Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-awWb2dC

Til dere som tenker å søke Flyskolen på sesjon; det er ikke helt sånn det funker. Man må søke spesifikt på Flyskolen, uavhengig av førstegangstjenesten, og søknadsfristen er 1. desember hvert år, med opptak på vinter/vår.

 

Jeg spør for å være 100% sikker. Man trenger med andre ord altså ikke å gjennomføre sesjon del 1 og del 2, men man søker seg rett inn til LFS?? Så er det opptaksprøver i feb og mai/juni sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om man kommer gjennom blir man innkalt til Fase 2, som er i mai for søkere fra Forsvaret, og andre som ikke har noe imot å komme da, og i slutten av juni for resten. Opptaket foregår på Rygge Flystasjon, og varer en- til halvannen uke. Først er det fysiske tester, push-ups, pull-ups, sit-ups og 3000-meter. Kravene tror jeg er 4 pull-ups, 20 sit-ups, 16 push-ups og under 14 minutter på 3000. Husker ikke kravene for jenter, men kravene finnes på Forsvarets sider, mil.no. De er de samme som for vanlig befalsskole. Vær sikker på å klare disse kravene, er alltid noen som ryker her. Det er helt unødvendig, og viser bare at søkeren har manglende motivasjon og dedikasjon.

Etter dette er det datatester, noen timer foran en datamaskin, hvor man blir testet i romforståelse, simultankapasitet, hukommelse, osv. Er ikke noe å gjøre for å forberede seg på testene, og er mange som ryker her.

Etter datatestene kommer den såkalte DMT-testen. Den vil jeg ikke si noe særlig om, men også her er det endel som ryker. Testen er litt sær, prepare to be surprised. :ph34r:

 

Hva mener du med "søkere fra Frosvaret"? Er det de som har gått førstegangstjeneste, eller noe annet i Forsvaret. Jeg søker nå som 3. klassing på vg, og vil helst ha fase 2 opptaket i slutten av juni framfor midt i russetida. Men når er det egentlig man blir innkalt til sesjon del 2? Fikk brev en stund sida om at jeg skal bli innkalt en eller annen gang...

Lenke til kommentar

Går det an å bli luket ut allerede ved søkingen online? :hmm: Slik at du ikke blir innkalt til de første opptaksprøvene engang? Just wondering...

 

Det går vel an om du har dårlige resultater fra sesjon eller om du har søkt før. Jeg gjennomførte dog del 1 av prøvene selv om jeg ikke var tjenestedyktig og jeg søkte året etter jeg hadde vært på sesjon...

Lenke til kommentar

Arh...

 

Prøvd å spille litt flysimulator i Google Earth nå, er så heldig at jeg får styre en F-16, men kan du gjøre meg en tjeneste Turin å prøve dette og så si om det virkelig er så vanskelig å fly til vanlig som det er i simulatoren?

 

Ikke at det er "vanskelig" som så, men så fort man tukler med balanseroret er det som å prøve å ri en vill okse.

Lenke til kommentar

Arh...

 

Prøvd å spille litt flysimulator i Google Earth nå, er så heldig at jeg får styre en F-16, men kan du gjøre meg en tjeneste Turin å prøve dette og så si om det virkelig er så vanskelig å fly til vanlig som det er i simulatoren?

 

Ikke at det er "vanskelig" som så, men så fort man tukler med balanseroret er det som å prøve å ri en vill okse.

 

Google Earth er da en særdeles dårlig flysimulator... Microsoft Flight Simualtor X er en del bedre. Skru på da alle realisme instillinger til fullt.

Lenke til kommentar

Når har dere første solotur på forsvarets skole? På sivil flyskole her i USA så har vi første solo etter ca. 15-25 timer, variabelt etter personlig progresjon.

Kan tenke meg forsvaret pusher dere litt hardere.

 

Runda forresten 120 timer total flytid forrige uke, så det begynner da og komme seg :)

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Når har dere første solotur på forsvarets skole? På sivil flyskole her i USA så har vi første solo etter ca. 15-25 timer, variabelt etter personlig progresjon.

Kan tenke meg forsvaret pusher dere litt hardere.

 

Runda forresten 120 timer total flytid forrige uke, så det begynner da og komme seg :)

 

Tja, det avhenger litt når man får første solo, vi får det kanskje neste uke, da har vi flydd ca 12-13 timer. Avhenger litt om instruktørene stoler på deg til å gjøre de riktige avgjørelsene etc. Kult at du har flydd så mye, hva slags fly er det dere flyr? Er det i Florida du er eller?

 

Da er vi 8 igjen her i bardufoss, én har Prog-tur i morgen, men vi får se. CD-11 i morgen, med practice forced landing... Stress, men blir gøy!

Lenke til kommentar

Florida ja. Fløy Cessna 172 på PPL og Instrument rating, og Piper Seneca PA34-200 på Multiengine og Commercial. Så er det vel Piper Arrow på single commercial. De som vil kan få fly den nyere Diamond TwinStar på multi og commercial, men det er dyrere (og mer elektronikk :) )

Synes Seneca er et flott fly, krevende, men det oppfører seg fantastisk når man endelig får erfaring nok til å behandle det riktig.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...