Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Skjønner godt at du ikke vil risikere å miste et år av studiet som du går på nå. Men hvorfor søkte du på et sivilt studie, fremfor jagerpilot som du egentlig er veldig gira på å bli? Spør bare av nysgjerrighet altså :)

Helt ærlig er det mest pga. jeg misset fristen i fjor (da hadde det vært perfekt å søke, var allerede inne i førstegangstjenesten og hadde ikke ødelagt for noe), og da valgte jeg heller å søke på skole i stedet for å vente til neste vinter. Det er også derfor jeg sier at det kan være jeg søker neste år igjen, men har bestemt meg for å ikke søke i år. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-awWb2dC

Helt ærlig er det mest pga. jeg misset fristen i fjor (da hadde det vært perfekt å søke, var allerede inne i førstegangstjenesten og hadde ikke ødelagt for noe), og da valgte jeg heller å søke på skole i stedet for å vente til neste vinter. Det er også derfor jeg sier at det kan være jeg søker neste år igjen, men har bestemt meg for å ikke søke i år. :p

 

Aah, skjønner! Ser på profilen din at du er 21 år, så siste mulighet neste år!

Uansett hva du bestemmer deg for, ønsker jeg deg lykke til! :)

Lenke til kommentar

Er dettedet eneste jeg trenger å fylle ut når jeg skal søke?

 

Sist gang jeg så på dette måtte jeg logge inn med MinID og greier!?

 

Ser slik ut. Da jeg søkte, for et år siden, var det et stort skjema som skulle fylles ut. Du får nok det etter hvert, du kan jo spørre når de kontaketer deg :)

 

"Etter at du har sendt søknaden din, tar vi kontakt med deg innen to virkedager for å bekrefte søknaden og eventuelt avklare spørsmål.

 

Hvis du ikke hører noe fra oss innen to virkedager, ring oss på 03003 (innvalg 1). Alternativt send e-post til [email protected]"

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/Sider/soknadsskjema-november.aspx

 

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Er dettedet eneste jeg trenger å fylle ut når jeg skal søke?

 

Sist gang jeg så på dette måtte jeg logge inn med MinID og greier!?

 

Du må logge inn med MinID, du går på Forsvaret.no og trykker "SØK HER", et av alternativene her er LFS, etter dette får du ett brev i posten hvor du må fylle ut en egenerklæring om helse og legge ved vitnemål.

 

EDIT: My bad, la ikke merke til at skjemaet hadde forandret seg nå i november.

Endret av Goraw
Lenke til kommentar

Er dettedet eneste jeg trenger å fylle ut når jeg skal søke?

 

Sist gang jeg så på dette måtte jeg logge inn med MinID og greier!?

 

Dette er noe som må ha forandret seg de siste dagene. Synes det ser rart ut å forandre søknadsskjemaet til noe så lite. Jeg mener med MinID vet man identitieten til søkeren og det brukes jo også overalt ellers i det offentlige (feks Samordna Opptak for å søke på høgskoler og universiteter).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Ser slik ut. Da jeg søkte, for et år siden, var det et stort skjema som skulle fylles ut. Du får nok det etter hvert, du kan jo spørre når de kontaketer deg :)

 

Lykke til! :)

 

Tusen takk! :) Ja, får bare satse på at det ordner seg. Hvordan gikk det med deg da? Kom du inn eller?

 

Dette er noe som må ha forandret seg de siste dagene. Synes det ser rart ut å forandre søknadsskjemaet til noe så lite. Jeg mener med MinID vet man identitieten til søkeren og det brukes jo også overalt ellers i det offentlige (feks Samordna Opptak for å søke på høgskoler og universiteter).

 

Det har det, sjekket for 5 dager siden, og da måtte jeg logge inn via MinID og fikk opp flere "faner" med spørsmål og opplysninger jeg måtte fylle ut. Syns også det er veldig rart at det plutselig har blitt sååå lite! Hmmmmm..

Lenke til kommentar

 

Tusen takk! :) Ja, får bare satse på at det ordner seg. Hvordan gikk det med deg da? Kom du inn eller?

 

 

Ja, jeg kom inn i sommer :) Sitter på Kjevik nå, ferdig her om én måned. Så blir det Flyskolen på Bardufoss etter jul :) Ser frem til det, har drømt om å fly helt siden jeg så to f-16 fly over barnehagen da jeg var liten =)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

 

Tusen takk! :) Ja, får bare satse på at det ordner seg. Hvordan gikk det med deg da? Kom du inn eller?

 

 

Ja, jeg kom inn i sommer :) Sitter på Kjevik nå, ferdig her om én måned. Så blir det Flyskolen på Bardufoss etter jul :) Ser frem til det, har drømt om å fly helt siden jeg så to f-16 fly over barnehagen da jeg var liten =)

 

Da er vi to! ;) Skal gjøre alt i min makt for å komme inn! Sees om et år vettu! Skal huske navnet "Berner" ;)

Lenke til kommentar

Pilot er min store drøm også. Dog helikopter, ikke fly selv om F-16 sikkert er "ganske" kult det også ;)

 

Hellsikkes usikker på om mine fars øyne vil holde til 2013, for jeg VET at jeg kan klare det. Jeg bare er pilot-typen.

 

Hørt mye forskjellig om synskrav til flygeskolen. Her står kravene (side 23, flyelev=A1-FE)

 

http://www.flymed.no/files/Med%20krav%20Luftpersonell_V5.pdf

 

Er litt nærsynt selv, men klarte kravene (minst visus 1.0 på begge øyne)

FMI gjør en helhetsvurdering av helsen din. Snakket med flere som har kommet gjennom selv om de har vært litt nærsynte. Bare søk hvis du er usikker ;)Det beste tipset jeg kan gi er å ikke gjøre overdrevent mye nærarbeid (lekser, lesing, data osv), og husk å ta pauser når du først holder på med nærarbeid :)

Lenke til kommentar

Åja jeg kommer helt sikkert til å søke. Helikopterpilot er drømmen siden 13-årsalderen, men vil ha et år i militæret først. ;)

 

Jihaaa! Snart kommer Bordplate!

 

Men spør igjen jeg til dere som er inne, hvordan ser de på/vektlegger karakterer fra skolen? Mitt helhetsinntrykk er at Forsvaret stort sett gir blaffen i det meste av fortiden din fordi de har sine egne tester og måter å selektere personell på.

Lenke til kommentar

Åja jeg kommer helt sikkert til å søke. Helikopterpilot er drømmen siden 13-årsalderen, men vil ha et år i militæret først. ;)

 

Jihaaa! Snart kommer Bordplate!

 

Men spør igjen jeg til dere som er inne, hvordan ser de på/vektlegger karakterer fra skolen? Mitt helhetsinntrykk er at Forsvaret stort sett gir blaffen i det meste av fortiden din fordi de har sine egne tester og måter å selektere personell på.

 

 

Det er da greit å ha et dugende vitnemål fra VGS også. Ikke minst viktig å ha G i orden og oppførsel. Akkurat de to tror jeg Forsvaret ser på da det sier mye om deg som person. Men ellers er det ikke slik at man trenger 6 i snitt. Det jeg prøver å si er at med et bra vitnemål fra VGS gjør at du kan komme inn på et vanlig studium om du ikke kommer inn på flygeskolen (de aller fleste gjør jo faktisk ikke det, men er viktig å søke for gjør man ikke det har man ikke noen sjanse).

Lenke til kommentar

Noen som har vært på opptak da? Kan noen si hvordan testene på synet blir utført?

 

Har DRØMT om å fly jagerfly i sinnssykt lang tid nå, og blir knekt hvis jeg ryker pga synet. Synes det er litt ekkelt å lese små bokstaver med det ene øyet. Ellers fungerer det optimalt.

 

EDIT: trykkleif

Endret av Utdanningeralt
Lenke til kommentar

Noen som har vært på opptak da? Kan noen si hvordan testene på synet blir utført?

 

Har DRØMT om å fly jagerfly i sinnssykt lang tid nå, og blir knekt hvis jeg ryker pga synet. Synes det er litt ekkelt å lese små bokstaver med det ene øyet. Ellers fungerer det optimalt.

 

EDIT: trykkleif

 

De tar et bilde av innsiden av øyet ditt, veldig kult. Så ser de om du kan lese liten skrift på veldig nært hold (5-10 cm unna øyet ditt), dybdesyn, fargesyn og skarpsyn (bokstaver på en skjerm).

Går som regel fint :)

5-8% av alle menn er fargeblinde forresten, det er diskvalifiserende...

Lenke til kommentar

Noen som har vært på opptak da? Kan noen si hvordan testene på synet blir utført?

 

Har DRØMT om å fly jagerfly i sinnssykt lang tid nå, og blir knekt hvis jeg ryker pga synet. Synes det er litt ekkelt å lese små bokstaver med det ene øyet. Ellers fungerer det optimalt.

 

EDIT: trykkleif

 

De tar et bilde av innsiden av øyet ditt, veldig kult. Så ser de om du kan lese liten skrift på veldig nært hold (5-10 cm unna øyet ditt), dybdesyn, fargesyn og skarpsyn (bokstaver på en skjerm).

Går som regel fint :)

5-8% av alle menn er fargeblinde forresten, det er diskvalifiserende...

 

 

Okei, bruker ikke linser/briller, har ikke vært laseroperert og tviler på at jeg er fargesvak. Som sagt sliter jeg med å lese små bokstaver med det ene øyet. Noen som vet om de tester hvert enkelt øye, eller begge samtidig? :p

 

Kommer jeg ikke inn pga litt dårlig syn, vet jeg faen ikke hva jeg skal gjøre av meg. Dette er en ting som betyr latterlig mye for meg. Drømt om å fly jagerfly så lenge jeg kan huske.

 

Noen som vet ca hva det koster for å sjekke synet hos en optiker? :)

 

Mvh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...