Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leide inn elektriker, hårreisende pris


Anbefalte innlegg

Taxi er persontransport. De jobber med å transportere personer. Elektrikerens jobb er ikke å transportere ting.

 

Å transportere ting er da en stor del av elektrikerens jobb, ikke minst å transportere seg selv. Store deler av dagen til denne bransjen går jo i nettopp transport av personell og materialer/utstyr. Om de ikke skal ta betalt for dette må de øke timepris betraktelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du overser et par poeng som er sentrale:

  • De 40000,- inkluderer jo komponentkost, og du vet på ingen måte at det er gjort på 8 timer. Du vet heller ikke noe om planleggingskost. Husk at man skal dokumentere jobben også. Kort sagt: du kan ikke trekke konklusjonen du trekker.
  • Om man leier bil eller ikke har ikke veldig mye å si for kostnad. Det har mer å si for om man binder kapital eller ikke, og vil således påvirke likviditeten i foretaket.

Kort sagt; ta et vgs-fag i bedriftsøkonomi. Du trenger det, for du har ikke forståelse av temaet. Du forstår ikke at de har kostnader du ignorerer, til tross for at det blir påpekt for deg. Du ignorerer innvendinger om sykepenger (og kommer med spinnville forklaringer om at staten dekker det om man betaler MVA). Det er himmelropende åpenbart at du ikke kjenner temaet!

Vel det er vel forskjell på jobbe i større bedrift vet store bedrifter og staten\kommunen er det slik man får dekket som arbeidstaker gjennom nav halv år sykemelding. Men det kun hvis man lever legeerklæring.

Men det gjelder ikke hvis man er selvstendig næringsdrivende. Selv vet jeg ikke hvorfor det skulle være en forskjell.

 

Skrive ut dokument i sikringskapet er fort gjort så det kan ikke koste stort.

Men vi kan jo være uenig hva fornuftig pris på en ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel det er vel forskjell på jobbe i større bedrift vet store bedrifter og staten\kommunen er det slik man får dekket som arbeidstaker gjennom nav halv år sykemelding. Men det kun hvis man lever legeerklæring.

Men det gjelder ikke hvis man er selvstendig næringsdrivende. Selv vet jeg ikke hvorfor det skulle være en forskjell.

 

Skrive ut dokument i sikringskapet er fort gjort så det kan ikke koste stort.

Men vi kan jo være uenig hva fornuftig pris på en ting.

Dette er vås. Arbeidstaker får det dekket. Men arbeidsgiver må betale arbeidsgiverperioden, dvs. de første 16 dagene, av sykemeldingen. Det inkluderer egenmeldinger! Det er kostnader arbeidsgiver, dvs. elektrikerfirmaet, må dekke inn. Du evner jo ikke å skille mellom timelønn den ansatte får, og den pris bedriften tar engang!

 

Det er ikke bare å skrive ut dokument. Du skal beregne kurser, og gjerne dokumentere det i form av materialliste, fakturaunderlag, også videre. Det tar fort tid. At du tror det bare er å skrive ut dokumentet i sikringsskapet er en klar indikator på at du ikke har fundamental forståelse av det du snakker om.

 

Det er ikke deg og meg som er uenige. Det er deg og resten av samfunnet som er uenige. Du nekter å innse realiteter, selv når de blir poengtert for deg. Argumentasjonen din får meg nesten til å lure på om du er asperberger, for det er ganske typisk å være ensporet med den diagnosen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel det er vel forskjell på jobbe i større bedrift vet store bedrifter og staten\kommunen er det slik man får dekket som arbeidstaker gjennom nav halv år sykemelding. Men det kun hvis man lever legeerklæring.

Men det gjelder ikke hvis man er selvstendig næringsdrivende. Selv vet jeg ikke hvorfor det skulle være en forskjell.

 

Skrive ut dokument i sikringskapet er fort gjort så det kan ikke koste stort.

Men vi kan jo være uenig hva fornuftig pris på en ting.

 

Kursfortegnelsen er jo det mest banale sånn egentlig i dokumentasjonen. Hvis det er kostnader knyttet til det du reagerer på. Alt skal måles og dokumenteres, og ting summeres opp med en rapport fra sluttkontroll og det virkelige verdipapiret: samsvarserklæringen. Det er i essensen der utførende firma tar på seg juridisk ansvar og sier at her er ting etter boka. Om du da finner ting som ikke er etter boka med jobben som er utført har du noe å ta de på, og man kommer tilbake til dette med reklamasjon. Du virker til å ha mange bastante (og snodig spesifikke) innvendinger på områder der du tilsynelatende ikke står på så stø grunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Å transportere ting er da en stor del av elektrikerens jobb, ikke minst å transportere seg selv. Store deler av dagen til denne bransjen går jo i nettopp transport av personell og materialer/utstyr. Om de ikke skal ta betalt for dette må de øke timepris betraktelig.

En elektriker er uansett ikke en taxisjåfør. Han frakter ikke betalende kunder rundt.

Lenke til kommentar

En elektriker er uansett ikke en taxisjåfør. Han frakter ikke betalende kunder rundt.

 

Hva er det du prøver å poengtere egentlig som har med saken å gjøre?

 

Hvis man tenker seg om to ganger så er det masse en arbeidsgiver må dekke inn for at en arbeidstaker skal komme seg til oppdragssted. F.eks først og fremst innkjøpet av selve kjøretøyet, forsikringer, årsavgift, servicer, vedlikehold, reparasjoner, bomavgifter, avskrivning og sist men ikke minst lønna til den personen som fører kjøretøyet frem til oppdragssted. Det virker som et par stykker i denne tråden ikke har den ringeste anelse om hva slags kostnader som er forbundet med å drive en bedrift.

 

Kanskje har denne aktuelle elektrikeren tatt seg godt betalt for kjøringa, det aner jeg ikke, men det er i hvert fall ikke slik at det ikke er kostnader forbundet med det slik enkelte her kan virke å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En elektriker er uansett ikke en taxisjåfør. Han frakter ikke betalende kunder rundt.

 

Korrekt. Og siden taxisjaføren har det som eneste oppgave må de ta økt sats på kilometeren for å dekke inn kostnader. Et elektrikerfirma kan spre denne inndekkingen over flere poster, hovedsaklig timer, materiell og en sats per km brukt på oppdraget. Til syvende og sist må kostnadene dekkes inn på en eller annen måte, også kostnader knyttet til bilhold. Kan man ikke det, kan man ikke drive butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korrekt. Og siden taxisjaføren har det som eneste oppgave må de ta økt sats på kilometeren for å dekke inn kostnader. Et elektrikerfirma kan spre denne inndekkingen over flere poster, hovedsaklig timer, materiell og en sats per km brukt på oppdraget. Til syvende og sist må kostnadene dekkes inn på en eller annen måte, også kostnader knyttet til bilhold. Kan man ikke det, kan man ikke drive butikk.

 

Elektriker og taxisjåfør er ikke akkurat sammenlignbart, taxisjåfører er ufaglærte arbeidstakere som ofte jobber på delvis provisjons lønn mens elektrikere har utdannelse/fagbrev og er vanskeligere å rekruttere med høyere fast lønn.

Lenke til kommentar

Det er ikke deg og meg som er uenige. Det er deg og resten av samfunnet som er uenige. Du nekter å innse realiteter, selv når de blir poengtert for deg. Argumentasjonen din får meg nesten til å lure på om du er asperberger, for det er ganske typisk å være ensporet med den diagnosen.

Hva å stille diagnose på Bas og Drunkenvalley når du er først i gang.

For jeg er ikke eneste som syns prisen var noe stiv.

Lenke til kommentar

Leide inn en elektriker for å koble opp ett uttak til varmepumpen.

 

Så 6m med rør, 6m med ledning, en elko stikkontakt og kobling i begge ender.

Endte med 6000 kr for 1.5 timers arbeid.

 

Eg ser han tar 9kr pr km kjørt. Får de virkelig lov til å ta 9 kr pr km kjørt?

 

På ingen måde overrasket.  Jeg fikk tilbud på litt under 20K for tilkobling av 4 stk VP.  

 

Skulle ha blitt elektrikker istedet for ingeniør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva å stille diagnose på Bas og Drunkenvalley når du er først i gang.

For jeg er ikke eneste som syns prisen var noe stiv.

 

Behøver ikke stille noen diagnose på meg, for jeg kan fortsatt ikke se at trådstarter har oppgitt hvor stor del av regninga som faktisk er kjøring. Kan jo hende vedkommende bor langt inni fjerneste Finnmark og elektrikeren må bruke store deler av dagen bare på kjøring for alt jeg veit. Men det koster uansett å kjøre, det er ikke gratis slik enkelte her kan se ut til å mene....

Endret av bas
Lenke til kommentar

mens vi snakker om hårreisende elektrikerpriser:

Pusset nylig opp bad. Elektriker var inkludert i totalprisen fra leverandør og inkluderte
- trekking av kabel og montering/kobling av baderomsvifte

- kobling av varmekabler i gulv og termistat

- 4 spotter i tak med dimmer

- lys over speil

- stikkontakt ved vask

 

Ønsker deretter å legge til en ekstra stikk i andre enden av rommet. Pris for dobbelt stikk 4000 KRONER!!!

Det er snakk om å trekke ca 1,5 meter med rør og kabel og skru opp en veggboks med stikk. Veggene var ribbet. Elektriker var allerede på stedet for å utføre en jobb. Dette tar maks 10 min ekstra, likevel forlangte han 4000 kroner. Det kaller jeg svindel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

alikevel vil det nå sikkert komme noen her som forsvarer slike priser. utrolig nok..

Neppe med 4000 for en ny kontakt når elektrikkeren faktisk er der.

 

TS har jo klaget på prisen på kjøring, men ikke kommet med hvor langt det er eller hvor mye det er snakk om. Må elektrikkeren kjøre f.eks 2 timer blir det jo litt i kjøring..

Lenke til kommentar

Hva å stille diagnose på Bas og Drunkenvalley når du er først i gang.

For jeg er ikke eneste som syns prisen var noe stiv.

Du har virkelig ikke forstått poengene mine! Poenget er at kritikken du har kommet med er fullstendig skivebom - fordi du konstruerer en paralell verden - slik du tror ting fungerer - og angriper den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...