Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Hei alle sammen :)

 

Jeg har bestandig fulgt med på linux siden jeg begynte på videregående, noe som dessverre er veldig lenge siden. Jeg mener å huske at det jeg likte da var at det var gratis, og at jeg ikke hadde noe serlig med penger.

 

Dessuten virket det for meg som om å installere Linux var veldig teknisk, så det har alltid blitt med tanken.

 

Men så leste jeg denne artikelen, og la merke til wubi. Jeg fant ut at nå var det lenger ikke noe som hindret meg i å installere Linux, selv om jeg kanskje burde si Ubuntu. Ja jeg er nybegynner :)

 

Instaleringen gikk ikke helt som smurt, jeg tror jeg avsluttet installeringen eller noe :p Etter en kjapp avinstalering, noe som fungerte akkurat som det skulle :new_woot:

 

Da jeg kjørte igjennom installasjonen en gang til, og på et blunk hadde jeg Linux :innocent:

 

Problemene mine kom av et wifi internkort, som ikke vil fungere på vista perfekt, og som ikke fungerte umiddelbart på linux heller. Etter 10 minutter med laptoppen på kneet, og lent opp mot et hjørne. (1 m nettverkskabel.) Et forum hadde løsningen, skriv inn litt kode i en terminal og hvips det fungerte.

 

Helt til jeg fant ut jeg skulle ta oppdateringen, viste seg at jeg måtte skrive inn koden på nytt igjen :p

 

Når jeg finner ut hvordan jeg får tak i windows mappene, da kan det godt hende jeg blir sittende med Ubuntu til alt annet enn spilling :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fint at det ser ut til å fungere for deg med Linux til slutt! :)

 

Et forum hadde løsningen, skriv inn litt kode i en terminal og hvips det fungerte.

 

Helt til jeg fant ut jeg skulle ta oppdateringen, viste seg at jeg måtte skrive inn koden på nytt igjen

Ja, slike kommandoer lever som regel ikke lenge. De fleste må utføres om igjen hver gang du restarter PC-en. Noen endrer systemfiler slik at de ligger der inntil du oppgraderer. Løsningen på det siste er å lage et lite eksekverbart skript som du legger i en mappe som ikke blir berørt av reinstallasjon eller oppgradering. Men skript-programmering er en "avansert" øvelse. Spør noen på et stort Linux-forum hvordan de foreslår at du legger kommandoen(e) i et skript. Altså at de viser deg et eksempel på et fungerende skript med de(n) kommando(ene) du trenger, hvor skriptet bør ligge, og hvordan du får det til å fyre opp ved oppstart av PC-en.

 

En annen smart ting er å føre en arbeidslogg med tilpasningene du gjør underveis, slik at du har en enkel referanse til hva som er nødvendig å gjøre ved neste installasjon/oppgradering.

 

Når jeg finner ut hvordan jeg får tak i windows mappene, da kan det godt hende jeg blir sittende med Ubuntu til alt annet enn spilling :)

Aksess til filsystemet i Windows (NTFS eller FAT/FAT32) skal være standard påslått i Ubuntu med både mulighet for lesing og skriving.

 

Ellers kan du kikke på en artikkel jeg skrev (på engelsk) for en stund siden om dette: http://bjorn.softace.com/blog/?p=19

Lenke til kommentar
En annen smart ting er å føre en arbeidslogg med tilpasningene du gjør underveis...

Dette er noe jeg skal gjøre ja, spesielt når du sier at jeg kanskje må gjøre dette med hver oppgradering.

 

Aksess til filsystemet i Windows (NTFS eller FAT/FAT32) skal være standard påslått i Ubuntu med både mulighet for lesing og skriving.

 

Jeg har tenkt at i morgen skal jeg sette opp en hard disk med windows vista, og de 2 resterende skal brukes på Linux med linux formatering.

 

Linux for ever!

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at hvis du skal aksessere filer fra en Windows-disk som ligger på en annen PC, bør du bruke Samba. Hvis da ikke de(n) andre PC-en(e) har filene tilgjengelig via en web server som du kan logge deg på. Samba finner du i pakkebrønnen i Ubuntu. Søk etter "samba" etter at du har startet Synaptic.

 

Det er bare disker på samme PC du finner filer på den måten jeg snakket om i forrige melding.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...