Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering fra oss i Bardufoss.

 

Tiden for solo har kommet. Har solo check med påfølgende solo i morgen halv 10, gleder meg veldig! Er 3 andre som skal ha solo i morgen, 2 av dem har senere på dagen. Hvis alt går etter planen, har hele kullet (nå 7 stk) gjennomført solo i løpet av onsdagen! God stemning!

 

(Turin, hvilket cadet nummer hadde du? ;) )

Lenke til kommentar

Husk tørt skift og varmt tøy!

(BTW, ikke forsøk å halshugg noen. REF; solodelen på kullfilmen til f1-11)

 

Selv var jeg Cadet 61, men tok av først, landet først og var først ned i tønna!

 

Lykke til! Første solotur er helt fantastisk.

 

Og selvsagt noen velvalgte ord til oppfordring på slutten.

Selvom du er forbi solo, er man ikke gjennom skolen. Aldri slippe deg selv på latsiden.

Strøyk to turer etter solo, og var i skoleråd, og det uten å ha følt jeg lå på latsiden en eneste gang. Men det kan du lese alt om i fuck-up boka, regner med at du finner meg hvis du leter!

Lenke til kommentar

Nice Olsen, har sett kullfilmen og syns å huske vagt en nesten-halshugging :p Ungikk slik dramatikk, selv om det var flere som ikke gledet seg like mye å dyppe seg i en bøtte med isskorpe. Var selv cadet 61, definitivt det beste tallet! Turin, regner med at du var rimelig fornøyd med det callsignet :p

 

Tror ingen her ligger på latsiden selv om vi har gjennomført solo. I dag har alle untatt jeg og en annen gjennomført cd-15, grunnet at jeg spydde meg bort til hangaren og fant ut at det var greit å bytte ut Safarien med senga i dag. En med prog i dag også, tror det gikk greit, så vi er fortsatt 7 stk. Med dette tempoet så har vi nok contact check i neste uke, som betyr at vi fortsatt har 3 uker igjen etter eksamensturen. Regner med at det blir et par navigasjonsturer og kanskje noe formasjonsflyging.

 

Var det kos med 50 knops vind på Ørlandet her om dagen, Turin? ;)

Lenke til kommentar

Gratulerer til dere der oppe, ser ut til at dere kommer lenger i programmet enn vi gjorde...

 

Jeg er i Bodø, men det blåser ofte friskt her også. For noen uker siden var det 100 knop crosswind

i høyden på vei til Andøya, lå med ganske bra crab selv i 400 knop :p

Om det blåser mer enn 45 ved havnivå er det forøvrig forbudt å fly, så 50 er ikke noe issue egentlig :)

(Siden man da sitter inne med en kaffe.)

Lenke til kommentar

Her på Kjevik skal vi holde leksjoner for hverandre i morgen, har hatt pedagogikk og en orienteringseksamen denne uken :)Motivert gjeng her nede som gleder seg til Bardufoss etter jul!

 

Finnes det en link til kullvideoen dere snakket om eller? :)

 

Versjonen som ligger i bardufoss, og som er den som eksisterer inntil videre er ikke godkjent for offentlig visning. Trur det er redigert om litt slik at den skal legges ut på youtube eller lignende media. Kan sikkert komme med link om det skjer.

 

Og greit å vite for dere som er i bardufoss nå at videoen ikke skal vises utenfor colabaren;)

Lenke til kommentar

Da kan dere se noen bilder av oss på siden til Luftforsvarets flygeskole på forsvaret.no ;)

 

Nå har vi bare CD-17 og contact check igjen før vi er "ferdige" med det obligatoriske programmet. Tre stykker hadde CD-17 i dag, og det blir nok eksamenstur i starten av neste uke. Deretter står nok enda en solotur for tur :)

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

Var en artikkel fra flyskolen på Bardufoss i november-utgaven av Forsvarets Forum, de hadde vist ikke gått befalskurs på Kjevik enda. Var du representert i artikkelen eller?

 

Ja, det var en artikkel om kullet vårt, men jeg var ikke personlig med i den. :p Vi er en blanding av befal og befalselever som har gjennomført førstegangstjenesten. Akkurat nå er vi 4 befalselever og 3 befal igjen. 3 stykker stod contact check i dag, resten i løpet av neste uke. To og en halv uke til Flash! :D

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

For det første er det altfor sent for meg å søke, og for det andre bruker jeg briller, men det som hovedsaklig stoppa meg fra å i det hele tatt søke flyskolen, var at jeg mente å ha hørt at det er ikke bare minstehøyde, men også en makshøyde for piloter på rundt 185. Stemmer det? Ser for meg det kan bli vanvittig trangt i en cockpit om man er over normalt høy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

For det første er det altfor sent for meg å søke, og for det andre bruker jeg briller, men det som hovedsaklig stoppa meg fra å i det hele tatt søke flyskolen, var at jeg mente å ha hørt at det er ikke bare minstehøyde, men også en makshøyde for piloter på rundt 185. Stemmer det? Ser for meg det kan bli vanvittig trangt i en cockpit om man er over normalt høy.

 

Det er vel ikke for sent å søke, søknadsfristen er 1.desember...

Men med briller kan* du uansett ikke inn :p

 

Jagerflygere må av sikkerhetsmessige grunner tilfredsstille følgende krav til legemsmål:

Høyde 163-193 cm

Sittehøyde 83-99 cm

Lårlengde 57-66 cm

Kroppsvekt ≤ 93 kg ved maksimal høyde 193 cm (ref krav til BMI)

 

EDIT: kan = kommer*

Endret av Slettet-awWb2dC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Når jeg sier "for sent å søke" mener jeg "er 26 år".

 

Åjaa, skjønner! haha! Beklager :)

 

Forøvrig er jeg langt over 193 cm også, så HVIS jeg hadde søkt for 8 år siden og HVIS jeg hadde hatt perfekt syn, så hadde det vel enten blitt Herk eller heli, da?

 

Ja, med HVIS og HVIS kommer du overalt! HVIS jeg hadde vært Will Smith hadde jeg vært berømt og rik :) Med andre ord, det er vanskelig å si ettersom det er så mange tester...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...