Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng siden 20. juni 2026 i Innlegg
-
De eneste som realistisk kan gjøre noe med Russland-problemet nå er Ukraina. Får de kjøre på kan de knekke hele bandittstaten. Ergo er penger og resurser til Ukraina den beste investeringen vi kan gjøre akkurat nå.21 poeng
-
Vi har jo nettopp sett at Norge skal ha tjent 3000 milliarder ekstra på høgare olje og gasspriser på grunn av krigen i Ukraina. Om vi hadde dekket heile lånet på 200 milliarder til Ukraina så hadde det altså berre vore 7,5% av det vi har tjent ekstra på krigen. Vi hadde ikkje merket det.19 poeng
-
Liten gladsak fra Belarus, de russiske repeaterne som er satt opp nær den ukrainske grensen for å guide russiske droner og missiler har nå blitt skrudd av etter Zelenskys trusler. https://meduza.io/en/news/2026/06/24/zelensky-says-relay-stations-in-belarus-that-helped-guide-russian-drone-strikes-on-ukraine-went-offline-after-his-ultimatum-to-lukashenko16 poeng
-
Mitt intrykk er at det gradvis har blitt mer og mer motstand til å støtte Ukraina både blant Frp-tilhengere og ytre høyre-influensere med mange følgere i sosiale medier det siste året. Et par eksempler, selverklært Frp-mann Daniel Vassbund: Espen Teigen, Listhaugs tidligere rådgiver, svindeldømt og nå ytre høyre-influenser for det pro-russiske nettstedet Document: Teigen er også observert med, og hyller pro-russiske "Tommy Robinson". Uten at jeg orker å grave frem mer nå, kan man nevne influensere langt ute på høyresiden som Lise Sørensen, Rebecca Mistereggen, Ole Asbjørn Næss m.flere som alle har kritisert norsk støtte til Ukraina og/eller spredt pro-russiske narrativer. Også podkaster som f.eks. Wolfgang Wee blir stadig verre, med flere og flere gjester som får spre Kremls narrativer uten særlig motstand.16 poeng
-
16 poeng
-
16 poeng
-
Trump som har irritert på seg italienerne som ikke er lite sint, har også irritert på seg tyskerne som nå sitter med seriøse planer om å kjøpe langtrekkende våpensystemer som Flamingo og Bars fra Ukraina fordi de får ikke kjøpe Tomahawk og andre våpensystemer som var klarert og dels betalt. Etter sist nytt prøver han å tvinge EU/NATO hvor Norge er et medlem, til å betale 350 mrd. dollar for våpen til Ukraina, selv om regningen egentlig er på 65 mrd. dollar - som i dette året så forsinkninger og endog kansellering. I Ukraina har de etter hvert reduserte avhengigheten til amerikansk våpen til fordel for egne og europeiskutviklede, de vil erstatte Patriot med sine egne ABM-kapable luftvernsmissiler, det eneste de trenger er elektronikken for å samordne missilene med eksisterende luftvernsystemer som NASAMS og Patriot. Det merkes hos de amerikanske våpenprodusentene, som på mange steder var tvunget til å produsere mer enn de har økonomi for, at de har mistet tilliten fra sine tradisjonelle kunder som vil helst satse på egne kapasitet. Italia er en av disse som hadde satset sterkt på USA i lik linje med Polen. På russisk hold truer man med "nytt" etter flere dager med intense angrep som rammet den russiske oljevirksomheten meget sterkt, nå har ukrainerne flyttet oppmerksomheten mot Krim-halvøya på nytt - da det sendes ut armerte konvoier på vegen mot Krim-halvøya, valgt ukrainerne å angripe bruene på nytt fremfor å miste for mange droner til mitraljøsetroppene som er "overalt" for å skape opphop av målene.16 poeng
-
Ser ut som vi kan glede oss til resten av sommeren. Zelenskyj varsler 40 intense dager Ukraina skal de neste 40 dagene legge ytterligere press på Russland, ifølge president Volodymyr Zelenskyj.Målet med operasjonen er å legge press på Russland for å få en slutt på krigen, skriver Zelenskyj i sosiale medier torsdag.Operasjonen skal gjennomføres av etterretningstjenesten, som utfører droneangrep mot russiske posisjoner langs fronten og inne i landet.15 poeng
-
'Liveoppdatering': Guri Melby fra Venstre postet en kommentar på FB for 2 timer siden om at Norge burde svare positivt åp ukrainas bønn om mer hjelp. Kommentarfeltet har allerede over 200 kommentarer, et høyt antall av disse er anti-ukrainske. Antall og responstid mer enn antyder en stor andel boter.15 poeng
-
Denne dagbla-saken dreier seg egentlig om Ap-hat i kommentarfeltene. Det er grovt, veldig grovt. FrP blir spurt om dette men har en, skal vi si, lunken holdning. Jeg tror egentlig ikke at FrP er involvert direkte, men det virker plausibelt at FrP unnlater å ta et oppgjør med dette fordi hetserne ses på som nyttige. https://www.dagbladet.no/nyheter/ap-hatet/84712092 Det som gjør saken relevant for denne tråden er at dette 'hat-orkesteret' engasjerer seg ikke eksklusivt mot Ap. Dagblas kommentator Marie Simonsen nevner hvordan kommentarfeltet hennes nærmes eksploderte av Pro-MAGA kommentarer og jeg har selv sett hvordan kommentarfeltet oversvømmes av anti-ukrainske meldinger da den siste forespørselen om penger kom. Det er vanskelig gi et entydig svar på hvem som står bak dette. Det finnes FB-grupper med tema som 'Støre må gå' og det er lett å forestille seg at det orkestreres kampanjer herfra. Samtidig vet vi at noen har brukt til dels store summer under valgkampen på Ap-hets, dessuten er FB-grupper og brukere til salgs for den som vil kjøpe. Og vi kan ikke utelukke russisk påvirkning i dette. I sum betyr det at noen bruker store ressurser på å manipulere det offentlige ordskiftet. Jeg tror det er en reell risiko for at FrP har latt seg lure i denne saken. De ser kanskje på haterne som nyttige men med mindre de er aktivt inne i miljøene har de ikke noen mulighet for å vite at det ligger ekte engasjement i bunn. Det kan like gjerne være kaprede brukere som styres for å gi inntrykk av engasjement. Den så langt sterkeste indikasjonen på det er det plutselige utfallet mot økt ukraina-støtte.15 poeng
-
Skammelig av FRP og SP! Det er jo nettopp nå vi virkelig bør dra til så det monner slik at vi kan sikre at Ukraina vinner landet tilbake og at Russland får en velfortjent lærepenge og forhåpentligvis kan ta et oppgjør med seg selv! Nå har jo Ukraina så god framgang på slagmarken! Det hadde vært forbannet tragisk hvis dette skulle stoppe opp. Og særlig oss Nordmenn burde jo kunne bla opp all den tid vi ofte tjener gode penger når det er uro i verden.15 poeng
-
15 poeng
-
Dette er ikke noe som er spesielt for Norge, det skjer over hele Europa og det vil være få byer igjen på kontinentet som ikke får oppleve "berikelsen" av multikulturismse og mangfold, se bare på Roma, London, Paris, Berlin, Gøteborg, Malmø etc. Mørke krefter utenfor vår kontroll har bestemt at slik skal det være og det er ikke noe vi umiddelbart kan stemme oss ut av.15 poeng
-
15 poeng
-
Mennesker som ikke aner hva Norge eller norsk kultur er (bare at de misliker det) som heier frem en hodeløs innvandringspolitikk. Dere er sannelig et underlig skue.14 poeng
-
14 poeng
-
Den kognitive krigen Den 26. august 2025 begynte det å dukke opp et par hundre nye profiler på det sosiale mediet Bluesky. De skrev på norsk. Budskapet var at når Ukraina taper ved fronten, angriper de sine egne sivile for å please sine «angelsaksiske herrer». Mange av innleggene lenket videre til en nettside som heter norway news-pravda Profilene var falske. De var koblet til minst sytti kontoer på en annen plattform, og hele nettverket pekte tilbake mot Russland. Spesialrådgiver Eskil Grendahl Sivertsen ved Forsvarets forskningsinstitutt kalte det en velkjent russisk metode. Han bruker et ord som forklarer ganske mye: hvitvasking. Man tar en russisk påstand, kjører den gjennom falske kontoer og falske nettaviser, helt til den ser ut som noe en helt vanlig nordmann har skrevet. Dette er ikke et uhell. Det er en hel industri. For å skjønne hva de er ute etter, må vi seksti år tilbake. På 1960-tallet satt en sovjetisk forsker ved navn Vladimir Lefebvre og regnet på et merkelig spørsmål. Hvordan får man en motstander til å velge akkurat det man ønsker, uten at han merker at noen har dyttet ham dit? Svaret hans fikk navnet refleksiv kontroll. Tanken er enklere enn navnet. Man krangler ikke med folk direkte. Man gir dem heller opplysningene de skal tenke med, og lar dem regne seg fram til konklusjonen på egen hånd. Da tror de at tanken var deres egen. Lefebvre skrev dette som matematikk. Det sovjetiske militæret tok det i bruk på 1970-tallet. Selv flyttet han senere til USA. Og her er selve poenget, det som er lett å gå glipp av. Målet er sjelden å få noen til å elske Putin. Nesten ingen i Norge lar seg overtale til å heie på russiske stridsvogner. Målet er mye mer beskjedent, og nettopp derfor mye farligere. Det holder å få folk til å tro noen få ting. At Ukraina er gjennomkorrupt. At Stepan Bandera var nazist, og at Azov-soldatene dermed er det også, slik at hele landet egentlig styres av nazister. Sitter de premissene først, trenger ingen å be folk slutte å støtte Ukraina. De kommer dit selv. Forskere har et navn på dette nå. De kaller det kognitiv krigføring. Det amerikanske Institute for the Study of War la sommeren 2025 fram en gjennomgang som beskriver det som Russlands viktigste måte å føre krig på. Russland har et sterkt militære. Det er likevel ikke sterkt nok til å nå alle målene Kreml har satt seg. Da prøver de heller å vinne inne i hodene på folk. Enkeltløgner er bare overflaten. Under ligger premissene som skal bli liggende i årevis. Maskineriet bak er stort og påfallende velsmurt. I 2022 avslørte nettverket EU DisinfoLab en russisk operasjon som fikk kallenavnet Doppelganger. Metoden var enkel og frekk. De kopierte ekte aviser, helt ned til logo og skrifttype, på nettadresser som lignet til forveksling. Der Der Spiegel har spiegel.de, kjøpte de spiegel.ltd og fylte den med oppdiktede saker under avisas utseende. Bak sto et PR-byrå i Moskva, Social Design Agency. Pravda-nettverket, som de norske Bluesky-profilene lenket til, består av rundt to hundre falske lokalaviser på et titalls språk. Én av dem er norsk. Mye av innholdet er automatisk oversatt og pumpes ut i et tempo ingen menneskelig redaksjon kan matche. Én av hensiktene høres nesten ut som science fiction: å få russisk propaganda inn i svarene fra kunstig intelligens. Fyller man nettet med nok falske lokalaviser, falske kilder og maskinoversatte artikler, kan chatbotene begynne å hente fra dem når folk spør. Nordiske faktasjekkere testet dette i 2025 og fant at det av og til virker. Norge er ikke en tilskuer til alt dette. Vi er midt i det. Allerede i 2020 avslørte NRKBeta noe pinlig. Samtlige store norske redaksjoner hadde blitt lurt av russiske trollkontoer på Twitter. De hadde sitert kontoene i egne saker, som om det var vanlige folk med en mening. Russiske stemmer kom rett inn i norske nyheter, uten at noen merket det. Den 8. juli 2024 bombet Russland barnesykehuset Ohmatdyt i Kyiv. Flere titalls mennesker ble drept i angrepene mot ukrainske byer den dagen, og barnesykehuset ble hardt skadet. Få timer senere la det russiske forsvarsdepartementet ut at det var ukrainerne selv som hadde gjort det. Dagen etter sto Russlands FN-ambassadør i Sikkerhetsrådet og hevdet at sykehuset var truffet av et norsk NASAMS-missil. Den historien fikk lite spredning i Norge. Men den viser metoden, og den drar Norge rett inn i regnestykket. FFI har gått gjennom 5,2 millioner innlegg fra russiske og kinesiske profiler. Bildet av Norge er ganske fast. Vi blir fremstilt som russofobe krigshissere som forlenger krigen ved å sende våpen. PST skrev i trusselvurderingen for 2025 at Russland ventes å kjøre påvirkningsoperasjoner mot Norge, blant annet for å vri opinionen mot norsk våpenstøtte til Ukraina. Og dette er ikke nytt. Året etter at Russland tok Krim i 2014, ble selv Den norske nobelkomiteen forsøkt påvirket. Norske redaksjoner går ikke Kremls ærend. De fleste gjør tvert imot en grundig jobb med å avsløre propaganda. Problemet er at en russisk fortelling ikke trenger å være laget for Norge for å havne i et norsk kommentarfelt. FFI har pekt på at enkelte norske alternative nettsteder, deriblant Steigan.no, har laget saker bygget på russiskkontrollerte plattformer. Da er fortellingen allerede inne. Den leses som en hjemlig tanke, uten anførselstegn og uten avsender. Og det stopper ikke i et norsk kommentarfelt. Det klatrer oppover. Høsten 2023 publiserte et nettsted ved navn DC Weekly at Zelenskyj hadde kjøpt to luksusyachter for amerikansk bistand. Det var løgn. Båtene lå fortsatt ute for salg. Nettstedet ble sporet til en tidligere visesheriff fra Florida som hadde rømt til Moskva og laget falske nyhetssider med kunstig intelligens. Likevel måtte Zelenskyj bruke tid i Kongressen på å avkrefte yachtene. Våren 2024 sa republikaneren Michael McCaul rett ut at russisk propaganda hadde smittet en god del av hans eget partis velgere. I februar 2025 hadde det nådd helt inn i Det hvite hus. President Donald Trump kalte Zelenskyj en diktator uten valg, akkurat slik Moskva lenge hadde krevd ukrainske valg. Han skyldte på Ukraina for at krigen brøt ut. Anneksjonen av Krim gjorde han om til en eiendomshandel Obama hadde rotet bort. På treårsdagen for invasjonen stemte USA i FN sammen med Russland, mot en europeisk resolusjon som fordømte angrepet. I Europa fulgte det samme sporet. Doppelganger-sidene ble fyrt opp før EU-valget i 2024, ofte med innhold som løftet det høyreradikale AfD i Tyskland. Men den mest lærerike saken er fortsatt Bandera. Og nå Azov. De fleste som kaller Stepan Bandera nazist, har aldri lest en biografi om ham. De har arvet en etikett. Sovjetisk propaganda bygde den allerede på 1940-tallet, og i en sovjetisk spionroman fra 1975 ble Bandera tegnet som en viljeløs marionett for tysk etterretning. Her blir det vanskelig, og det er nettopp derfor det virker. For Bandera var ingen helt. Bevegelsen hans ønsket den tyske invasjonen i 1941 velkommen, fordi de håpet på en egen ukrainsk stat. Soldater fra det samme miljøet, den såkalte opprørshæren UPA, drepte titusener av polakker i Volhynia i 1943. Antisemittismen var reell. Samtidig satt Bandera selv i tysk fangenskap store deler av krigen, en periode i konsentrasjonsleiren Sachsenhausen, og en KGB-agent drepte ham i München i 1959. Mannen var omstridt, og delvis mørk. Azov er den samme historien i ny utgave. Avdelingen ble startet i 2014 av folk fra ytre høyre, med ledere som dyrket nynazistiske ideer og symboler. Det er ikke russisk oppspinn. En talsmann anslo i 2015 at mellom ti og tjue prosent av rekruttene var nazister. Så ble Azov tatt inn i den ukrainske Nasjonalgarden og satt under statlig kontroll, og flere forskere mener avdelingen siden er blitt avpolitisert. Andre er uenige. Uansett snakker vi om én enkelt avdeling, en liten brøkdel av det ukrainske forsvaret, i et land med en jødisk president som mistet slektninger i Holocaust. Og det er her trikset ligger. Russland trenger ikke å finne opp en skurk. De tar noe som faktisk finnes, en mørk fortid hos Bandera og et ytre-høyre-opphav hos Azov, og strekker det ut over et helt land. En enkelt avdeling blir til «Ukraina er nazistisk». En omstridt skikkelse fra 1940-tallet blir til en grunn til å invadere i 2022. Forskeren Kacper Rękawek ved Senter for ekstremismeforskning i Oslo har sagt det tørt: hadde ikke Azov eksistert, ville Russland funnet det opp selv. Lefebvres regnestykke handlet aldri om å få alle til å tro på Russland. Det handlet om å få nok folk til å tenke med Russlands tall. Seieren ligger ikke i et russisk flagg på et norsk torg. Den ligger i øyeblikket der en russisk konstruksjon havner i et norsk kommentarfelt og blir lest som noe alle liksom vet. Som de to hundre Bluesky-profilene høsten 2025. Som setningen «Bandera var nazist», skrevet av en nordmann som aldri har hørt navnet Lefebvre. Flere lenker i kommentarfeltet 👇🏻 https://www.dagbladet.no/nyheter/sprer-desinformasjon-pa-norsk/83696990 https://www.ffi.no/aktuelt/nyheter/slik-brukes-norge-i-russiske-pavirkningsoperasjoner https://www.nettavisen.no/nyheter/frykter-skjult-russisk-spill-i-norsk-valgkamp/s/5-95-259493214 poeng
-
Det slagordet er vel i samme sjanger som diktet: "Først tok de kommunistene, men jeg brydde meg ikke, for jeg var ikke kommunist. Så tok de sosialdemokratene, men jeg brydde meg ikke, for jeg var ikke sosialdemokrat. Deretter tok de fagforeningsfolkene, men jeg brydde meg ikke, for jeg var ikke fagforeningsmann. Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg." Hvis man ikke beskytter alle friheter, ikke bare de man selv drar nytte av, så er man faktisk ikke fri. Frihet er *handlingsrom*. Jo mer innskrenket handlingsrommet er, jo mindre fri er man. Uansett om man holder seg til et lite område av sitt handlingsrom og er fornøyd med det.14 poeng
-
14 poeng
-
US treasury chief urged Trump not to host ‘Mr Bean on crack’ Zelenskyy, book says | Trump administration | The Guardian Trump kan dette med å velge lite egnede personer. Bessent hadde vært en kilde av bekymring omkring hans oppførsel og hovmodighet, nå bekrefte en bok at disse som var bekymret, hadde rett - det var kjent at han og Zelenskyj hadde ikke kommet godt fra møtet de hadde i Kyiv, da ukraineren oppdaget hvor lite hensynsfullt og innsiktsfull Bessent var, spesielt under omstendighetene om en mineralavtale som var regelrett tvunget på Ukraina gjennom ren og skjær mafiapress. Da vist det seg at Bessent ikke kunne evne å forstå motparten, noe som mange andre har påpekt i ettertiden fram til nå. “‘I’ve dealt with this little fucker,’ Bessent would say to associates about Zelenskyy,” according to the book. “‘He’s tricky. He’s like the special-needs child for the Europeans. And he’s acting like Mr Bean on crack.” Simpelt fordi han ikke forsto Zelenskyjs væremåte som en ukrainsk president og hans personlighet som en mann under konstant press, som gjør at det selvsagt er store tilpasningsproblemer - som Bessent og kretsen omkring Trump, spesielt Vance selv som den dag i dag aldri kunne få tilgivelse for hans oppførsel, ikke var villig til å tolerere. Dette er en stolt mann med bein i nesa, som ikke lar seg presses uten konsekvenser, som mange europeiske statsoverhoder forstår og deretter tilpasse seg, mens maktsyke menn som Trump og Putin fant det hele grovt fornærmende da ukraineren mente seg som deres likemann. Bidens menn kunne takle ham, det kunne ikke Trumps "menn".14 poeng
-
13 poeng
-
De som påstår at nordmenn aldri har hatt en egen kultur prøver å rettferdiggjøre at islam tar over. Noe så elementært som å stole på medmennesker blir tatt for gitt. Alt det gode ved dette landet var faktisk norsk kultur, og men kan ikke ta det som en selvfølge. Islamistiske land hadde ofte en egen kultur før islam overtok. Islam ødelegger alle land.13 poeng
-
https://www.nettavisen.no/russland/ukraina/krym/krise-pa-krym-tvinges-til-planlagte-strombrudd-etter-angrep/s/5-95-311585113 poeng
-
Lukasjenko har aldri ønsket å bli trukket inn i krigen, han tillate russiske angrep gjennom egne territorium fordi han var under kraftig press av Putin som de fleste nå hadde forstått er altfor utilregnelig. Men siden Putin til alles sjokk avvist Trumps tilbud for ett år siden hadde hviterusseren observert to urovekkende tendenser, på den ene siden Ukrainas voksende overtak innenfor bombing, på den andre siden Putins synlige krigsforberedelse mot NATO som får både militære og oligarkene i Belarus til å bli sterkt betenkt. Så da Lavrov kritisere Trump for "løftebrudd", vet Lukasjenko at dette er løgn, da Trump hadde ikke gitt løfter, men et tilbud som Putin nektet å akseptere - og da man signalisere villighet til å forhandle med utgangspunktet i Istanbulsamtalene for mange år siden, var dette et tegn på at Putin ikke forstår situasjonen. Lukasjenko ønsker ikke å bli trukket inn i nye sanseløse eventyrer. Spesielt ikke i møte med makter som kan gjør meget skade. Trump hadde lenge ønsket å ha Putin på hans side, og tillatt ukrainske angrep på oljeinfrastruktur samt i smug sabotere russisk oljeeksport for å kunne presse russeren uten å bli personlig trukket inn, samtidig som man prøvd å få han med på produktive topartsvirksomheter. Men Putin trekk ut forhandlingene på det lengste, opptrådd lite klokt i direktesamtaler med både Trump og hans menn deriblant Vance som siden mente han lider av sterk overmot, nekte å gi seg under oljepresset - og verst av alt; han hadde nektet å hjelpe Trump omkring Iran. Istedenfor leverte han våpen og assistanse til Iran. Dette kunne ikke Trump tolerere, spesielt ikke når russeren hadde vist seg så langt mye mer staere og trassige enn ventet. "Alle" forstår nå at Putin er helt sprø. Han er blitt for lik Adolf Hitler fra året 1939 - samme gamblingstendens, samme konsekvensvurdering, samme maktbruk, samme fryktkultur og samme militarisme.13 poeng
-
I hvilken retning går krigen i Ukraina denne sommeren? Det er to veldig tydelige tendenser langs fronten, som peker i hver sin retning. Men like avgjørende er det som skjer bak fronten og som definerer de to ulike landenes evne til å overleve økonomisk, beholde motivasjonen til befolkningen og evne til å produsere tilstrekkelig med våpen. Mer om det i siste delen. HVA ER TENDENSEN LANGS FRONTEN: A - Russland fortsetter å krype fremover i Donbas. Med hjelp av enormt kostbare angrep tar de noen titals meter med mark hver dag. Noen ganger ofrer de titals soldater for veldig magre resultat (f.eks vifte med et flagg før de blir drept, fordi generalene behøver et bevis i sin rapport til Moskva). Det spriker voldsomt mellom hva Russland hevder at de har erobret, og hva de faktisk har erobret. Uansett hvor mye Russland hevder at de har erobret, og hvor mye de overdriver enhver hendelse, så er det likevel ingen tvil om at Russland steg for steg tar mer land i Donetsk fylke. Kjøttkvern angrep fungerer. Men prisen Russland betaler er gigantisk, både i utstyr, ammunisjon og menneskeliv. På 4 år så har Russland lykkes med å flytte fronten ca 5 mil med hjelp av denne metoden. Tendensen er at det går saktere i dag enn noen gang tidligere, men det fungerer. Spørsmålet som har vært stilt helt siden Wagner gruppen begynte med denne typen krigføring er hvor lenge Russland kan ofre egen befolkning på denne måten. Til nå har Russland kunnet sende fanger, gjeldsslaver, alkoholikere og folk fra de absolutt fattigste regionene i Russland. Folk som for det meste ikke er etniske russere. Når disse dør, da bryr seg ikke befolkningen i hovedstaden og St Petersburg seg særlig mye. Det er noen andres krig, og noen andre som dør. Og de som dør er "verdiløse" innbyggere som man har råd til å tape. Men, denne delen av befolkningen er i ferd med å nå sitt metningspunkt. Fengslene begynner å tømmes, og befolkningen i fattige regioner er mye mindre motivert. Alle kjenner noen som har dødd, og de som har overlevd er kommet hjem sterkt skadet i både kropp og sjel. Motivasjonen for å ofre seg har derfor synket betraktelig. Det rekrutteres derfor færre soldater dette året enn i fjor, og Ukraina melder at de nå dreper og skader flere soldater enn det Russland klarer å mobilisere. Det som er tydelig er at Russlands mål er å erobre så mye som mulig, koste hva det koste vil. De vil ha hele Donbas, og helst knuse hele Ukraina. B - Ukraina er på veg å totalt isolere store deler av den okkuperte delen av landet sitt. Man snakker i dag om en beleiring av Krym-halvøya. Videoer viser i dag lange køer for å tanke bensin de siste ukene, guvernøren har nå sendt ut en melding om at ingen privatpersoner får kjøpe drivstoff lengre. Det vises også videoer fra Krym som viser tomme hyller i matbutikkene. Det befinner seg over 100 000 turister i området, og de forsøker nå å flykte fra området. Hva har Ukraina gjort for å oppnå dette? Det begynte egentlig tidlig i vinter. Systematisk har Ukraina bombet luftvernstillinger i hele regionen. De har også bombet drivstofflagre over hele vestre delen av Russland, og i de okkuperte områdene. Jernbanelinjer er blitt sabotert og logistiske knutepunkt er blitt regelmessig bombet. I mai setter Ukraina inn et nytt gir. Da begynner droner å patruljere hovedveiene mellom Russland og Kherson. Videoer som viser brennende lastebiler og tankbiler spres på nettet. I slutten av mai er det ingen tvil. Hovedveiene i de okkuperte områdene har blitt en dødsmark for lastebilsjåfører. Hundrevis av kjøretøy angripes nå hver eneste uke, og sivile sjåfører nekter nå å ta oppdrag til regionen. Så i juni starter Ukraina ytterligere en opptrapping. Nå angripes målrettet broer, ferger, havner og jernbanen med kraftigere bomber og raketter. Dette gjør at alt vest for Mariupol er blitt isolert. Hele regionen er avhengig av import av varer. Drivstoff, vann, mat, men også våpen og ammunisjon må komme med jernbane og lastebiler. Det er nå blitt umulig. Forrige uke lykkes også Ukraina med å bombe tre ferger i Azovhavet. Det bor 2 millioner mennesker på Krym. Om det ikke fins noen fungerende havner, flyplasser, vei og jernbaneforbindelser, da sier det seg selv at hele befolkningen og alle soldater nå er i nød. Også tilgangen til vann på Krym er ekstremt dårlig. Man har tidligere fått vann med hjelp av en vannkanal fra demningen over elven Dnipr. Men den bombet Russland for 4 år siden. Etter det må nesten alt av vann pumpes dit eller leveres med tankbiler. I dag meldes det også at Ukraina har bombet anlegg for elektrisitetforsyningen på Krym. Det blir derfor en veldig vanskelig sommer for de som bor der. Lignende tendenser gjelder for Kherson og Zaporizhia regionen. Tillgangen på varer er blitt begrenset til et minimum også der. Det store spørsmålet i mitt hode, er hva som skjer om noen måneder? Det er ingen tvil om at denne strategien også er enormt krevende for den sivile befolkningen. Muligens kommer de fleste til å evakuere de neste månedene, for uten mat, vann, drivstoff og strøm så kan man ikke leve der. Det som også er ganske sikkert det er at Ukraina har store mengder med stridsvogner og pansrede kjøretøy som de ikke bruker. De ligger lengre bak fronten. Mange av dem er nye vestlige kjøretøy. Leveranser av våpen dette året er mye større enn noen gang, særlig av nyproduserte våpen. Slik jeg ser det så er det en åpenbar forberedelse til et større angrep som vi ser denne våren. Jeg tror ikke Ukraina tror at de kan vinne krigen utelukkende gjennom å isolere og beleire, de må før eller senere starte en kraftig offensiv mot Russland. Spørsmålet er når dette kan skje, og hvor godt forberedt Ukraina er. Noen avgjørende biter er likevel på plass, og den viktigste er det som er tydelig i dag. Ukraina har klart å etablere en form for luftherredømme over store deler av de okkuperte områdene. HVA FORTELLER DETTE OSS? - Det virker som om Russland til en stor del utfører krigshandlinger motivert av å oppnå kortfristige mål. Tilfredstille generalene i Kreml. - Ukraina har helt klart en plan med det de gjør. De bryter steg for steg ned den russiske evnen til å krige. De kan tåle kortfristige tap av territorium så lenge det betyr at mengder med russiske soldater dør, og så lenge de klarer å bygge opp sin egen slagkraft og svekke Russland. Den dagen Ukraina eventuelt starter en offensiv i retning Tokmak, da vil vi se hvem som faktisk kommer til å seire i denne krigen. Vi vet i dag Russlands styrke (de sender alt de har i dag), men vi kjenner ikke til Ukrainas faktiske styrke. Hvilke biter som mangler før en slik offensiv starter er umulig for utenforstående å kjenne til, for av åpenbare grunner så forteller ikke Ukraina (eller vestlige allierte) hva de tenker å gjøre, og hvor sterke de er. Men at slaget kommer til å stå om Tokmak og Melitopol det er det ingen tvil om. Om Ukraina skulle lykkes med å ta Tokmak, da faller Melitopol. Og faller disse to, da vil resten av Kherson fylke rakne, for soldatene der vil bli helt avskåret fra alle russiske forsyninger. Det er heller ikke utenkelig at Ukraina kan finne på å krysse Dnipr i et overraskende angrep kombinert med en offensiv ved Tokmak. For er soldatene der svekket pga sult, og ute av stand til å bruke artilleri eller sende droner, da kan Ukraina lage provisoriske broer og innta landet. (Det var dette Hitler og Stalin gjorde i hver sin retning). Nøkkelen her er altså å ta Tokmak, da vil resten av området falle som dominobrikker. For om Kherson befries helt, da risikerer også Krym å falle, ettersom de blir totalt umulig å forsørge halvøyen. Det vil være, det ultimate nederlaget for Russland, og enormt mye større tap enn om Russland skulle klare å ta en by eller to til i Donbas. Et slikt tap vil også for alvor true Putins makt, for da er krigen tapt. Er dette mulig å få til for Ukraina? Det er det umulig å si i dag, men noen annen veg til en avslutning på krigen er det vanskelig å se for seg. Ukraina må forhandle ut fra styrke, og ikke ut fra svakhet. Og et slikt scenarie vil være en udiskutabel styrkeproklamasjon. Å svekke luftvern, svekke logistikken og svekke kommandostrukturene i området før et angrep, det gir stor mening. Hvor lang tid Ukraina behøver for å gjennomføre det vet vi ikke enda. Men sannsynligvis så ønsker de nok å tillintegjøre luftvern slik at de kan bruke både helikoptre og jagerfly over frontlinjen når angrepet starter. I det angrepet kommer droner til å dominere, mens infanteri og stridsvogner rykker inn når dronene har ryddet miner, bunkere og skyttergraver. Jeg tror at det er første steget i dette som vi ser denne sommeren. Men det drøyer nok til høst eller vinter før vi ser et faktisk angrep. I 1943 hadde de allierte bra nok militær kapasitet til å bremse Tyskland og vinne slag, da angriper og erobrer de Cicilia, men det drøyde til 1944 før de valgte å angripe i Frankrike, og det drøyde ytterligere ett år før Tyskland var fullstendig beseiret. En lignende tidsramme må vi tenke oss for krigen i Ukraina. Vi befinner oss i 1943, og de må muligens fortsette en intensiv krig i to år til før det blir en avslutning. Før det kan mye skje, blant annet overraskelser av typen slaget Ardennene (som var en overraskende tysk offensiv) og Arnheim (som var en alliert fiasko). 3. HVA SKJER I RESTEN AV LANDENE? Det er spektakulært det Ukraina nå gjør i store deler av den industrialiserte delen av Russland. Mål så langt borte som 3000 km fra Ukraina blir bombet, også med kraftige bomber. Fabrikker, militærbaser, raffinerier, flyplasser, jernbaner osv bombes over hele den vestre delen av Russland. Det påfører Russland enorme skader både økonomisk og materielt. Men det påfører også den Russiske ledelsen en ydmykelse, og det i all offentlighet. For når russiske myndigheter forsøker å lyve om bombede fabrikker og anlegg i Moskva som brenner slik at hele befolkningen i hovedstaden ser det, da fungerer ikke lengre løgn. Krigen har denne våren for alvor flyttet inn i alle russeres bevissthet, og de må gjøre et valg. Støtte Putin mer helhjertet eller styrte regimet, med stor sannsynlighet velger de fleste et tredje alternativ, å forsøke å overleve som om ingen ting har skjedd. Ta en kikk her for å se detaljer om alle målene dette året. https://novayagazeta.eu/.../interactive-map-attacks-on... Dette gjør noe med den russiske moralen, og det gjør noe med hva Russlands narrativ om krigen. Frem til nå så har alle offentlige meldinger handlet om at dette går strålende, fienden er beseiret på alle fronter. Men når bensinen blir rasjonert, fabrikker og raffineri brenner, når flyplasser stenges og når kirkegårdene fylles med drepte soldater, da sprekker fortellingen. Det samme gjelder når lønninger uteblir, pristigning øker, renter øker og prisen på husleien øker. Det er ingen lett tid for den vanlige russer. Bombingene av Ukraina har egentlig samme mål, (minske motivasjonen og hindre ukrainsk økonomi og krigsproduksjon), men er langt mindre vellykket. Ukraina klarer i dag å stoppe de aller fleste droneangrep og misiler. Økonomien er mindre sårbar fordi den har blitt desentralisert og får sterk støtte fra vesten. Det er ingen tegn til en økonomisk nedsmelting av ukrainas økonomi i dag. Det er likevel kritisk, for angrepene er ukentlige og det tærer på befolkningen. Det er likevel en stor forskjell mellom landene på hvordan de reagerer på angrepene. I Ukraina er enhver bombe en påminning om at de er eksistensielt truet, det er den ukrainske nasjonen som skal utslettes. Bombene virker derfor motiverende. I Russland har det motsatt effekt, der er bombene et tegn på en tapt krig, og hvem vil frivillig dø for noe som er umulig å vinne og som egentlig ikke er en trussel mot deres hjem. Man kan tolke hvordan de to ulike landene bomber på samme måte som strategien langs fronten. Russland bomber for å skape skrekk og for å hevne seg. Ukraina bomber for å svekke motstanderens økonomi og stridsevne. Russland har ingen langsiktig strategi i hvordan de bomber, mens Ukraina helt klart har en målrettet strategi hver gang de planlegger nye mål. De vil svekke Russlands evne til å tjene penger, evne til å produsere våpen og spre ders luftvern så mye som mulig. Om befolkningen mister motivasjonen og russisk propaganda får en knekk, da er det en bonus. Hva forteller de to kartene? De første viser slagmarken i Donetsk. Alle de røde pilene viser Russiske angrep siste 24 timene. Det er altså et massivt press mot Ukrainske styrker i området. De fleste mener at Russland kommer til å lykkes med nye erobringer her. Men det er et press som har pågått i 4 år, og resultatet vises med en svarte linjen. Man har altså vunnet 6 mil. Det neste bildet viser fronten i sør. De to ringene er de to byene som Ukraina kan forsøke å erobre. Den strekningen er 8 mil. de grønne og gule linjene viser russiske forsvarslinjer som Ukraina må bryte gjennom. Et vellykket angrep her vil gjøre alt forsvar vest for byene helt umulig, og Ukraina vil da kunne erobre hele området.13 poeng
-
13 poeng
-
13 poeng
-
Det stemmer ikke. Det er løgn. Svært mange nordmenn (de fleste?) deltar ikke aktivt i feiringen av pride. Jeg har aldri vært i noe pride-tog. Jeg har aldri gjort en sterk egenartet innsats for å feire pride. Ikke naboen min heller. Ikke du. Ikke de fleste. Vi blir ikke mobbet. Vi blir ikke utestengt. Vi får ingen reaksjoner over hodet. --- De som muligens får litt tyn, er krapyl og søppel-mennesker som prøver å AKTIVT forhindre andre fra å gjennomføre en ønsket pride-markering. Du vet; vandaler som tar ned og ødelegger andre folk sine flagg, og sånt. Personer mer slike holdninger, må jo mangle ett eller annet? Hvorfor prøver de å forhindre noen fra å vifte med et lite flagg? Hvorfor prøver noen å lage problemer ut av noe som virkelig ikke er et problem? Når folk prøver å forby, eller minimere, at flagg henges opp, ja, da tenner jeg på alle plugger! Sånn skal det ikke være! Selvfølgelig kan en skole, en barnehage, et hus, en bedrift og hva som helst annet heise et flagg, i støtte og sympati med de som ikke føler seg "straighte"!13 poeng
-
uB9yWo9vT2MBS6Uq.mp4 Kilden min: discord server som følger krigen. Kan vi ane tendenser til en ny "Prigozjin marsj mot Moskva" snart? Men det er vel heller mer sannsynlig at han får et nytt besøk av en representant for de styrende og blir servert litt god russisk te. Dette er uansett et bra tegn for oss! Sprekkene blir mer og mer synlige.12 poeng
-
Det er mer interessant å lese om alle dronene de ikke skjøt ned. Nå begynner det å lekke ut info fra russiske innbyggere via sosiale media. 1. Den kjemiske fabrikken Azot i byen Novomoskovsk i Tula oblast er visst rammet av angrep. Innbyggere har hørt mange eksplosjoner og lukter noe de mistenker er ammoniakk. Brann er bekreftet av FIRMS sattelitter. Energi-infrastruktur i samme by skal også være rammet og det skal være strømbrudd, også det rapportert via sosiale medier. A fire was also recorded on the territory of Novomoskovsk DRES 3. In Kerch, a fire is burning in the area of the deployment of air defense equipment and an airfield. Fires have been detected at a small civil aviation airfield near Kerch, - Crimean Wind 4. A secondary detonation is heard in the occupied Yenakiyevo, Donetsk region. 5. In Ozyory, Moscow region, Russian air defense fired on a private sector. 6. A fire has been detected on the Tavrida Highway. 7. A fire has been detected at the Zaliv Shipyard in Kerch. Two fires are located in the shipyard's waters. 8. Køer på 2800 biler ved Kerch-brua på grunn av droner og luftvernaktivitet. Jeg har ikke sett meldinger om skader på brua eller kjøretøy. Mer om denne køa. Køa er i retning fra Krim til Russland. Ennå mer kø, inkludert 3 tankbiler mellom sivile kjøretøy.12 poeng
-
Hva er forskjellen på opplæring og indoktrinering? Jeg mener absolutt at skolene bør lære barn å bli gode, respektfulle, tolerante borgere. Hvis du kaller det indoktrinering, så er det greit for meg.12 poeng
-
Apropos dronemontasjer. Her er noen flere fra natt til i dag: RDT_20260623_190701.mp4 https://x.com/bayraktar_1love/status/2069322411233759345 https://united24media.com/war-in-ukraine/ukraine-targets-russian-land-corridor-to-occupied-crimea-destroying-supply-trucks-video-20072 RDT_20260623_193529.mp4 https://www.reddit.com/r/ukraine/s/A5yTvbwizR https://united24media.com/war-in-ukraine/ukraines-special-forces-destroy-strategic-crimean-rail-bridge-in-two-phase-drone-attack-video-20097 Når dette skjer dag ut og dag inn så gir jo de tallene en ser i dagsrapportene mening. 626 kjørtøyer rapport i dag for gårsdagen! Helt vanvittig! Ikke lenge til vi kanskje ser esel, hest og kjerre bli tatt i bruk hvis det fortsetter slik. Og det er jo nesten ikke tull! Har jo sett det tidligere med russerne 😄12 poeng
-
12 poeng
-
Sp og Frp er mot at Norge skal gi nytt lån til Ukraina. Nytt lån til Ukraina: Flere partier sier nei https://www.vg.no/nyheter/i/V6jzw4/nei-fra-sp-og-frp-til-nye-ukraina-laan Frp og Sp vil ikke støtte Ukraina med et nødlån for å opprettholde krigstrykket mot Russland. Ukrainske myndigheter ber om opp mot 200 milliarder kroner i ekstraordinær bistand via et lån. Statsminister Jonas Gahr Støre oppfordrer andre land til å bidra mer til Ukraina.12 poeng
-
Nå har det endelig vært både skyfritt og sattelitt over oljelagret i Rybinsk på dagtid. Satelittbildet viser at ca 15 av 60 tanker er ødelagt. Angrepet skjedde for 8 dager siden og har sannsynligvis vært slukket i flere dager nå. Med ca 45 av 60 tanker igjen så det er ikke umulig at Ukraina planlegger flere besøk.12 poeng
-
Det blir helt feil for meg å skulle la barna selv bestemme hva slags undervisning de skal delta i. For meg er hele diskusjonen om Pride på skolen en skinndebatt. Den egentlige debatten er om barn skal lære om seksualitet, legning, kjønnsidentitet, kjønnsinkongruens og kjønnsroller på skolen, hvorvidt skolen skal formidle verdier som mangfold og likeverd til barna, og om den historiske og pågående undertrykkingen av homofile og transpersoner. Pride er en glimrende anledning, der man har en ramme utenfor skolen som skal benyttes. Det finnes homofile elever på alle normale skoler. De vil ha stor nytte av Pride. Jeg syns argumentasjonen mot Pride er svak og i stor grad basert på konstruert argumentasjon eller religiøst vås. Det eneste spørsmålet som jeg mener er relevant er om religiøse foreldre skal kunne kreve fritak, slik de til dels har rett til i Opplæringsloven. Dette er et grensetilfelle, men jeg mener at undervisning om Pride trolig er viktigst for disse barna som ellers er de som virkelig blir indoktrinert.12 poeng
-
Mer info: Men usikker på om disse to pantsir AA systemene kommer i tillegg til angrepene nevnt ovenfor. https://x.com/bayraktar_1love/status/2068641902048510065#m https://x.com/NotWoofers/status/2068655953000518020?s=20 Video i link over. Tar også med dette i samme slengen fra den russiske krigsbloggeren fighterbomber hehe!12 poeng
-
Russland har også styrket luftforsvaret i Moskva. ☺️ En slektning fra Moskva skrev at et tårn med UAV-maskingevær var installert på høyblokken deres. To soldater, uten mat, vann og toalett, tigger alt fra leietakerne, drikker, bæsjer på trappen og slåss. Her er det et så jævla luftforsvar i Moskva, og du blir overrasket...12 poeng
-
Ser ut som angrepene på oljeanlegg, jernbane med tankvogner og lastebiler virkelig har skapt problemer på Krim.12 poeng
-
Da Hitler angrepet Polen, startet han et fryktelig blodbad øst for elven Oder som involvere hver eneste folkegruppe som i 1939-1947 forgrepet seg på det groveste mot hverandre uten noe som helst moralske skrupler på det som var rester etter to imperier som hadde kollapset - Tsar-Russland og Østerrike-Ungarn, polakkene massakrere ukrainerne og omvendt, så sent som i 1947 selv etter Stalin hadde tatt all makt hadde polske og ukrainske militære fordrevet enhver som "ikke passe" inn, i dag er det mulig å liste opp forbrytelser på flere tusen bøker uten å trekke inn tyskerne! Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ukraina, Romania, Ungarn, Litauen, Latvia, Estland og Russland - og Finland også - har meget stygge og mørke pletter hvor ens helt er et monster for den andre siden. Det var sann lovløshet og sivilisasjonsoppløsning. Som den dag i dag er svært vanskelig å bearbeide, da mye av dette er for tett tilknyttet nasjonalidentitetsoppbygging som den ukrainske. Polakkene har ikke etterlatt seg et godt ettermæle hos ukrainerne med disses katoliseringspolitikk i Polen-Litauen som regelrett drevet de ortodokse troende rett i armene på de totalitære russiske tsarene i midten av 1600-tallet, og vestukrainerne hadde lenge vært dårlig behandlet av både ungarerne og polakkene, som i tillegg regelrett forrådt dem til sovjeterne i 1920. I 1942 ønsket polske overløperne som arbeidet for Hitler, å renske Polen for ukrainerne. Mange polakkene liker ikke å huske at mange av deres folk hadde arbeidet med nazistene. Da er det ikke rart at ukrainerne skulle mene seg berettiget til å bruke vold i retur. Det hendt i 1943 da UPA gikk til angrep og prøvd å utrenske polakkene fra dagens Vest-Ukraina. Massacres of Poles in Volhynia and Eastern Galicia – Wikipedia Mellom 50,000 og 100,000 ble massakrert. Både polakkene og ukrainerne den dag i dag vil ikke erkjenne de faktiske forholdene av det som gjort massemordene mulig.12 poeng
-
Helt klart. Den ukrainske lederen anklaget samtidig Aleksandr Lukasjenko, presidenten i Belarus, for å ha montert utstyr som skal hjelpe til å styre russiske droner. Han gir nabolandet en ukes frist til å fjern utstyret. – Om ikke han fjerner det, kommer vi til å gjøre det, sier Zelenskyj. https://www.finansavisen.no/makro/2026/06/20/8360203/zelenskyj-ukraina-har-i-praksis-natos-nest-sterkeste-haer12 poeng
-
Holy Shit. Mer info om dette treffet. Tre svære skip under bygging er truffet og antagelig ødelagt. To av de er kabel-leggere som er bestilt for å vedlikeholde og utvide et russisk undersjøisk overvåkningssystem. Den siste er ei ferge.11 poeng
-
11 poeng
-
Poenget står, og hvis du på ekte tror at den faglig utarbeidede undervisningen i norske skoler fører til det du beskriver som "inngangen til et tankesett som har en høyst reell risiko for å sende avkommet forvirret inn i armene til onde anti-medisinske anti-vitenskapelige intitusjoner som tjener en million per skalle på en "behandling" med amputasjon av friske lem og doping som ville sjokkert DDR", så er det ikke bare ellevill projisering, men en oppfatning som ikke har røtter i virkeligheten. Ingen barn blir trans eller vil ta kjønnsoperasjon på grunn av litt undervisning om hva pride er for noe. Her forsøker å du å ekstremifisere det som er helt normal opplæring om grunnleggende verdier.11 poeng
