Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Nizzen,

 

Jeg er ikke så sikker på at LSI'en har så høy latency som det kan virke som på OCZ forum.

Jeg tror ikke han har funnet den rette konfigurasjonen enda rett og slett. Latency på min LSI er mye bedre enn hans og det er nok fordi jeg har hatt tid til å finne ut av det.

Har ikke bestilt 9260 enda men regner at jeg ringer Nextron i morgen, jeg må nok ha BBU og det har de ikke listet opp på sidene enda.

 

Han sier jo faktisk at ytelsen er bedre enn på Areca'en av en eller annen grunn men hvem vet?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egentlig noen FusionIO enheter som er praktisk mulig å få kjøpt i dag? Skal vurdere nytteverdien av en slik til et prosjekt.

Ja, du kan få tak i ioDrive 80GB importert privat til ca 20k. Skal du gjøre det i jobbsammenheng aner jeg ikke hva prisene blir, men du kan maile de på hjemmesiden, de svarer fort ;)

OK takker for svar. synes det var litt dryg pris.. Hvis vi finner at vi trenger så mye IOPS så blir det nok heller LSI 9260-8i pluss 8x x25-m. Kravet er nemlig minst en halv TB og den noe høyere lese forsinkelsen blir oppveid av lavere skrive forsinkelse og høyere IOPS. Må si jeg hadde forventet at 640GB versjonen skulle koste rundt 30k NOK. Mer enn det er jo ikke særlig konkurransedyktig mot ovenfornevnte alternativ.

 

Hvilket raid nivå skal du kjøre?

Alternativet til 8 x X25-M er jo 4-5 x X25-M 160GB og da har du enda noen porter ledig på kontrolleren til f.eks en hot spare.

 

I forhold til HDD vil et slikt oppsett være rått og langt på vei ytelsesmessig mot ioDrive, litt dårligere ytelse men mye bedre plass, i tillegg til en relativt fornuftig pris/GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Nizzen,

 

Jeg er ikke så sikker på at LSI'en har så høy latency som det kan virke som på OCZ forum.

Jeg tror ikke han har funnet den rette konfigurasjonen enda rett og slett. Latency på min LSI er mye bedre enn hans og det er nok fordi jeg har hatt tid til å finne ut av det.

Har ikke bestilt 9260 enda men regner at jeg ringer Nextron i morgen, jeg må nok ha BBU og det har de ikke listet opp på sidene enda.

 

Han sier jo faktisk at ytelsen er bedre enn på Areca'en av en eller annen grunn men hvem vet?

 

 

Det er garantert sykisk. Nå har han ikkje sagt at han har testet sine 8 Vertex på Areca heller etter det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Han har sagt på flere forum (han har postet på mange) ;-) at den yter bedre enn Areca (både mtp båndbredde og respons), men det er klart at det er subjektivt.

Det er jo ikke sikkert an har funnet den beste konfigureringen til Areca heller.

 

edit:

les post #23 i tråden hans på ocz forum.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nizzen: Areca blir litt overkill på feil måte her, men det blir nok et par av de der også (24p versjonen) til et annet prosjekt. Kraftig paritetsmotor trengs ikke, men cache er alltid bra. Har ikke sett så detaljert på oppsett enda, men det er mulig jeg går for to stykk billigere kontrollere i stedet. Bare det at jeg ønsker en unnskyldning for å sjekke ut den kontrolleren.

 

Anvil: Det blir RAID 0 i dette oppsettet uten noe hot spare seff. :) Det er en temp/scratch disk, ikke noe som skal lagre data i mer enn et døgn. Kun snakk om å bearbeide og flytte reproduserbare data, men det er litt stygg jobbing fra applikasjonen så vanlige disker kneler ganske bra.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg regner som sagt med å få bestilt 9260 i morgen og da har jeg den ikke før i neste uke, litt avhengig av hva de sier om BBU.

 

Anders,

Jeg kjører også raid-0 og det fungerer som sagt strålende, overhodet ingen problemer med X25-M.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nizzen,

 

Det er til jobb, men det er mitt firma ;-) så på en måte er det begge deler.

 

Vi får se om den våkner eller om den trenger noen FW før den er optimal. Det ser heldigvis ut for at LSI oppdaterer FW relativt ofte.

Den har relativt liten cache i forhold til Arecaen din så jeg tviler på at den hamler opp med den i alle sammenhenger.

At den har "bare" 800MHz "CPU" skal man ikke se så mye på, det er en PowerPC og de yter rimelig bra.

Lenke til kommentar
Ser ikke poing ha så travlet med kjøpe SAS 2/ SATA 6 kontroler. Før kommet SATA 6 disker.

 

Areca 18xx kommer slutten av 3 kvartall. Helt sikker andre produsenter med kontroller for SATA 6 :p

Poenget for min del er å få lav latency og state-of-the-art databusser internt på kontrolleren siden jeg skal bruke denne til RAID 0. For noen kan det være et poeng å få kraftig paritetsmotor (til RAID 5 eller 6), men da er Intel IOP348 kongen på haugen og den finner du i blant annet Areca sine kontrollere. Ved bruk av RAID 5/6 blir også stor cache veldig viktig siden du får mye bedre write "combining" (heter noe annet, har jernteppe sånn tidlig på morgenen)

 

Edit: "write coalescing"...

 

 

Uansett har en 8 port kontroller en teoretisk båndbredde på 24Gbps half duplex mot 3Gpbs SATA. Det er det ingen kontrollere som klarer å dytte i praksis så det er ikke primært SATA båndbredden en ønsker å oppgradere når en ser på SAS 6gbps kontrollere til en håndfull SSD enheter, men heller å få nyeste kontroller.

 

Hvis du skal bruke SAS expander så er 6Gbps en fordel, men det er foreløpig lite tilgjengelig utstyr på markedet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Poenget for min del er å få lav latency og state-of-the-art databusser internt på kontrolleren siden jeg skal bruke denne til RAID 0. For noen kan det være et poeng å få kraftig paritetsmotor (til RAID 5 eller 6), men da er Intel IOP348 kongen på haugen og den finner du i blant annet Areca sine kontrollere. Ved bruk av RAID 5/6 blir også stor cache veldig viktig siden du får mye bedre write "combining" (heter noe annet, har jernteppe sånn tidlig på morgenen)

 

Edit: "write coalescing"...

 

...

 

Hvis du skal bruke SAS expander så er 6Gbps en fordel, men det er foreløpig lite tilgjengelig utstyr på markedet.

 

Er det noen som har en liste over expandere som er praktisk brukbare og egnet for SATA?

 

Intel har forresten en coalescer i IMSM så det er ikke så fjernt som man skulle tro.

 

Er spent på hvem som kommer med SAS interface på SSD.

(da tenker jeg på i en prisklasse som ikke er helt på vidda)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...