Gå til innhold

Nå er dataspillavhengighet en offisiell «sykdom»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det her er idiotisk. Alt kan utvikle seg til en avhengighet. Korfor lage konkrete skiller på denne måten. Forøvrig tilbakeståande og kalle det dataspelavhenighet. Kva med mobiler og konsoller. Er alt dette no dataspel? Personlig føler eg spesielt mobilspel er fullstendig underlegne et spel til konsoll/PC og ofte bygd utelukkande for å skape avhengighet og trigge mikrotransaksjoner. Å sammenligne desse to kategoriane blir derav helt feil i mine auge.

Lenke til kommentar

Det her er idiotisk. Alt kan utvikle seg til en avhengighet. Korfor lage konkrete skiller på denne måten. Forøvrig tilbakeståande og kalle det dataspelavhenighet. Kva med mobiler og konsoller. Er alt dette no dataspel? Personlig føler eg spesielt mobilspel er fullstendig underlegne et spel til konsoll/PC og ofte bygd utelukkande for å skape avhengighet og trigge mikrotransaksjoner. Å sammenligne desse to kategoriane blir derav helt feil i mine auge.

 

Hvorfor lage konkrete skiller på denne måten? Så reagerer du på at de ikke skiller PC, konsoll og mobilspillavhengihet? ?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det her er idiotisk.

Alt kan utvikle seg til en avhengighet. Korfor lage konkrete skiller på denne måten.

Forøvrig tilbakeståande og kalle det dataspelavhenighet.

Kva med mobiler og konsoller.

Er alt dette no dataspel?

Personlig føler eg spesielt mobilspel er fullstendig underlegne et spel til konsoll/PC og ofte bygd utelukkande for å skape avhengighet og trigge mikrotransaksjoner.

Å sammenligne desse to kategoriane blir derav helt feil i mine auge.

 

 

 

 

- Du har rett i at stort sett alt kan utvikkle seg til mani...

 

Men det trenger ikke nødvendigvis ha økonomiske konsekvenser for at det skal bli ansett som et reelt problem.

 

Spill kan ha høyst negative konsekvenser uten at det koster deg ei krone, for det kan koste deg ei kone.

For å si det på den måten.

 

Når det kommer til mani generelt sett så finnes det 3 typer mennesker...

Nr.1. Dem som ikke har et problem.

Nr.2. Dem som har et problem og er klar over det, og i så måte prøver å gjøre noe med det.

Nr.3. Dem som har et så stort problem at dem ikke klarer å se at det er et problem.

 

-----

 

Når det kommer til "Mobil-TLF" så trenger det strengt tatt ikke ha noe med spilling å gjøre i det hele tatt...

 

Noe som kom tydelig frem i en artikkel på "TEK" rett før Jul i 2017.

 

Men det betyr ikke at spilling på en "Mobil-TLF" ikke kan bli et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må sjakkspill også inn på lista. Hvorfor har ikke Magnus Carlsen fått noen diagnose i det her? For så lenge man tjener penger og betaler skatt, så er man fritatt fra sosial stigmatisering. DÉT er for meg mer sykt enn noen som spiller litt for mye.

 

Også det faktum at noen jobber seg i hjel samtidig som de har for mye penger. Det burde også være en "sykdom".

 

Verden i seg selv er gal.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det her er idiotisk.

Alt kan utvikle seg til en avhengighet. Korfor lage konkrete skiller på denne måten.

Forøvrig tilbakeståande og kalle det dataspelavhenighet.

Kva med mobiler og konsoller.

Er alt dette no dataspel?

Personlig føler eg spesielt mobilspel er fullstendig underlegne et spel til konsoll/PC og ofte bygd utelukkande for å skape avhengighet og trigge mikrotransaksjoner.

Å sammenligne desse to kategoriane blir derav helt feil i mine auge.

 

 

 

- Du har rett i at stort sett alt kan utvikkle seg til mani...

 

Men det trenger ikke nødvendigvis ha økonomiske konsekvenser for at det skal bli ansett som et reelt problem.

 

Spill kan ha høyst negative konsekvenser uten at det koster deg ei krone, for det kan koste deg ei kone.

For å si det på den måten.

 

Når det kommer til mani generelt sett så finnes det 3 typer mennesker...

Nr.1. Dem som ikke har et problem.

Nr.2. Dem som har et problem og er klar over det, og i så måte prøver å gjøre noe med det.

Nr.3. Dem som har et så stort problem at dem ikke klarer å se at det er et problem.

 

-----

 

Når det kommer til "Mobil-TLF" så trenger det strengt tatt ikke ha noe med spilling å gjøre i det hele tatt...

 

Noe som kom tydelig frem i en artikkel på "TEK" rett før Jul i 2017.

 

Men det betyr ikke at spilling på en "Mobil-TLF" ikke kan bli et problem.

Du må da forstå at det eneste viktige i slike spørsmål IKKE er om det koster penger?! det viktigste oppi dette er jo psyken til personen, og hvorvidt en er ett fungerende individ sosialt og økonomisk.

 

Spilling er fort jævlig avhengighetsskapende og er blitt en måte å rømme virkeligheten for mange. Det er helt greit, inntil ett punkt hvor en mister bakkekontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ikke vanskelig å se på kommentarer rundt omkring hvem som har satt seg litt inn i hva dette faktisk innebærer og dem som bare kaster seg på hylekoret.

 

Når folk nå tror dem skal sykeliggjøres pga dem er entusiaster og bruker over gjennomsnittlig tid på å spille spill så sier det vel litt om hvor lite endel vet om psykiske adferds problemer. Noe som er litt synd da en skulle tro at psykiske/adferds problemer idag skulle være noe folk flest viste endel om. 

Endret av LarZen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Da må sjakkspill også inn på lista. Hvorfor har ikke Magnus Carlsen fått noen diagnose i det her? For så lenge man tjener penger og betaler skatt, så er man fri fra sosial stigmatisering. DÉT er for meg mer sykt enn noen som spiller litt for mye.

 

Også det faktum at noen jobber seg i hjel samtidig som de har for mye penger. Det burde også være en "sykdom".

 

Verden i seg selv er gal.

 

Godt poeng her. Er nok mye stigma rundt at det ofte er disse "NAV-erne" som liksom sitter med ostepop osv. dagen lang. Er veldig lenge siden spilling var forbeholdt "spesielt interesserte". Men hører fortsatt snodige kommentarer fra tid til annen som vitner om fordommer og uvitenhet.

 

Også er det er noe som heter alt med måte. Det er f.eks. heller langt i fra bra med folk som er så overarbeidet at de aldri har overskudd eller tid til å spille.

 

For å ta en positiv side: Spilling stimulerer hjernen. Stimulans av hjernen er bra for folk med depresjon f.eks. Men igjen; alt med måte. Kroppen trenger også fysisk stimulans. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo med dataspilling som veldig mye annet. Usunt i overdrevne mengder.

Ser ikke problemet med å ha en egen klassifisering, siden forskjellige typer avhengighet krever forskjellige typer behandling. 

Men Magnus Carlsen gjør jo ikke noe annet enn å spille sjakk. Det er spill, det også. Hvorfor får ikke han noen behandling?

 

 

 

 

(...)Også det faktum at noen jobber seg i hjel samtidig som de har for mye penger. Det burde også være en "sykdom".(...)

 

Arbeidsnarkomani eller arbeidsavhengighet er en ting btw

 

Lurer på hvor mange som sier til psykologen sin at de trenger hjelp for å søke sykemelding. Da blir det utbrenthet og sykemelding. Men det finnes ingen diagnose for det. Hvis noen jobber seg ihjel, bokstavelig talt, så blir det ikke blåst opp i media som hvis noen "spiller" seg ihjel. Da fulgte de bare drømmen og lidenskapen sin. Penger trumfer alt.

 

Det virker dessverre for meg som at i ca 80% av tilfellene, så bruker staten og mediene (som sikkert er kjøpt betalt av staten i stor grad), akademiske utredninger og terminologi så lenge det fodrer budsjettet, og ikke koster dem penger. Da skal alle plutselig stemples og "utredes", og helst dyttes i piller også.

 

Kjernen, sjelen og etikken kommer liksom alltid i andre rekke, det er penger, budsjett og økonomi som styrer alt. Dét mener jeg er feil. Når det kommer til noe så fundamentalt og essensielt som etikk og psykologi, da må dét komme i første rekke. Få inn borgerlønn, sånn at jobb blir en størst mulig del av den personlige utviklings-delen av den menneskelige utviklingen, og det spekulative, griske blir en minst mulig del. I dag er det helt motsatt.

Lenke til kommentar

De samme personene som sier TV spill er enten sløs av tid eller en sykdom er samme menneskene som gjerne bruker masse tid foran tv skjermen for å se på tv serier som home and away, hotel Cæsar, frustrerte fruer, days of our lives osv. Så har du dem som ikke abonnerer på tv, men likevel ser på Netflix og kan gjerne binge det i masse timer iløpet av kvelden å se ferdig en hel sesong. Innimellom der så har du de som abonnerer på både tv kanaler og netflix og likevel står fast på at tv-spill er bare sløs av tid.

 

Faren min har f.eks spurt meg mange ganger om hvorfor jeg ikke setter på en god film iforhold til å spille og jeg har måtte forklart at i filmmediet så er avslutningen ferdig bestemt. I mange spill så er også dette tilfellet, men før du får nå målet ditt så kan faktisk gjerne helten i spillet dø før du når målet ditt.

 

Faren min elsker å se Bonanza på nytt igjen selvom han vet at de snille kommer til å vinne tilslutt. Selvom jeg spiller ett spill som jeg har spilt før så har jeg alltids i bakhode at selv om jeg kan spillet kan jeg fortsatt gjøre feil.

 

Tv-titting uansett hvordan er like mye sløs som tv-spill. Hvor mange av de som sier at tv-spill er sløs av tid sier også sier at tv-titting er en sløs av tid bruker heller tiden deres på å lese bøker ?

 

Om du syns det er en bedre bruk av din tid å heller lese en bok. Det er jo kjempeflott da. Da har du ett par 1000 år med underholdning å gå igjennom om du vil

 

Til deg som heller ser på TV, du har over 100 år med underholdning.

 

Vi som heller vil spille TV-spill har litt over 40 år ca med underholdning. Våres medium er fortsatt ungt og har fortsatt mye det kan lære.

 

Finn det du syns er morsomt å sløse tiden på og ikke gå å fortell andre at det de sløser tiden på er feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De samme personene som sier TV spill er enten sløs av tid eller en sykdom er samme menneskene som gjerne bruker masse tid foran tv skjermen for å se på tv serier som home and away, hotel Cæsar, frustrerte fruer, days of our lives osv. Så har du dem som ikke abonnerer på tv, men likevel ser på Netflix og kan gjerne binge det i masse timer iløpet av kvelden å se ferdig en hel sesong. Innimellom der så har du de som abonnerer på både tv kanaler og netflix og likevel står fast på at tv-spill er bare sløs av tid.

 

Faren min har f.eks spurt meg mange ganger om hvorfor jeg ikke setter på en god film iforhold til å spille og jeg har måtte forklart at i filmmediet så er avslutningen ferdig bestemt. I mange spill så er også dette tilfellet, men før du får nå målet ditt så kan faktisk gjerne helten i spillet dø før du når målet ditt.

 

Faren min elsker å se Bonanza på nytt igjen selvom han vet at de snille kommer til å vinne tilslutt. Selvom jeg spiller ett spill som jeg har spilt før så har jeg alltids i bakhode at selv om jeg kan spillet kan jeg fortsatt gjøre feil.

 

Tv-titting uansett hvordan er like mye sløs som tv-spill. Hvor mange av de som sier at tv-spill er sløs av tid sier også sier at tv-titting er en sløs av tid bruker heller tiden deres på å lese bøker ?

 

Om du syns det er en bedre bruk av din tid å heller lese en bok. Det er jo kjempeflott da. Da har du ett par 1000 år med underholdning å gå igjennom om du vil

 

Til deg som heller ser på TV, du har over 100 år med underholdning.

 

Vi som heller vil spille TV-spill har litt over 40 år ca med underholdning. Våres medium er fortsatt ungt og har fortsatt mye det kan lære.

 

Finn det du syns er morsomt å sløse tiden på og ikke gå å fortell andre at det de sløser tiden på er feil.

 

Helt enig med deg! Litt off topic men helt enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...