Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Mr. A skrev (4 timer siden):

Er det ikke SX8200 pro produsenten byttet kontroller og flash på til betydelig dårligere versjoner uten å oppgi dette noen steder? 

Da avventer jeg den så lenge. Tar gjerne imot andre gode alternativer hvis det er noen som har det 😀

Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

SX8200 Pro round-up her :
(var hele fire revisjoner når dette ble skrevet i 2021)

https://www.tomshardware.com/news/adata-switches-nand-on-sx8200-pro-ssd-performance-impacted 

 

Det betyr ikke at den som selges nå på prosjop er en dårlig M2 PCIe/SSD

Det betyr vel bare det samme som det har gjort i noen år nå, at man ikke aner hva man får. Blir litt lotteri. 

Min personlige holdning til dette er at jeg ikke nødvendigvis har så lyst til å legge igjen penger hos et selskap som opererer på denne måten. Greit nok om de måtte bytte flash og kontroller for en eller annan grunn, men da burde man være ærlig med sluttbrukeren om det. Det man gjerne går etter når man handler pc komponenter er brukeranmeldelser og benchmarks, og dette blir jo umulig når man ikke vet hva man får.

Her kunne de lagt ved et revisjonsnummer slik tomshardware har gjort i listen sin men V1, V2...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (11 minutter siden):

Det betyr vel bare det samme som det har gjort i noen år nå, at man ikke aner hva man får. Blir litt lotteri. 

Min personlige holdning til dette er at jeg ikke nødvendigvis har så lyst til å legge igjen penger hos et selskap som opererer på denne måten. Greit nok om de måtte bytte flash og kontroller for en eller annan grunn, men da burde man være ærlig med sluttbrukeren om det. Det man gjerne går etter når man handler pc komponenter er brukeranmeldelser og benchmarks, og dette blir jo umulig når man ikke vet hva man får.

Her kunne de lagt ved et revisjonsnummer slik tomshardware har gjort i listen sin men V1, V2...

Så lenge adata ikke lager sitt eget flash-nand og kontrollere må de jo handle inn på markedet. Det samme har andre store som lager minne (f.eks corsair) gjort i en årrekke hvor man må spørre produsent på serienr  og batch nummer for å få vite hvilke chips de er utstyrt med.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slo nylig til på en Corsair MP600 R2 2 TB fra Komplett til 1499 Kr.
https://www.komplett.no/product/1215337

Testet den i helgen i et eksternt kabinett:
https://www.komplett.no/product/1123035/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/harddisk/icy-box-external-type-c-enclosure-for-m2

Fikk 727 MBps stabilt ved testkopiering av noen filmer fra en intern Samsung 970 Evo. Definitivt bedre enn de ~90 MBps jeg får fra en ekstern WD Black SATA HDD jeg har brukt de siste par årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har snuset litt på T700 4TB, men klarer ikke helt å bestemme meg.

Vil det være noen fordeler med T700 vs 990Pro 4TB? Jeg flytter ikke massive filer frem og tilbake, generell bruk/spill. Lite produksjon.

Tanken var 1 T700 4tb som hoved og 1 990Pro 4tb som ekstra lagring når det trengs.

Eller er det like greit med 2 x 990Pro 4tb, ingen merkbar forskjell.

Lenke til kommentar
3 hours ago, ExcaliBuR said:

Har snuset litt på T700 4TB, men klarer ikke helt å bestemme meg.

Vil det være noen fordeler med T700 vs 990Pro 4TB? Jeg flytter ikke massive filer frem og tilbake, generell bruk/spill. Lite produksjon.

Tanken var 1 T700 4tb som hoved og 1 990Pro 4tb som ekstra lagring når det trengs.

Eller er det like greit med 2 x 990Pro 4tb, ingen merkbar forskjell.

Ljøp helle en neve av disse:

https://www.komplett.no/product/1244573/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-m2-nv2-pcie-40-nvme-ssd-4tb

 

Du merker ikkje forskjell annet enn på lommeboka ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...