Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (4 minutter siden):

Skrik gjerne ut hvis noen ser gode SSD-kjøp på 1, 2 eller 4 TB. Jeg skal ha ny arbeidsstasjon og jeg rakk ikke å kjøpe MP600 2TB. Prisen er også opp på SX8200.

https://cdon.no/elektronikk/xpg-sx8200-1tb-pcie-gen3x4-m-2-2280-p47954100?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=XPG+SX8200+1TB+PCIe+Gen3x4+M.2+2280&utm_content=47954100&utm_campaign=prisjakt_no_elektronikk+>+datamaskiner+og+periferiutstyr+>+datalagring+>+ssd(solid+state+disk)+>+intern+ssd&tduid=8a47baa3235c11a8bb9f2451512a810a&affId=2097229

 

XPG SX8200 - 1571kr

 

1508kr på Multicom + 79kr frakt

Endret av Fade1
Lenke til kommentar

Er det noen negative sider eller mulige begrensinger ved å skulle bruke en M.2 NVMe SSD kontra SATA rent hardwaremessig?
Tenker da antall PCIe-lanes etc. Har Intel 1151, Z390, med GPU og PCIe x1 lydkort. Og jeg har flere ledige M.2-spor på hovedkortet.

Jeg er på jakt etter en 2 TB SSD (SATA eller NVMe) til Spill - ikke for lastetider, men for å få 1 stk. mindre SATA-enhet i systemet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 minutter siden):

Er det noen negative sider eller mulige begrensinger ved å skulle bruke en M.2 NVMe SSD kontra SATA rent hardwaremessig?
Tenker da antall PCIe-lanes etc. Har Intel 1151, Z390, med GPU og PCIe x1 lydkort. Og jeg har flere ledige M.2-spor på hovedkortet.

Jeg er på jakt etter en 2 TB SSD (SATA eller NVMe) til Spill - ikke for lastetider, men for å få 1 stk. mindre SATA-enhet i systemet på en eller annen måte.

Om det er noe bra tilbud veit jeg ikke, bare så den i forbi farten, men er jo ikke på lager så klart.

https://www.proshop.no/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-2TB/2634276

 

Lenke til kommentar
meg0709 skrev (9 timer siden):

Bare synd de ikke kunne dra av en 500-700kr på sx8200 pro 2TB, da hadde jeg bestilt en med engang

maxresdefault.jpg

Jeg har virkelig lyst på enda en M.2 SSD...

Jeg har allerede alle spillene mine på 2 SATA SSD-er, en 1 TB og en 512 GB (begge fra Samsung), men jeg holder en knapp på at det er disken som er tilkoblet 3.partskontrolleren på hovedkortet som lager problemer for meg.

Har sporadisk plutselig hakking, selv på musepekeren, ved vanlig Windows Explorer navigering - ingen spesiell disk eller CPU-aktivitet å spore når det skjer; det bare minifryser når jeg f.eks skal slette ting fra Papirkurven eller laster ned filer fra nettet, og det ble langt bedre når jeg tidligere hev ut en eldgammel diskkontroller med tilhørende disker.

Problemet er at jeg "må" ha alle diskene jeg har i PC-en nå, og det eneste jeg kan kutte ned på er Spill-diskene.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
4 hours ago, PaladinNO said:

Er det noen negative sider eller mulige begrensinger ved å skulle bruke en M.2 NVMe SSD kontra SATA rent hardwaremessig?
Tenker da antall PCIe-lanes etc. Har Intel 1151, Z390, med GPU og PCIe x1 lydkort. Og jeg har flere ledige M.2-spor på hovedkortet.

Jeg er på jakt etter en 2 TB SSD (SATA eller NVMe) til Spill - ikke for lastetider, men for å få 1 stk. mindre SATA-enhet i systemet på en eller annen måte.

Stusset litt når jeg så Jay si dette, men han sier det likevel. Så kanskje noen kan forklare om SATA har noen fordeler i overklokkingssammenheng? Ærlig talt så tror jeg han drar en spøk :p

Men han er jo en av overklokkings reviewer'ne så kanskje greit å høre hva dere andre tenker. Får litt følelsen av sånn RGB gir mer FPS type skøying her. Jo mer jeg tenker på det, jo mer åpenbarer det seg som en spøk :laugh:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Stusset litt når jeg så Jay si dette, men han sier det likevel. Så kanskje noen kan forklare om SATA har noen fordeler i overklokkingssammenheng? Ærlig talt så tror jeg han drar en spøk :p

Men han er jo en av overklokkings reviewer'ne så kanskje greit å høre hva dere andre tenker. Får litt følelsen av sånn RGB gir mer FPS type skøying her. Jo mer jeg tenker på det, jo mer åpenbarer det seg som en spøk :laugh:

Så videoen nettopp (hadde den i backloggen min): det var en spøk. Men jeg måtte google før jeg var sikker...
Han bruker SATA for å lettere komme inn i BIOS ved bare å trekke ut SATA-kabelen når han driver å overclocker.

EDIT:
Jeg konsulterte nettopp hovedkortmanualen min og, vel, å flytte Spill en M.2 vil ikke hjelpe meg noe:
hvis jeg kjøper og monterer en M.2 så vil det bare deaktivere tilhørende SATA-porter på Intel-kontrolleren uten å påvirke tredjepartskontrolleren, som er den jeg vil få frigjort.
1 stk. M.2 = minus 2 SATA-enheter OG 2 SATA-porter = like langt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har en SX8200 1 TB til OS og slikt per i dag, men merker plassen ikke helt strekker til. Hva ville dere gjort? Jeg har MSI X570 Gaming Pro Carbon med 2 stk M.2 slot.

1) Kjøpe en SATA SSD nå (f.eks. 860 Evo 2 TB lenket over) nå, og ha mulighet til å oppgradere til PCIe 4.0 M.2 i M.2 slot nr. 2 senere, samtidig som jeg beholder begge de andre diskene.
eller
2) Kjøpe en 2 TB M.2 disk nå, og fylle opp alle M.2 slottene. Hvis jeg senere ønsker PCIe 4.0 må jeg da kaste ut en av de eksisterende diskene.

Hovedbruksområdet til den nye disken er lagring av spill.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (31 minutter siden):

Det var litt av poenget mitt 😉

Er det ikke samme pris som i SX8200 Pro har i Norge? Finner HP EX950 2TB til 227.53 pund, https://www.amazon.co.uk/HP-EX950-Internal-5MS24AA-ABC/dp/B07MZFJ8FH

Det tilsvarer omtrent 2700 kroner før frakt og mva. Kanskje bare jeg som ikke har funnet riktig pris hos Amazon?

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...