Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er disk-resultatet for Intel X-25M G2 i X-Bench. Jeg har en ny MacBook Pro 13 2.53 Ghz med SATA-150.

Ser dette normalt ut?

 

 

Results: 205.98
-----------------

Disk Test: 200.18	

Sequential: 127.85	
Uncached Write: 110.86	  68.07 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write: 110.43	  62.48 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read: 109.69	32.10 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read: 244.31	122.79 MB/sec [256K blocks]

Random: 460.96	
Uncached Write: 569.55	 60.29 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write: 216.27	 69.24 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read: 1484.99   10.52 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read: 615.52	 114.21 MB/sec [256K blocks]

 

Og resultatet etter å ha kjørt EFI firmware update 1.7 (SATA-300):

 

Results: 212.98

Disk Test 249.75	

Sequential 161.18	
	Uncached Write	139.81	85.84 MB/sec [4K blocks]
	Uncached Write	137.50	77.80 MB/sec [256K blocks]
	Uncached Read	125.87	36.84 MB/sec [4K blocks]
	Uncached Read	408.77	205.45 MB/sec [256K blocks]

Random	554.34	
	Uncached Write	658.66	69.73 MB/sec [4K blocks]
	Uncached Write	251.20	80.42 MB/sec [256K blocks]
	Uncached Read	1442.29	10.22 MB/sec [4K blocks]
	Uncached Read	977.26	181.34 MB/sec [256K blocks]

Endret av norsemen
Lenke til kommentar

News!

Micron Solidifies PCIe SSD Plans

 

Editor:- July 27, 2009 - IDT announced it was working with Micron to develop a commercial PCIe flash SSD for the server market.

 

Micron had previously tested market reaction by unveiling a prototype PCIe SSD (with 800MB/s R/W speeds) in November 2008.

fra 2008 med han sleske fyren mange av oss husker :p

(som jeg har antatt tidligere har fokus på PCIe for SSD økt kraftig i 2009)

 

 

Og her er en artikkel som prøver å skape et nytt uttrykk i SSD-vokabulæret mtp cache.

Introducing - Fat, Regular, Skinny SSDs

 

Editor:- July 28, 2009 - StorageSearch.com today published an article - RAM Cache Ratios in flash SSDs - which proposes new terms to describe and differentiate products in the flash SSD market.

 

It is hoped that the new classification jargon will be useful to users who have to evaluate lots of products, and will be useful to vendors as a shorthand when communicating about different segments within their flash SSD product lines.

 

Within the 2.5" SSD market - for example - the fastest products confusingly include models in all 3 of the new categories.

 

The new article explains why it's important to know the underlying RAM cache architecture - even if you're happy with the R/W and IOPS performance. ...read the article

Denne er sterkt anbefalt lesestoff for alle som er interreserte i SSD arkitektur, benchmarking, og sammenligning av SSDer for eget kjøp. Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Leste litt på OCZ forum vedrørende deres kommende firmware og fant følgende litt interessant.

 

Tony (OCZ) sier at de kommer med en GC (Garbage Collector) som gjør TRIM overflødig.

Han sier også at de sliter med TRIM og at det ikke bare er Indilinx som sliter. (uten å gå nærmere inn på hvem han mener)

 

Hvis han har rett betyr det at det ikke kommer TRIM på Vertex, de velger altså å videreutvikle GC og løser det dermed på den måten.

Egentlig er det jo en utmerket løsning da det i praksis gir en slags "TRIM" på alle OS, selv uten at OS støtter det og løser da også raid i samme slengen.

 

Link

 

Vi får se hvordan det fungerer i praksis og om det virkelig kan erstatte TRIM.

 

Er det noen her som har sjekket sin G2 med tanke på om GC'n på denne fungerer bedre enn G1?

Lenke til kommentar

Hei fra en som er helt fersk på SDD.

 

Jeg innser i dag etter å ha lest på nettet, at jeg kanskje ikke har kjøpt beste modell SDD, men gjort er gjort, og jeg får prøve å gjøre det beste ut av det.

 

Jeg ble i dag eier av: OCZ Solid Series SATAII 2.5" SSD, 60GB

(http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_solid_series_sata_ii_2_5-ssd)

 

På denne har jeg tenkte å installere: Windows 7 RC 64-bit

 

Jeg har forsøkt å finne frem til hva som blir lurt, for å få dette til å fungere best mulig... men det ble vanskelig å finne klart svar. Jeg tenkte å bruke SSD til system, og HDD til resten.

 

Noen her som kunne gi meg noen tips (evt. link som beskriver hva som bør gjøres). All hjelp verdsettes stort. :)

Endret av -morten-
Lenke til kommentar

W7 skal fikse alle instillinger selv etter du har gjort en system test (alså gjort testen der maskindelene dine får rating). Det kan alikevell være lurt å gå over og se etterpå at det har blitt riktig. Du finner mer info om dette i en link i signaturen min (SSD og W7)

 

OCZ Solid skal fungere greit som systemdisk, men det kan hende du vil oppleve heng noen ganger om du gjør mye samtidig som skriver til disken (dette skjer forøvrig med harddisker også om du passerer det cache klarer). Det kan av denne grunn være lurt å legge f.eks. download og temp mapper på en større harddisk (som alikevell er greit siden de ikke krever spesielt god leseytelse, og download blir fort stor).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
...

OCZ Solid skal fungere greit som systemdisk, men det kan hende du vil oppleve heng noen ganger om du gjør mye samtidig som skriver til disken (dette skjer forøvrig med harddisker også om du passerer det cache klarer). Det kan av denne grunn være lurt å legge f.eks. download og temp mapper på en større harddisk (som alikevell er greit siden de ikke krever spesielt god leseytelse, og download blir fort stor).

 

Høres bra ut. Jeg har tenkt å ha minst mulig på SSD'en, bare OS. Alt som ikke må være på SDD, vil bli plassert på HDD. Takk for tips. Jeg prøver din link, og ser hva jeg får til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...