Jump to content

Pastor Lorentzen

Medlemmer
  • Content Count

    1689
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

109 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hovedgrunnen til at spillutgivere nekter for at spillene deres har politiske budskaper er at spillene da vil bli oppfattet som politisk propaganda, og dermed står i fare for å bli forbudt i en rekke halvdiktatoriske land der myndighetene er skeptiske til at leketøysprodukter skal inneholde politiske budskaper. Dette er selvsagt en uting. Utviklere og utgivere vet at de lager spill som kan tolkes politisk eller skape samfunnsdebatter, men spillmediet er fortsatt ikke forankret som et kulturuttrykk som kan være med i slike diskusjoner og debatter.
  2. 1. Utviklere søker om tilskudd basert på budsjettene til prosjektene sine. Noen søker om små beløp, andre om store. NFi sitter ikke og bestemmer hvor mye en søker skal få, det er søkeren som spesifiserer hvor mye penger de ønsker å få i tilskudd. 2. Ja, all data er offentlig og er tilgjengelig på NFI sine sider eller hvis hvem som helst ber om innsyn, så dette kan du fint lage. 3. Det ligger på NFI sine sider, er bare å søke på en spilltittel så får du en oversikt over alle tilskudd det aktuelle spillet har fått: https://www.nfi.no/tildelinger/utvikling-og-produksjon/dustborn 4. Det kan du finne ut ved å gå gjennom alle tilskuddene som er gitt. Mye er gitt ut, noe ble aldri ferdigstilt. Tilskuddet er kulturstøtte som skal hjelpe utviklere å realisere ideer og konsepter, det er ingen krav til ferdigstillelse. 5. Mørketall finnes ikke, også prosjekter som har blitt avlyst må levere rapporter på hva tilskuddene har blitt brukt til. 6. Det heter NFI. Filmfestivaler er kulturfestivaler som gjerne viser norske filmer sammen med utenlandske og skaper arenaer der norske filmskapere og produsenter møter utenlandske filmskapere og produsenter og utveksler erfaringer og får ny innsikt og nettverk, og noe som stimulerer filmkulturen og filmbransjen i Norge. Om Telialigaen eller The Gathering skulle søkt støtte via NFI måtte de bydd på noe kompetansehevende for den norske spillbransjen. Den norske spillbransjen og den norske esportbransjen er to forskjellige ting. Spillbransjen lager kulturprodukter som når et internasjonalt publikum, esportbransjen organiserer konkurranser mellom spillere i dataspill. 7. Tilskudd til utvikling av dataspill dukket opp i 2008, da med rundt ti millioner i året i tilskudd (om jeg husker rett). Størrelsen på potten har vokst jevnt og trutt og de fleste kulturministre siden Trond Giske presenterte spillrapporten i 2008 har vært positive til støtteordningen. Det er selvsagt mulig å lage intervjuer med kulturministeren eller få han med på stream, det er bare å sende en mail til postmottak@kud.dep.no og spørre. Han var bl.a. med i starten av den norske spillbransjens årlige prisutdeling Spillprisen for et par uker siden (https://youtu.be/AxLmXSxEuSA - fra 3:25) 8. Ja det er selvsagt mulig å kartlegge dette på et vis. Det finnes ulik type næringsstøtte, kulturstøtte og andre stimuli til spillbransjen i forskjellige land. Kulturrådet er et bra sted å starte for å kartlegge i Norge, der får mange ulike kulturuttrykk støtte.
  3. Jeg har skrevet om spill for så og si alle medier som finnes i Norge som har hatt en form for spilldekning, men det er som mange år siden. Det hadde vært synd om dette skulle være et hinder for at norsk presse skal omtale spill fra Krillbite. Jeg har alltid hatt et ryddig forhold til kritikerrollen. Jeg var initiativtager og startet opp Spillkritikerlauget (som dessverre er nedlagt nå) som var med på å avsløre etisk betenkelig press fra distributører (vi fikk blant annet internasjonal oppmerksomhet da vi boikottet EA etter at de prøvde å kartlegge hvem som skulle anmelde et nytt Battlefield-spill). Om noen har vært opptatt av presseetikk og å sikre integriteten til spillkritikere i Norge, er det faktisk meg. Jeg kjenner selvsagt Audun, akkurat som jeg kjenner Rune Fjeld Olsen i Level Up eller Jarle Hrafn Grindhaug i Pressfire. Som journalist er det veldig vanskelig å jobbe hvis man ikke har et nettverk og kjenner folk i bransjene man skal dekke. Det hadde vært veldig kult hvis Audun konsekvent kalte meg herr Lorentzen for å offentlig markere en eller annen profesjonell avstand i forholdet mellom oss, jeg skal be han begynne med det.
×
×
  • Create New...