Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

@ Bordplate

Om du vil prøve på fallskjermjeger er jo det greit, men jeg ser ikke noe poeng i å ha noen militær erfaring før Flyskolen, om det er målet ditt. Det er ikke nødvendig. Det er selvsagt ålreit å ha litt ekstra bagasje med seg, men det gjør det ikke lettere å komme inn uansett. Når det gjelder synet ditt så er det vel grunn til å være optimist om optikeren ikke finner noe feil :)

 

Du hadde vel selv førstegangstjeneste som grensejeger, mener jeg å huske?

 

Er det et krav å ha førerkort klasse B når man søker flyskolen?

 

Nei.

 

 

Det er noen generelle opptakskrav som alle må tilfredsstille for å bli kalt inn til opptak:

• Norsk statsborger

• 18 – 24 år

• Fullført og bestått Generell studiekompetanse, eller dokumentert at utdanningen pågår

• Plettfri vandel

• God helse

• Godt syn(bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

• Minstehøyde 163 cm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-awWb2dC

Er det et krav å ha førerkort klasse B når man søker flyskolen?

 

Nei.

 

Takk for svar, men jeg kjenner til kravene som står på forsvarets nettsider :)

Mener forøvrig jeg har lest et annet sted at førerkort klasse B faktisk er et krav, tror det står i selve søknaden om jeg husker det riktig?

Turin, hva er riktig?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor fase 1-opptakene holdes i år? Eller blir det bestemt først når man ser hvor søkerne er ifra?

 

Fase1 holdes vel i større byer i regionen, så tror ikke det har blitt endra. Forsvaret dekker dine reiseutgifter til og fra opptak så det går ikke på økonomi.

 

 

Ja, er klar over det. Men eksakt hvor vet jeg fremdeles ikke :p

Lenke til kommentar

@ Folemonken

Fett! Det er ganske hardkjør i begynnelsen ja, men er bra du ser så positivt på det! Regner med at det blir Top Gun i Colabaren når flightsuits er utlevert? :ph34r: Blir bra å begynne å fly også, er liksom da man kommer til the meat of the subject. Tydelig at dere begynner med flyging før oss, vi måtte vente lengre på grunn av mørketid på vinteren så langt nord :p Lykke til videre i hvert fall.

 

 

Top Gun i colabaren er riktig! Vi skal få utdelt flightsuit og annet stæsj på onsdag, så da blir det film og motivasjon! Er jo en stund siden du var der, men nå er Top Gun-dvden hengt opp på veggen og er klar til å spilles av når den tid kommer! Første flytur for oss blir sannsynligvis neste mandag, grunnet at vi mangler noen instruktører og noen må "klargjøres" før vi kan fly med dem.

 

Tredje eksamen gjennomført i dag i Flyteknisk, og alle stod! God stemning blandt gutta når snittet er over 90% :) Vi er i tillegg bare 15 stykker, så blir nok en del flytimer på oss før Flash.

 

Btw, leser at du var på GSV, hvor var du? Var selv PF på Svanvik, artig om du også hadde vært der :p

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål nå som jeg har fått sesjon del 1, og mest sannsynlig blir kalt inn til sesjon del 2.

 

Søker man luftforsvarets flygerskole i steden for å gå førstegangstjeneste? Det stod at på sesjon del to så bestemmer du hva du vil gjøre eller eventuelt hvilken utdannelse du vil søke på? Er usikker, har noen svar? =)

Lenke til kommentar

Mann190: På flygeskolen vil du gå et halvt år UB-kurs, deretter flygeskolen her i Bardufoss. Hvis du eventuelt skulle ryke kan du jobbe da som ub-korp den resterende tiden fram til sommeren, dette vil da tilsvare førstegangstjenesten, pluss at du da får gradering til sersjant på slutten av året. Etter det kan du fortsette som sersjant, eller selvfølgelig bli sivil.

 

Videre her i opptaket har vi begynt "for fullt" med flyging. 2 av oss 15 har røket, og det før flygingen har begynt, så er hardt kjør her kan man si :p CD-01 gjennomført for alle aspirantene, men grunnet dårlig være aka lavt skydekke i dag ble det ikke CD-02, litt kjedelig dag men greit å få øvd inn litt ekstra chair-flying. Første flyturen var magisk for å si det mildt. Du ser jo alt rundt det, og i flyet merker du hver lille vindkast. Virkelig en opplevelse! :)

 

Selv klarte jeg jo å faile på mandag da 11 fikk CD-01. Choket totalt på stand-up (daglig test i check-lister) grunnet nerver og ble grounda :p Fikk fly i går da, så nå ser det ut til at alle Normal check-lister sitter bra. Nå gjelder det å pugge de resterende 16 Emergency Procedure-listene, så er jeg i boks med alt (kan 4-5 allerede så godt i gang!)

 

God stemning å gå i flight suit, merker en del ekstra blikk fra andre på basen, godt med litt ekstra oppmerksomhet :p Regner med CD-02 i morgen, skal bli godt å komme tilbake i lufta!

Endret av Folemonken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mann190: På flygeskolen vil du gå et halvt år UB-kurs, deretter flygeskolen her i Bardufoss. Hvis du eventuelt skulle ryke kan du jobbe da som ub-korp den resterende tiden fram til sommeren, dette vil da tilsvare førstegangstjenesten, pluss at du da får gradering til sersjant på slutten av året. Etter det kan du fortsette som sersjant, eller selvfølgelig bli sivil.

 

Videre her i opptaket har vi begynt "for fullt" med flyging. 2 av oss 15 har røket, og det før flygingen har begynt, så er hardt kjør her kan man si :p CD-01 gjennomført for alle aspirantene, men grunnet dårlig være aka lavt skydekke i dag ble det ikke CD-02, litt kjedelig dag men greit å få øvd inn litt ekstra chair-flying. Første flyturen var magisk for å si det mildt. Du ser jo alt rundt det, og i flyet merker du hver lille vindkast. Virkelig en opplevelse! :)

 

Selv klarte jeg jo å faile på mandag da 11 fikk CD-01. Choket totalt på stand-up (daglig test i check-lister) grunnet nerver og ble grounda :p Fikk fly i går da, så nå ser det ut til at alle Normal check-lister sitter bra. Nå gjelder det å pugge de resterende 16 Emergency Procedure-listene, så er jeg i boks med alt (kan 4-5 allerede så godt i gang!)

 

God stemning å gå i flight suit, merker en del ekstra blikk fra andre på basen, godt med litt ekstra oppmerksomhet :p Regner med CD-02 i morgen, skal bli godt å komme tilbake i lufta!

 

Så på sesjon del 2 så sier jeg bare at jeg skal søke flygeskolen?

 

Stilig med Bardufoss altså! Keep us up to date! =)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler egentlig førstegangstjeneste eller ett "friår med folkehøgskole eller lignende" før flygerskole opptak hvis du har den minste tvil eller generelt egentlig. Du må huske at du kan har ett forsøk. Jeg er nesten sikker på at jeg hadde kommet inn om jeg hadde søkt ett år senere pga min situasjon under opptaket. Svarene jeg ga på intervjuet og resultatene på testene hadde vært helt annerledes idag.

Nå er det jo sånn at jeg er glad for at jeg ikke kom inn ettersom jeg ser nå at pilot ikke er noe for meg og jeg hadde vært ett annet sted enn jeg er nå idag. men hvis en virkelig vil bli pilot i luftforsvaret så må du virkelig tenke igjennom dette. Det er viktig at du er forberedt og kan virkelig bevise det for alle offiserer og lses, Hvis motivasjonen er kun pga prestisjen, pengene eller posisjonen etc. så kommer du til å møte veggen. Det så jeg ikke når jeg søkte, men jeg ser det nå..

 

Just my 2 cents :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...