Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leide inn elektriker, hårreisende pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen i seg selv synst eg var gale, men er km prisen eg reagerer mest på. 9kr pr km kan da umulig være lov.

Jeg er ikke kjent med noen lovregulering av dette, en av mine leverandører fakturerer ca 11 kr/km. 

 

Hvordan er regningen spesifisert? Hva er timepris, materiellpriser og kjøring?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dessverre er elektrikere svinedyrt. Jeg løser det med å kjøpe alt av materiale selv, montere alt av ledninger osv. selv, så foretar elektrikeren kun inspeksjon og den ferdige koblingen. Jeg får det godkjent og sparer penger. Selvfølgelig må du snakke med elektriker på forhånd og forsikre deg om at utstyret du bruker er godkjent, og at det er greit at du legger opp ledninger og sånt selv. Det er kun selve koblingen som krever en godkjent elektriker Og gjerne få en fastpris på forhånd, eller i det minste et estimat.

Lenke til kommentar

Dette er ikkje detaljregulert i lov eller forskrift. Etter håndverkertjenesteloven så kan ein der pris ikkje er avtalt på forhand kun kreve gjengs pris (vanleg pris for slike tenester) eller ein skal betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

Prisen skal være ganske mykje høgare enn andre elektrikarar før dette regelverket slår ut til din fordel.

 

Den openbare plassen å starte sidan du reagerer på prisen er å i ettertid ta ei ringerunde for å innhente prisanbud på ein slik jobb frå andre elektrikarar, då vil du fort sjå kva nivå din elektriker har lagt seg på.

 

Ellers så er ikkje 9 kroner per km uhøyrt mykje. På mange køyretøy vil nok dette ligge svært nært den reelle kostnaden på å bruke ein bil som brukar litt drivstoff, kostar litt å vedlikahalde og ikkje er av dei billegaste å forsikre.

 

 

Dersom du ser på statens reiseregulativ så er det kr 4,10 per km som offentlege tilsette får i kompensasjon for å bruke privatbil i teneste. Den sattsen er ikkje meint å dekke alle reelle utgifter som den tilsette har, den skal kun gi ein liten kompenasjon for at ein brukar privatbilen. Dersom ein har ein bil som er litt større enn ein billeg småbil som er billeg å forsikre så vil statens reiseregulativ være eit netto tap.

Det å kreve 9 kroner for ein håndtverker er derfor ikkje urimelig då det på ein tenestebil er langt større kostnadar enn ein vanleg privatbil. Bompengar har blitt nemnt, men også høgare slitasje på grunn av tung last og mykje småkøyring, samt dyrare forsikring for yrkesbilar, samt behov for å heile tida ha tilgang på reservekøyretøy for å ikkje tape arbeidsfortjeneste ved eventuelt havari gjer at kostnadane blir høgare per kilometer.

 

Og i motsettning til statens reiseregulativ som kun skal kompansere for bruk av privatbil, så skal elektrikarens køyregodtgjersle dekke dei relle utgiftene knytta til køyringa.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja men alikevell kunne sikkert ta 50 kr per kilometer og tatt halvtime betalt lunsjpause.

Sikkert noen som tar betalt timespris for kjøring også. Ergo blir prisen 15 000 kr. Da er ikke yrkeskadeforsiking inkludert.

Nå lønner det seg alltid å ha elektrikker\rørlegger som bor like ved.

Eller som tar buss\tog istedenfor. er jo ikke riktig man skal betale for lastebil når personen fint kunne klart seg med liten elbil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Posten tar jo 160 kr for norgespakke uansett hvor i landet.

Eller 500 kr hvis du skal frakte fryser eller kjøleskap etc.

 

Å unskylde 9 kr km ikke er dyrt. Spiller vel lite for trådstarter.

Hva om det er over 50 km? Da hadde fast pris lønnet seg.

 

Uansett tror jeg selve jobben er vel problemet. Er fort gjort å gjøre selv. Men ikke lov.

Så er vel ofte problemer elektikker vil ikke snakke pris eller gi pakkepris. De sier vel heller de tar faste satser og man må finne pris selv. Fordi får neppe betalt å sitte å svare på ting på epost eller telefon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Antar han ikke tok timesbetaling for kjøringen også?

I så fall, så er det jo ikke bare faktiske utgifter med kjøringen, men timeslønn som blir dekket også, altså er 9kr pr km billig.

 

Ellers må jeg si 6000 var i overkant av hva jeg ville forventet, men ikke nok til å reagere.

 

 

 

Å unskylde 9 kr km ikke er dyrt. Spiller vel lite for trådstarter.

Hva om det er over 50 km? Da hadde fast pris lønnet seg.

Det hadde jo da blitt lagt inn i den faste prisen så klart. Må elektrikeren kjøre en time en vei, så må man betale for det uavhengig av om man har fastpris eller timespris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Totalprisen er ganske stiv, men kan ikke se at du nevner hvor langt vedkommende har kjørt (altså hvor mye selve kjøringa er av totalen).

 

Hadde akkurat samme oppgave +++ hjemme hos min mor (ny kurs til varmepumpe fra sikringsskap og sikkert 3-4 ganger så mye kabel, ny stikkontakt til kjøleskap, ny utekontakt på veranda, fjerning av to gamle panelovner og "re-ruting" av veggkabel). Vedkommende brukte noen timer på jobben også. Totalprisen blei 6600,-, noe jeg synes var en fornuftig pris.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg selv klagde til elektriker etter at dem fakturerte enorme mengder antall. Greit nok bor jeg langt unna, og at det tar tid å kjøre, men det var hinsides det de først krevde. Nøyaktige tall er jeg usikker på siden det er en tid tilbake, men han kødden hadde ført opp mer en tredobbel avstand, og også langt over dobbel mengde tid brukt. Da ringte jeg og kjeftet, og fikk beskjed at avstanden ikke nødvendigvis var fra bedriftens lokaler...

 

Endte med at regningen ble kutta i to omtrent. Hvorfor i alle dager skulle jeg betale at fyren tydeligvis tok seg en biltur til Sverige i samme slengen?

 

Moralen her er: Enhetsprisene er nok helt ok. Se på antallet dem har fakturert deg med. Hvis det er hårreisende mye mer enn forventet er det bare å ringe og klage til dem, men jeg har ingen garanti for at dem jenker seg til passende nivå.

Lenke til kommentar

Ja men alikevell kunne sikkert ta 50 kr per kilometer og tatt halvtime betalt lunsjpause.

Sikkert noen som tar betalt timespris for kjøring også. Ergo blir prisen 15 000 kr. Da er ikke yrkeskadeforsiking inkludert.

Nå lønner det seg alltid å ha elektrikker\rørlegger som bor like ved.

Eller som tar buss\tog istedenfor. er jo ikke riktig man skal betale for lastebil når personen fint kunne klart seg med liten elbil.

I tariffen jeg er under har jeg krav på betalt spisepause dersom jeg ikke har tilgang på tilfredstillende sted å spise lunsj (sted å sitte, tilgang på varmt vann til vask o l.). Men dette tilfører sjeldenhetene og neppe relevant i dette tilfellet. Kan godt hende at fastpris lønner seg, men er mulig at installatør legger inn litt slingringsmonn i prisen, samt legger på en time for saksbehandler til å lage en fastpris.

 

Det siste du nevner om lastebil eller elbil skjønner jeg ikke helt. Alle elektrikere jeg vet om kjører helt vanlig kassebil, stor eller liten. Selv kjører jeg Caddy. Og ja, om jeg skal skifte deksel på en stikkontakt i et bygg rett ved siden av vårt kontor holder det bare å bruke beina. Men det holder ikke til alle andre jobber. Så jeg mener det er riktig at installatør fakturerer for bruk av bil. Men ja, det er dyrt i Norge, også elektriker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som tror at håndtverkere klarer seg med liten bil, burde ta seg en tur å se inn i bilen de har nå

Som regel er den stappfull av verktøy og materiell, holder ikke med et skrujern og avbiter

 

Monterte varmepumpeledningen selv, ikke så vanskelig når man allerede har en plass å hente strøm, og så lenge man tar sikringen er det ikke farlig heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...