Jump to content
Amberlamps

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no

Recommended Posts

N47, N43, N46. Kjeder, strammere, glideskinner som knekker av. I tillegg har du CP4-pumpa som herper hele dieselsystemet. Sistnevnte til stede på de fleste diesel-modellene. BMW har typisk vært gode på motorer, men det har vært mange spesielt 4-ere midt på 2010-tallet som har slitt.

Share this post


Link to post
kremt skrev (På 23.5.2022 den 20.33):

For ikke å snakke om E60 M5, en katastrofe.

Er S85 egentlig en katastrofe? Den har utvilsomt ikke driftsikkerheten til en "volum-modell", men så er det også en helt annen type motor. Er vel mer relevant å sammenlikne den med f.eks. motoren man finner i en Lamborghini Gallardo? Jeg har ihvertfall fått et mer nyansert bilde av S85-plattformen etter å ha sett Sreten (M539 Restorations) sin video-serie om restaureringen av hans US 6-trinns manuell V10 M5 på Youtube.

Share this post


Link to post

Den er jo ikke det. At man må bytte rådelager og gasspjeld på en performance V10-motor etter 10-15 år er ikke så katastrofalt. Dette koster deg gjerne i området 50-70k. Hvis man skal preventivt bytte kjede og HT-pumpe på en N47 eller N57 så kommer du fort opp i 40-50k der også. 

Share this post


Link to post

Er visst blitt den store BMW motor havari tråden dette 😂 når man er inne på tema så har man jo M60/62 hvor bolter til oljepumpe løsner, hadde jeg hatt 540 (E39) eller 740(E38) så hadde jeg nok satt boltene inn med loctite og brukt låseblekk på de, easy peasy fix.

 

Når det er sagt så har BMW mange skuddsikre motorer også, og jeg er sikker på at det er bilmerker som har mye større problemer med motor.

Edited by Dragonlove

Share this post


Link to post

apropos registerkjede-motorer (uavhengig av bilmerke)

så har jeg inntrykk av det eksisterer en forestilling der ute om at dette betyr vedlikeholdsfritt.

sett utallige annonser på Finn av typen "denne bilen har registerkjede så du trenger ikke bekymre deg for å bytte registerreim"

Teoretisk er det muligens ment å vare "hele livsløpet" på en bil, men det selges jo nye deler, kjede, strammere, glideskinner, etc. i "løs vekt" så det fins åpenbart et behov å fornye en eller flere involverte komponenter hos noen, i løpet av livslengden på bil.

Fins det noen spesiell km. stand passert, hvor folk evt. bør vurdere å få sjekket tilstanden på kjede og tilbehør?

Share this post


Link to post

Så vidt jeg vet er det ikke noen biler med intervall på å skifte kjedet. Men ved slitasje kan det være nødvendig.

Share this post


Link to post

Eide en Ford Sierra engang med registerkjede. Det skulle vare bilens levetid stod det i manualen og røyk akkurat i det bilen passerte 200k kilometer.

Så det var vel bilens levetid.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Sydvest skrev (9 timer siden):

Så vidt jeg vet er det ikke noen biler med intervall på å skifte kjedet. Men ved slitasje kan det være nødvendig.

jeg mente ikke først og fremst bytte selve kjedet, men å evt. bytte noen av de andre involverte komponentene

nrb7MLh.png

RuUxqEA.png

- altså som et "føre var" forebyggende tiltak?

jeg bare synes det er litt rart at slike komponenter angivelig har så lang levetid. På noen biler har de vel det, men kanskje ikke alle?

Share this post


Link to post
13 hours ago, Mr.M said:

Fins det noen spesiell km. stand passert, hvor folk evt. bør vurdere å få sjekket tilstanden på kjede og tilbehør?

Har bare ett eksempel å vise til, den forrige bilen min, en Nissan X-trail med 2L bensin. Den begynte å tulle med tenninga ved rundt 200kkm og jeg ble nødt til å få bytta registerkjedet.

Share this post


Link to post

Bare en liten påminnelse om at tråden har sporet av (og jeg er en av dem som har syndet). Emner kan splittes ut etter ønske.

Tilbakemelding tas på PM

Share this post


Link to post

Det var en tid hvor man fikk med seg hele familien på bilferie i en sånn en. Nå er den for liten for 1 person å kjøre 15 min til jobb med.

  • Like 2

Share this post


Link to post
kremt skrev (8 minutter siden):

Det er faktisk ganske kurante biler. På v8 så er det et plastikkrør nede i V-en med startmotor som bør byttes før eller siden. Er også litt ymse vakuumlekasjer når de blir eldre. Ellers er tilgang på deler ganske god, er rimelig også. Deler plattform med Touareg og Q7 som holder prisen nede. Har en selv. Turbo med chip går så latterlig bra i forhold til størrelsen.

Share this post


Link to post

Kunne kvittet seg med de helladonk felgene også, med ulovlig innpress. Samt vasket vekk all bæsjen på nøkkelen.

Edited by Gavekort

Share this post


Link to post
14 minutes ago, Sjørøver said:

Det er faktisk ganske kurante biler. På v8 så er det et plastikkrør nede i V-en med startmotor som bør byttes før eller siden. Er også litt ymse vakuumlekasjer når de blir eldre. Ellers er tilgang på deler ganske god, er rimelig også. Deler plattform med Touareg og Q7 som holder prisen nede. Har en selv. Turbo med chip går så latterlig bra i forhold til størrelsen.

Bare jeg som blir nervøs av "Når panseret og pakningen er i orden skal den trolig skli rett igjennom EU!"

  • Like 3
  • Heart 1

Share this post


Link to post

Hadde vært "bare" så hadde han gjort det selv, og den sklir ikke gjennom med de felgene der som stikker ut 2+ cm for langt ut. Man kommer heller ikke gjennom EU med motorlampe som lyser.

Jeg vil ikke avblåse hele bilen, men de som ser på den bør ha bedre peiling enn selger.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...