Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Det er relativt greit å installerer madwifi driveren, vil tro den funker for deg inntil sommeren, hvor jeg antar problemene dine er borte for godt. Det er skjedd utrolig mye positivt på wireless bare de siste månedene, jeg gleder meg til network manager 0.7 kommer mainstream.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er relativt greit å installerer madwifi driveren, vil tro den funker for deg inntil sommeren, hvor jeg antar problemene dine er borte for godt. Det er skjedd utrolig mye positivt på wireless bare de siste månedene, jeg gleder meg til network manager 0.7 kommer mainstream.

 

Sikker på at Ubuntu oppdaterer til networkmanager 0.7 da? De er jo kjent for å ikke påta slike store oppdateringer...

 

Overasket hvor få som har hørt om Mao og hans lille røde... Jaja, ikke alle som går på skolen og har historie som fag :p

Lenke til kommentar
Sikker på at Ubuntu oppdaterer til networkmanager 0.7 da? De er jo kjent for å ikke påta slike store oppdateringer...
Backports er en fin ting, og forener det beste fra to verdener. I dette tilfelle ubuntu-backports. Pakken ble lagt ut for testing allerede i januar:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=676997

Men poenget mitt var jo ikke at den skulle komme med offisielt i Ubuntu i sommer (selv om den godt kan gjøre det), det var bare ment som et eksempel fra alt det fantastiske som har skjedd på trådløsfronten i det siste. Her er bøttevis med hyggelig lektyre:

http://blogs.gnome.org/dcbw/2007/10/15/net...w-chuck-norris/

Lenke til kommentar

Når det gjelder utseende er jeg enig med de som synes det er greit at ubuntu beholder utseendet sitt. Vi så ikke akkurat noen revolusjon i Windows fra 95 til 2000 heller, og det XP-temaet var jo intet mindre enn grusomt. Så lenge jeg var windowsbruker stilte jeg alltid tilbake til Classic-temaet. Jeg synes ubuntutemaet er kurant, det er vennlig mot øynene, det skriker ikke ut, men det er ryddig og oversiktlig. Afrika-inspirasjonen kommer vel av at Mark Shuttleworth selv er sørafrikaner, og at Ubuntu er et afrikansk ord.

 

Selv brukte jeg standardoppsettet en liten stund, men så ville jeg finne på noe annet. Heldigvis er Gnome forholdsvis lett å modifisere, selv om enkel-å-bruke-fiosofien deres går litt utover valgmulighetene mine. (Jeg gidder ikke å redigere gconf for å skifte på utseendet. :p) Det tok meg noen få minutter å finne tak i denne ikonpakken, dette vindubehandlertemaet, drag&drop-installere dem i Appearences, velge dem, sette Clearlooks som kontrollutseende, finne en ny farge, finne en litt bedre font (valget falt på Haramain) og sette en ny skrivebordsbakgrunn.

 

Resultatet?

 

Skrivebord

Meny

Nautilus

Rythmbox

 

Ikke så verst om jeg skal si det selv. Det som er litt spesielt her er at jeg ikke er noen tilhenger av lyse farger (Bruker nesten alltid koksgrått/svart), men denne synes jeg ble pen, og ikke bare pga. Angelina ;). Kjører forøvrig systemet på en 32" LG LCD-TV, derav oppløsningen.

 

Jeg har også avinstallert compiz helt, da jeg synes at sånne grafikkeffekter er morsomt i halvannen uke, og så er jeg lei av dem. I tillegg herper compiz grafikkytelsen totalt, så jeg klarer meg like greit uten. ;)

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Det blir litt useriøst når du nesten ikke nevner de negative sidene her..

Problemer med ufw

pulseaudio/flash

hibernate

generell ustabilitet

 

osv osv..

Prøv å holde det objektivt =)

Jeg har ikke opplevd noen problemer med ustabilitet, hos meg var Ubuntu stabil som en klokke (nei, aner ikke om klokker egentlig er særlig stabile, men dere skjønner hva jeg mener)

 

hibernate = hvilemodus?

 

hibernate er hvilemodus ja! Google ubuntu hardy/8.04 hibernate/suspend

 

Det er jo masse problemer; miccer som ikke virker, plutselige avslutninger av programmer, printeproblemer (paper size fra KDE-progs), KDE-programmer som ikke fungerer optimalt med Gnome (f.eks hotkeys), intel skjermkort+compiz = mange interrupts = low battery time, compiz + en del programmer er bug (flash f.eks gir høy CPUbruk), dual screen fungerer dårlig (maks 2048x2048 virtual screen om du vil beholde compiz med Intel, med nvidia er det bare tull. ATI er vel på sporet av noe?)

 

hva slags problemer har du med PA og flash? Null problemer her borte.

 

Det er ikke bare meg, men omtrent alle? =)

SYKT useriøst at de slapp 8.04 før denne var fikset..

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/p...dio/+bug/192888

 

ufw skal jeg villig innrømme at jeg ikke har testet

 

Det er greit, men det er heller ikke poenget mitt 8)

Ingen OS er perfekte dessverre, og Ubuntu nærmer seg for min del.

POENGET er at det er MASSE negative sider med Ubuntu som burde vært NEVNT i artikkelen, det er FOSSEVIS av bugs, noen VELDIG store.. sjekk launchpad.net =)

De har i det siste blitt sykt bra på å få det ALLER meste til å fungere ut av boksen (MYE bedre enn både Vista og XP (tilsammen? =P)

Men om det ikke fungerer... Da er det sykelig mye knoting som må til, og sjangsen er der for at det aldri vil fungere...

 

 

Likefullt en god artikkel! Keep it up (and keep this in mind)

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Det blir litt useriøst når du nesten ikke nevner de negative sidene her..

Problemer med ufw

pulseaudio/flash

hibernate

generell ustabilitet

 

osv osv..

Prøv å holde det objektivt =)

Jeg har ikke opplevd noen problemer med ustabilitet, hos meg var Ubuntu stabil som en klokke (nei, aner ikke om klokker egentlig er særlig stabile, men dere skjønner hva jeg mener)

 

hibernate = hvilemodus?

 

hibernate er hvilemodus ja! Google ubuntu hardy/8.04 hibernate/suspend

 

Det er jo masse problemer; miccer som ikke virker, plutselige avslutninger av programmer, printeproblemer (paper size fra KDE-progs), KDE-programmer som ikke fungerer optimalt med Gnome (f.eks hotkeys), intel skjermkort+compiz = mange interrupts = low battery time, compiz + en del programmer er bug (flash f.eks gir høy CPUbruk), dual screen fungerer dårlig (maks 2048x2048 virtual screen om du vil beholde compiz med Intel, med nvidia er det bare tull. ATI er vel på sporet av noe?)

 

hva slags problemer har du med PA og flash? Null problemer her borte.

 

Det er ikke bare meg, men omtrent alle? =)

SYKT useriøst at de slapp 8.04 før denne var fikset..

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/p...dio/+bug/192888

 

ufw skal jeg villig innrømme at jeg ikke har testet

 

Det er greit, men det er heller ikke poenget mitt 8)

Ingen OS er perfekte dessverre, og Ubuntu nærmer seg for min del.

POENGET er at det er MASSE negative sider med Ubuntu som burde vært NEVNT i artikkelen, det er FOSSEVIS av bugs, noen VELDIG store.. sjekk launchpad.net =)

De har i det siste blitt sykt bra på å få det ALLER meste til å fungere ut av boksen (MYE bedre enn både Vista og XP (tilsammen? =P)

Men om det ikke fungerer... Da er det sykelig mye knoting som må til, og sjangsen er der for at det aldri vil fungere...

 

 

Likefullt en god artikkel! Keep it up (and keep this in mind)

 

Det er vel ikke min oppgave å nevne feil som dere kanskje vil oppleve? Oppgaven min blir jo å rapportere hvordan Ubuntu fungerer på mitt testoppsett. Her, som det står i artikkelen, opplevde jeg veldig få feil.

 

At en del programmer har bugs er vel ikke akkurat Ubuntu sin feil vel? Med mindre du mener at bugsene oppstår fordi Ubuntu folket ikke har pakket dem riktig. Maks 2048x2048 er vel en begrensning i Compiz og ikke en Ubuntu feil? Jeg mener, du kan jo alltids skru av Compiz hvis så høy oppløsning er viktig for deg.

 

Tror også du har misforstått litt greia mellom Gnome og KDE her. Som du sier selv så er det en del bugs når du bruker KDE programmer med Gnome. Men det er kanskje ikke så rart når KDE programmer oppfører seg etter innstillingene til KDE. Hvis du vil bruke hotkey x til å spille av musikk i Amarok, så må dette stilles inn i Amarok/KDE og ikke i Gnome (med mindre du bruker en Gnome Hotkey plugin, som jo finnes).

 

Intel X3100 + compiz fungerte feilfritt her borte, søsteren min la faktisk inn Ubuntu og prøvde seg på Compiz+AMD/ATI her om dagen og det fungerte relativt dårlig, men det var lenge etter at artikkelen var skrevet.

 

Jeg skjønner at du vil frem til at det finnes en del bugs i Ubuntu som jeg ikke har nevnt. Men som sagt så kan ikke jeg skrive om noe annet enn de feilene jeg faktisk har kommet over selv, og dem har det vært relativt få av.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke min oppgave å nevne feil som dere kanskje vil oppleve? Oppgaven min blir jo å rapportere hvordan Ubuntu fungerer på mitt testoppsett. Her, som det står i artikkelen, opplevde jeg veldig få feil.

 

Godt mulig jeg ikke så det da jeg leste, men hvilke feil var det? Ble de nevnt?

Om du ikke finner irritasjonsmomenter og bugs i ubuntu, (som ofte kan fikses med knot) har du ikke lett nok =)

 

At en del programmer har bugs er vel ikke akkurat Ubuntu sin feil vel?

 

Standardprogrammene som følger med på LiveCD'n til Ubuntu bør forventes å kunne kjøre feilfritt. Ellers burde Ubuntu byttet dem ut.

 

Tror også du har misforstått litt greia mellom Gnome og KDE her. Som du sier selv så er det en del bugs når du bruker KDE programmer med Gnome. Men det er kanskje ikke så rart når KDE programmer oppfører seg etter innstillingene til KDE. Hvis du vil bruke hotkey x til å spille av musikk i Amarok, så må dette stilles inn i Amarok/KDE og ikke i Gnome (med mindre du bruker en Gnome Hotkey plugin, som jo finnes).

 

Å si at jeg har misforstått er vel litt å ta i, for det er jo nettopp dette som er irritasjonsmomentet..

Om du legger inn KDE programmer i Ubuntu nå har du 3 - TRE - hotkey steder å forholde deg til...

Gnomes, Compiz's og KDE's.. Brukervennlig, jada!!

 

Intel X3100 + compiz fungerte feilfritt her borte

 

Buggen jeg referte til sender mange interrupts til kjernen når compiz er enabled. Denne buggen er Intel klar over, og den finnes hos alle med intel drivere. Ingen stygg sak egentlig, og du har jo skjønt hva jeg ville frem til i neste avsnitt:

 

Jeg skjønner at du vil frem til at det finnes en del bugs i Ubuntu som jeg ikke har nevnt. Men som sagt så kan ikke jeg skrive om noe annet enn de feilene jeg faktisk har kommet over selv, og dem har det vært relativt få av.

 

Nå skal ikke jeg kritisere hvordan dere tester, for alt jeg vet bruker du ubuntu

til daglig. Det du imidlertid bør tenke på er at folk bruker ett OS forskjellig, og at en må teste litt anderledes enn normal bruk for å få en god test av OS'et. Dette vil kanskje ta litt tid, men i neste versjon kan du da sjekke om disse har blitt fikset =)

Jeg jobber i et miljø der vi er rundt 20-25 linuxbrukere, de ALLER fleste av disse igjen har endt opp på ubuntu. Derfor vet jeg det er mye feil, men at de begynner å bli neglisjerbare. (min personlige oppfatning er at per distro tar ubuntu to skritt frem, men ett tilbake =))

 

Spesielt FF3 + flash + pulseaudio buggen synes jeg det var rart du ikke merket =)

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Dersom du arbeider i en miljø med 25-30 Linuxbrukere er du helt sikkert klar over at Ubuntu's releaser ikke er bugfree. Med OSX Leopard ble OS'et ansett som brukbart ved 10.5.2 eller 10.5.3 og Vista brukte over et år for å få frem SP1 som gjør det akseptabelt etter MSofstsandard. Du bør også være klar over at man i bedrifter avventer løsninger på bug'ene før de installerer. De/Vi som allerede bruker Ubuntu 8.04 er "Early Adaptors" - Bedrifter eller folk som er avhengig av et 100% stabilt system har kanskje valgt feil tidspunkt (vent til Juli eller Oktober) eller feil distro for den del. Her kan vel kanskje Novell Desktop, Debian, RedHat eller CentOS være et bedre alternativ. Jeg regner med at 8.04 LTS kanskje kan legges på den listen før jul?

 

Når det gjelder Intel's GMA X3100 har det kommet mye kritikk. Jeg har ikke dette kortet selv (det er vel strengt tatt knapt å anbefale fremfor andre løsninger med mindre pris og strømsparing er essensielt for valget). Etter hva jeg har fått med meg er det Hardware/Firmware bugs som er det største problemet med X3100 og sekundært er det driveren. Ikke sikkert dette er et Ubuntuspesifikt problem med andre ord. For GMA X3100 er NOEN av disse kortene svartelistet av Compiz: http://wiki.compiz-fusion.org/Hardware/Blacklist Jeg kan ikke umiddelbart se at testmaskinen ligger på den listen. For optimalisering med Intelkort kan man titte litt her: http://wiki.compiz-fusion.org/Hardware/Intel

 

Når det gjelder FF / Flash er heller ikke dette nødvendigvis Ubuntuspesifikt. Her kan blant annet Compiz, Grafikkdriver, Firefox og Flash - eller en kombinasjon av disse være problemet. Som du har fått med deg har Robin stilt spørsmålstegn ved bruken av FF 3.0b5. Nå er den ute i rc som jeg bruker sammen med Flash 10 akkurat nå - og den ser ut til å være raskere og bedre i forhold til stabilitet. Libflashsupport er en workaround for en bug i Flash som vel påvirker alsa som pulseaudio bruker. http://www.pulseaudio.org/ticket/43. Løsningen på dette er ligger lengre oppe i denne tråden.

 

Det kan synes glemt allerede (slik er det kanskje med selvfølgeligheter) men det er en god del forbedringer i Ubuntu 8.04.

- Automounting er (for meg) helt feilfri

- Envy NG inn i pakkebrønnen - man slipper låsingen til bestemte drivere slik det var i 7.10

- Nye grafikkdrivere

- PulseAudio

- FF3.0b5 (Last ned FF 3.0 og Flash 10 og fjern libflashsupport og se hvor mye bedre det har blitt)

 

En sak som ER et problem med Ubuntu er hypen som gir en illusjon av "hunky dory" - det er den for mange - men ikke alle.

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Bare ett lite spørsmål. Beklager off topic. Men vill 3,0B5 oppdateres automatisk till RC1? Jeg har Ubuntu Hardy. Kan nemlig ikke se den har oppdatert seg og finner den ikke i Synaptic... Etter hva jeg kan se ble den lansert igår, så kan selvsagt være litt tidlig enda, men oppdaterer den seg ikke automatisk så laster jeg den ned istede.

 

 

@omaha: Bra sagt. Selv hadde jeg ikke byttet over til Hardy om jeg hadde vært så avhengig av systemet som det virker som du er Xvani. Bytter man med en gang tar man en sjanse og må da tåle konsekvensen av det. Noe som er bugs... De største problemene for meg etter slippet er/har vært FF og Flash og lydproblemne (som ble løst med en oppdatering tidligere denne uka) som er skrevet om over... Men det er også forbedringer, så alt er ikke forferdelig.

 

 

EDIT: Norsk er ett vanskelig språk :whistle:

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

FF 3.0 rc er det bare å laste ned til hjemmekatalogen og pakke den ut der. (Lag en oppstarter på panelet som peker til den utpakkede katalogen). Det er verdt det men plukker ikke opp JAVA og multimediaplugins ser det ut til. Etter min oppfatning (kort testing) er dette nå helt i orden og jeg avinstallerer FF 2.0.0.14 som jeg har brukt inntil nå. En nettside som f.eks aftenposten har lagget i mitt oppsett men dette synes nå å være helt borte og det kan se ut som om det er en helt annen dynamikk i f.eks flash-reklamer. Flash video hos Dagbladet er også vesentlig raskere og flyter bedre. Jeg har vært skeptisk til at FF 3.0b5 ble inkludert i releasen av Ubuntu - ikke nå lengre. Jeg mener de har gjort det riktige i å inkludere den. Det tar nok ikke alt for lang tid før FF 3.0 Rc ligger i repo (evt i backports). Det ligger i sakens natur egentlig...

 

Test f.eks denne:

http://doc.mediateam.no/aviser/expert.htm

 

Et lite tips: Om ca 1 uke kommer det en oppdatering av temaet Foxdie som har flere undertema - slik at dette forhåpentligvis vil fungere feilfritt i FF 3 - dette er ihvertfall det temaet jeg har sett med høyest kvalitet på alle områder. Det fungerer delvis i FF 3 nå også - mulig man må ha kompatibilitetssjekken avslått - men faner vises/funker ikke og man får ikke lagret endringer i temaet.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Om du ikke finner irritasjonsmomenter og bugs i ubuntu, (som ofte kan fikses med knot) har du ikke lett nok =)
Jeg vet ikke helt hva som feiler deg, og det å ta tak i all det du lirer ut av deg blir en ørkenvandring uten like. La meg forsøke å gjøre et par fakta klart for deg. Win95 hadde visstnok bortimot 2000 bugs da den ble sluppet, og det er ingen grunn til å anta at antallet har minsket med nyere releaser. Da snakker vi kun om OS. Du ser det altså som Robins oppgave å lete med lykt og lupe etter bugs i ubuntu? Ikke bare i OS,men faktisk i hele software stacken i tillegg? Tror du en gjennomgang av alle bugs i ubuntu ville vært veldig interessant lesing for noen av oss? Robin rapporterte nøkternt sin erfaring, og de issues som dukket opp under testingen. Det er slik det skal gjøres.
Noen som vet om buggen med windows shares fikses snart? Synes det er litt latterlig at ingen sjekket dette før de slapp 8.04.
Hvilken bug?
Lenke til kommentar
Noen som vet om buggen med windows shares fikses snart? Synes det er litt latterlig at ingen sjekket dette før de slapp 8.04.

Hva går den buggen ut på?

 

Illusjon av "hunky dory" sier du omaha, hvem eller hva er det? Jeg finner en svensk kleskoleksjon for kvinner, og en sang av David Bowie med samme navn, men ellers kjenner jeg ikke utrykket. :hmm:

Men jeg tror jo at jeg forstår du mener det er en illusjon at 8.04 virker problemfritt for alle.

Å sammenlikne utgivelsen av 8.04 med utgivelsen av Vista blir i mine øyne litt feil. Selv om det sant nok er populært å mene noe annet var det tross alt noe større endringer fra XP til Vista, enn med Ubuntu 7.10 til 8.04. En annen ting vi må huske på er at Vista ble betatestet av ekstremt mange brukere over ganske lang tid. Likevel var det ikke akkurat feilfritt på utgivelsesdagen det heller. Så man må vel bare regne med at det er en del feil ved nye utgivelser.

Helt personlig synes jeg uferdigheten er vel så fremtredende i Ubuntu 8.04 som det jeg opplevde med Vista hvis jeg skal være helt ærlig, men andre har jo andre opplevelser. Men det jeg føler meg trygg på ut fra min lille tid med Linux er at jeg tar det for gitt at feilene er borte veldig mye fortere enn tiden det har tatt med Vista å rette opp sine skavanker. Jeg brukte Vista fra lenge før det kom ut, og foretrakk det med sine feil, fremfor XP, men jeg anbefalte ingen bekjente å gå over til Vista. Ser ikke bort fra at det kan være lurt å ha den samme holdningen med Ubuntu, frem til utgivelsene har fått noen måneder til modning. Feks tror jeg Kubuntu med KDE4 lett kan skremme bort nye brukere (hvis de da ikke får et sånn elsk/hat forhold som jeg har fått :D )

 

Edit: ser at Del var litt før, og spør om det samme ang bug.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

"Hunky dory" er vel ikke så vanlig å bruke lengre men det henger igjen hos meg... Du fikk med deg betydingen :thumbup:

 

Main Entry: hun·ky–do·ry Listen to the pronunciation of hunky–dory

Pronunciation: \ˌhəŋ-kē-ˈdȯr-ē\

Function: adjective

Etymology: obsolete English dialect hunk home base + -dory (of unknown origin)

Date: 1866

 

: quite satisfactory : fine

 

----------------

Sammenligningen med andre OS var kun ment for å illustrere at "ingen" OS er feilfrie ved lansering, og 8.04 trenger litt bugfixing før den er klar. Når det gjelde Kubuntu og KDE 4 - sitter jeg solid plassert på gjerdet. Følger litt med på OpenSuse - vurderer en installasjon når bug'ene i 11 beta 3 er tolererbar for meg. Tror jeg må ta en ekstra runde fordi jeg har foretrukket KDE 3.5.x fremfor Gnome i OpenSuse, men tror ikke jeg er klar for et år som betatester. Maskinen skal jo brukes.... Så inntil KDE 4.X blir ansett som tilnærmet fullgodt tror jeg at jeg betakker meg. :ph34r:

Endret av omaha
Lenke til kommentar

He he ok omaha, jeg syns bare jeg måtte spørre. ;)

 

Del Lagt til I dag, 15:22

La meg forsøke å gjøre et par fakta klart for deg. Win95 hadde visstnok bortimot 2000 bugs da den ble sluppet, og det er ingen grunn til å anta at antallet har minsket med nyere releaser.

Stemmer det, og mange av oss husker jo hva som skjedde da japaneren Hyan-Lee valgte å printe ut bug listen for Windows 2000 som MS offentliggjorde i juni 2000...

 

post-56388-1211033368_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...