Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

G skrev (50 minutter siden):

Dersom du får liv i dataene, så hent dem ut kjapt. Deretter så setter du SSD-en i en segrert brukskarantene slik at den kun nyttes til formål som ikke gir deg datatap du ikke kan tåle.

Kom med en oppdatering over. Det eksterne problemet var fordi adapteret mitt hadde plutselig bestemt seg for å ikke virke mer - prøvde med et annet eksternt kabinett og alt virket som det skulle.

Dataene på disken er det ingen fare med - backup er allerede gjort av de data jeg vil ta vare på (det ble gjort da jeg sluttet å bruke diskene). Resten er bare "mest praktisk" å ha liggende på diskene hvis jeg skulle trenge dem senere.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (3 minutter siden):

Har hatt litt trøbbel med IcyBox-produkt fra Komplett.no

Er ikke tilfeldigvis det merket vel?

Nei, det er en eldre Deltaco modell fra Dustinhome. Har hatt mine problemer med diverse IcyBox produkter tidligere, så jeg unngår det merket.

Nå bruker jeg denne (Black Friday tilbud) fra Dezen:
https://www.proshop.no/Harddisk-Tilbehoer/dezen-USB-30-SATA-enclosure-25/2875752

Endret av PaladinNO
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 1/12/2022 at 7:51 PM, PaladinNO said:

EDIT:
Jeg er fortsatt nysgjerrig på langtidslagring av SSD-er, men jeg begynner å få nøstet opp i problemet.

Det skal ikke være et problem så lenge man ikke er nær maks antall sykluser for skriving. Ta alltid backup av data du ikke vil miste.

I følge det jeg har lest skal en SSD kunne holde på data i 10-30 år uten å være tilkoblet driftspenning.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Det skal ikke være et problem så lenge man ikke er nær maks antall sykluser for skriving. Ta alltid backup av data du ikke vil miste.

I følge det jeg har lest skal en SSD kunne holde på data i 10-30 år uten å være tilkoblet driftspenning.

Antall skrivesykluser var ukjent siden jeg først ikke fikk kontakt med diskene i det hele tatt. Angående backup så sies det at det finnes 2 typer mennesker: de som tar backup og de som aldri har opplevd en diskfeil. Jeg...jeg tar backup. Har en dedikert intern disk på serveren, pluss en separat ekstern disk. Ingen skylagring - er ikke interessert i å betale for å gi fra meg alle datene jeg tar backup av (~5 TB) mine til både tjenesteeier (Google, Microsoft, whatever) pluss første og beste hacker.

Jeg har også lest om at data på en SSD skal holde i flere år, men jeg har også lest om at flashminne kan begynne å miste dataintegriteten etter bare noen få måneder, og at eksterne flash-enheter bør kobles til strøm minimum hver måned for garantert å bevare data. Men dette er slikt jeg hverken vet eller har erfaring med.

Samtlige av artiklene jeg fant beskriver dette som opp til minnetypen som er benyttet - og når jeg ikke vet hva slags minne som brukes i de gamle SSD-ene mine (og i tillegg ikke fikk kontakt med noen av dem når jeg nå skulle sjekke status) så har jeg vært like langt.

Det gjaldt en Intel 330 og en Intel 520. Men jeg har nå sjekket begge enhetene, og ifølge Intels egen software så var restlivet oppgitt til henholdsvis 100 % og 97 %. Så jeg formaterte og solgte begge til en billig penge med god samvittighet. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Det er mange slike påstander, men det er avkreftet for flere år siden. Folk har feiltolket dokumentasjon og skrevet påstander som ikke stemmer. Det er ingen regel for at det oftest taper data eller at det alltid beholder data. Som med alle lagringsmedier virker det til det ikke gjør det lenger så ta kopier av egenprodusert data.

At slitt SSD KAN tape data uten spenning ble til at SSD taper data hvis det er frakoblet.

Det er en del videoer på YouTube med eller av folk som driver med recovery. Noe som går igjen er viktigheten av å koble fra disken hvis man opplever uregelmessigheter. Hvis firmwaren får surre og gå på en disk med problemer kan man tape data eller umuliggjøre gjennoppretting. Man skulle lagre den med riktige forhold i temperatur og uten fukt, men jeg har ikke hørt noen si at man må sende disken til recovery fortest råd før sanden renner ut i timeglasset.
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (12 timer siden):

SSD'er til Lagring som NAS og SAN er jo på full fart inn, er nok bare ett tidsspørsmål før de erstatter platediskene.

Det har vært et "tidsspørsmål" lenge - 4 TB SSD-er og oppover er fortsatt alt for dyre til å erstatte harddisker til generell data.

Skal jeg erstatte de 44 TB med harddisker jeg har i filserveren med SSD-er, selv om jeg går for de billige Samsung QVO QLC modellene (som ikke er spesielt bra - jeg vil ihvertfall opp til 870 EVO), vil det koste drøye 35.000 Kr. Og går jeg for EVO-modellene vil det koste nærmere 50.000 Kr.

Med tanke på at en Seagate Exos Enterprise 8 TB HDD er å få for ~2000 Kr. så vil samme lagringsmengden - selv i kvalitets HDD-er - koste bare en tredjedel (~11000 Kr.).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 8:20 AM, BadCat said:

Det er mange slike påstander, men det er avkreftet for flere år siden. Folk har feiltolket dokumentasjon og skrevet påstander som ikke stemmer. Det er ingen regel for at det oftest taper data eller at det alltid beholder data. Som med alle lagringsmedier virker det til det ikke gjør det lenger så ta kopier av egenprodusert data.

At slitt SSD KAN tape data uten spenning ble til at SSD taper data hvis det er frakoblet.

Det er en del videoer på YouTube med eller av folk som driver med recovery. Noe som går igjen er viktigheten av å koble fra disken hvis man opplever uregelmessigheter. Hvis firmwaren får surre og gå på en disk med problemer kan man tape data eller umuliggjøre gjennoppretting. Man skulle lagre den med riktige forhold i temperatur og uten fukt, men jeg har ikke hørt noen si at man må sende disken til recovery fortest råd før sanden renner ut i timeglasset.
 

Det virker mye vanskeligere å forstå seg på recovery av SSD enn ift. snurredisk. Husker jeg forsøkte for morroskyld å gjenopprette noe fra en SSD som fortsatt hadde kontrolleren ombord i orden. Alt jeg hadde gjort var å tvinge noen filer å slettes uten den sløve slettingen i Windows hvor ting havner i søppelbøtten. Brukte Shift+Del. Gjenopprettelsesprogramvaren som kostet mange penger måtte gi opp og jeg klagde og fikk pengene igjen. På en snurredisk så burde filene ihvertfall ligget fysisk og ha vært mulige å finne. Mens på SSD så ligger jo ting hulter til bulter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
On 5/1/2022 at 9:41 AM, Thor. said:

Så stille det var der da...?

Tenkte jeg bare skulle si at Kingston KC2500 M.2 2TB har prisrekord hos Komplett nå på 1790,- (normalpris var rundt 2500)

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5376259

https://www.komplett.no/product/1161424/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-kc2500-m2-nvme-ssd-2tb

Det var faktisk bittelitt fristende som en tilleggdisk. Men, med tanke på at det er PCIe 3.0, ikke noe spesiellt galt med det og bakoverkompatibilitet egentlig.. Men, sånn om en vil ha noe som ikke er 2 år gammel SSD. Sjekket på Toms Hardware review at disse omtrentlig har fått 2 år på nakken nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har en Acer Aspire 5 A517-51 i denne oppgraderte jeg en gang til en Samsung 960 Evo fra 2017 og har egentlig vært fornøyd med  oppstart og hvor kjapp den bærbare har vært, men ssd'en er bare på 250GB og det begynner å bli litt lite.

Jeg har en Kingston A2000 M2 ssd på 1Tb liggende, så spørsmålet er da vil jeg merke noe ytelseforksjell her?

Samsungen har vel oppgitt 3200*/1500 MB/s på les/skriv mens Kingston er opgitt med 2200/200 MB/s

og etter som jeg leser litt rundtom så kan det se ut for at den bærbare kun gir 2 Lanes til Ssd'en.

Det er ikke noen gaming laptop dette men mer brukt til diagnose av bil og lettere surfing/arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...