Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

 

 

Okei, bruker ikke linser/briller, har ikke vært laseroperert og tviler på at jeg er fargesvak. Som sagt sliter jeg med å lese små bokstaver med det ene øyet. Noen som vet om de tester hvert enkelt øye, eller begge samtidig? :p

 

Kommer jeg ikke inn pga litt dårlig syn, vet jeg faen ikke hva jeg skal gjøre av meg. Dette er en ting som betyr latterlig mye for meg. Drømt om å fly jagerfly så lenge jeg kan huske.

 

Noen som vet ca hva det koster for å sjekke synet hos en optiker? :)

 

Mvh!

 

De tester bare ett øye om gangen.

Jeg fikk 7 på høyre øye og 9 på venstre på sesjon, men besto flymedisinsk og kom inn likevel. Flere som har gjort det ;) Husk at de gjør en helhetsvurdering av helsa di. Det er heller ikke uvanlig å være litt nærsynt på ett øye.

 

Hvis du skal til optiker så spør om du har visus over 1.0 på begge øyne. Visus er et mål for skarpsyn. De som har perfekt syn på sesjon(9 på begge øyne) kan ligge på visus mellom 1.2 og 1.5. Minstekravet for forsvarets flygeskole er minst visus 1.0 på begge øyne uten briller ( i følge http://www.flymed.no/files/Med%20krav%20Luftpersonell_V5.pdf side 23, flyelev=A1-FE). (jeg har 1.2 på venstre og 1.0 på høyre). Husker jeg var like bekymret som deg for et års tid siden :)

Endret av Berner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Okei, bruker ikke linser/briller, har ikke vært laseroperert og tviler på at jeg er fargesvak. Som sagt sliter jeg med å lese små bokstaver med det ene øyet. Noen som vet om de tester hvert enkelt øye, eller begge samtidig? :p

 

Kommer jeg ikke inn pga litt dårlig syn, vet jeg faen ikke hva jeg skal gjøre av meg. Dette er en ting som betyr latterlig mye for meg. Drømt om å fly jagerfly så lenge jeg kan huske.

 

Noen som vet ca hva det koster for å sjekke synet hos en optiker? :)

 

Mvh!

 

De tester bare ett øye om gangen.

Jeg fikk 7 på høyre øye og 9 på venstre på sesjon, men besto flymedisinsk og kom inn likevel. Flere som har gjort det ;) Husk at de gjør en helhetsvurdering av helsa di. Det er heller ikke uvanlig å være litt nærsynt på ett øye.

 

Hvis du skal til optiker så spør om du har visus over 1.0 på begge øyne. Visus er et mål for skarpsyn. De som har perfekt syn på sesjon(9 på begge øyne) kan ligge på visus mellom 1.2 og 1.5. Minstekravet for forsvarets flygeskole er minst visus 1.0 på begge øyne uten briller ( i følge http://www.flymed.no/files/Med%20krav%20Luftpersonell_V5.pdf side 23, flyelev=A1-FE). (jeg har 1.2 på venstre og 1.0 på høyre). Husker jeg var like bekymret som deg for et års tid siden :)

 

 

Tuusen takk for svar! Øyner (hehe) et håp nå! Så lenge jeg går igjennom det "helsemessige" blir jeg ikke like skuffa om jeg ryker. Da har jeg i hvert fall fått prøvd på skikkelig vis. Utrolig kjipt å ryke pga synet, når en ikke bruker briller eller noe som helst.

 

Har ingen allergier, sykdommer osv., og er i meget bra fysisk form, så jeg håper det går veien!!

 

Har søkt, og hvis jeg f.eks har 7 på ene øyet fra sesjon, kan det da hende jeg ikke blir innkalt til fase 1 en gang da?

 

Synes f-16 er det råeste innen luftforsvaret, men hadde synes det hadde vært rått og blitt helikopterpilot også.

 

Utrolig motiverende å se at folk kommer igjennom nåløyet her på forumet - viser at det faktisk går an.

 

Plan B for min del, er å ta befalsutdanning -> siv.øk hvis jeg ryker som pilot i forsvaret. Mulig det blir PPL når jeg da blir voksen.

 

Men hvis jeg kommer til fase 1, blir det da de tar helsesjekk? Er dette i mens jeg går 3.året på vgs?

 

Alle svar betyr svært mye!

 

 

Edit:

 

Leste nå i førstetråd, at synstestene osv. er etter IQ-tester, fysiske tester og DMT-testen(?), stemmer dette? :)

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Som sagt, fikk selv 7 på ett øye fra sesjon, ble kalt inn til fase 1 som alle andre. Hvordan du presterer på sesjon betyr ikke så mye, LFS har sine egne tester. Ta deg tid til å lese gjennom hele tråden, du får helt sikkert mange svar ;)

 

Hehe, hadde samme plan B som deg, NHH siv.øk :) evt UiT sin flygerutdanning (som også er gratis).

Lenke til kommentar

ja, alle grundige medisinske tester skjer på slutten av fase 2 ;)

 

Rettelse: Enkle tester som hørselstesten, måling av rygg, lår og BMI skjer helt i starten. Mulig de innfører en kjapp synstest med en ny maskin (du bare ser inn i et rør som måler et eller annet, ikke bokstaver osv) neste år, de brukte det som prøveordning i sommer.

Endret av Berner
Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Som sagt, fikk selv 7 på ett øye fra sesjon, ble kalt inn til fase 1 som alle andre. Hvordan du presterer på sesjon betyr ikke så mye, LFS har sine egne tester. Ta deg tid til å lese gjennom hele tråden, du får helt sikkert mange svar ;)

 

Hehe, hadde samme plan B som deg, NHH siv.øk :) evt UiT sin flygerutdanning (som også er gratis).

 

 

Yes, vurderer imidlertid BI jeg :)

 

Men, hvor langt har du kommet nå? Og, scoret du full pott på LFS' synstester? Og, hvis du ser med bare høyreøyet, og skal studere små bokstaver, blir det da litt uklart? Venstreøyet mitt fungerer perfekt!

 

Edit: Har lest 50 sider av tråden, setter meg ned og leser fra side 1-30 nå

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

Bordplate:ja, kom gjennom opptaket i sommer. Er på Kjevik på befalsskolen nå, blir flyskolen i Bardufoss etter jul.

 

Utdanningeralt: jeg ser bra nok med begge øynene, men jeg klarte ikke de aller minste bokstavene hos flymedisinsk institutt ved opptaket ;)

 

 

Hos flymedisinsk institutt, testet de deg på hvert enkelt øye på bokstavene, eller begge samtidig? :)

Lenke til kommentar

hehe, jeg svarte på det i post #1641 jo :)

De tester bare ett øye om gangen ;)

 

 

Ahh, tenkte at det var for sesjonen mot førstegangstjenesten jeg - my bad :p

 

Husker du hva du scorte på den første sesjonen da? Til fgtj liksom? :)

 

Tuuusen takk for svar! Du husker sikkert selv hvor nysgjerrig man er før man er "inne". :)

 

Btw, på sesjon snakka jeg med en dame som hadde samtaler osv. med oss, og hun sa at hun kom helt til uttaksflyvingen. Hun mente at en av grunnene til at hun nådde så langt, var fordi hun var rolig. Dette var liksom ikke den store drømmen, hun gjorde det bare for å se hvor langt hun kom. Hun trakk seg før de begynte flyvingen, og tok en annen retning i forsvaret.

Lenke til kommentar

hehe, jeg svarte på det i post #1641 jo :)

De tester bare ett øye om gangen ;)

 

 

Ahh, tenkte at det var for sesjonen mot førstegangstjenesten jeg - my bad :p

 

Husker du hva du scorte på den første sesjonen da? Til fgtj liksom? :)

 

Tuuusen takk for svar! Du husker sikkert selv hvor nysgjerrig man er før man er "inne". :)

 

Btw, på sesjon snakka jeg med en dame som hadde samtaler osv. med oss, og hun sa at hun kom helt til uttaksflyvingen. Hun mente at en av grunnene til at hun nådde så langt, var fordi hun var rolig. Dette var liksom ikke den store drømmen, hun gjorde det bare for å se hvor langt hun kom. Hun trakk seg før de begynte flyvingen, og tok en annen retning i forsvaret.

 

 

Kommunikasjon ja, lærer en del om det her, hehe, ser at den kan feiltolkes.

 

Hehe, ja husker hvordan det var. Er litt rart å gå fra å være veldig nysgjerrig til plutselig å ha opplevd opptaket. Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan burdufoss og senere luftkrigskolen og USA blir da :D

 

Hvilken av sesjonstestene tenker du på? var flere :p

 

Rolig, ja, det burde man være. Man presterer dårligere under press/stress. Samtidig trenger de fleste motivasjon for å komme gjennom uttaksflyvingen. Hørt at de som ryker pleier å være de som ikke har nok motivasjon. Den store drømmer er gjerne kilden til motivasjonen, da, hvertfall for min del :)

Lenke til kommentar

hehe, jeg svarte på det i post #1641 jo :)

De tester bare ett øye om gangen ;)

 

 

Ahh, tenkte at det var for sesjonen mot førstegangstjenesten jeg - my bad :p

 

Husker du hva du scorte på den første sesjonen da? Til fgtj liksom? :)

 

Tuuusen takk for svar! Du husker sikkert selv hvor nysgjerrig man er før man er "inne". :)

 

Btw, på sesjon snakka jeg med en dame som hadde samtaler osv. med oss, og hun sa at hun kom helt til uttaksflyvingen. Hun mente at en av grunnene til at hun nådde så langt, var fordi hun var rolig. Dette var liksom ikke den store drømmen, hun gjorde det bare for å se hvor langt hun kom. Hun trakk seg før de begynte flyvingen, og tok en annen retning i forsvaret.

 

 

Kommunikasjon ja, lærer en del om det her, hehe, ser at den kan feiltolkes.

 

Hehe, ja husker hvordan det var. Er litt rart å gå fra å være veldig nysgjerrig til plutselig å ha opplevd opptaket. Jeg er fortsatt veldig nysgjerrig på hvordan burdufoss og senere luftkrigskolen og USA blir da :D

 

Hvilken av sesjonstestene tenker du på? var flere :p

 

Rolig, ja, det burde man være. Man presterer dårligere under press/stress. Samtidig trenger de fleste motivasjon for å komme gjennom uttaksflyvingen. Hørt at de som ryker pleier å være de som ikke har nok motivasjon. Den store drømmer er gjerne kilden til motivasjonen, da, hvertfall for min del :)

 

 

Tenkte på synet fra den første sesjonen, og når du spør, hadde det vært kjekt å vite hva du fikk på den allmenn-testen også :D

 

Fikk karakter 6 på iq-en - hvor 9 er toppkarakter. Landssnittet lå mellom 4 og 5 sa mannen som var der.

Lenke til kommentar

Synstest fra sesjon står også på post #1641 :p haha. fikk 7 på høyre og 9 på venstre øye på sesjon. (FMI måler synsskarphet i visus, sesjon bruker 1-9 skalaen.)

 

Fikk også 6 på den iqtesten ;)

 

 

Nice! Sesjonslegen sa topp på alt, lettere trekk på synet. Tror jeg tar turen til en optiker i uken. Noe annet enn det du sa jeg burde spørre om da? :)

 

Håper man lærer litt om kommunikasjon! (haha :D )

 

Edit: Fikk for øvrig alt riktig på en fargeblindhetstest jeg fant tidligere i tråden her! :D

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

Ikke noe annet enn å få sjekket visus uten korreksjon (dvs uten briller). Høres ut som du har helsa på plass ;) Man trenger ikke være superman. Er helt vanlig, sunn og fornuftig ungdom her :)

 

(testa de ikke fargeblindhet på sesjon? i så fall kan du gjøre det også hos optiker hvis du vil)

Endret av Berner
Lenke til kommentar

Ikke noe annet enn å få sjekket visus uten korreksjon (dvs uten briller). Høres ut som du har helsa på plass ;) Man trenger ikke være superman. Er helt vanlig, sunn og fornuftig ungdom her :)

 

(testa de ikke fargeblindhet på sesjon? i så fall kan du gjøre det også hos optiker hvis du vil)

 

 

De gjorde ikke det, nei. Tok denne på egen hånd:

 

http://colorvisiontesting.com/ishihara.htm

 

0 feil på første forsøk. Svarte tidlig også :D

 

 

Edit: Tror du det er noe med denne testen som er relevant i forhold til flyving?

 

http://www.byrholt.dk/Byrholt_Public/PilotTest.htm

 

Vært artig å høre hva du får, eller evt. andre som allerede har blitt jagerflyger.

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

klarte 11 sek en gang, for et år siden. Mulig det var flaks :p . Har ikke skikkelig datamus her, bare en liten laptop ;)

 

 

Dette er garantert besvart tidligere, men må spørre igjen :p

 

Hvis man ryker ut i fase 2, hva skjer da? Hvor blir man plassert? Hvis jeg ikke klarer dette, skal jeg som sagt ta befalsutdanning. Søknadsfristen er i mars tror jeg, og hvis jeg kommer til fase 2, blir det for sent å søke om jeg ryker. Blir jeg satt på en "dårlig" tjeneste da eller?

 

Edit: Hvis man kommer igjennom seleksjonsflygingen, er man da sikret å bli jagerflyger, eller er det noen som ryker i krigsskolen og i USA? :)

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...