Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, RR93 said:

Noen her som har Samsung 980 Pro? 
Etter ca. en måneds bruk har skrivehastigheten blitt kraftig redusert.

2048532150_Screenshot2020-11-23124016.png.e61173adfb5ad3c30e19052594b2c735.png

Har kjørt benchmarks i alle mulige program, men skrivhastigheten overstiger aldri 1600 mb/s. 

Drivere for SSD-en, BIOS og chipset er oppdatert, så jeg skjønner ikke hvorfor hastigheten plutselig har droppet såpass mye. 

Du bør tenke på hvor full du har fylt den opp. Fyll aldri en SSD smekkfull.

Aksesstid_SLC-cache-vs-Storage-size.thumb.JPG.accb5a066ad0fc963d3db8997fc8d29b.JPGAksesstid_SSD-generasjoner.thumb.JPG.e24dc47194a55aa2570bf1d9e4491fea.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et MSI B450 Gaming Plus hovedkort hvor jeg har en WD Black NVMe M2 SSD fra før. Nå har jeg bestilt en Corsair MP510 ifm. Black Week på Komplett. Planen var å bruke en M2 -> PCIe-adapter til å kjøre denne, ettersom hovedkortet mitt har 2 stk PCIe x16 og kun en av de er tatt av GPU, noe som lar meg putte adapter på den andre. Nå leser jeg dog at 16 lanes tas av hovedkortet skjermkortet mitt, 4 av M2 SSD-en min og de resterende 4 (av 24 totalt) tas til noe annen overføring. Stemmer dette? Vil det gå an å koble min nye SSD til PC-en og få full hastighet?

Er fristet til å prøve å deaktivere noen PCIe lanes til skjermkortet ettersom 16 stk er overkill, men vet ikke om det lar seg gjøre.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Ikke se på "rabatten", se på prisen. Latterlige førpriser gir tilsynelatende voldsom rabatt. Selv etter rabatt synes jeg den er dyrere enn det smaker. SX8200 koster 700 kr mindre og yter omtrent like bra (kommer an på hvilke ytelsetester du utsetter den for). 700 kr dekker mer enn bare portoen for å handle på et sted ekstra (Komplett har ikke den).

Endurance er omtrent tre ganger bedre på MP600 2TB. En fin sekundærdisk fem år frem i tid. Jeg tenker Total Cost of Ownership når jeg kjøper. Det som er rimeligere nå er ikke nødvendigvis rimeligere på sikt.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det var kun en kort periode den koster 4099 i januar.

Det er egentlig ganske så irrelevant når Komplett sier førprisen var "6 042,-", mens Dustinhome selger samme disk til rundt 4100 - og det tilsynelatende uten noe tilbud.
https://www.dustinhome.no/product/5011141156/force-series-mp600

Man sparer ikke 2500 Kr. som Komplett påstår - man sparer rundt 500 Kr. Hvilket ikke er "42 %".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Den er ikke på lager. Vil man få en før sommeren hvis man bestiller og vil prisen holde seg hvis de får den inn?

Komplett har satt ned førprisen på enkelte andre varer, så det er nok tilfeldig og ikke gjort med overlegg. Så vidt jeg vet har de ikke plutselig satt opp prisen på SSD-en i forkant.
DeathAdder v2 har for eksempel fått 200 kr lavere førpris enn de tok for noen uker siden da jeg handlet.
https://www.komplett.no/product/1151440/gaming/gaming-utstyr/gaming-mus/razer-deathadder-v2-gaming-mus

Du får ta prissammenligning med noen som har SSD-en på lager. Det er to aktører. Den ene er ComputerSalg som har 10 på lager til 4512 kr/stk. utenfor landets grenser og så er det Digital Impuls som har 3 på lager til 4580 kr/stk. Det er ikke langt unna at Komplett er den eneste som kan levere SSD-en og da spiller det ingen rolle hva den kostet i januar eller hva den koster hos aktører som ikke har den på lager. 

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Morsomt at 1 TB-varianten koster mer enn 0,5 TB-varianten. Dette lukter lang vei av en kommende "fantastisk" rabatt på sistnevnte. Kanskje "halv pris" på fredag?

Prøver seg på en ganske latterlig førpris på denne også: https://www.komplett.no/product/1153863/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/corsair-force-series-mp510-960gb-m2-ssd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange prosent av black friday-tilbudene som er reelt gode tilbud? Det virker som det er noen innimellom, men at butikkene stort sett fisker etter kunder som går på "tilbud" med fiktive førpriser.  Jeg antar at svært mange av salgene som skjer foregår til reellt normale priser. Black Friday - den store luredagen.

Lenke til kommentar

QLC bør den få litt trekk for, men likevel 4 Terabyte:

index.php?ct=articles&action=file&id=653

 

Tamt at de ikke torturerte den med større enn 100 Gig filkopiering. Er sikkert nok for de fleste altså, men likevel så hender det jo at man får behov for å kopiere større ting:

index.php?ct=articles&action=file&id=653

https://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-mp400-4tb-nvme-m2-ssd-review,11.html

https://www.guru3d.com/articles-pages/corsair-mp400-4tb-nvme-m2-ssd-review,1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...