Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden vi er inne på det og værmeldingen for Oslo ikke akkurat er optimal, hvor mye beskytter skyer?

 

Et par sekunder går nok helt fint, samme måte som at man ikke blir solbrent av et par sekunder i sola. Er vel det at solformørkelsen gjør at det ikke er ubehagelig å se rett mot sola over lenger tid som er faren

Endret av koots
Lenke til kommentar

Det var visst en rettssak borte i USA for lenge siden etter at øyenlegen Bates hadde anbefalt nærsynte å stirre på sola. Han kalte da inn nesten tusen (?) pasienter som vitner som kunne bevitne at det ikke hadde skadet synet deres. Jeg er usikker på om han ble dømt likevel, men han sluttet ihvertfall med praksisen og begynte å anbefale at man skulle se på sola med øynene igjen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare sett ufullstendige solformørkelser, men det er ubehagelig å se rett på sola da også i mine øyne. Det tar vel fort en 10-15 minutt å bli snøblind av å se på sola, sikkert over en halvtime for å få permanent ikke-reversibel skade på netthinnen.

 

PS: Jeg er IKKE en lege, dette er ren spekulasjon basert på det jeg vet, søk medisinsk råd før du stirrer på sola osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir vel mørkest der det faktisk er total solformørkelse. Av landområder er vel det bare Svalbard og Færøyene såvidt jeg har skjønt, selv om det blir ganske nærme i Nord-Norge også. Jeg skal opp i fly 11.30, altså litt etter det er på sitt mørkeste, men før det er ferdig. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blir det neppe mulighet se noe herfra iallefall. Det er grått og er meldt helt grått.

 

Men blir det spesielt mørkt under solformørkelsen?

Det blir mørkere enn normalt også der det er overskyet. Ca 1/20 av normal dagslysstyrke her i Tromsø her formørkelsen er ca 95%. I Oslo blir formørkelsen ca 88% så der blir det bare rundt 1/8 av normal dagslysstyrke.

Lenke til kommentar

Det er nok noen forskjellige grunner til «hysteriet».

 

1. Barn og unge har høyere risiko for skade

2. Det er store ukjente variasjoner når det gjelder hvem som blir mest skadet av lyset

3. Øyeskader er kumulative, og kan øke risiko for senere skade

4. Det finnes ingen behandling

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1126971/

 

Det tror jeg er deler av grunnen til at staten vil nå ut til alle, på tross av at det er få som blir rammet direkte

Lenke til kommentar

Oppskrytte greier :green:

 

Iallefall her i Østfold var det knapt mørkere enn på en tung regnværsdag.

Hvis du hadde sett lyset begrenset ved hjelp av mørke briller så hadde det sett helt annerledes ut. Det var ikke mye å se her heller ved å se direkte på sola. Men med et camera obscura kunne man se helt tydelig at nesten hele sola var dekket. Det sier noe om hvor sterk sola er, egentlig.
Lenke til kommentar

Det er nok noen forskjellige grunner til «hysteriet».

 

1. Barn og unge har høyere risiko for skade

2. Det er store ukjente variasjoner når det gjelder hvem som blir mest skadet av lyset

3. Øyeskader er kumulative, og kan øke risiko for senere skade

4. Det finnes ingen behandling

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1126971/

 

Det tror jeg er deler av grunnen til at staten vil nå ut til alle, på tross av at det er få som blir rammet direkte

1. Ja, barn er ca dobbelt så sensitive for lys som voksne i 20-40 års alderen og 4 ganger mer enn de i 50-60 års alderen.

2. Du vet altså om store variasjoner som er ukjent for alle andre? Spennende. Håper du skriver noe seriøst om det nyoppdagede funnet ditt.

3. Nei, det er ikke kumulativt som i at uskadelig intensitet blir skadelig over tid. Stirrer man så mye at man får øyeskader der og da vil bare deler av den skaden være irreversibel, mens noe reparerer seg selv i løpet av minutter eller dager.

4. Tull. Det finnes behandling for både de reversible og irreversible skadene, men de gjør selvsagt ikke mirakler så det gjelder å være bruke sunn fornuft.

5. Hvor har du det fra at staten står bak frykthysteriet? Det er media som spiller på frykten og lager storm i vannglasset.

 

Som sagt: Bruk vanlig sunn fornuft slik man gjør på helt vanlige solfylte dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...