Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

slik jeg ser det er det noen ting som må fikses før jeg kan bli linux bruker på fulltid. Dual booter enda windows på både de stasjonære og de bærbare.

 

Ting jeg mener bør bli bedre uten for mye styr:

- Bedre batteri styring, skal man ha den på laptop er dette veldig viktig!

- Bruke compiz og fremdeles ha "smooth" video. Uten compiz ser gnome ut som et operativsystem fra 80-tallet, compiz gir det en litt freshere look, men dette går utover videoavspillingen, noe som jeg vil si er meget viktig for folk flest.

- Fortsatt føler jeg at linux er "tregt". vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men windows flyter mye bedre. Nå tenker ikke jeg på ytelse som sådan, men heller bare følelsen du har når du driver på i desktop miljøet.. er sikker på at folk kjenner til dette.

 

Dette er vel kanskje det som irriterer meg mest, og for noen er det kanskje ikke så vesentlig, men dette ødelegger for helhetsopplevelsen for min del. Slik jeg ser det, er linux enda et "hobby OS", men jeg følger spent med utviklingen, og må bare si at det blir bare bedre og bedre.

 

Jeg har ingen problemer med Compiz og Video her borte :S Hva mener du med "smooth" video?

Ikke noe vondt ment, men jeg må bare påpeke at du er virker veldig sånn "ah det er ikke noe problem! Skal fungere fint!" på så og si alt.

 

Beundrer at du beholder en positiv, no-probs holdning uansett problem, det blir bare litt vanskelig å ta alt du sier for god fisk til tider :p

 

Når det gjelder Compiz - bruker folk faktisk disse effektene mer enn et par dager? Jeg syntes det var skikkelig stilig i to dager sånn circa, men så var det av hehe

 

Når jeg sier at det går greit så mener jeg helt seriøst at det går greit. Jeg legger ikke merke til problemene du har med Compiz. Har du skrudd på Video-Playback tilleggsmodulen? Har du prøvd å sette Refresh Rate til 200?

 

Ja, en del av effektene er nok overkill, men en del av dem er nyttige også :) Spesielt Zoom funksjonen bruker jeg en del når jeg ligger i senga og skal skrive, men bruker langt ifra alle funksjonene.

 

Når det gjelder Compiz - bruker folk faktisk disse effektene mer enn et par dager? Jeg syntes det var skikkelig stilig i to dager sånn circa, men så var det av hehe

Jeg tror vel ikke det er så mange som sitter med regnvær/dråpe effekt påskrudd mens de jobber sånn til daglig, men litt effekter for åpning og lukking av vinduer, skifte av skrivebord, osv, syns jeg er greit å ha på. Og jeg liker preview på oppgavelinjen.

Men det er nok mye av effektene som blir som du sier, gøy å prøve ut, men neppe mye brukt i ettertid.

 

Vedrørende den lange og bitre, men nå avtagende og herved igjen oppblomstrende disputten om FF vs Fx, må jeg nok støtte Birgitte. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor Fx ikke bare kan la det bli med FF som både er mer logisk, og mer innarbeidet og kjent. (Men det er min oppfatning da ;) )

 

Haha, birgitte :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. kanskje jeg har fått siklende tenåringer etter meg nå.....

 

Jeg synes det er litt morspmt jeg da - noen diskuterer ikonene på OLPC som om DET er hele poenget, og andre korrigerer FF til Fx... Det har minimal betydning - og da blir det morsomt (synes jeg) :thumbup:

 

Mange liker Compiz - andre ikke. Dersom man ikke liker det - ikke bruk det. Det finnes ingen Compiztvang i Linux. Det er et vesentlig poeng med Linux at man kan bruke hva man ønsker/liker/har behov for. Alt det andre kan man glatt hoppe over. Dersom man liker Compiz kan man bruke hva man synes passer eget bruk og slå av (eller la være å slå på) det man ikke liker. Tilpasset hva man selv føler en har behov for kan det være nyttig. Selv hadde jeg nok shoppet en 24" skjerm hadde det ikke vært for at jeg finner stor nytte i Compiz på laptop'en.

 

Man ser selvsagt forskjellig på dette, men for meg er det om å gjøre å finne programvaren som passer mitt bruk å bli kvitt mest mulig av alt annet. Det har mange fordeler, blant annet at jo færre pakker jeg har installert, jo færre avhengigheter er det, færre bugs risikerer jeg og desto mindre blir oppdateringene. En godt trimmet maskin er raskere og mer responsiv.

 

Den perfekte installasjonen for meg er den som kun har det jeg vil ha - ikke en ekstra driver engang. Men for å komme dit må man nødvendigvis teste litt forskjellig prakk. Da synes jeg det er greiest å eksperimentere litt en stund, notere meg hva jeg vil ha - og ta en fresh installasjon med det begrensede utvalget. Jeg har noen ekstra repoer inne. Derfra installerer jeg det jeg skal ha - deretter slår jeg repoene av. Så tar jeg en liten runde i ny og ne for å se om det er oppdateringer derfra - og slår de av igjen. Litt tungvint kanskje, men det gir meg litt bedre kontroll med hvor sysakene kommer fra. Jeg tar gjerne oppdateringene gjennom synaptic også - hopper jeg fra kilde til kilde dersom det er noen oppdateringer.

 

Akkurat nå har jeg fått til min Pinnacle Hybrid Pro Stick dvb-T (E330) i Hardy, så nå er maskinen pakket med unødige codecs. Slik vil det nok være til jeg finner ut av hvilken som gir meg lyd/bilde. Kanaler/frekvenser er på plass.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde skrevet i denne tråden for lenge siden, men det hadde jeg visst ikke. Og da ble det mye å lese gjennom plutselig ... :p

 

Men grattis til Robin for enda en fin artikkel! Jeg leser alle Linux-artiklene her med liv og lyst. Har selv brukt Ubuntu i snart to år nå og har derfor mye å lære. Det er forresten det beste med Linux, synes jeg: man lærer ting hele tiden, men på en positiv måte, d.v.s. at man kan lære mye hvis man har lyst - i motsetning til et annet OS som jeg brukte før (ehm), hvor jeg var nødt til å sette meg inn i å fikse ting fordi de ikke virket. Ha-ha.

 

Neida, det er selvsagt ett og annet som ikke virker i Linux også, men faktisk har jeg mye mindre problemer med ting nå, enn da jeg brukte det andre OS-et. Jeg regner meg selv fremdeles for å være nybegynner med Linux, men en litt viderekommen nybegynner, og har lyst til å lære mer. Det er først nå det virkelig begynner å bli gøy (etter en litt frustrerende start)!

 

Som omaha nevnte, kommer det en ny Ubuntu-versjon i juli - 8.04.1. Ifølge releaseplanen for Intrepid kommer den 10. juli. Men det kan jo fort endre seg. Jeg er enig med omaha at helt nybegynnere kanskje bør vente til den kommer, da flere bugs er fikset. Jeg har heller ikke installert 8.0.4 LTS ennå. Det er en bivirkning av å følge for godt med på bugfiksingen. Blir omtrent som at pølsemakerens barn ikke spiser pølser ... He-he. ;) Neida, som regel installerer jeg nye versjoner med én gang de kommer, men akkurat denne gangen syntes jeg det var litt vel mange bugs som ikke var fikset på lanseringstidspunktet, og bestemte meg derfor for å vente litt.

 

Det var en som skrev her at han ikke så noen grunn til å skifte fra Windows. Og de argumentene kjenner jeg godt igjen fra andre også. Jeg pleier å si: "Så behold Windows. Bruk det, hvis du er fornøyd." Det er ingen grunn til å pålegge seg selv en masse arbeid man ikke er interessert i.

 

Men jeg vil kommentere en av de tingene han nevnte, at Vista funker fett. Ja, for dem som har Vista og en maskin som kan dra Vista rundt, er det jo flott. Men den PC-en jeg bruker er ca. syv år gammel. Jeg kan glemme å kjøre Vista på den. Faktisk var en av hovedgrunnene til at jeg gikk over til Ubuntu for snart to år siden at PC-en min var så treg. Etter å ha installert Ubuntu, opplevde jeg at det var omtrent som å få en ny maskin! Den var rask igjen! Så det er en god grunn for dem som vil skifte til Linux: at man kan bruke PC-en sin lengre før man må pensjonere den.

 

 

EDIT: Noen har nevnt ting de savner eller ikke liker med Ubuntu. Jeg kan bidra med noen ting jeg også.

 

Jeg er enig med Robin at det brune desktop-temaet med fordel kunne vært fornyet litt. F.eks. tenker jeg meg et blått tema for denne versjonen, et rødt for neste, et grønt for neste igjen, osv. Da hadde det ikke blitt fullt så kjedelig. Men det er et pluss at de i hvertfall har greid å få en figur på desktopen i Hardy, istedet for de evinnelige avrundete strekene de hadde før.

 

Installasjonen fra Live-CD-en kunne vært bedre også. Det jeg savner mest der, er en bedre oversikt for nybegynnere over hvor filene havner og hva som evt. ligger der fra før. Uttrykk som /dev/sda2 i den manuelle delen av installasjonsrutinen er ikke særlig nybegynnervennlig ... Som vi alle vet er dette med repartisjonering og frykt for å miste data skumle greier, og litt bedre forklaring og oversikt i den prosessen hadde gjort underverker for mange, som kunne senket skuldrene og sagt "Ja, men dette så greit ut! Ubuntu installerer seg der og ingen av mine nåværende filer blir berørt! Tut og kjør!" Personlig ønsker jeg meg en visuell liste over partisjonene man kan velge å installere på, og hvis man klikker på en partisjon får man opplistet filene som er lagret der i et sidevindu, i tillegg til andre opplysninger som størrelse på disken, osv. Da ville man sett med én gang hva som skjedde og hvor. Når man fant en ledig partisjon, krysset man så bare av for å installere der. Evt. hvis det ikke var ledige partisjoner, så ble man ledet gjennom en grafisk repartisjonering for å frigjøre en installasjonspartisjon.

 

Oppgradering til ny versjon kunne vært mye raskere enn i dag. Jeg leste en test et sted i et utenlandsk online-magasin (husker ikke hvor nå), der testeren hadde satt i gang oppgradering fra 7.10 til 8.04, og det tok ca. 24 timer ...! Men jeg pleier å installere alt fra bunnen av og så flytte over nødvendige data etterpå fra den gamle installasjonen. Det tar da kortere tid å få en kjørbar installasjon på beina, men en del jobb med tunga rett i munnen etterpå for å få alle gamle data trygt over. Jeg har allikevel gjort det på denne måten, nettopp for å få lært noe ved å gjøre dette manuelt.

 

Drivere er alltid et forbedringspunkt. Spesielt synes jeg ressurser burde settes inn på å få trådløse nettverkskort til å fungere bedre. Eller, rettere sagt, å få flere trådløse nettverkskort til å fungere.

 

Ellers skulle jeg ønske Canonical kunne satse flere ressurser på å fikse bugs. De hoper seg opp og blir flere og flere etter som årene går. Her må det en annen strategi til for å komme ajour. Bug-systemet Launchpad bør også få en bedre upstream-håndtering. I dag må spesielle upstream-managere manuelt passe på at rettelser gjort i Ubuntu blir sendt videre oppover til Debian, Gnome, o.a.

 

Det er en del andre ting jeg kunne ha nevnt, men disse tingene var det jeg kom på i farten og som er viktig for meg.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Testet og installerte Ubuntu 8.04 i slutten av april og som helt fersk på Linux har det blitt mange timer foran skjermen for å få alt til å fungere og OS'et tilpasset min smak. Har kun benyttet Windows i 10 år (win98/XP). Så på ulike distroer men landet på Ubuntu grunnet stor brukkergruppe og hva det medfører av blogger og fora for problemløsing. Har en over tre år gammel bærbar Compal CL56 med ATI skjermkort som var den største utfordringen å få å fungere med Compiz. Nå etter at alt fungerer må jeg si at denne prosessen har vært en fin måte å lære systemet å kjenne framfor å installere noe som fungerer 100% ved installasjon. Kanskje fokusen på at alt skal fungere rett ut av pakken er riktig for å få rekruttert en størst mulig brukergruppe men for min del var det en fin intro å måtte gå gjennom en del funksjonsproblemer.

 

Eneste jeg bruker Windows til nå er nettbanken. Savner dog uTorrent, Transmission og Deluge fungerer OK men kommer ikke helt på nivå med uTorrent. Har ennå ikke prøvd ut Wine og tenker som så at har jeg først gått over til Ubuntu så skal jeg prøve i det lengste kun å benytte programmer i pakkebrønnen.

 

Den store utfordringen nå er å bli konfortabel med bruk av terminalen

Lenke til kommentar
Nå etter at alt fungerer må jeg si at denne prosessen har vært en fin måte å lære systemet å kjenne framfor å installere noe som fungerer 100% ved installasjon. Kanskje fokusen på at alt skal fungere rett ut av pakken er riktig for å få rekruttert en størst mulig brukergruppe men for min del var det en fin intro å måtte gå gjennom en del funksjonsproblemer.

Ja, det er en fin måte å lære Linux på, hvis man har tid og anledning til å gjøre det. Noen trenger et verktøy for å jobbe med og har ikke anledning til å bruke så mye tid på det tekniske, mens andre igjen ikke har så store forutsetninger eller interesse for å lære seg slikt. Så jeg mener det beste for allmenheten er noe som fungerer "ut-av-boksen", men hvor man kanskje må fikle litt mer for å få til spesielle ting. For folk som liker utfordringer betyr det ikke så mye om fokuset er lagt på å få ting til å virke med én gang.

 

Eneste jeg bruker Windows til nå er nettbanken. Savner dog uTorrent, Transmission og Deluge fungerer OK men kommer ikke helt på nivå med uTorrent. Har ennå ikke prøvd ut Wine og tenker som så at har jeg først gått over til Ubuntu så skal jeg prøve i det lengste kun å benytte programmer i pakkebrønnen.

Jeg bruker selv Azureus fra pakkebrønnen, men har også brukt µTorrent med Wine. Det siste fungerer, men min erfaring er at Wine er (var) ustabilt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv Azureus fra pakkebrønnen, men har også brukt µTorrent med Wine. Det siste fungerer, men min erfaring er at Wine er (var) ustabilt.

Jeg har også vært mest begeistret for µTorrent i Windows, og har vurdert å prøve dette i Ubuntu. Men den litt dårlige erfaringen du har er den altså ikke helt fersk?

Når det er sagt syns jeg Ktorrent med diverse plug-in virker til å være et tilfredstillende alternativ, så det kan være verdt en titt vannreven. :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv Azureus fra pakkebrønnen, men har også brukt µTorrent med Wine. Det siste fungerer, men min erfaring er at Wine er (var) ustabilt.

Jeg har også vært mest begeistret for µTorrent i Windows, og har vurdert å prøve dette i Ubuntu. Men den litt dårlige erfaringen du har er den altså ikke helt fersk?

Ikke helt fersk nei, siden det var ca. et år siden jeg ga opp å bruke µTorrent i Wine og byttet til Azureus istedet. Wine har jo kommet et langt stykke på vei siden den gang og det er derfor mulig at dette virker bedre i dag. Den ustabiliteten jeg opplevde var kræsj når jeg navigerte rundt i menyene til µTorrent mens den jobbet med nedlastninger. Kunne kanskje prøvd dette igjen nå, men det er for mye pes å bytte torrent-klient, synes jeg. Isåfall bør man sørge for å få overført statistikken fra det ene programmet til det andre, og det er ikke alltid mulig sånn uten videre. Hvis man ikke får overført statistikken havner man jo nederst på rangstigen igjen og må lide for det under nedlastning ... Så jeg holder meg til Azureus nå.

 

De som lager µTorrent har forøvrig sagt i flere år at de vurderte å lage en Linux-versjon, men nå ser jeg at de har ombestemt seg.

Lenke til kommentar

Håper ikke jeg har spurt om det samme før, men vil bare spørre siden du sier det slik Skinney, lurer litt på grunnen til at man ikke vil kjøre et KDE program i Gnome, og omvendt, ser det blir nevnt av og til.

Såvidt jeg har skjønt er det ene basert på GTK og det andre QT (uten at det sier meg så mye) og det er vel gjerne litt forskjell utseendemessig, men er det også teknisk sett tungtveiende grunner for IKKE å kjøre programmer i "feil" miljø?

 

Edit; takk for svar Prognatus.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Håper ikke jeg har spurt om det samme før, men vil bare spørre siden du sier det slik Skinney, lurer litt på grunnen til at man ikke vil kjøre et KDE program i Gnome, og omvendt, ser det blir nevnt av og til.

Såvidt jeg har skjønt er det ene basert på GTK og det andre QT (uten at det sier meg så mye) og det er vel gjerne litt forskjell utseendemessig, men er det også teknisk sett tungtveiende grunner for IKKE å kjøre programmer i "feil" miljø?

 

Edit; takk for svar Prognatus.

 

Tja, er ikke noe problem å kjøre KDE programmer i Gnome eller omvendt. Men når du kjører GTK programmer i et GTK miljø (Gnome eller Xfce) så passer det inn utseendemessig. GTK og QT har også en del andre forskjeller enn utseende, men det merkes knapt. Andre grunner for å ikke kjøre KDE programmer i Gnome (eller omvendt) er grunnet enkelte innstillinger som gjøres i KDEs eller Gnomes kontrollpanel (som f.eks. hurtigtaster).

 

Den største ulempen er vel at du må benytte deg av KDE biblioteker i tillegg til Gnome sine, noe som fører til at du bruker flere ressurser enn om du hadde bare kjørt Gnome programmer... Tror det var det største argumentene mot...

Lenke til kommentar
Hvis man ikke får overført statistikken havner man jo nederst på rangstigen igjen og må lide for det under nedlastning ... Så jeg holder meg til Azureus nå.
Ratio har trackeren oversikt over. Ratio i programmet gjelder kun "lokalt"

Så hvis jeg setter opp i Setup i Azureus at de som har mer enn 10:1 i upload:download-ratio får prioritet, så gjelder det kun pr. tracker? Hvis det er slik du sier, vil man (nesten) aldri få prioritert nedlastning.

 

Jeg trodde det gjaldt totalt for alle filene, siden begynnelsen. Det er jo logisk, siden man som regel har under 1:1 mens man driver og laster ned en fil.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Den største ulempen er vel at du må benytte deg av KDE biblioteker i tillegg til Gnome sine, noe som fører til at du bruker flere ressurser enn om du hadde bare kjørt Gnome programmer... Tror det var det største argumentene mot...

Ok takker. Men dette må vi til bunns i, hva slags resurser snakker vi da om egentlig, minnebruk?

Lenke til kommentar
Den største ulempen er vel at du må benytte deg av KDE biblioteker i tillegg til Gnome sine, noe som fører til at du bruker flere ressurser enn om du hadde bare kjørt Gnome programmer... Tror det var det største argumentene mot...

Ok takker. Men dette må vi til bunns i, hva slags resurser snakker vi da om egentlig, minnebruk?

Hvis du ikke kjører KDE så tar det litt tid å starte første KDE-program, mens det kan starte opp på null komma niks om du allerede er i KDE. Dette er pga libraries og annet som må loades inn.

Lenke til kommentar
Den største ulempen er vel at du må benytte deg av KDE biblioteker i tillegg til Gnome sine, noe som fører til at du bruker flere ressurser enn om du hadde bare kjørt Gnome programmer... Tror det var det største argumentene mot...

Ok takker. Men dette må vi til bunns i, hva slags resurser snakker vi da om egentlig, minnebruk?

 

Er minnebruk det er snakk om ja.

Lenke til kommentar

Ved å kjøre flere miljø er øker også risikoen:

- større potensiale for å bli eksponert for bugs

- flere avhengigheter for systemet å holde rede på

- flere konfigurasjonsfiler

- tar større plass

- flere saker som "systemet" skal kontrollere når det utfører oppgaver

- mer å oppdatere

osv osv

 

Sier ikke at det blir problemer - langt ifra - poengterer bare at "rene miljø" har sine fordeler. Heldigvis er ikke alle enige med meg i dette - fint å kunne velge applikasjonene som passer best.

 

I mine øyne har ihvertfall de beste oppsettene installert "alt" fra et miljø (fortrinnsvis uten dupliserte funksjoner) og kun unntakene stammer fra andre miljø.

 

Dog innrømmer jeg glatt at jeg kanskje ikke er i posisjon til å kaste den første steinen :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...