Gå til innhold

– Behring Breivik brukte dataspill som verktøy


Anbefalte innlegg

Om CoD Modern Warfare skrev Dagbladetat:

Man kan gjøre en mer eller mindre fullstendig simulering av faktiske operasjoner, skrev Anders Behring Breivik om spillet, som simulerer realistisk krigføring

 

Enhver som noen sinne har vært soldat vet at det er tøv og pølsevev. Og det er merkelig at journalistene kreditert i artikkelen lot vær å påpeke det merkelige i Breiviks eget utsagn om spillet. Noen av de må vel ha kjent til Call of Duty serien?? Og hvordan man spiller der? Nei, snarere greide de å forsterke blemmen ved sitt eget utsagn om at det "spillet simulerer realistisk krigføring".

 

Hadde Dagbladjournalistene hatt noe som helst ønske om å lage en ordentlig artikkel om det her, så hadde tatt kontakt med noen som faktisk har gjort militære operasjoner og tillegg prøvd spillet - bedt de si hva de synes. Så kunne de heller utdypet hvor forskrudd Breivik er når han har brukt Call of Duty som trening.

 

Jeg har gjort begge deler - ikke bare prøvd Call of Duty spillene, men spilt de mye opp igjennom. OG jeg har vært i mange "faktiske operasjoner" som Breivik selv kaller det. Og for si det enkelt: Jeg har lært like mye av å spille Donkey Kong som av Call of Duty.

 

Og for en kar som Breivik som ikke hadde miltiær trening har vel Call of Duty vært mer til bry enn noe annet - hvis han hadde havnet i ildstrid med noen. For hvis CoD er all "treningen" man hadde, og man da hadde tatt med seg vaner derfra, så hadde man ikke blitt gammel- bokstavlig talt.

 

Veldig useriøst av Dagbladet. De fleste vet nå at Rock ikke er djevelens musikk lenger. Kanksje på tide å la dataspill være også. Vi har spilt det siden 70-tallet og det begynner å bli noen år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig var ikke dataspill årsaken. Dæven så lang tid det tok å finne ut.

 

Reagerte også på dette. Spillforsker for å finne ut det? Herregud... Folk som skylder på en form for media når slike ting blir begått har enten en eller annen form for agenda, eller aner rett og slett ikke hva de snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om mange er lit blendet av personlige interesser her :p.

 

Jeg har ikke lest artikkelen men tviler på at noen virkelig mener at om et sunt og friskt menneske spiller voldsspill så kan han ende opp som menneske.. Det jeg kan se for meg er at voldsspill kan oppmuntre og engasjere folk som allerede er på kanten/ er psykotiske. Det er slett ikke umulig at dette kan bidra til å få det berømte glasset til å dryppe over.

 

Skal legge til at jeg selv er en gammel Battlefield fan, og jeg gleder meg stort til BF3, allikevell så mener jeg dette, uten at jeg er av den oppfatning at voldsspill bør forbys aliikevell.

 

Det er jo allerede vært flere kjente hendelser hvor gjerningsmennene selv sier de er inspirert av /prøver å gjennoppleve det de spiller og ser på tv.

 

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Lenke til kommentar

Virker som om mange er lit blendet av personlige interesser her :p.

 

Jeg har ikke lest artikkelen men tviler på at noen virkelig mener at om et sunt og friskt menneske spiller voldsspill så kan han ende opp som menneske.. Det jeg kan se for meg er at voldsspill kan oppmuntre og engasjere folk som allerede er på kanten/ er psykotiske. Det er slett ikke umulig at dette kan bidra til å få det berømte glasset til å dryppe over.

 

Skal legge til at jeg selv er en gammel Battlefield fan, og jeg gleder meg stort til BF3, allikevell så mener jeg dette, uten at jeg er av den oppfatning at voldsspill bør forbys aliikevell.

 

Det er jo allerede vært flere kjente hendelser hvor gjerningsmennene selv sier de er inspirert av /prøver å gjennoppleve det de spiller og ser på tv.

 

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Min lenke

 

Man kan bli inspirert av så mangt. Spill er absolutt ikke unik. Problemet er at media for ofte skylder på spill, siden det er "ukjent". Selvsagt for å skape debatt. Ingen skade i det direkte. Hva som blir feil er det at de ikke har innblikk i det mediet de gjør det med. Den siste artikkelen fra Dagbladet sier også mye om avisen. De la ut en spillfokusert artikkel rundt hendelsen, uten å involvere spillredaksjonen i det hele tatt. Noe som er ganske patetisk og viser hvor lite arbeid det er lagt i selve artikkelen. Enda verre er det faktum at den er laget av seks personer, uten at innholdet i grunn kan forsvare det.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...