Gå til innhold

– Behring Breivik brukte dataspill som verktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har allerede tatt for oss voldsfilmer og bøker. Det ble unnagjort ikke lenge etter tegneserier og musikk var grunnen til alt vondt her i verden. Nå er det videospillene sin tur, og ærlig talt så tviler jeg på at det kommer noe ut av det. Tegneserier ble ikke forbudt. Hoftesvingingen til Elvis ble ikke forbudt (bortsett fra i texas) og hverken bøker eller filmer har blitt ulovliggjort. Hvorfor skal da drapssimulatorer som Farmville og Bejewelled få noe annet resultat?

Lenke til kommentar

Får vere glade han aldri oppdaga ArmA.

 

Eg trur ikkje han "simulerte operasjonar" i MW2 eller WoW, eg trur han, som mange andre, likte spel - men sidan han, i sitt eige hovud, hadde ein viktig misjon her i verda, så måtte han forsvare tida han brukte på spel på eit eller anna vis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er nok en avgjørende faktor som går langt utenfor mediet "spill". At han brukte Modern Warfare 2 som simulering av operasjoner viser jo til at han har enda et skjevt syn på ting. Det jeg syns er rart er at debatten om viktigheten av å ha to aktive og nære foreldre ikke har blitt tatt opp. I pedagogikkens- og sosiologiens verden er jo dette stadig et tema og er sterkt knyttet til problematisk atferd. Men neida... dataspill er og har alltid vært den store syndebukken.

 

Edit: Sier dette med tanke på at det ble bekreftet at faren bodde utenlands og ikke hadde kontakt med vedkomne. Forholdet til moren var visstnok nære.

Endret av bandreas
Lenke til kommentar

Det som er så latterlig er at sålenge han brukte ord som "operasjoner" etc. i retten så ble det plutselig SPILL sin feil. For dette var ikke "vanlige" ord, som de så fint sa.

Da vil jeg gjerne at retten skal lage en bok med ord som er VANLIGE å bruke i retten når man nettopp har begått en slik handling.

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å skylde på spill. Behring fikk ikke idèen sin via spill. Han hadde et mål han ville oppnå, og det klarte han.

Jeg tror ikke folk blir rørleggere pga Super Mario. Folk blir heller ikke terrorister pga Call of Duty eller Battlefield. De kan sikkert hente inspirasjon, men spillet alene har ikke noe skyld.

Det er hvertfall det jeg mener.

Lenke til kommentar

Selvom jeg en gang i tiden syslet med Postal 2 hvor jeg helte bensin og tente på folk for deretter og slukke de ved å pisse på de betyr det ikke at jeg har tenkt til å gjøre dette i virkeligheten.

 

Selvom jeg en gang i tiden spilte Evil Genius som handler om å ta over verden så betyr det ikke at jeg har noen planer om dette...enda...

 

Selvom jeg en gang i tiden spilte GTA hvor jeg betalte prostituerte for å ha sex med meg for deretter å slippe de av i en mørk bakgate og skyte de så jeg fikk pengene mine tilbake betyr det ikke at jeg kommer til å gjøre dette i det virkelige liv.

 

Når skal disse idiotene forstå dette?

Lenke til kommentar
– Spillforskerne deler seg i to grupper. På en side har man psykologene, som finner at voldsspill gjerne gir økt aggresjon og mindre empati. På den andre siden har du spillforskerne som er spillere selv, som ofte ikke finner at spill påvirker spillerne i noen særlig stor grad.

 

Dette var et morsomt sitat. På den ene siden har du folk som ikke har noen agenda med forskningen annet enn en bedre forståelse av sinnet. På den andre siden har du en gjeng som definitivt har en agenda, siden de er forbrukere av spill selv og antakeligvis har et behov for rettferdiggjøring.

 

Vi er flinke til å gjennomskue det når andre driver forskning på områder der det oppstår interessekonflikter, men jeg har til gode å se en datanerd stille de samme kritiske spørsmålene når det gjelder denne debatten.

 

 

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...