Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-awWb2dC
Nei driver ikke med pilotutdanning verken i Forsvaret eller sivilt, men har et onske om det. Forsvaret rok jeg ut pa forste del.... :thumbdown:

 

Meget kjedelig at du røk ut! :( Kan jeg spørre hva du røk ut på?

 

 

Rok vel ut pa at de kanskje begynte a lete opp helsestatusen min. Rok pa sesjon pga noe jeg mener er ubetydelig og fikk stempelet ikke tjenestedyktig. Nar man har med slike offentlige etater a gjore blir jo slikt risset inn i stein for evig og alltid. Sa tror kanskje jeg ikke gjorde det noe darligere enn andre pa papirtestene, selv om det var noen vansklige. Var rimelig sliten i hodet etter den dagen. Sa provde jeg a ta PPL i en flyklubb, men ble vanskelig for meg a kombinere med bade deltidsjobb og fulltidsstudier, men endte jo opp med en del timer bak spakene allikevel.

 

Hva var det med helsen din som gjorde at du ikke ble kvalifisert da? (skjønner hvis du ikke vil kommentere dette)

Lenke til kommentar

@ Mitder

Jeg ville fremdeles valgt det samme, er jo en ganske unik jobbmulighet man får.

 

Når det gjelder det med nysing og solen har jeg ikke akkurat hørt om det før. :cool: (Smiley med solbriller.) Om du ikke klarer å være ute i sollys uten å nyse ukontrollerbart er det nok et problem, men om du er nødt til å stirre rett på solen for å utløse det, så går det sikkert bra. Man flyr jo ikke rundt og glor på solen, men det er ganske sterkt lys der oppe, med den åpne canopy-en vi har.

Lenke til kommentar

Når jeg leser i tråden her så er jeg glad for at jeg valgte sivil flygerutdanning. Forsvaret stiller ganske enkelt for mange krav som ikke gir noe mening når det gjelder å bli flyger, men jeg skjønner jo at dette er kun for å luke ut folk siden de har så mange søkere.

 

All respekt til dere som dog faktisk har kommet gjennom nåløyet og er i gang med flygerutdanningen, dere har vel som meg, alltid drømt om å fly, så da føles det vel godt plutselig være igang med å få realisert drømmen :)

 

Fortsatt lykke til for dere som nettopp har startet søkeprosessen :)

Lenke til kommentar

Forsvaret stiller ganske enkelt for mange krav som ikke gir noe mening når det gjelder å bli flyger, men jeg skjønner jo at dette er kun for å luke ut folk siden de har så mange søkere.

 

Hva slags krav er disse? Jeg kan egentlig bare se meningsfulle krav. Poenget er at søkermassen til LFS er så stor at Forsvaret kan plukke ut og velge personer som de mener har nøyaktig de egenskapene som kreves, Forsvaret sparer ikke på noen sånn sett. Selv om det var krav til at søkeren måtte ha en bestemt skostørrelse, kunne forsvaret ha funnet disse søkerne.

 

Min oppfattning.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

En stund siden jeg har skrevet her, så må komme med en liten oppdatering :)

 

Da har vi (kull F2-11) begynt for fullt her i Bardufoss, og etter litt over en uke med skole har vi allerede gjennomført frste eksamen i Aviation English, der 13/15 stod. Er ganske heftig kjør, lesing fra halv 8 om morgenen til 1-2 på natta. Men morsomt å være sammen med så mange flinke og motiverte folk, det gjør det mye enklere!

 

Første flyturen for kullet vårt er om ca 2 og en halv uke, og måling av flightsuits i morgenen = gira stemning!! Fysiske tester unnagjort for en tid framover i dag, så da er den skjøga av ryggen :p

 

Til alle som vurderer å søke: kjør på! Er du motivert og har lyst til å bli militær flyver, er det bare å søke :)

Lenke til kommentar

En stund siden jeg har skrevet her, så må komme med en liten oppdatering :)

 

Da har vi (kull F2-11) begynt for fullt her i Bardufoss, og etter litt over en uke med skole har vi allerede gjennomført frste eksamen i Aviation English, der 13/15 stod. Er ganske heftig kjør, lesing fra halv 8 om morgenen til 1-2 på natta. Men morsomt å være sammen med så mange flinke og motiverte folk, det gjør det mye enklere!

 

Første flyturen for kullet vårt er om ca 2 og en halv uke, og måling av flightsuits i morgenen = gira stemning!! Fysiske tester unnagjort for en tid framover i dag, så da er den skjøga av ryggen :p

 

Til alle som vurderer å søke: kjør på! Er du motivert og har lyst til å bli militær flyver, er det bare å søke :)

 

Som jeg misunner deg! Høres bra ut!

Stå på, og hold oss oppdatert =]

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fargeblind og jeg bruker ikke briller eller linser. Jeg var hos en optiker for litt siden og testet synet. Grunnen til dette var at pappe begynte med briller når han var 13 år, jeg er i dag 17. Jeg klarte å lese alle bokstaver uten linsene. Optikeren sa at han ikke kunne finne noe spessielt, eller at det var så lite at det ikke var brille/linseverdig. Han nevnte faktisk at i forhold til forsvaret ville jeg ikke ha noe problem. Likevel klarer jeg ikke få ro i kroppen og er livredd for at noe pluttselig skal bryte ut.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fargeblind og jeg bruker ikke briller eller linser. Jeg var hos en optiker for litt siden og testet synet. Grunnen til dette var at pappe begynte med briller når han var 13 år, jeg er i dag 17. Jeg klarte å lese alle bokstaver uten linsene. Optikeren sa at han ikke kunne finne noe spessielt, eller at det var så lite at det ikke var brille/linseverdig. Han nevnte faktisk at i forhold til forsvaret ville jeg ikke ha noe problem. Likevel klarer jeg ikke få ro i kroppen og er livredd for at noe pluttselig skal bryte ut.

 

 

Da skal du ikke ha noe problem da. Er ikke noe å være redd for da. :)

Lenke til kommentar

Huff, får håpe det, men tror ikke jeg har helt ro i kroppen før jeg faktisk sitter bak stikka! :p

 

Men jeg planlegger en førstegangstjeneste som fallskjermjeger (planlegger, hoho! Skal nå prøve i alle fall), men muttern mener jeg burde gi faen og gå rett for LFSK. Hva mener TS eller andre om dette? Selv syns jeg det er greit å ha litt militært kjøtt på bena før jeg kaster meg inn i noe. Skal også nevne at det er Fallskjermjeger som er det store for øyeblikket da det kreve mye trening osv.

Lenke til kommentar

Hvis det er flyger du vil bli så synes jeg du burde søke flyskolen direkte. Så lenge du trener på de fysiske kravene så bør du bare søke vei. De andre opptaksprøvene er det nok fint lite du kan gjøre noe med tror jeg. Er visse ting du kan trene opp med en stikke og pedaler på en datamaskin dog, men meningen er at man ikke skal kunne forberede seg på opptaksprøvene (bortsett fra de fysiske).

Lenke til kommentar

@ Folemonken

Fett! Det er ganske hardkjør i begynnelsen ja, men er bra du ser så positivt på det! Regner med at det blir Top Gun i Colabaren når flightsuits er utlevert? :ph34r: Blir bra å begynne å fly også, er liksom da man kommer til the meat of the subject. Tydelig at dere begynner med flyging før oss, vi måtte vente lengre på grunn av mørketid på vinteren så langt nord :p Lykke til videre i hvert fall.

 

@ Bordplate

Om du vil prøve på fallskjermjeger er jo det greit, men jeg ser ikke noe poeng i å ha noen militær erfaring før Flyskolen, om det er målet ditt. Det er ikke nødvendig. Det er selvsagt ålreit å ha litt ekstra bagasje med seg, men det gjør det ikke lettere å komme inn uansett. Når det gjelder synet ditt så er det vel grunn til å være optimist om optikeren ikke finner noe feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...