Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DCS a10 warthog er ikke noe spill for folk som ikke takler stress/vil ikke lære, fordi takeoff med den simulatoren er ikke enkelt, du må kunne lære alt i flyet. Det skinnsykt realistisk jeg har hadd dette 1 år og har endå ikke lært meg alt i flyet. Jeg har også hørt at forsvaret bruker den simulatoren for og trene piloter

Lenke til kommentar

Er det noen fordel å ha bakgrunn fra befalsskolen før LFS (annet enn at man kan gå rett til seleksjonsflygingen (om det er noen fordel i det hele tatt))?

 

Alternativ formulering - er det vanligvis mange som kommer gjennom opptaksprøvene og eventuelt seleksjonsflygingen, som har en slik bakgrunn?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har en far som tidligere har vært jagerflyger i forsvaret, og er nå ansatt i SAS og flyr Boeing 737. Har det noen fordel å ha en far som har vært flyger? Ettersom det står at mye av egenskapene er skapt "på forhånd" så vil jeg tro det. Jeg skal nå søke til Luftforsvarets flygerskole, og dette kan jeg gjøre selv om jeg er ikke ferdig med 3.videregående? Jeg har bare realfagsmatte 1, fysikk 1 og kjemi 1 i tillegg biologi 2 som regnes som realfag.

Dette må være DRØMMEJOBBEN. Og til dere som skriver at å ha jagerflyger på CV'en vil hjelpe i arbeidssøknader, hvorfor skulle man noen gang velge noe annet?

Lenke til kommentar

Med mindre du faktisk er et medisinsk vidunder som har arvet kunnskap din far har lært seg, så vil jeg nok hevde at det ikke er noen særlig fordel. Du har derimot fordelen av at du kan få tips og råd av din far, samt mye "inside info" så du kan få en klar mening på om du faktisk ønsker dette som ditt yrke.

 

Men nei, du får ikke akkurat en særlig enklere vei til målet enn alle andre.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi den jevne ungdom tenker nøyaktig dit nesa rekker. Jeg kan se for meg at det er morsomt (å fly), men man blir nok vandt til dette, som man blir med alt annet. Så har man risikoen og de faktiske oppdragene man skal ut på. Husk, sannsynligheten for at du blir satt i en situasjon hvor du må ta liv, er høyst rèell. Gå litt i dybden på deg selv, og se om det er noe du kan stå inne for resten av livet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Hvordan stiller det seg om man har sonet en mindre dom?

 

Da kommer man ikke inn! Plettfri vandel som gjelder!

 

De jagerpilotene jeg har snakket med sier at de fortsatt elsker jobben sin. Har også snakket med et par pensjonerte jagerpiloter. Alle savner tiden som aktiv jagerpilot, også de som flyr kommersielt.

 

Soo true! De jeg har snakket med sier akkurat det samme!

Hva er din situasjon ChrisReeve, har du kommet inn, eller skal du søke?

Lenke til kommentar

Jeg har verken kommet inn eller har konkrete planer om å søke. Helsen står til, men går allerede på studie jeg liker, og har (dessverre for meg selv) konkludert med at per i dag vil jeg ikke risikere å miste et år av studiet på å forsøke meg som jagerpilot. Det høres kanskje idiotisk ut for de som er mer dedikert og interessert enn meg, men sånn er det. Men jeg er fortsatt på første semester, og ting kan forandre seg. Kanskje jeg velger å prøve meg neste år. Man vet jo ikke om man har muligheter før man har prøvd. :)

 

Det er litt tilfeldigheter som gjør at jeg har snakket med jagerflygere. Har vært i militæret på flystasjon og snakket med aktive piloter der med jevne mellomrom, og vi hadde også besøk av en gammel flyklasse på basen, hvor alle nå enten var pensjonert eller fløy kommersielt. Flere av disse var jagerpiloter på F-104 og F-5 og fortalte meg at de (selvsagt!) savnet tiden som jagerpilot. Til slutt har jeg hatt noen seilflyvningstimer med en tidligere F-16 pilot i baksetet (som forøvrig hjalp på trygghetsfølelsen, hehe). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Jeg har verken kommet inn eller har konkrete planer om å søke. Helsen står til, men går allerede på studie jeg liker, og har (dessverre for meg selv) konkludert med at per i dag vil jeg ikke risikere å miste et år av studiet på å forsøke meg som jagerpilot. Det høres kanskje idiotisk ut for de som er mer dedikert og interessert enn meg, men sånn er det. Men jeg er fortsatt på første semester, og ting kan forandre seg. Kanskje jeg velger å prøve meg neste år. Man vet jo ikke om man har muligheter før man har prøvd. :)

 

Skjønner godt at du ikke vil risikere å miste et år av studiet som du går på nå. Men hvorfor søkte du på et sivilt studie, fremfor jagerpilot som du egentlig er veldig gira på å bli? Spør bare av nysgjerrighet altså :)

 

Det er litt tilfeldigheter som gjør at jeg har snakket med jagerflygere. Har vært i militæret på flystasjon og snakket med aktive piloter der med jevne mellomrom, og vi hadde også besøk av en gammel flyklasse på basen, hvor alle nå enten var pensjonert eller fløy kommersielt. Flere av disse var jagerpiloter på F-104 og F-5 og fortalte meg at de (selvsagt!) savnet tiden som jagerpilot. Til slutt har jeg hatt noen seilflyvningstimer med en tidligere F-16 pilot i baksetet (som forøvrig hjalp på trygghetsfølelsen, hehe). :)

 

Kuuult! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...