Jump to content
-Turin_Turambar-

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?

Recommended Posts

Hvor lang tid tar det før man får svar om man kom inn eller ikke til fase 2? Gått over to uker nå...

Tror jeg fikk svar i Mars eller April da jeg kom videre til fase 2.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Hvor lang tid tar det før man får svar om man kom inn eller ikke til fase 2? Gått over to uker nå...

Tror jeg fikk svar i Mars eller April da jeg kom videre til fase 2.

 

Når hadde du fase 1?

Share this post


Link to post

 

 

Hvor lang tid tar det før man får svar om man kom inn eller ikke til fase 2? Gått over to uker nå...

Tror jeg fikk svar i Mars eller April da jeg kom videre til fase 2.

Når hadde du fase 1?

Tror jeg hadde 12. Februar eller noe rundt der. Dere får svar, slapp av.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Noen som har fått svar enda?

 

Jeg fikk svar i går 19.3.18. Datoen på brevet var 13.3.18 og det ble sendt som B-post. Du får det nok i løpet av uken, hvis du ikke har fått det enda:)

Share this post


Link to post

 

Noen som har fått svar enda?

Jeg fikk svar i går 19.3.18. Datoen på brevet var 13.3.18 og det ble sendt som B-post. Du får det nok i løpet av uken, hvis du ikke har fått det enda:)

Har fått svar. Hvordan gikk det?

Share this post


Link to post

Fysiker og flyger samtidig?

 

Jeg har prøvd å velge en av disse, men har en stor lidenskap for begge. Derfor har jeg bestemt meg for å ta bachelorsgraden innen fysikk i UiO og prøve meg inn på flygerutdanning deretter. 

 

Hvilke fordeler har jeg med dette valget? Hvis det er et fordel i det hele tatt?

 

Jeg har drømt veldig mye om å bli testpilot også, kan dette være den beste veien til det? Nemlig gjennom fysikk- og flygerutdanning? 

 

Jeg har planer om å ta PPL sertifikat imens jeg i studiet, er dette lurt med tanke på at de vil da kreve mer av meg på flygerskole?

 

Hva mener dere? Kan dette virke som bortkastet tid? 

Share this post


Link to post

Fysiker og flyger samtidig?

 

Jeg har prøvd å velge en av disse, men har en stor lidenskap for begge. Derfor har jeg bestemt meg for å ta bachelorsgraden innen fysikk i UiO og prøve meg inn på flygerutdanning deretter.

 

Hvilke fordeler har jeg med dette valget? Hvis det er et fordel i det hele tatt?

 

Jeg har drømt veldig mye om å bli testpilot også, kan dette være den beste veien til det? Nemlig gjennom fysikk- og flygerutdanning?

 

Jeg har planer om å ta PPL sertifikat imens jeg i studiet, er dette lurt med tanke på at de vil da kreve mer av meg på flygerskole?

 

Hva mener dere? Kan dette virke som bortkastet tid?

Husk at du ikke kan være 25 år eller eldre det året du søker LFS.

 

Jeg var inne på LFS med fysikk 1/2 og R1/R2 (dog ikke verdens beste karakterer). Flere av de inne hadde enten noe eller ingenting. Da vi hadde aerodynamikk kom de fleste gjennom det, handler bare om å jobbe nok, samarbeide og man består eksamen. I forhold til opptaket stiller du nok sterkere i fysikktesten, men i forhold til bruk på flygeskolen ser jeg for meg ikke er nødvendig.

 

Du sier du ønsker å bli testpilot, da er det greit med bachelor i fysikk tror jeg. For å kunne bli astronaut er det forskjellige krav, men en måte å bli det på da kreves det bl.a at du har en viss antall timer på jagerfly og har bachelor i fysikk mener jeg å ha forstått.

 

En medaspirant hadde PPL da han var inne, følte ikke de stilte noe særlig mye større forventinger til han enn oss uten eller med litt flytimer. Han måtte dessverre frabeordres nærmere slutten av uttaksflygingen på LFS, så om du har PPL betyr det ikke nødvendigvis at du kommer deg lettere gjennom uttaksflygingen.

 

Flygingen i Forsvaret har litt andre prosedyrer som kan gjøre gamle vaner fra PPL til en utfordring.

Share this post


Link to post

Husk at du ikke kan være 25 år eller eldre det året du søker LFS.

 

Jeg var inne på LFS med fysikk 1/2 og R1/R2 (dog ikke verdens beste karakterer). Flere av de inne hadde enten noe eller ingenting. Da vi hadde aerodynamikk kom de fleste gjennom det, handler bare om å jobbe nok, samarbeide og man består eksamen. I forhold til opptaket stiller du nok sterkere i fysikktesten, men i forhold til bruk på flygeskolen ser jeg for meg ikke er nødvendig.

 

Du sier du ønsker å bli testpilot, da er det greit med bachelor i fysikk tror jeg. For å kunne bli astronaut er det forskjellige krav, men en måte å bli det på da kreves det bl.a at du har en viss antall timer på jagerfly og har bachelor i fysikk mener jeg å ha forstått.

 

En medaspirant hadde PPL da han var inne, følte ikke de stilte noe særlig mye større forventinger til han enn oss uten eller med litt flytimer. Han måtte dessverre frabeordres nærmere slutten av uttaksflygingen på LFS, så om du har PPL betyr det ikke nødvendigvis at du kommer deg lettere gjennom uttaksflygingen.

 

Flygingen i Forsvaret har litt andre prosedyrer som kan gjøre gamle vaner fra PPL til en utfordring.

Så langt er dette den beste svaret som jeg har fått. Som jeg skjønte, du klarte å komme deg gjennom LFS uten å bli frabeordret? Hvor vanskelig er det virkelig å komme seg gjennom LFS for en som vil ofre alt mulig bare for å bli en flyger? Men andre ord, hva er det man burde forvente, og hvordan burde man gjøre seg mest mulig klar for de største utfordringene? 

Share this post


Link to post

Som jeg skjønte, du klarte å komme deg gjennom LFS uten å bli frabeordret?

 

Hvor vanskelig er det virkelig å komme seg gjennom LFS for en som vil ofre alt mulig bare for å bli en flyger? Men andre ord, hva er det man burde forvente, og hvordan burde man gjøre seg mest mulig klar for de største utfordringene?

Vel, jeg ble dessverre frabeordret og det var en uke før CS-1 (Contact Solo, flytur alene). Så jeg rakk CD-11 (Contact Dual, flytur bestående med aspirant og instruktør) før jeg ble sendt hjem.

 

Grunnlaget for frabeordringen var ikke av pink (underkjent flytur), men av helsa. Jeg fikk en stoffskiftesykdom under uttaksflygingen og holdt kjeft om helsa og kjempet meg gjennom oppholdet for å unngå å bli "groundet" av flylegen. Tilslutt klarte jeg ikke mer av de symptomene som forstyrret hverdagen og fysisk aktivitet. Da var det å dra til legen og da kom beskjeden om at jeg var ute. Dette sjokkerte alle på LFS, til og med instruktører.

 

Jeg lå vel an som kullets tredje beste aspirant (bestående av 7) i det tidspunktet jeg dro. Jeg hadde neppe klart å bestå uttaksflygingen med den helsa, men hadde jeg vært frisk så tror jeg dessverre som også andre medaspiranter sa at jeg hadde bestått.

 

Hvor vanskelig å bestå LFS er individuelt. Jeg hadde drømt om dette og tenkt på opptaket og uttaksflygingen hver dag siden jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg pinket CD-9, da begynte jeg å lure på om jeg ville klare dette selv etter alle årene med visualisering.

 

Det var medaspiranter som måtte dra hjem nokså tidlig da vi begynte med karakterer på flyturene, noen av dem jobbet til og med mye hardere enn meg, men som allikevel ikke var gode nok. Noen har det, og noen ikke.

Det har også litt med flaks som alle sier, for eksempel om du er rolig den ene turen, har rette værforhold, om du klarer å holde roen med ny instruktør osv.

 

Det krever at man har de rette holdningene og har evne til å stå på. Du kan forvente at det blir mye informasjon som du skal lære på kort tid de første ukene. Mye lesing og pugging, til og med i helgene. Jeg tror du klarer å tilpasse deg til de utfordringene som dukker opp underveis og løser dem på din måte.

 

Det aller viktigste som blir nevnt til hvert eneste kull, er samarbeid. Man er nødt til å jobbe sammen, dele erfaringer med hverandre for å unngå samme feil som gjør at man stryker turer.

Share this post


Link to post

Har søkt nå til høsten, noen andre som også lurker her og skal søke? Skulle gjerne sett den tråden her komme til live igjen.

 

Et av spørsmålene som virkelig gnager er om hva som virker mest smart å gjøre: vente et år og fullføre førstegangstjeneste? eller bare søke rett ut fra videregående? noen som kan si noe spesifikt som man vet man bør ha som man rett og slett får i førstegangstjeneste før man søker?

 

Fikk bekreftelse om mottatt søknad for litt siden og lurer på om det da går an og kansellere denne? Sendte inn for å ha den der i tilfelle, men såvidt jeg vet er det ingen knapp for å kansellere den, med mindre man ringer (?)

 

 

Share this post


Link to post

Du får vel ikke så veldig mye mer av førstegangstjenesten enn at du er et år mer moden. Alt nødvendig du måtte lært i førstegangstjenesten får du også på Luftforsvarets befalsskole.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har søkt nå til høsten, noen andre som også lurker her og skal søke? Skulle gjerne sett den tråden her komme til live igjen.

 

Et av spørsmålene som virkelig gnager er om hva som virker mest smart å gjøre: vente et år og fullføre førstegangstjeneste? eller bare søke rett ut fra videregående? noen som kan si noe spesifikt som man vet man bør ha som man rett og slett får i førstegangstjeneste før man søker?

 

Fikk bekreftelse om mottatt søknad for litt siden og lurer på om det da går an og kansellere denne? Sendte inn for å ha den der i tilfelle, men såvidt jeg vet er det ingen knapp for å kansellere den, med mindre man ringer (?)

Jeg hadde en på opptaket mitt som ikke kom inn på kullet mitt da Forsvaret ikke syntes han var moden nok. Han ble sendt i førstegangstjenesten og fikk tatt intervju og FOS på nytt året etter. Han kom så inn på flygeskolen og er nå i USA på utdanning.

 

Så for din del så ville jeg bare søkt. Kommer du deg til intervjuet og er en meget god søker, men som ikke er moden nok, så kan tilsvarende skje.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...