Gå til innhold

Kommentar: Derfor vil «Virtual Reality» revolusjonere også utenfor spillbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På den ene siden synes jeg VR høres veldig spennende ut, men samtidig er jeg redd for at det allerede er skapt urealistiske forventninger til hva dagens teknologi kan levere.

 

All prat om hva Oculus Rift kan brukes til og hvor bra det kommer til å bli får meg til å tenke på hvordan kinect først ble presentert:

 

Sluttproduktet ble jo veldig mye kjedeligere enn videoen over viser. Får håpe VR ikke blir samme nedtur som kinect ble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kudos for linkteksten "Den virkelige virtuelle fremtiden". Slik skal overskrifter gjøres (i motsetning til den faktiske overskriften som blir brukt her, av type "Derfor blablabla ...").

Følte for å kommentere det da jeg har for vane ergre meg over den nye trenden innen overskrifter. Man bør jo si ifra når ting gjøres bra også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte sjekke om artikkelen var skrevet i 1995. Nøyaktig det samme ble sagt da. Skjønner ikke poenget med denne forherligelsen og opphausingen av noe som ikke på langt nær er ferdig enda. (og i 1995 var det jo faktisk noe som var ferdig, og alle vet hvordan det gikk) Ordentlige simulatorer har jo eksistert i en årrekke allerede, så på det punktet er det jo absolutt ingen revolusjon, bortsett fra at du og jeg kan få oppleve noe av det samme pga lavere pris. .

 

Jada, VR kan sikkert bli viktig en gang i fremtiden, men vi er altså ikke der enda, og spill kommer ikke til å være en viktig del av dette. Hvorfor ikke skrive en artikkel om hydrogenbiler, solkraft og reiser til Mars mens dere er i gang med artikler som ikke er relevante for spill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, VR kan sikkert bli viktig en gang i fremtiden, men vi er altså ikke der enda, og spill kommer ikke til å være en viktig del av dette. Hvorfor ikke skrive en artikkel om hydrogenbiler, solkraft og reiser til Mars mens dere er i gang med artikler som ikke er relevante for spill?

Det var en kontroversiell påstand, særlig med tanke på Oculus' og Facebooks insistering på at spill er den fremste bruken for teknologien. Ja, kanskje spill i det lange løp ikke vil bli hovedbruksområdet for VR, men akkurat nå er det noe mange mindre og større studio bryner seg på.

 

Når det gjelder hva som er relevant for spill å ikke stusser jeg desto mer. Jeg tror det er naivt å tro at spill ikke kan blø over i andre ting enn i sin egen formalisme . Er Second Life relevant for spill? EVE Online? Til og med Facebook har vært – og er fremdeles til en viss grad – relevant for spill.

Endret av Arodem
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jon Cato Skriver: Pulsen øker, og noen blir kvalme. Det sier en del om hvor mektig opplevelsen kan være.

 

Kvalmen er bare samme prinsippet som når folk blir sjøsyk. Sanseutrykkene stemmer ikke overfor hverandre. Når man blir sjøsyk så kjenner balanse nerven at vi beveger oss mens øynene ser at rommet er i ro.

 

Med 3d briller vil man se at vi beveger oss mens kroppen er i ro og da oppstår kvalme.

Lenke til kommentar

På den ene siden synes jeg VR høres veldig spennende ut, men samtidig er jeg redd for at det allerede er skapt urealistiske forventninger til hva dagens teknologi kan levere.

 

All prat om hva Oculus Rift kan brukes til og hvor bra det kommer til å bli får meg til å tenke på hvordan kinect først ble presentert:

https://www.youtube.com/watch?v=JF_HXTQ7Quo

 

Sluttproduktet ble jo veldig mye kjedeligere enn videoen over viser. Får håpe VR ikke blir samme nedtur som kinect ble.

 

Forskjellen her er jo at mange har tilgang til og har prøvd og lager ting til Oculus Rift allerede, og disse er jo i stor grad evangelistene. Det er ikke snakk om en teknologi som fortsatt er et luftslott gjemt bak spektakulære scenepresentasjoner som ikke holder det den lover, men teknologi som er i hendene på tusenvis av kreative mennesker allerede som eksperimenterer og lager ting til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte sjekke om artikkelen var skrevet i 1995. Nøyaktig det samme ble sagt da. Skjønner ikke poenget med denne forherligelsen og opphausingen av noe som ikke på langt nær er ferdig enda. (og i 1995 var det jo faktisk noe som var ferdig, og alle vet hvordan det gikk) Ordentlige simulatorer har jo eksistert i en årrekke allerede, så på det punktet er det jo absolutt ingen revolusjon, bortsett fra at du og jeg kan få oppleve noe av det samme pga lavere pris. .

 

Jada, VR kan sikkert bli viktig en gang i fremtiden, men vi er altså ikke der enda, og spill kommer ikke til å være en viktig del av dette. Hvorfor ikke skrive en artikkel om hydrogenbiler, solkraft og reiser til Mars mens dere er i gang med artikler som ikke er relevante for spill?

 

Det er mange forskjeller fra 1995 og nå, blant annet kostet VR-utstyret i 1995 20-30 ganger mer enn utstyret som er tilgjengelig i dag, og dette er jo en av hovedgrunnene til at dette kan bli stort.

 

Fremtiden er alltid rett rundt hjørnet, og å skrive om bruksområder utenfor spill for noe som primært er tiltenkt som en spillteknologi er forhåpentligvis interessant lesing for mange. Jeg synes selv det er interessant å lese om at Kinect blir brukt av kirurger i Canada eller som terapi for demente i Drammen, fordi anvendelse av spillteknologi til andre ting enn spill ofte gir noe tilbake til spillbransjen og påvirker hvordan teknologien videreutvikles. Spillbransjen er alltid tidlig ute med å omfavne og eksperimentere med nye interaksjonsmetoder som ofte får ringvirkninger inn i andre bransjer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jon Cato Skriver: Pulsen øker, og noen blir kvalme. Det sier en del om hvor mektig opplevelsen kan være.

 

Kvalmen er bare samme prinsippet som når folk blir sjøsyk. Sanseutrykkene stemmer ikke overfor hverandre. Når man blir sjøsyk så kjenner balanse nerven at vi beveger oss mens øynene ser at rommet er i ro.

 

Med 3d briller vil man se at vi beveger oss mens kroppen er i ro og da oppstår kvalme.

 

Nå er etter sigende kvalmen redusert i de nyeste modellene av Oculus Rift som har bedre skjermer. Selv var jeg på randen til å spy i en time etter jeg prøvde Oculus første gang, men siden har det gått bedre.

Lenke til kommentar

Joda, VR blir det store inna spilling og OR kunne blitt stort som frittståande VR-brille der universiteter osv kunne laga egen programvare/simulatorer for bruk med OR. Nå som Facebook har kjøpt opp OR har eg mine tvil om at det blir så enkelt.

Og, om facebook detaljstyrer og roter det til i EA stil og rift flopper verre en virtualboy har det ingen annen effekt en at de har sløst bort 12 milliarder.

 

Du tror ikke dette får andre til å skrote ideen om VR?

Dette vil selvsagt få hauger av andre til å hoppe på, mange håper at facebook kjøper dem også andre på å ta markedet etter at rift tryner.

 

En annen sak er den ene skjermen en god ide? Blir ikke synsvinkelen veldig snever? Ja det funker på skjerm, men tror du ville bli ganske svimmel av å gå med skylapper og ikke ha noe sidesyn.

Ja det sparer penger men om du masseproduserer hadde det vell vært smartere å ha to 1600x1000 skjermer eller slik, hadde fortsatt vært mulig å brukt mobilskjermer men da to.

Lenke til kommentar

Historisk turisme er mest interessant for min del. Håper virkelig at jeg kan gå gjennom realistiske rekonstruksjoner av historiske byer. Gjerne med ekte skuespillere som gjenskaper viktige historiske hendelser rundt deg.

Husker jeg kalte klassen på den første karakteren i Morrowind Tourist siden det første jeg ville gjøre var å besøke alle byene og stedene, ja jeg fullførte main quest men det var ikke planlagt.

Lenke til kommentar

Forskjellen her er jo at mange har tilgang til og har prøvd og lager ting til Oculus Rift allerede, og disse er jo i stor grad evangelistene. Det er ikke snakk om en teknologi som fortsatt er et luftslott gjemt bak spektakulære scenepresentasjoner som ikke holder det den lover, men teknologi som er i hendene på tusenvis av kreative mennesker allerede som eksperimenterer og lager ting til den.

 

Is that so. Rundt år 1998 engang hadde jeg en kamerat som hadde 3D-spill han spilte med aktive shutter glasses. Slike var standardutstyr til noen skjermkort og tilleggsutstyr til andre. Active shutter glasses tok livet av VR-briller tilsvarende OR fordi de var så mye lettere og enklere å lage, og fordi folk syntes 6000+ var alt for dyrt for VR-hodesett. Så tok LCD-skjermer med lav hertz livet av shutter glasses, og 3D-spill i den runden.

 

Forskjellen i dag er i stor grad evangelistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jon Cato Skriver: Pulsen øker, og noen blir kvalme. Det sier en del om hvor mektig opplevelsen kan være.

 

Kvalmen er bare samme prinsippet som når folk blir sjøsyk. Sanseutrykkene stemmer ikke overfor hverandre. Når man blir sjøsyk så kjenner balanse nerven at vi beveger oss mens øynene ser at rommet er i ro.

 

Med 3d briller vil man se at vi beveger oss mens kroppen er i ro og da oppstår kvalme.

 

Nå er etter sigende kvalmen redusert i de nyeste modellene av Oculus Rift som har bedre skjermer. Selv var jeg på randen til å spy i en time etter jeg prøvde Oculus første gang, men siden har det gått bedre.

 

 

Kvalmen kommer vel hovedsaklig av at opplevelsen ikke er "riktig" dvs at synsinntrykkene ikke representeres helt rett, og at de ikke passer med de andre sansene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Måtte sjekke om artikkelen var skrevet i 1995. Nøyaktig det samme ble sagt da. Skjønner ikke poenget med denne forherligelsen og opphausingen av noe som ikke på langt nær er ferdig enda. (og i 1995 var det jo faktisk noe som var ferdig, og alle vet hvordan det gikk) Ordentlige simulatorer har jo eksistert i en årrekke allerede, så på det punktet er det jo absolutt ingen revolusjon, bortsett fra at du og jeg kan få oppleve noe av det samme pga lavere pris. .

 

Jada, VR kan sikkert bli viktig en gang i fremtiden, men vi er altså ikke der enda, og spill kommer ikke til å være en viktig del av dette. Hvorfor ikke skrive en artikkel om hydrogenbiler, solkraft og reiser til Mars mens dere er i gang med artikler som ikke er relevante for spill?

 

Det er mange forskjeller fra 1995 og nå, blant annet kostet VR-utstyret i 1995 20-30 ganger mer enn utstyret som er tilgjengelig i dag, og dette er jo en av hovedgrunnene til at dette kan bli stort.

 

Fremtiden er alltid rett rundt hjørnet, og å skrive om bruksområder utenfor spill for noe som primært er tiltenkt som en spillteknologi er forhåpentligvis interessant lesing for mange. Jeg synes selv det er interessant å lese om at Kinect blir brukt av kirurger i Canada eller som terapi for demente i Drammen, fordi anvendelse av spillteknologi til andre ting enn spill ofte gir noe tilbake til spillbransjen og påvirker hvordan teknologien videreutvikles. Spillbransjen er alltid tidlig ute med å omfavne og eksperimentere med nye interaksjonsmetoder som ofte får ringvirkninger inn i andre bransjer.

 

 

 

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i at den er "rett rundt hjørnet" for tingene du skisserrer, joda, man får sikkert primitive "førsteutkast" av mye av det, men at det skal fungere skikkelig bra er nok en stund inn i framtiden, på litt kortere sikt vil jeg si spill faktisk er hovedbruksområdet (noen av scenarioene som er skissert er også innenfor begrepet spill i seg selv, sånn jeg ser det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jon Cato Skriver: Pulsen øker, og noen blir kvalme. Det sier en del om hvor mektig opplevelsen kan være.

 

Kvalmen er bare samme prinsippet som når folk blir sjøsyk. Sanseutrykkene stemmer ikke overfor hverandre. Når man blir sjøsyk så kjenner balanse nerven at vi beveger oss mens øynene ser at rommet er i ro.

 

Med 3d briller vil man se at vi beveger oss mens kroppen er i ro og da oppstår kvalme.

Nå er etter sigende kvalmen redusert i de nyeste modellene av Oculus Rift som har bedre skjermer. Selv var jeg på randen til å spy i en time etter jeg prøvde Oculus første gang, men siden har det gått bedre.

Ja men det er også tilfellet med sjøsyke som var min sammenligning. Den første dagen blir man sjøsyk og man kan spy. Men etterhvert som kroppen blir vant med at bevegelsene ikke matcher det man ser så tåler man mere og man slutter å bli sjøsyk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...