Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Hittil har jeg brukt Gnome som hovedmiljø, men installert noen KDE-programmer etter behov. F.eks. er K3b brennerprogram nesten uunnværlig, synes jeg.

 

En gang prøvde jeg å installere KDE Desktop ved siden av Gnome også. Tror det var i Feisty. Fulgte oppskriften til punkt og prikke (i hvertfall den oppskriften jeg fant) og gledet meg til å kunne velge mellom to forskjellige skrivebordsmiljøer ved login. Men det gikk ikke så bra gitt. Jeg fant ut etter mye om og men at jeg bl.a. ikke skulle valgt å ha det nye KDE-miljøet som standard. Det ble bare rot i konfigurasjonsfilene til Ubuntu. Men det er jo mulig at dette er fikset i senere versjoner. Jeg har ikke prøvd.

 

Håper ikke jeg skremte noen fra å prøve dette nå. Hvis man har en ledig partisjon, kan man installere en ekstra kopi av Ubuntu der og eksperimentere med slike ting uten å være redd for å ødelegge den installasjonen man jobber på til daglig. Jeg har avsatt noen tomme 16 GB- partisjoner til slike ting, nye betaversjoner jeg vil teste, og andre distroer som jeg vil snuse på.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sluttet å teste KDE i Ubuntu, men har positiv erfaring med XFce / Gnome når det gjelde doble skrivebord. Synes OpenSuse har håndtert KDE/Gnome ganske bra. (Sist testet med 10.3).

 

Dersom man har anledning til det er jeg helt enig med Prognatus i å bruke en egen installasjon/partisjon til å teste. Ok å ha et bunnsolid hovedOS og bare slippe inn det man vet fungerer i dette.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Hei

 

Nå har jeg prøvd wubi og diverse linux (ubuntu) versjoner via den, men etter reboot og etter jeg har valgt ubuntu så kommer den til ett skjerm bilde (dos?) og der står det "starting ms-dos....." og har venta opptil 20 min men ikke noe som helst skjer.

 

Ikke noe hdd aktivitet eller noe. Er det ikke så enkelt likevel? ;)

 

Frode

Lenke til kommentar
En gang prøvde jeg å installere KDE Desktop ved siden av Gnome også. Tror det var i Feisty. Fulgte oppskriften til punkt og prikke (i hvertfall den oppskriften jeg fant) og gledet meg til å kunne velge mellom to forskjellige skrivebordsmiljøer ved login. Men det gikk ikke så bra gitt. Jeg fant ut etter mye om og men at jeg bl.a. ikke skulle valgt å ha det nye KDE-miljøet som standard. Det ble bare rot i konfigurasjonsfilene til Ubuntu. Men det er jo mulig at dette er fikset i senere versjoner. Jeg har ikke prøvd.
Hæh? Jeg har kjørt dobbelt løp med Gnome og KDE (og XFCE og Fluxbox etc. etter lyst) siden Ubuntu 5.04, og Debian før det. Aldri opplevd andre problemer enn at snarveier på desktopen håndteres forskjellig i Gnome og KDE, men de legges jo like greit på panelet. Oppskriften er da vel ingen oppskrift, bare installer kubuntu-desktop. Derimot er login-manager typisk ikke integrert i de andres miljø. Hvis du valgte kdm under installasjon, og vil tilbake til gdm etterpå, så tar du bare en:

sudo dpkg-reconfigure kdm

For vanlige brukere er det overhodet ikke noe problem å laste inn så mange skrivebordsmiljø man måtte ønske.

 

Hvis du finner konfigurasjonsfiler som Gnome bruker, og KDE herjer med uten at du bevisst har gjort noe med det, så vil jeg gjerne vite om det. Alle KDE sine konfigurasjonsfiler ska ligge i /etc/kde3 eller for kde4 i /etc/kde4. I motsetning til gdm som har sine på øverste nivå i /etc, så finner du kdm sine filer inne i kde3 mappen. På din bruker finner du alle konfigurasjonsfiler knyttet til KDE i /home/bruker/.kde (for kde4 ligger de i /home/bruker/.kde4).

Lenke til kommentar

Hei

 

Det står diverse ting som jeg ikke husker akkurat nå, men den siste linja står det "starting ms-dos..."

 

og da står streken og blinker og nada skjer. Har testet omtrent alle man kan teste via download til wubi men alle skjer det samme med.

 

Bruker Vista home premium på compaq nc6220. Når pc booter, så kommer det opp med valget om vista eller ubuntu, jeg velger ubuntu og da kjører pc litt, men så kommer den tilbake til valget om hvilket OS jeg vil starte, trykker igjen på ubuntu og da tenker den litt og så stopper med den teksten jeg skrev over her.

 

Frode

Lenke til kommentar
En gang prøvde jeg å installere KDE Desktop ved siden av Gnome også. [..] Men det gikk ikke så bra gitt.

For vanlige brukere er det overhodet ikke noe problem å laste inn så mange skrivebordsmiljø man måtte ønske.

Det er godt mulig at mine tilpasninger av Gnome før jeg gjorde dette har forvirret rutinen, så det er jo mulig at andre ikke opplever de problemene jeg hadde. Det første jeg gjør etter installering av Ubuntu, er å tilpasse en mengde greier i Gnome. Bl.a. manuell redigering av xorg.conf. En bruker som ikke har rørt standardoppsettet vil sikkert ha bedre sjanser for å lykkes i å skifte skrivebordsmiljøet på denne måten.

 

Hvis du finner konfigurasjonsfiler som Gnome bruker, og KDE herjer med uten at du bevisst har gjort noe med det, så vil jeg gjerne vite om det.

Skal prøve å huske å si fra. Men dette er ikke noe jeg har tenkt å prøve med det første igjen. Antagelig vil jeg prøve å gå over til KDE permanent f.o.m. KDE-versjon 4.1 og Kubuntu 8.10, og da installerer jeg fra bunnen av.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Hei

 

Trodde heller ikke det skulle være problemet.. Kan nå nevnes att ubuntu live cd funket som fjell, men jeg er litt usikker på å lage partisjoner selv, en kan banne på att klarer å kødde til noe :)

 

Derfor var jo wubi toppen :) hadde det bare virket. Vista starter helt normalt, så det er vel neppe bootloaderen heller?

 

Frode

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen ekspert, men har du prøvd å avinstallere Wubi (det gjøres vel på samme måte som et hvilket som helst program) og legge inn på nytt. Det kan jo være at en liten feil som at en fil ikke ble kopiert eller lignende hindrer Ubuntu å boote. :)

Lenke til kommentar

Ja, det kan jo være noe der.

 

Men jeg kan ikke finne wubi hverken i kontroll panelet for av installering eller avinnstallering i selve programmet.. Det er vel kanskje feil der og?

 

Ser ut som om det bare kan slettes og ikke av innstalleres?

 

Frode

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv Azureus fra pakkebrønnen, men har også brukt µTorrent med Wine. Det siste fungerer, men min erfaring er at Wine er (var) ustabilt.

*Kutta til beinet*

Hvis man ikke får overført statistikken havner man jo nederst på rangstigen igjen og må lide for det under nedlastning ... Så jeg holder meg til Azureus nå.

 

De som lager µTorrent har forøvrig sagt i flere år at de vurderte å lage en Linux-versjon, men nå ser jeg at de har ombestemt seg.

 

µTorrent foretrekker jeg i Windows. Rask og sikker.

 

Azureus på Windows suger baller hardt. Tregt, javabasser osv, og det nye tøvet med et rart grensesnitt før man klikker på Avansert.

 

I Ubuntu er Azureus knallbra, noen funksjoner som ikke Windowsversjonen har. Feks nedlaste over Tor og et annet Nettverk.

 

Helvettes kuker sender brev bare jeg tøtcher Battlestar Galactica...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...