Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leide inn elektriker, hårreisende pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6000,- for den jobben høres jo veldig mye ut. Og det kan jo være at elektrikeren har lagt inn noe feil i faktura, eller at TS har vært upresis i hva han har skrevet her. 

Det kan være forskjell i den tiden kunden tror elektrikeren bruker på stedet, og det som er fakturerbart. Man kan mene hva man vil om praksisen, men kunden må som regel også betale litt for forarbeid og etterarbeid. Deler skal plukkes, det skal ryddes, skrive og sende samsvarserklæring osv osv osv. 

 

Her i bygda ligger timeprisen for elektriker på ca 700,- + mva per time. Delene som TS har oppgitt tipper jeg ligger på ca 500,- + mva. 

Så det er nok et eller annet som TS ikke forteller, eller så har elektrikeren fakturert feil. 

Lenke til kommentar

Så det er nok et eller annet som TS ikke forteller, eller så har elektrikeren fakturert feil.

Det er jo dette med kilometergodtgjørelse som TS ikke vil svare på, men som vistnok var på mye..

 

Prisen i seg selv synst eg var gale, men er km prisen eg reagerer mest på. 9kr pr km kan da umulig være lov.

Hvor mange km er det snakk om tro? 5? 500?

 

 

 

 

Ellers la jeg opp ny strøm til ett soverom, samt til lys i gangen. Det var vel snakk om 5 dobble kontakter, sikkert 10m ledning, en lysbryter, borring gjennom vegg osv.

Betalte ~4000 :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg slår lett den.  Da min nye enebolig ble bygget måtte jeg betale 4500 + moms for hver ekstra kurs. 

 

Hvis det først er konkurranse om dyre elektrikere:

Kan også legge til i min gamle bolig som var en nyoppført leilighet. Ønsket to dimmere på belysning i stue og kjøkken som allerede hadde installerte led-lamper i taket. Pris var nesten 10.000 kroner for dimmerne (4900 pr stk). Kunne ikke prute, da vi var låst til valg av elektriker av entrepenør.

 

Under overtakelse viste det seg at de hadde glemt å installere dimmere, det var bare vanlige brytere. Dette skulle de fikse ved overtakelse, og elektriker skyndtet seg opp i leiligheten. 10 minutter senere var han nede igjen og dimmere var ferdig montert. 10.000 kroner for en ti minutters jobb???

Lenke til kommentar

Hvis det først er konkurranse om dyre elektrikere:

Kan også legge til i min gamle bolig som var en nyoppført leilighet. Ønsket to dimmere på belysning i stue og kjøkken som allerede hadde installerte led-lamper i taket. Pris var nesten 10.000 kroner for dimmerne (4900 pr stk). Kunne ikke prute, da vi var låst til valg av elektriker av entrepenør.

 

Under overtakelse viste det seg at de hadde glemt å installere dimmere, det var bare vanlige brytere. Dette skulle de fikse ved overtakelse, og elektriker skyndtet seg opp i leiligheten. 10 minutter senere var han nede igjen og dimmere var ferdig montert. 10.000 kroner for en ti minutters jobb???

 

 

I nybygg er det slike tilvalg elektrikeren tjener penger på. Han priser seg veldig lavt for hovedjobben og tjener grøsselig på tilvalgene. Totalt sett på jobben tjener han imidlertid ikke all verden. 

 

En bekjent fikk tilbud om varmekabler istedenfor panelovner. I et bygg som ikke engang er oppført. 2000,- per m2.... Småpene 160 000,- for hele leiligheten. (ekslusive badet siden det allerede skulle ha varmekabler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen 5-6 år gamle priser fra et nytt bygg, der var det 1000 ekstra per stikk på eksisterende kurs, og jeg tror det var 3 tusen ekstra for 25 A platetoppkurs.

Husk også at på nybyggprosjekter går ALT gjennom totalentreprenøren og utbyggeren, som gjerne plusser på mellom 15-30 % hver av dem på regningen som sendes videre til kunde. De vet at nesten uansett hva tillegg blir priset til vil folk kjøpe en del av de, siden mange ting er nesten umulig å gjøre senere. Så det er mange som skal spise av denne kaken du bringer til bordet. Det er meglere, kundekonsulenter, tegnere, arkitekter, utbyggere, investorer, osv osv. Prisen på tillegg har ikke nødvendigvis så mye sammenheng med hvor mye eller vanskelig jobb det er. Så vennligst ikke kritiser den stakkaren som faktisk gjør jobben i disse tilfellene, det er ikke han som driver prisen opp til himmelen men de mange mellomleddene. Man må se litt på hva som ligger bak hele operasjonen, det er ikke kun det du ser der og da, det er ganske mye bak det hele selv om mange tror de vet alt om hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen 5-6 år gamle priser fra et nytt bygg, der var det 1000 ekstra per stikk på eksisterende kurs, og jeg tror det var 3 tusen ekstra for 25 A platetoppkurs.

Husk også at på nybyggprosjekter går ALT gjennom totalentreprenøren og utbyggeren, som gjerne plusser på mellom 15-30 % hver av dem på regningen som sendes videre til kunde. De vet at nesten uansett hva tillegg blir priset til vil folk kjøpe en del av de, siden mange ting er nesten umulig å gjøre senere. Så det er mange som skal spise av denne kaken du bringer til bordet. Det er meglere, kundekonsulenter, tegnere, arkitekter, utbyggere, investorer, osv osv. Prisen på tillegg har ikke nødvendigvis så mye sammenheng med hvor mye eller vanskelig jobb det er. Så vennligst ikke kritiser den stakkaren som faktisk gjør jobben i disse tilfellene, det er ikke han som driver prisen opp til himmelen men de mange mellomleddene. Man må se litt på hva som ligger bak hele operasjonen, det er ikke kun det du ser der og da, det er ganske mye bak det hele selv om mange tror de vet alt om hva som skjer.

Her tar du feil. I nevnte tilfellet med dimmer ble jeg fakturert direkte av elektrikeren. Tilvalg og endringer var en direkte avtale mellom kunde og elektriker. Entrepenør var ikke innbladet.

 

I et annet nybygg var prisene enda høyere. Her gikk fakturering gjennom utbygger, som derfor hadde 10% påslag på alle tilvalg. Disse 10 prosentene skal dekke alt det du nevner. Prisene var uansett høye.

 

Så ikke fortell meg at når prsen for ett TV-uttak er over 6000 kr, at dette skal dekke megler og arkitekter m.m! Nei, dette faktureres direkte av elektriker, som tjener grovt på alle tilvalg. Utbygger har andre måter å dekke opp sine utgifter på. Det er mange som meler denne kaka, men regningen til elektriker er og forblir en utbetaling til elektriker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vennetjenester er ikke lov, men det mest av skattemessige årsaker. Man har som elektriker lov til å selv stå ansvarlig for arbeid i egen bolig dersom man jobber aktivt som elektriker og har gjort det i noen år (husker ikke hvor lenge det var, mener det er 3 år). Det er for at man skal være oppdatert på normer og forskrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det lovlig hvis de har tatt utdanningen for dette? Så de teknisk sett har lov til og legge det opp? Har kun fått høre at de kan gjøre det i private hjem, selv da er det ikke alt man kan gjøre uten en profesjonell.. (Venne tjenester)

Nja.

 

Dersom arbeidsgiver (dvs. installatøren) går god for det, er det ingenting som forbyr elektrikere å jobbe gratis.

Lenke til kommentar

Og om det skulle bli feil på opplegget folk gjør selv og det skulle ende med brannskade, ja da har man stjålet fra forsikringsselskapet som dekker en skade det egentlig ikke er dekning for, samme blir om boligen selges og ny eier får eltilsynet på besøk der hjemmeinstallasjonen fører til feilskriv, da har man stjålet fra ny huseier om vi skal dra litt på det.

Menn for all del, koble selv, det blir sikkert bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lov å koble opptil 690v på jobben, og har også gjort det mange ganger. Både i tavler, og komponenter, så å koble standard 230v gjør eg med glans, og helt sikkert bedre enn ungdommen som var her som måtte inn på appen på tlf sin for å finne ut hva en 2.5m2 kabel tålte.

 

Og dokumentasjon? Ett a4 ark som sier at de har vært her? Hva med å oppdatere oversikten i sikringsskap?

 

Vet ikkje hva som er normale priser og fremgangsmåte, men det blir lenge til neste gang det kommer en elektriker innfor dørene mine.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Regner med du vet hva en 2,5 kvadrat PR er godkjent for etter gjeldende norm eller forskrift avhengig av hvilket som gjaldt for ditt anlegg.

Er det eksistetende kurs som er benyttet kan det være minst 4 forskjellige verdier avhengig av når sikringen i skapet blei montert og er kursen fra 2010 eller nyere kan det være noen alternativer til da NEK skilte på strømføringsevne på samme kabel mellom bolig og næring og som svar på det oppsto det nye sikringer med endrede overlastverdier i tillegg til temperaturkoefisient, forlegningsmåte og reduksjonsfaktor om det ligger flere kabler der.

I henhold til tabellene i NEK 400 nå kan man ikke legge 2,5 kvadrat PR i rør i isolert vegg og bruke standar 16A sikring uten redusert I2.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lov å koble opptil 690v på jobben, og har også gjort det mange ganger. Både i tavler, og komponenter, så å koble standard 230v gjør eg med glans, og helt sikkert bedre enn ungdommen som var her som måtte inn på appen på tlf sin for å finne ut hva en 2.5m3 kabel tålte.

Og dokumentasjon? Ett a4 ark som sier at de har vært her? Hva med å oppdatere oversikten i sikringsskap?

Vet ikkje hva som er normale priser og fremgangsmåte, men det blir lenge til neste gang det kommer en elektriker innfor dørene mine.

Perpyro gir litt svar på dette med strømføringsevne, noe som ikke er en verdi som har stått stille de siste 50 år. Og det er fint at du har elektroteknisk kompetanse, men det betyr ikke i seg selv at du er kompetent til boliginstallasjon. Som er grunnen til at man skal ha jobbet en stund i relevant felt (altså boliginstallasjon). Kanskje du skal ha opplegg til elbillading snart? Vet du da hva reglene rundt dette sier? 2,5 kvadrat kabel tåler jo 16A, så er bare å kjøre på med det ut til en vanlig utestikk?

 

Og det du sier om dokumentasjonen vet jeg ikke hva jeg skal si til. Det blir litt som å si at en arbeidskontrakt bare er et A4 ark. Ja, det er det. Men det er et ark med juridisk verdi. Og da kommer det jo an på om man bryr seg om juridiske verdier eller ei.

Lenke til kommentar

Jada, arket er der det. Men regnet med dokumentasjon også blei oppdatert i sikringsskap.

Kun ett enkelt ark hadde aldri blitt godkjent på jobben.

 

Nei, eg vet ikkje hva reglene for elbilutak er,og ikkje burde eg det heller.

Men som med alt annen som skal ha høy belastning over tid finnes det sikkert egne reglene der også.

 

Anlegget er bygget i 2013,og kurs var belastet med maks 800w fra før av ihht dokumentasjon i sikringsskap.

 

Mener du virkelig å si at eg elektriker må inn i bøkene/appenefor å vite hva denne kabelen/sikringen tåler?

Er som nevnt visst bare 4 forskjellige verdier det er snakk om, så noe må da forventes at en elektriker skal huske eller forberede seg før han kommer innom dørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...