Gå til innhold

Denne rakettmotoren skal ta mennesket til Mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å nevne noen grunnleggende tekniske spesifikasjoner?? Har e-blekka virkelig blitt så slapp...

 

ISP (specific impulse), vekt, hvilken "annen type" drivstoff, skyvekraft i Nm.

-F.eks

 

Helt enig.

Er dette jeg savner av en TEKnisk side.

 

Bare det at de skriver :

"Raptor er altså en helt ny motor. Den har en annen design og bruker en annen type drivstoff enn Merlin-motorene som benyttes på dagens Falcon 9-raketter"

..uten å komme med noen tekniske detaljer,...

 

Får vel håpe at diskusjon.no sine helter redder dagen nok en gang..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å nevne noen grunnleggende tekniske spesifikasjoner?? Har e-blekka virkelig blitt så slapp...

 

ISP (specific impulse), vekt, hvilken "annen type" drivstoff, skyvekraft i Nm.

-F.eks

 

Må bare være litt bedreviter her, og påpeke at Nm betyr som regel Newton-meter, og er målenhet for moment, ikke skyvekraft. Skyvekraft ser ut til å være ca 2000kN, eller ca 200 tonn:

https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_(rocket_engine_family)

Lenke til kommentar

Hvorfor kalles det Starship, skal de til stjernene eller bare til en planet?

 

Ford har en modell som heter Galaxy, men det er bare et navn, akkurat som Starship.

Ingen grunn til å tenke mer komplisert enn det.

 

Ellers til noe mer fysikkrelatert. Hvordan får rakettmunnstykke der flammene kommer ut kjølt seg ned, hvorfor smelter ikke de traktene"?

 

Fordi det sirkulerer flytende (=iskald) metan gjennom kanaler i rakettdysen ("nozzle" på engelsk) på vei fra drivstofftanken til brennkammeret, og det bidrar til å fjerne varme fra dysen, samtidig som flytende metan blir omgjort til gassform. Det er et figur som viser det på Wikipedia-siden.

 

edit: Og Isp=300s (380s i vacuum) [fra Wikipedia]

Endret av nebrewfoz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvorfor kalles det Starship, skal de til stjernene eller bare til en planet?

 

 

 

 

 

Ford har en modell som heter Galaxy, men det er bare et navn, akkurat som Starship.

Ingen grunn til å tenke mer komplisert enn det.

 

 

 

Ellers til noe mer fysikkrelatert.

Hvordan får rakettmunnstykke der flammene kommer ut kjølt seg ned, hvorfor smelter ikke de traktene"?

 

 

 

 

 

Fordi det sirkulerer flytende (=iskald) metan gjennom kanaler i rakettdysen ("nozzle" på engelsk) på vei fra drivstofftanken til brennkammeret, og det bidrar til å fjerne varme fra dysen, samtidig som flytende metan blir omgjort til gassform.

Det er et figur som viser det på Wikipedia-siden.

 

edit: Og Isp=300s (380s i vacuum) [fra Wikipedia]

 

 

 

- Du har rett der...

Bilen "Subaru Forester" driver ikke å planter trær når man er ute og farter.

Men om jeg ikke husker helt feil så sto det i en artikkel for litt siden at selv om "Starship" i første omgang skal bli brukt lokalt.

Som frem og tilbake fra romstasjoner, og frem og tilbake fra månen vår.

Så er det ment at "Starship" skal frakte mennesker til Mars, og med tiden også enda lengre ut i rommet.

Lenke til kommentar

Isp på 330s/356s er for øvrig ganske bra. Den nærmeste konkurrende rakettmotoren vil være Blue Origin BE-4. Den bruker også methalox, men har et litt enklere og mer tradisjonelt design, og lavere kammertrykk. BE-4 har har ca 25% mer skyvekraft, men forventet Isp på 315s/339s.

 

Alle tall må tas med en klype salt, ettersom både Raptor og BE-4 er fortsatt under utvikling. Men ganske sannsynlig vil Raptor ha bedre ytelse enn BE-4.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

For metan-brennere, ja.

Med annet drivstoff kunne de ha oppnådd en Isp som er 100s høyere.

 

Men av flere årsaker er det vel uaktuelt for Musk å bruke hydrogen ... :wee:

Planen var i utgangspunktet at raptor skulle bruke hydrogen og oksygen, men dette ble endret til metan og oksygen utifra flere årsaker:

 

- Metan trenger ikke kjøles ned til like stor grad som hydrogen. Det gjør det enklere å lagre, ved f.eks noen måneder i transitt til Mars.

- Metan har mye bedre energitetthet når det gjelder volum. Om Super Heavy/Starship skulle benyttet hydrogen, ville raketten måtte vært mye større. Og den er allerede planlagt å være ganske absurd stor.

- Metan er enklere å produsere i stor skala på Mars. Atmosfæren er stort sett CO2, så karbon og oksygen er enkelt å få tak i. Og om man har f.eks 1 tonn hydrogen tilgjengelig, så kan man produsere ca 4 tonn metan. Selv om det å brenne hydrogenet alene vil gi bedre Isp, så vil man totalt sett få mer skyvekraft med 4 tonn metan enn med 1 tonn hydrogen. Du må nærmere 2 tonn hydrogen for å gi like mye skyvekraft som 4 tonn metan. Det betyr altså at man må utvinne dobbelt så mye vann fra overfalten av Mars for å kunne returnere til jorden, eller frakte dobbelt så mye hydrogen fra jorden. (Mars direct foreslo å frakte 8 tonn hydrogen fra jorden, for så å bruke dette til å produsere metan og oksygen fra CO2, og ende opp med 112 tonn drivstoff - nok til å komme seg hjem igjen.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"...Dette er en mindre utgave som SpaceX vil bruke til å lære seg å lande vertikalt."

 

Nå har de vel strengt talt landa vertikalt, uten å eksplodere eller velte, 33 ganger tidligere.

 

Det SpaceX "vil lære seg", er hvordan disse nye motorene oppfører seg i landingsfasen.

Lenke til kommentar

For metan-brennere, ja.

Med annet drivstoff kunne de ha oppnådd en Isp som er 100s høyere.

 

Men av flere årsaker er det vel uaktuelt for Musk å bruke hydrogen ... :wee:

 

Hadde vært artig om Musk kunne satset på å utvikle en hydrogen-drevet bil. Etterhvert laget et EL-batteri / hydrogen hybrid kjøretøy. Kunne jo begynt på lastebil som har god plass til rukkelet. Også nedskalert til privatbil når produksjon og teknikk var finslipt.

Lenke til kommentar

Det er drøyt hvordan de har gått fra "ingen" løsninger på markedet til fult fungerende (snart operasjonelt testet?) FFSC motor. Gleder meg til å se "hva annet" de har kokt sammen i form av ISRU-løsninger og ikke minst inventaret i selve skipet. De har jo hatt ganske gode modellfiler et par år nå, så tipper de har kommet ganske langt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...