Gå til innhold

Når Ipod får stor I


Anbefalte innlegg

Stiller meg i den delen av hylekoret som mener at HW på prinsipielt grunnlag her gjør helt rett.

 

Orket for øvrig ikke å lese hele tråden, så jeg vet ikke om det har blitt nevnt før, men la oss tørt konstatere at dersom HW-LAN skal gjenoppstå, så blir det i hvert fall ikke under navnet The eXperience.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i det Horge. Forøvrig observerer jeg at NRK har tatt brutt samarbeidet med nettstedet "Gamer" og laget sitt eget "Spiller". Det kunne vært en idé for Hardware å skaffe et slikt synonym og på sikt la det erstatte det gode gamle merkenavnet Hardware.

Lenke til kommentar

pratet med to oversettere/språkfanatikere nå.

 

Om dere skriver Ipod eller ipod er dette feilrepesentativt for

produktet dere omtaler, ergo dere kan faktisk få en mail fra

Apple om at dere må skrive om til iPod slik at dere faktisk representerer produktet deres riktig. Som sagt tildigere, finnes

det ikke et alternativ til oversetting skal iPod brukes.

 

Og som noen sier. Ipod eller ipod blir ofte omtalt som en MP3 spiller

og ikke produktet til Apple.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg mektig irritert etterhvert. Dagens tema er absolutt ikke norsk rettskrivning, men heller markedsføring og varemerkebeskyttelse. Dere kan diskutere alle pekuliariteter ved det norske språk et annet sted enn her, ærlig talt.

 

...jeg blir ikke overrasket om at enkelte firmaer kan komme til å purre på og eventuelt saksøke hardware.no om de fortsetter å kjøre denne linja relatert til brutalisering av beskytta merkevarer.

Lenke til kommentar

Simen1: Hovedargumentet som blir brukt i artikkelen er at hw.no ikke ønsker å bygge opp under produsentenes forsøk på å stikke seg ut ved å bruke utradisjonelle skrivemåter på sine produkter. Dette "jåleriet" mener jeg man kan overføre på Cathrine vs Katrine - når man først snakker om personnavn.

 

Videre er det jo i følge nevnte norske regler for skrivemåter sånn at hvis det er riktig å skrive noe med bindestrek vil det være feil å skrive det uten.

Lenke til kommentar
Alt vi skriver og sier er en del av språket vårt. Dette nettstedet bruker Norsk som språk, ikke N0rW3nGl1sh. Ipod er et navn. Navn skrives med stor forbokstav og resten små. Så enkelt er det.

 

Det spørs om F.W. de Klerk og Paul McCartney er enige med deg. Språket heter forresten «norsk», ikke «Norsk».

 

Enkelte navn skrives ikke med store forbokstaver og resten små, av mer eller mindre logiske årsaker.

 

Jeg vil dog skrive norske verktitler med kun første forbokstav stor (unntatt i egennavn, naturligvis), ettersom det er lite hensiktsmessig å forholde seg til hva enhver ordblind tittelbladdesigner får for seg.

Lenke til kommentar

Rettskriving er vel og bra, men i dette tilfellet finner Hardware opp sine egne regler, skal vi tro eksperter på området. Temaet er blitt tatt opp før, og følgende er et svar fra Jan Hoel i Norsk språkråd:

 

Både "nVIDIA" og "iPod" er merkenavn skrevet med "pukkelskrift"

(eng. "CamelCaps", eller "intercapitalization" på fint). Pukkelskrift

blir stadig vanligere -- dessverre! -- ikke minst i (merke)navn og

markedsføring generelt.

 

Merkenavn skal ikke endres, ettersom de gjerne er registrert og

juridisk beskyttet med den aktuelle skrivemåten. Du bør derfor

skrive de to aktuelle navnene med liten forbokstav også først i en

periode etter punktum. Alternativet er å unngå at ordene får en slik

plassering i perioden, eksempelvis ved å skrive: "Selskapet nVIDIA

..." eller "Spilleren iPod ...".

Lenke til kommentar
Rettskriving er vel og bra, men i dette tilfellet finner Hardware opp sine egne regler, skal vi tro eksperter på området. Temaet er blitt tatt opp før, og følgende er et svar fra Jan Hoel i Norsk språkråd:

 

Både "nVIDIA" og "iPod" er merkenavn skrevet med "pukkelskrift"

(eng. "CamelCaps", eller "intercapitalization" på fint). Pukkelskrift

blir stadig vanligere -- dessverre! -- ikke minst i (merke)navn og

markedsføring generelt.

 

Merkenavn skal ikke endres, ettersom de gjerne er registrert og

juridisk beskyttet med den aktuelle skrivemåten. Du bør derfor

skrive de to aktuelle navnene med liten forbokstav også først i en

periode etter punktum. Alternativet er å unngå at ordene får en slik

plassering i perioden, eksempelvis ved å skrive: "Selskapet nVIDIA

..." eller "Spilleren iPod ...".

 

Har du link til det der noen plass? Hvis du har det, skulle det vel være nok til å få hw-nettverket bort fra denne ukulturen...?

Lenke til kommentar
Se hvorfor Hardware-nettverket skriver Ipod og ikke iPod.

 

 

 

Les mer

Nei, du blingser her. Særnavnet er iPod, og ikke Ipod. Særnavnet er NextGentel, og ikke Nextgentel. Særnavn er nemlig ord som unnviker reglene. Særnavnet bestemmer selv reglene, og er ikke regulert av grammatikk. Særnavn tillater også orddelingsfeil.

 

QFT.

 

Det er strengt tatt ikkje norske skrivereglar som blir ivaretatt her, men heller meir eit eige, nytt hardware.no-språk.

 

Bruk produktnavn som dei vart skrivne frå produsenten si side.

Lenke til kommentar
Finner man ikke et godkjent navn til ungen innen 6 måneder så vil det offentlige finne på et godkjent navn til ungen selv om foreldrene er uenige. Da vil det offentlige navnet stå på alt av ID-papirer inntil ungen eller foreldrene får medhold i en ny navnesøknad.

 

Strengt tatt vil vel barnet stå som f.eks. «Anne Hansens guttebarn» inntil et gyldig fornavn er valgt. Mangler fremdeles et godkjent etternavn, vil barnet få morens.

 

Men denne debatten sporer av: Personnavn er én ting, produkt- og firmanavn noe annet. Og kutymen er å følge navnebærers skrivemåte i alle tre tilfeller.

 

Juridisk sett har vel alle disse navnetypene kun store bokstaver uten annen tegnsetting enn bindestrek og punktum, men det ser bare sært ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...