Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenke tenke. Kunne jo prøvd ut et par av de. :)
 

 

... Så at hires musikk er unødvendig er jeg sterkt uenig i...

 

Obligatorisk lesing for de som tror "hd audio" er lydnirvana:

http://www.head-fi.org/t/716822/why-24-bit-audio-and-anything-over-48k-is-not-only-worthless-but-bad-for-music

http://www.head-fi.org/t/415361/24bit-vs-16bit-the-myth-exploded

 

Kommentarer kan du poste i relevante tråder på head-fi.

 

Artig lesning og veldig informativt. :)
 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Tror nok du vil høre det samme på den nedlastede hi-res hvis du konverterer den ned til 44.1K 16 bit. Forskjellen ligger nok i miksen i det hørbare området om det er noe reell forskjell og ikke at onkel placebo er ute å skøyer. Det eneste du ville hørt av forskjell om det var fra samme master er ditherstøy om du hadde forsterket lyden med flere titalls decibel. Jeg la ut noen filer i denne tråden med samme materiale på 6, 8 og 16 bit som var oppfattelsesmessig identiske. Tror neppe det er noe enklere å skille 16 og 24 bit konsekvent.

 

Denne videoen burde fjerne det meste av tvil.

 

 

Du kan teste å konvertere selv gratis med r8brain som er en høykvalitets konverter.

http://www.voxengo.com/product/r8brain/

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig det er mixen; kan også være hodetelefonforsterkeren leverer bedre når man må øke volumet litt for å matche 16/44 filen. Uansett, det høres bedre ut - kan godt være mixen. Eksperimentere med å konvertere 24/96 filen til 16/44 når jeg har tid/ork.

 

Edit:

Skal også teste upsampling av 16/44 til 24/96 for gøy

 

Testet også samme 16/44 fil på optisk ut fra iMac mot samme fil via USB til samme dac. Ganske dramatiske forskjell på dem også.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Der sier du det jo selv, lyden blir prosessert, og da er den ikke bit-perfect lenger. Viss det er bit-perfect, er de jo faktisk identiske.

 

 

Som jeg skriver, den skjønner jeg - men andre bitperfect løsninger er også forskjellige. Samme med 2 CD-spillere mot samme dac og ikke minst 2 eksterne dac'er med nøyaktig samme dac-brikke fra samme kilde

 

Så min påstånd blir fortsatt; bitperfect er ikke virkelig bitperfect. Det er eneste forklaring på at man hører forskjell på 2 "bitperfect" avspillere i samme OS med samme utstyr ellers; og ikke minst samme fil.

 

Edit:

Det kunne vært spennende å gjøre opptak av output fra forskjellige avspillere - naturligvis blir man påvirket av kvalitet på sampler, men denne påvirkningen blir identisk på kryss av avspillere.. så sammenligne kurvene etterpå.

 

 

Det er noen ganske kvasse påstander du kommer med. Hvor står det at er forskjell på to CD-spillere? Hvem hører forskjell på to systemer som begge er bit-perfect?

 

Jeg skulle gjerne sett noen kilder.

Hahahaha, ikke forskjell på Cd spillere??? Morsom du...

Lenke til kommentar

Dette kan kun testes ved å blindteste under nøyaktig like forhold. Samme ting er avslørt med f.eks kabler før, hvor folk faktisk ikke kunne høre forskjell om de brukte en ståltråd fra en kleshenger og en høyttalerkabel til mange tusen. Husker selv jeg drømte om de råe høyttalerkablene til Hifiklubben til 20K per meter. 

Lurer på om jeg faktisk kom over en som hadde brukt en haug av tusen på en USB 2.0 kabel her om dagen til en hodetelefonforsterker, hvor han mente at dette ble helt sykt mye råere lyd. Mener jeg leste om dette på HeadFi, men finner det ikke igjen nå. En liten digresjon. :) 

Lenke til kommentar

Det ble nevnt bitperfect overføring. Hvis det da er digital overføring så burde det absolutt ikke være noen forskjell. Jeg orker ikke å diskutere dette i dybden og vil heller be dem som hører forskjell kunne dokumentere sine funn.

Jeg påstod aldri at bitperfect ikke er identisk, men konklusjon er at det skjer ting med lyden både fra CD-spillere og fra diverse mediaspillere før de kommer til DAC - samme hvor bitperfect de påstår det er.

Lenke til kommentar

 Lurer på om jeg faktisk kom over en som hadde brukt en haug av tusen på en USB 2.0 kabel her om dagen til en hodetelefonforsterker, hvor han mente at dette ble helt sykt mye råere lyd. Mener jeg leste om dette på HeadFi, men finner det ikke igjen nå. En liten digresjon. :)

Var det ikke slik at gode usb kabler faktisk kunne utgjøre en viss forskjell på grunn av høyere kabeltykkelse slik at det ikke blir for høyt strømtap i kabelen? 5volt blir fort 4.5-4.8volt med en dårlig kabel, og dette er jo utenfor usb standarden. USB standarden sier at det skal være 5V +-0.25V

 

Ikke for å påstå at dyre kabler er bedre, men et tykkere tverrsnitt som gjerne dyrere kabler har kan vel teknisk sett hjelpe.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Dyre kabler følger spesifikasjonene langt tettere, billigere har større avvik. Hos meg er det slik at jeg får drop i lyd på 32bit/384kHz med billig kabel (har prøvd flere); dyrere kabel gir ingen slik drop. Problemet oppstår når man har veldig nøyaktig dac-klokke (under 1 picosek). Med tanke på at tidsaspektet et analogt så er ikke verden så enkel at alle USB-kabler gjør jobben i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Har man veldig nøyaktig dac-klokke som ikke tåler at det brukes en billig kabel, så gjør dacen noe fundamentalt galt. Hvor nøyaktig dac-klokken og hvorvidt overførselen mellom pc og usb-receiver går uten tap skal ikke ha noe med hverandre å gjøre.

 

Usb er jo ikke akkurat ideelt. Skal man presse grensene såpass mye at man ligger i grensen der man får upålitelig overførsel så er det normalt å forvente at man skal kunne justere seg vekk fra det i praksis, når problemet oppstår. Helt uproblematisk å få til når dac-en har avansert reklokkingsutstyr. (Og med picosekund-nøyaktighet, så er det en selvfølge at det er tilstede, og teknisk mulig.)

 

Skal man unngå alt sånt tull, så er pcie / thunderbolt fine greier. Synd at utvalget er så elendig. :(

Endret av Jann - Ove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne USB (2.0!) kabelen selges hos soundgarden.no til 9 000,-
http://www.soundgarden.no/kabel/usb-kabel/nordost-heimdall-2-usb-2-0-kabel-5-meter.html

Så en USB 3.0 kabel til 50kr hos komplett er bedre? Vil du høre bedre lyd, mindre tap av signal?
 

XLR til 160 000,-
http://www.soundgarden.no/nordost-odin-supreme-reference-1-meter-xlr.html

Spør en proff lydteknikker om denne ble brukt på Pink Floyd-konsertene på mange 100meter.

Og hvorfor skal man ha det balansert på 1 meter?!
 

HDMI kabel til 14 000,-
http://www.soundgarden.no/kabel/hdmi/nordost-blue-heaven-hdmi-kabel-12-meter.html

 

Dette er lurium så det holder.

Kablene er selvsagt en mye bedre kabel enn den som du får kjøpt hos komplett til 50kr, det er utrolig flotte termineringer og de er veldig pene, samt de vil sikkert holde evig, men oppgaven den skal utføre vil jo ikke bli noe bedre for det. USB setter selv standarden, det kommer man aldri vekk fra. Så hvis man overfører over USB fra en PC/Mac til en uber 2.0 kabel som igjen konverteres (!) til analoge signaler så blir resultatet nøyaktig likt, det kan ikke bli noe annet.  Shit in - shit out.

Dette er satt på spissen selvsagt, men poenget er det samme. :)
Jeg har også kjøpt en "strømrenser" fra Monster en gang i tiden, da jeg pleide å handle på Hificenteret og Hifi-klubben osv, og følte meg passe dum da jeg fikk vite at jeg var blitt lurt. De pengene er borte, men jeg har i alle fall blitt kritisk til kabler i ettertid. Bruker forøvrig den strømsaken den dag i dag, den er litt kjekk fordi alle kontaktene er merket med TV/Satelitt/Cable osv, slik at jeg veit hva jeg skal plugge ut når jeg roter rundt bak TV'en. En liten digresjon :p:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...