Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Du kan i grunn aldri skjønne hva det er uten å ha det, jeg kan for eksempel leste gjennom mine stiler 10 ganger uten å se mine skrivefeil.

Som nevnt to ganger tidligere så har jeg vært middels rammet av dysleksi selv og jeg kan bekrefte at det lar seg redusere betraktelig om man er innstilt på å gjøre en innsats. Et av favoritt-mottoene mine: Øvelse gjør mester. Dette mottoet bør i seg selv være motiverende.

 

Nå skal det sies at jeg har blitt mye flinkere enn det jeg var og at jeg mest sansynelig vis er flinkre til vanlig enn det jeg orker å være på internett. Så du har rett i at det hjelper å øve.

 

Er dog en ting jeg ikke skjønner hvordan du får til

har jeg vært middels rammet av dysleksi

har? Dyskelsi er ikke noe som går over, det er noe man har hele livet, så hvis du mener at problemet ditt har forsvunnet er det nok ikke dyskelsi du har hatt, da har du nok heller bare vært dum. Det kan nemelig kureres gjennom øving, dyskelsi kan ikke kureres 100%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det kan kureres eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men med nok øvelse kan man likevel skrive så godt som feilfritt.

 

Eg kjennar ikkje så godt til dysleksi, men eg har problem med å tru at alle som erklærer seg dyslektikar har så store problem at dei ikkje kan skrive ordentleg. Mi erfaring, som sjølvsagt ikkje gjeld alle, er at dysleksi vert nytta som eit skjul for å sleppe lære seg grammatikk. Eg trur for mange øydelegg rykte til tilstanden når det vert ropt dysleksi her og dysleksi der.

Enig. Som Anne B. Ragde sa: "Dysleksi kan da ikke eksplodere i befolkningen på noen få år!"

Lenke til kommentar
Er dog en ting jeg ikke skjønner hvordan du får til
har jeg vært middels rammet av dysleksi
har? Dyskelsi er ikke noe som går over, det er noe man har hele livet, så hvis du mener at problemet ditt har forsvunnet er det nok ikke dyskelsi du har hatt, da har du nok heller bare vært dum. Det kan nemelig kureres gjennom øving, dyskelsi kan ikke kureres 100%

Hvis du leser avsnittet en gang til så sier jeg at jeg ikke er 100% kurert for dysleksi, men at den er betydelig redusert. Dysleksi ER noe man kan redusere hvis man gjør en god innsats. Som sagt så er det det dummeste en dyslektiker kan gjøre å kapitulere og bruke dysleksien som alibi for å ikke gjøre noe med hverken den eller skrive- og leseferdigheter. Øvelse gjør mester. Det gjelder også dyslektikere.

Lenke til kommentar

Problemet er at for mange så blir det vansklig å få seg selv til å gjøre en insats siden de hele tiden blir møtt med den holdningen at de er late og at noe så enkelt burde alle klare. Det å skrive blir, av folk som deg, gjort til en negativ opplevelse og mange sliter da med å motivere seg for å jobbe med deg.

 

Og det er ikke bare idioter som deg som er med på ødelege folks selvfølelse, skolen i form av norsk faget er også flinke på dette feltet, flinke til å henge ut elever som ikke skriver bra foran hele klassen, dårlige til å sette seg inn i elevens problemer. De fleste norsk lærerer er sånne som iriterer seg over skrive feil, sånne som mener at rettskrivining er det letteste i verden. De klarer ikke å forstå at noen faktisk sliter med det, de klarer heller ikke å gjøre noe med problemet siden de er udugelige. Det eneste jeg har blitt møtt med er at jeg må "øve" det hjalp meg ingen ting.

 

Du og andre burde passe dere før dere kommer med sånne utsangn som dere gjør, du sier ikke til en som er lam at han bare er lat og hvis han øver litt med så kan han løpe marraton.

 

PS: Ja la oss stole på Anne B. Ragde, hun er jo en ekspert på området. Hun har sikkert satt seg inn i hvordan sykdommer arves og sprer seg i befolkningen, hun har også tydligvis ikke skjønt at dysleksi er et relatift nytt begrep.

Sånne utsangn viser total mangel på kunskap, men det gjør jo igrunn bøkene hennes også.

Lenke til kommentar

Hjelpphp: Du mener altså at kapitulering og akseptering av skrivefeil er riktig vei å gå? Da er vi fullstendig uenige. Ref. "øvelse gjør mester" og min egen erfaring. Det er en grunn til at lærere oppfordrer dyslektikere til å prøve å bekjempe problemet sitt: Det er fordi de vet at man blir bedre av å øve. "Øvelse gjør mester" gjelder i alle andre disipliner. Innen musikk, fotball, styrketrening, matte, poker, programmering, asfaltlegging, kjøring, dans, maleri, båtbygging, overklokking, matlaging osv. Hvorfor skulle ikke det gjelde for lese-/skrivevansker også?

 

Jeg prøver over hodet ikke å ødelegge folks selvfølelse. Tvert i mot er jeg et levende bevis på at det nytter å prøve. Det bør være en inspirasjon for at andre kan klare det samme.

 

Du er klar over at det er noe som heter handikap-OL? At det er mange med et svært vanskelig utgangspunkt har klart utrolig mye på grunn av sterk vilje og egeninnsats? Dersom en handikappet velger å kapitulere og heller vil synes synd på seg selv så kommer ikke vedkommende særlig langt. I hvert fall ikke til handikap-OL. Jepp, jeg tør å si at en som er lam i f.eks bena slett ikke kommer til handikap-OL om h*n ligger på latsida.

 

Har du noen motargumenter mot Anne B. Ragde sine utsagn eller vil du bare kritisere de for å være ubegrunnet kritisk? Hvilken kunnskap sitter du inne med som gjør deg i stand til å dømme utsagnene som totalt kunnskapsløse? Hvor kommer i dine øyne eksplosjonen av dyslektikere fra?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er så farlig med å bli quotet i den tråden. Du lærer noe av det, og det aller viktigste er:

 

Det er et jævla topic på et forum. Det er ingen som kommer og skyter deg "irl" fordi du skreiv feil. Du trenger ikke en gang å lese det.

 

Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å bli dirkete støtt ut av at noen pirket på hvordan du skrev på et forum på internett.

Lenke til kommentar

Klagemuren bør få leve videre, synes jeg. Istedet for at grammatikkregelrytterne spammer ned tråder med syting over manglende skrivekunnskaper, gjør det vel ikke så mye at de har sitt eget hjørne der de kan boltre seg?

 

Kommer de derimot med fornærmelser mot enkeltpersoner, bør det bli slått ned på.

Endret av Koffert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Jeg skjønner ikke helt hva som er så farlig med å bli quotet i den tråden. Du lærer noe av det, og det aller viktigste er:

 

Det er et jævla topic på et forum. Det er ingen som kommer og skyter deg "irl" fordi du skreiv feil. Du trenger ikke en gang å lese det.

 

Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig å bli dirkete støtt ut av at noen pirket på hvordan du skrev på et forum på internett.

Å pirke er nå en ting, noe annet er det å gjøre narr av andres skriveferdigheter. Dessuten er folk forskjellige, hva som er greit for deg kan være leit for andre.

 

Nå vet jeg ikke hvor galt det er i Klagemuren, men skal vi dømme ut fra denne tråden er det noen som føler seg støtet, samt noen ikke liker tanken på å bli sitert og "overvåket", at du mener det er banalat og barnslig endrer ikke følesene til disse personene. Jeg anmoder at forumstyret i det minste kan se på saken.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Jeg synes dette tar litt av. Personlig kan jeg ikke bry meg mindre om hvem som har skrevet de innleggene som kommer i Klagemuren, det er selve innlegget jeg bryr meg om. Hvem som har skrevet det spiller absolutt ingen rolle. Jeg skjønner at de av dere som ser deres egne innlegg komme der gang på gang føler dere litt "støtt", og det skal dere egentlig, for kommer innleggene dine dit, har du et forbedringspotensiale uansett om du har dysleksi eller ikke.

 

Det er bare en tråd, du trenger ikke lese den.

Lenke til kommentar
Hjelpphp: Du mener altså at kapitulering og akseptering av skrivefeil er riktig vei å gå? Da er vi fullstendig uenige. Ref. "øvelse gjør mester" og min egen erfaring. Det er en grunn til at lærere oppfordrer dyslektikere til å prøve å bekjempe problemet sitt: Det er fordi de vet at man blir bedre av å øve. "Øvelse gjør mester" gjelder i alle andre disipliner. Innen musikk, fotball, styrketrening, matte, poker, programmering, asfaltlegging, kjøring, dans, maleri, båtbygging, overklokking, matlaging osv. Hvorfor skulle ikke det gjelde for lese-/skrivevansker også?

 

Jeg prøver over hodet ikke å ødelegge folks selvfølelse. Tvert i mot er jeg et levende bevis på at det nytter å prøve. Det bør være en inspirasjon for at andre kan klare det samme.

 

Du er klar over at det er noe som heter handikap-OL? At det er mange med et svært vanskelig utgangspunkt har klart utrolig mye på grunn av sterk vilje og egeninnsats? Dersom en handikappet velger å kapitulere og heller vil synes synd på seg selv så kommer ikke vedkommende særlig langt. I hvert fall ikke til handikap-OL. Jepp, jeg tør å si at en som er lam i f.eks bena slett ikke kommer til handikap-OL om h*n ligger på latsida.

 

Har du noen motargumenter mot Anne B. Ragde sine utsagn eller vil du bare kritisere de for å være ubegrunnet kritisk? Hvilken kunnskap sitter du inne med som gjør deg i stand til å dømme utsagnene som totalt kunnskapsløse? Hvor kommer i dine øyne eksplosjonen av dyslektikere fra?

 

At man blir bedre av øving er sikkert sandt for noen, men det er mange som ikke får noe som helst ut av den øvingen som du vet at fungerer. Her snakker jeg ut fra persjonelig erfaring. Alle disse heftene jeg fikk utlevert på skolen har ikke hjulpet meg noe som helst. Alle er forskjelige og alle lærer på forskjelig måte, det burde du og speislet skolen skjønne.

 

Jeg sier heller ikke at vi skal akseptere skrive feil, er bare måten mange rakker ned på de som skriver feil som iriterer meg. At man ofte blir møtt med "Hvis du ikke skriver bedre enn det så kan du pakke deg vekk". Fra røvelse av ytringsfriheten er noe jeg ikke synes noe særlig om.

 

Når det kommer til å Kritisere Anne så snakker jeg vel ut i fra persjonlig kunskap som jeg har skaffet meg i løpe av de ti årene jeg har hat diagnosen. Måten hun utaler seg og logikken hun fører viser mangel på kunnskap.

Hvorfor vi har fått flere dyskeltikere? Hvis du leser innlegget mitt så står det der, men jeg kan repetere jeg. Dysleksi er en ny diagnose, en diagnose som ikke fantes for 30-40 år siden. Man kan ikke stille en diagnose man ikke vet om, i tileg har støtte systemet biltt bedre så man finner i dag og hjelper flere med dysleski en det man gjorde før.

Og det er jo også en mulighet at dysleksi har blitt med vanlig på grunn av at vårt samfunn har gått vekk fra naturlig utvalg, men jeg skal vel la være å trekke inn Darwin i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Jeg synes dette tar litt av. Personlig kan jeg ikke bry meg mindre om hvem som har skrevet de innleggene som kommer i Klagemuren, det er selve innlegget jeg bryr meg om. Hvem som har skrevet det spiller absolutt ingen rolle.

For deg spiller det ingen rolle, men for de som sitter på den andre siden, dvs blir sitert og diskutert i tråden, kan det muligens oppleves ubehaglig

Jeg skjønner at de av dere som ser deres egne innlegg komme der gang på gang føler dere litt "støtt", og det skal dere egentlig, for kommer innleggene dine dit, har du et forbedringspotensiale uansett om du har dysleksi eller ikke.

 

Det er bare en tråd, du trenger ikke lese den.

Jeg registrerte meg ikke på forumet for å bli utsatt for en "vaktbikkje av norsklærere", og at det eksistere en slik tråd gir meg noe avsky. At jeg ikke vet om det gjør det ikke så mye bedre, nå sitter jeg med en følese av å bli baksnakket, ikke særlig positivt det heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Så nå kritiserer du følesene min også? Veldig voksent av deg...

 

Feilen i sammenlikningen din er at når to snakker sammen er det en privat samtale, og det er ikke det samme som på et forum åpen for offentligheten slik at hvem som helst kan lese det.

Lenke til kommentar

Noe kan læres og ved veiledning, hjelpemidler og tilrettelegning kan dyslektikere hjelpes, men når det foreligger et fysisk handikap så kan alt dette bare føre deg så langt. Og sammenligne med musikk, fotball, styrketrening etc., blir feil.

 

Og dette har mer med at andre må prøve å forstå problemene noen sliter med.

 

Så angående Anne B. Ragdes uttalelse.

I Norge anslås det at et sted mellom 235.000 og 470.000 lider av alvorlige dyslektiske forstyrrelser, så det er på ingen måte en sjelden sykdom. I den senere tid har det kommet flere og flere metoder og avsløre varsel signal, samt større allmenn kunnskap om lidelsen. Dette har ført til at flere har fått diagnosen og ikke at flere har blitt dyslektikere.

For øvrig så sier Gunnar Staalesen (Varg Veums far) det motsatte om dagens ungdom.

 

En liten tanke er at det befinner seg et sted mellom 7000 og 14000 dyslektikere her på forumet.

Vist bare 10 % av dyslektikerne blir støtt av tråden er det likevel mellom 700 og 1400 brukere.

Nå tror eg det er flere uten dysleksi som også er i mot den, og meget mulig mange flere en 10 % av dyslektikerne.

 

 

Så var det noen som etterlyste eksempel på at det er brukeren som blir latterliggjort og ikke bare skrivefeilen.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=5524532

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10219217

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9922971

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10095560

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=4644288

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3499721

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3191304

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=8494195

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=8393486

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7103998

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3133298

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=2128824

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=2169229

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=2173153

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3513692

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3539969

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=3582024

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9465725

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=7707294

Lenke til kommentar
At man blir bedre av øving er sikkert sandt for noen,

Mulig jeg er litt bastant nå men jeg tør påstå at ALLE blir bedre av å øve.

 

men det er mange som ikke får noe som helst ut av den øvingen som du vet at fungerer. Her snakker jeg ut fra persjonelig erfaring. Alle disse heftene jeg fikk utlevert på skolen har ikke hjulpet meg noe som helst. Alle er forskjelige og alle lærer på forskjelig måte, det burde du og speislet skolen skjønne.

Jeg vet ikke hvor du har det fra at jeg ikke skjønner det. Jeg skjønner det utmerket og har "alltid" hatt en klar mening om at individuelt tilpasset undervisning er bedre enn nøyaktig lik undervisning for alle. Skoleverket har helt siden reform-94 vært pliktig å tilpasse undervisningen individuelt til elevene. Noe som ble fulgt dårlig de første årene etter reformen men som gradvis har blitt standarden. Med andre ord: skoleverket skjønner det selv om det sikkert finnes unntak blant lærerstanden eller dårlig tilpasning i praksis.

 

Jeg sier heller ikke at vi skal akseptere skrive feil, er bare måten mange rakker ned på de som skriver feil som iriterer meg. At man ofte blir møtt med "Hvis du ikke skriver bedre enn det så kan du pakke deg vekk". Fra røvelse av ytringsfriheten er noe jeg ikke synes noe særlig om.

Hvor fant du det sitatet du har i hermetegn? Det er et klart brudd på retningslinjene så jeg vil gjerne følge det opp. Heldigvis er det langt i fra den generelle tonen i tråden.

 

Når det kommer til å Kritisere Anne så snakker jeg vel ut i fra persjonlig kunskap som jeg har skaffet meg i løpe av de ti årene jeg har hat diagnosen. Måten hun utaler seg og logikken hun fører viser mangel på kunnskap. Hvorfor vi har fått flere dyskeltikere? Hvis du leser innlegget mitt så står det der, men jeg kan repetere jeg. Dysleksi er en ny diagnose, en diagnose som ikke fantes for 30-40 år siden. Man kan ikke stille en diagnose man ikke vet om, i tileg har støtte systemet biltt bedre så man finner i dag og hjelper flere med dysleski en det man gjorde før. Og det er jo også en mulighet at dysleksi har blitt med vanlig på grunn av at vårt samfunn har gått vekk fra naturlig utvalg, men jeg skal vel la være å trekke inn Darwin i diskusjonen.

Det er ikke snakk om siste 30-40 år men de siste 10-20 år. Se på lese og skriveferdighetene i skolen i samme periode. De har gått betydelig nedover. Noe må være galt med skoleverket. Det samme problemet med skoleverket rammer dyslektikere. Jo mindre trening dyslektikerne får jo dårligere blir de. Hadde skoleverket vært like bra nå som for 15-20 år siden ville det høyst sannsynlig vært langt færre som har så dårlige lese-/skriveferdigheter som i dag. Jo dårligere trening og oppfølging, jo dårligere resultater. Jo dårligere resultater jo flere vil komme inn under klassifiseringen dyslektiker. Mangel på øvelse gir ingen forbedring i mestringen. Da er vi tilbake til et av favorittmottoene mine: Øvelse gjør mester. Det nytter faktisk å øve.

Lenke til kommentar
Noe kan læres og ved veiledning, hjelpemidler og tilrettelegning kan dyslektikere hjelpes, men når det foreligger et fysisk handikap så kan alt dette bare føre deg så langt. Og sammenligne med musikk, fotball, styrketrening etc., blir feil.

Sammenligningen blir ikke feil. Du er selv enig i at øving hjelper. Akkurat som innen musikk, fotball osv. At noen stiller med et dårligere grunnlag enn andre betyr ikke at de ikke kan forbedre seg.

 

Det var noen stygge uttalelser der ja. Mot anonymiserte personer.

Lenke til kommentar

Camrot: Viss du busar ut på eit forum med følelsane dine, så kan du forvente å bli kritisert/omtalt for det.

 

Ærleg talt, går det ikkje an å finne ein god ordning her, t.d at ein av dei som er mest ivrige sit og voktar tråden 24/7 og rapporterer innlegg, så ordner ein moderator opp i enkeltsakene?

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at det kan være en forskjell mellom stenging og moderering/innføring av regler da. Jeg tror at de fleste innleggene der ikke har uthengt noen. Sånn som jeg har sett på det så har det vært en side der du forteller andre om typiske skrivefeil du irriterer deg over (for eksempel og/å forskjellen, mennesker som bruker ordet "de" litt for ofte, og folk som ikke skriver med punktum), og ikke bare henter sitater fra forumet.

 

Jeg er veldig enig i at ingen bør "mobbes", siden det er en av tingene som skiller dette forumet fra andre forum, nemlig streng moderering. De innleggene som det linkes til bør ikke bli tolererbare, da jeg ikke tror at slikt er tillatt andre steder på forumet. Det betyr ikke at det ikke bør være lov å gjøre brukeren oppmerksom på feilene sine hvis det er skrevet i tråden vi snakker om, men at man må gjøre det på en litt bedre måte.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...