Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kyrre S. skrev (43 minutter siden):

Man betaler tollavgift, altså en avgift som transportfirma (ups f.eks) tar for å ta hånd om tollpapirene. 

Fraktpris (totalt) blir da fort 500 kroner i europa.

Moms betaler man selvasgt også, det gjør man på alt.

Det er ikke en tollavgift i den forstand annet enn at speditør tar et gebyr.

Å kalle det for tollavgift er misledende av firmaene, og gjort med vilje. Det koster ingenting å utføre handlingen "fortolle" varer i Norge.

At speditører vil ha betalt for håndteringen er forståelig, men noen tollavgift i den forstand at den går til staten er det ikke.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (47 minutter siden):

Man betaler tollavgift, altså en avgift som transportfirma (ups f.eks) tar for å ta hånd om tollpapirene. 

Fraktpris (totalt) blir da fort 500 kroner i europa.

Moms betaler man selvasgt også, det gjør man på alt.

Avgift til transportfirma slipper man nå hvis butikken er VOEC-registrert og krever norsk mva samtidig som man betaler.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Må vel betale moms ig kanskje noe avgift på moms indrivinga? :p

Er en stund siden jeg kjøpte ram fra memoryc.com, så husker ikkje hvor mye ekstra det ble.

 

Uansett så er 5 års reklamasjon så mye verdt for min del, at det skal være utilgjengelig i Norge for at jeg handler datadeler fra utlandet. Bruktpris blir også lavere av 0 norsk reklamasjon. 

Amazon ordner alt for deg i forkant 🤔 ihvertfall har de gjort det da jeg har bestilt varer derfra, kommet rett i postkassa om det passer 👍

Kan du forklare meg den opplevde forskjellen mellom 5 års garanti eller 5 års reklamasjon? Du får ikke totalt 10 år med garanti/reklamasjon 😉 jeg tar 5 en års garanti fremfor 3 år garanti/5 år reklamasjon (som ikke betyr 8 år).

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ExcaliBuR said:

Amazon ordner alt for deg i forkant 🤔 ihvertfall har de gjort det da jeg har bestilt varer derfra, kommet rett i postkassa om det passer 👍

Kan du forklare meg den opplevde forskjellen mellom 5 års garanti eller 5 års reklamasjon? Du får ikke totalt 10 år med garanti/reklamasjon 😉 jeg tar 5 en års garanti fremfor 3 år garanti/5 år reklamasjon (som ikke betyr 8 år).

 

Garanti fra utlandet må man sende ut av landet, og plutselig tar det evig lang tid pluss ekstra styr.

 

Men samme for meg, jeg unngår det om jeg kan.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Garanti fra utlandet må man sende ut av landet, og plutselig tar det evig lang tid pluss ekstra styr.

 

Men samme for meg, jeg unngår det om jeg kan.

Så vidt jeg vet er garantien til de fleste internasjonal med internasjonale servicesentere, så man ender som oftest uansett å måtte sende produktet til utlandet. Selv om du sender din Adata til den norske nettbutikken for rep/RMA så blir de sendt til utlandet derfra igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 time siden):

Betyr ingenting når du kjøpte den. Spørsmålet er hvor lenge den disken lå på lager før de sendte den til deg.

Og det har jeg jo ikke noe kontroll over? Jeg kan ikke si annet enn at jeg kjøpte den i juli. Den virker bra nok for meg og jeg er fornøyd med den så langt. Det er det som teller for meg.

Lenke til kommentar
oOF skrev (14 minutter siden):

Og det har jeg jo ikke noe kontroll over? Jeg kan ikke si annet enn at jeg kjøpte den i juli. Den virker bra nok for meg og jeg er fornøyd med den så langt. Det er det som teller for meg.

Godt du er fornøyd. Poenget er jo nettopp det du selv sier, du har ikke kontroll på hvilken SX8200 Pro du får. V1, V2 eller V3. Men det er en ok praksis så lenge du fikk den riktige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ExcaliBuR said:

Så vidt jeg vet er garantien til de fleste internasjonal med internasjonale servicesentere, så man ender som oftest uansett å måtte sende produktet til utlandet. Selv om du sender din Adata til den norske nettbutikken for rep/RMA så blir de sendt til utlandet derfra igjen.

F.eks proship og komplett.no sender ikkje ut av landet. Du får ny, om den er dau. Deretter "reklamerer" de videre til produsent. 

 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

F.eks proship og komplett.no sender ikkje ut av landet. Du får ny, om den er dau. Deretter "reklamerer" de videre til produsent. 

 

Akkurat det samme som står i de internasjonale avtalen med HP og.

Men ejg skjønner jeg har hatt lite erfaring med SSD om RMA/reklamasjoner er noe som ikke bekymrer meg. Jeg burde kanskje være meget bekymret for holdbarhet?

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (27 minutter siden):

Jeg burde kanskje være meget bekymret for holdbarhet?

Det du og de aller fleste BURDE være bekymret for er BACKUP! Det eneste som fortsatt er helt sikkert er at disken(e), tross teknologi vil ryke før eller seinere.. Så å legge opp til en backup daglig av systemdisk med evt viktige partisjoner burde være en selvfølge. Og backup av et par terabytes med sånne hurtige disker tar jo ikke mange øyeblikkene uansett! Og en off-site backup hver uke er jo også greit? 🙂
Ha et absolutt TRYGT og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 timer siden):

Det du og de aller fleste BURDE være bekymret for er BACKUP! Det eneste som fortsatt er helt sikkert er at disken(e), tross teknologi vil ryke før eller seinere.. Så å legge opp til en backup daglig av systemdisk med evt viktige partisjoner burde være en selvfølge. Og backup av et par terabytes med sånne hurtige disker tar jo ikke mange øyeblikkene uansett! Og en off-site backup hver uke er jo også greit? 🙂
Ha et absolutt TRYGT og godt nytt år!

Kjøre fortløpende off-site backup så null stress med det ;)

Har i tillegg lokal på kritiske filer.

Poenget jeg prøvde å fremme var at plutselig virket det som om holdbarhet/reklamasjon var pri. 1 når man skal handle NVMe SSD.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Hvilken løsning bruker du til off-site backup?

Har ikke noe annet enn private ting generelt, så bruker OneDrive da jeg synes den har best integrering mot Windows (overraskende nok kanskje..) I tillegg så liker jeg files-on-demand funksjonen godt.

Ellers har jeg eksterne disker hvor bilder også ligger. Har ingenting av verdi annet enn sentimentalitet. 😃 

Lenke til kommentar

Troll i ord?
Skal ikke snakke om diskproblemer skjønner jeg... For fire timer siden gikk systemdisken bananas!
Var LITT sløv, lastet ned en pirat-kopi av et program jeg ville teste fra bukta og SMAKK... Der gikk systemet her dukken. Hadde slått av antivirus-programmer og installerte jævelskapet med admin rettigheter.. 
Da var det bare å bite i den sure bananen og sette av et par timer til å hente inn gårsdagens backup..  Man lærer så lenge man har lever, så NESTE gang skal jeg sjekke LITT bedre hva jeg prøver å legge inn.
Men det beviser jo bare hva jeg alltid sier, backup ER fornuftig! 😁

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger tips til hva som vil svare seg. Bildedisken min (2 TB NVME) er straks full, og jeg må omstrukturere litt. Mine alternativer:

  1. Kjøpe større SATA-SSD og overføre bildefilene til den, og dermed frigjøre en NVME-disk slik at jeg slipper å installere spill på C-drive. (Dyrt og dårlig tilgjengelighet)
  2. Kjøpe en ny og større NVME-drive for bildene. (Dyrt, og lite praktisk)
  3. Kjøpe ekstern SSD (større enn 2 TB) og flytte bildefilene over på den, og dermed frigjøre en NVME-disk slik at jeg slipper å installere spill på C-drive. (Dyrt)

Forslag til løsning og drive?

Lenke til kommentar
Woff skrev (25 minutter siden):

Troll i ord?
Skal ikke snakke om diskproblemer skjønner jeg... For fire timer siden gikk systemdisken bananas!
Var LITT sløv, lastet ned en pirat-kopi av et program jeg ville teste fra bukta og SMAKK... Der gikk systemet her dukken. Hadde slått av antivirus-programmer og installerte jævelskapet med admin rettigheter.. 
Da var det bare å bite i den sure bananen og sette av et par timer til å hente inn gårsdagens backup..  Man lærer så lenge man har lever, så NESTE gang skal jeg sjekke LITT bedre hva jeg prøver å legge inn.
Men det beviser jo bare hva jeg alltid sier, backup ER fornuftig! 😁

Backup er fornuftig og bra og en virtuell maskin å gjøre sånnt som du gjorde på er gull.......og virtual box er i tillegg gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...