Gå til innhold

Stemmer du det samme ved kommunestyre- og fylkestingvalg som ved stortingsvalg?


  

38 stemmer

  1. 1. Stemmer du det samme ved kommunestyre- og fylkestingvalg som ved stortingsvalg?

    • Ja
      9
    • Nei
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvert valg er et nytt valg for min del.

 

Ved lokalvalg, så påvirkes jeg delvis av den nasjonale politikken til moderpartiet. Det er jo tross alt slik at lokallagene får føringer++ derfra.

Ved stortingsvalg, så påvirkes jeg i svært liten grad av handlingene/meningene til de lokale partiene.

 

Jeg har også flyttet mellom to fylker en gang, og partiet som fikk min stemme i den ene kommunen var helt uaktuelle i den nye kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stemmer det samme. Dvs. kanskje jeg bytter parti mellom lokal- og storting, men da stemmer jeg nok på det "nye" ved neste lokal igjen. 

 

Folk maser om at lokalvalg er personavhengig og jadajada, men lokalpartiene har jo også partiprogrammet å forholde seg til. De kommer ikke til å gå helt på tvers av det, samma hvem som sitter der. 

Lenke til kommentar

Jeg stemmer det samme. Dvs. kanskje jeg bytter parti mellom lokal- og storting, men da stemmer jeg nok på det "nye" ved neste lokal igjen. 

 

Folk maser om at lokalvalg er personavhengig og jadajada, men lokalpartiene har jo også partiprogrammet å forholde seg til. De kommer ikke til å gå helt på tvers av det, samma hvem som sitter der. 

 

Lokalvalg er jo ikke bare personavhengig, det er også saksavhengig og det er mange lokalsaker som ikke dikteres av det nasjonale partiprogrammet men hvor en lokalt har handlingsrom.

 

Har en lokale saker som en føler sterkt for, så bør en absolutt sjekke hva de lokale partiene mener om dem og ta det med i vurderingen - det er ikke gitt at lokale politikere/partier stemmer det en skulle tro basert på deres generelle partiprogram i enkeltsaker. 

Lenke til kommentar

På lokalvalg stemmer du på personar, ikkje på parti. Av denne grunn er det svært vanlig at mange som stiller til valg gjer det under partinavnet ****-lista som stort sett alltid er ei samling av diverse politikarar som kjem frå det same området eller som meiner det same, typisk bompengelista eller bygdelista.

 

Det er sjølvsagt meir sannsynleg at eg stemmer på personar som deler mitt politiske syn, så ofte vil eg stemme på kandidatar frå det same partiet som eg stemmer på ved stortingsvalg, men det er ingen automatikk i det.

Lenke til kommentar

Har stemt på Høyre de gangene jeg har stemt.

 

2009: Stemte på Høyre

2011: Stemte ikke fordi jeg var i New Zealand.

2013: Stemte på Høyre

2015: Stemte på Høyre

2017: Stemte ikke, mange timers reisevei til valglokalet og jeg synes Høyre gjør en dårlig jobb.

2019: Har ikke stemmerett.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig har han sagt i fra seg sitt norske statsborgerskap, ja.

 

Det finnes én annen grunn til å miste stemmeretten, og det er når man har har hatt folkeregistrert addresse i utlandet i mer enn 10 år, uten å søke om å forbli oppført eller bli gjeninnført i mantallet. Da mister man midlertidig stemmeretten, inntil man registrerer seg igjen. Men det er faktisk ingenting som hindrer deg i å bo resten av livet i utlandet, og samtidig stemme ved kommunestyre- og fylkestingvalg hvert fjerde år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, jeg tok feil, jeg kan stemme hvis jeg vil. Å bytte statsborgerskap kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.

 

Uansett, jeg kommer ikke til å stemme fordi det blir helt feil å stemme i en kommune jeg har ingen planer å bo i, spesielt ikke når jeg må bruke en hel dag for å stemme på grunn av lang reisevei.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal gjøre det samme som ved Stortingsvalget sist.

 

Plukke ut tre parti-sedler for partier jeg er relativt enig i.

Velger en av de i blinde.

De to jeg ikke velger, legger jeg usett i lomma, og kaster på utsiden.

 

For to år siden ble det SV, V eller AP som fikk min stemme.

 

Første gang jeg stemte var 2001.

Aldri vært veldig engasjert og stemt litt på måfå. Starta med FrP og vært innomn SV, V, Ap, H og et par ganger droppa det.

Eneste målrettet stemming var SV siden de var mot OL i Norge og stemte en gang H for å være snill mot en bekjent å hjelpe hxn til en plass i kommunen.

 

Jevnt over har vi det ganske bra her på bjerget.

Endret av Habazut
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frankrike er det landet med størst forskjell her som jeg kjenner til. Man stemmer gjerne til høyre for parlamentet for å få lavere skatt, men så til venstre for lokalt styre for å sikre seg fordeler og støtteordninger. Og man er lokalt veldig sterkt imot effektivisering og sentralisering.

 

Få tror det er sant at Frankrike fortsatt har nesten 37.000 kommuner.

Lenke til kommentar

Har to hovedregler ved valg:

 

1. Alle partier på stortinget består av suppehuer, så ingen av dem fortjener min stemme.

2. Det er 4 partier som garantert ikke får min stemme: MDG, AP, SV og KRF.

 

Utover det ha man stemt i ytterkantene annenhver gang for å "blande" ut stemmene til de nevnte partier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har pleid å stemme det samme både ved lokalvalg og nasjonale valg. Men i år går min stemme til FNB i steden for Senterpartiet ved kommunestyre- og fylkestingsvalget. Den enorme veksten og bruken av bompenger har kommet helt ut av kontroll. Det er rene galskapen. I tillegg til at det er en usosial og urettferdig avgift som rammer de svakeste, virker det som at politikerne bruker den til å finansiere alt annet enn det den egentlig er ment å gå til - bygging og vedlikehold av bilvei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...