Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Da er den nye Spill-disken installert. AData XPG SX8200 Pro 2 TB.
https://www.multicom.no/adata-xpg-sx8200-pro-solid/cat-p/c/p1000451357

Kontrolleren er av typen "SM2262ENG" - er dette den gode eller den dårlige varianten?

Og jeg skulle såklart sjekket esken bedre, men det fulgte med et slags klistremerke
adata-xpg-sx8200-pro-nvme-ssd-1tb-heat-s

...som jeg antar er en kombinert thermal pad. MÅ denne monteres? Har SSD-en montert under hva jeg antar er et varmeskjold på hovedkortet (nederst til høyre).

Må gi KUDOS til Asrock forresten - deres Z390 TaiChi klarte enda en ting jeg ikke trodde det skulle klare uten å måtte gå over på et mer premium chipset: håndtere 2x M.2 NVMe + 4x SATA-enheter samtidig.

Har nå sluttet å bruke de 2 tredjeparts SATA-portene (good riddance), og måtte gi slipp på enda en HDD siden "M2_3" og "SATA_5 og SATA_6" deler båndbredde, men systemet fungerer helt utmerket med 2x NVMe (OS + Spill) og 4 SATA HDD-er (lagring + BD-R/W).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oOF skrev (5 timer siden):

Samme som jeg har og det var vel av den ok varianten var det, tror jeg.

Jeg prøvde å finne et sikkert svar, sjekke flere kilder og alt det der:

Sitat

Review testing:
SM2262EN = good
SM2262G = bad

AData statement:
SM2262EN = SM2262ENG
SM2262G is an updated version of the SM2262EN

 

Så "SM2262ENG" synes å være den OK varianten, indeed.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med å bruke ssd som cache disk ?   Kan en bruke Bootdisk (nvme ssd) til cache eller setter en inn dedikert ssd disk som cache enhet og ingenting annet ?

Har det noe å si hvor mye ram en har på pc  vs nødvendighet av ssd cache ?

Hvis en bruker nvme ssd (wd sn850 2TB) så vil jeg tro at en kan skippe hele tanken om å ha en dedikert ssd cache ?

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (53 minutter siden):

Hva er greia med å bruke ssd som cache disk ?   Kan en bruke Bootdisk (nvme ssd) til cache eller setter en inn dedikert ssd disk som cache enhet og ingenting annet ?

Har det noe å si hvor mye ram en har på pc  vs nødvendighet av ssd cache ?

Hvis en bruker nvme ssd (wd sn850 2TB) så vil jeg tro at en kan skippe hele tanken om å ha en dedikert ssd cache ?

Har du nok RAM så vil en SSD cache disk utgjøre minimal forskjell. En bør aldri bruker konsument SSDer som cachedisk, da du skriver på de hele tiden og reduserer levetiden. Gå for Intel 3700 serien, HGST SMM eller aller best Optane.

Lenke til kommentar
1 minute ago, siDDis said:

Har du nok RAM så vil en SSD cache disk utgjøre minimal forskjell. En bør aldri bruker konsument SSDer som cachedisk, da du skriver på de hele tiden og reduserer levetiden. Gå for Intel 3700 serien, HGST SMM eller aller best Optane.

128GB ram...

Optane er vel ikke i produksjon lenger   de som det 'gikk' an å kjøpe for en vanlig forbruker

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nizzen said:

Selvfølgelig! OS, programmer og mest spillte spill. 

Kommer aldri til å ha OS på noe dårligere enn Optane :)

Ok  da har du vel optane på dark hero hovedkortet ditt og.. lurer på  hvilken M2 du har montert optane.. på m2 koblet til cpu eller m2 koblet til chipset ?   Regner vel med at du har WD SN850 på den andre M2 ?

Når kommer intel med pcie 4.0 optane ?

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, idleman_2 said:

Ok  da har du vel optane på dark hero hovedkortet ditt og.. lurer på  hvilken M2 du har montert optane.. på m2 koblet til cpu eller m2 koblet til chipset ?   Regner vel med at du har WD SN850 på den andre M2 ?

Når kommer intel med pcie 4.0 optane ?

Står i pci-e slot nederst :)

er pci-e 3.0 x4 kort.

Optane 
P5800X  pci-e 4.0 er allerede ute for salg. Har vært på lager også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjøpte noen brukte HGST HUSMM8020ASS201 for å teste et proof of concepti filserveren min.
Det viser seg at disse har stått i et IBM system, så de har sansynelig IBM spesifikk firmware.

LSI kontrolleren spytter i alle fall fra seg «PD not supported» når jeg tuppper dem i. Og jeg får ikke gjort noe med dem.
Det er en LSI (Avago) 9271-8i kontroller.

Noen som vet om det går an å flashe disse tilbake til orginal HGST firmware? Eller om det finnes en workaround med kontrolleren man kan trikse til?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, JKJK said:

Kjøpte noen brukte HGST HUSMM8020ASS201 for å teste et proof of concepti filserveren min.
Det viser seg at disse har stått i et IBM system, så de har sansynelig IBM spesifikk firmware.

LSI kontrolleren spytter i alle fall fra seg «PD not supported» når jeg tuppper dem i. Og jeg får ikke gjort noe med dem.
Det er en LSI (Avago) 9271-8i kontroller.

Noen som vet om det går an å flashe disse tilbake til orginal HGST firmware? Eller om det finnes en workaround med kontrolleren man kan trikse til?

Gudane veit, men fiksa ny firmware på hp seagate sas disker til bare seagate firmware. Var knot husker jeg, men måtte til for at de kunne brukes på andre kontrollere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...