pris for 512GB er $1500 (9000,- + mva osv, tipper ~13.000,- NOK)

De leveres i 64, 128, 256 og 512GB størrelse og har 230/180MB/s i les/skriv på sekvensielle operasjoner.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om gen1 og gen2 i raid men det skulle vel bli akkurat samme forholdet man har ved HDD.

Det eneste som kan/vil være en potensiell liten nøtt er i forholdet til TRIM.

Jeg har ikke hørt noe om TRIM og raid enda så det ligger nok litt frem i tid.

Mine 80GB'ere fungerer utmerket i raid-0 uten TRIM.

Etter 8820 er det en annen verden.

 

Skal sammenligne gen1 og gen2 i raid men det tar litt tid ;-)

(må få dem først)

Lenke til kommentar

Ser frem til at du får testet det Anvil, da vil jeg gå til innkjøp av Gen2 for å raide med Gen1 om jeg ikke får tak i Gen1 til røverpriser.

 

 

EDIT:

En annen test som hadde vært meget interessant er når man bruker SSD som rene datadisker til programmer, spill, user rederections, databaser etc. å eks. kombinere en 80GB + 160GB i et JBOD volum. Hvordan blir SSD ytelsen i JBOD.

 

Grunnen til at dette er interessant er fordi JBOD ble laget når diskplass var meget dyrt, med SSD er vi tilbake til de tider og JBOD blir faktisk interessant igjen om ytelsen ikke lider for mye vs. singledisk.

 

Ved å kombinere en Intel X25-M 80GB med en 160GB så oppnår jeg akkurat omtrentlig den diskplassen jeg har behov for til et høytytende datavolum, 240GB.

 

Noen som har SSD disker fra samme modell(X25, Vertex, Ultradrive, whatever) med ulike størrelser i som kunne sagt seg villig til å teste ytelsen i JBOD vs. singledisk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Prisen er alikevel for like Gen2 som jo har fordeler fremfor Gen1. Men bedre enn ingenting. Har Intel svart på om Gen1 og Gen2 vil fungere godt sammen i Raid0?

Gen 1 og 2 fungerer fint sammen i RAID. Mulig Gen 1 disken vil kunne gi et ubetydelig ytelsestap, men det er så forsvinnende lite at jeg vil tørre å påstå at det ikke teller.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå til masseinnkjøp av SSDer om dagen, skifte ut litt. Jeg ser på Intel X-25M 160 GB for min nye laptop, samt 2 stk 80 GB for min stasjonære - da i RAID0, begge Gen.2.

 

I tilleg skal jeg investere i en god ekstern disk, og vurderer da SSD-basert. Det jeg lurer på er; hvilke gir i dag mest lagring pr krone? Helst i størrelsene 120 GB og oppover.

Lenke til kommentar

Kommer vell litt an på hvor stor kapasitet du er ute etter på den eksterne lagringen?

 

Kingston SSDNow V Series 2,5" 64GB til 1'100kr er vell noe av det rimeligere om du ikke skal ha mer enn 60GB

Vil du opp på 80GB så er det jo Intel X18-M eller X25-M 80GB Gen2 som gjelder uten tvil.

 

Skal du ha noe enda større så blir det da fort:

Kingston SSDNow V-Series 128 GB til 2'000kr, har også alternativer som Corsair Storage Solutions 128GB som er dyrere men bedre til nesten 3000kr og videre oppover så kommer jo Intel X18-M eller X25-M på 160GB Gen2.

 

 

Eventuelt så kan du forsøke å røske til deg Intel X25-M 80GB / 160GB Gen1 billig på bruktmarked?

Lenke til kommentar

Theo,

 

JBOD vil nok fungere helt greit, ser ingen grunn til noe annet, så lenge man har gode backup rutiner ;-)

 

Jeg har ikke tilgjengelig noen nå men kunne prøvd 80GB Intel + 120GB Vertex.

 

Hmmm, kom på noe nå.

Kan hende jeg kan prøve 120GB + 250GB Vertex, skal legge om til W7 RTM i dag (MSDN) så da blir 250GB'rn ledig en liten periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...