Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Synes det er latterlig at tillattes en slik trå som dette. Dette er mer eller mindre en mobbe trå av folk som skriver feil. Skrive feil kan ha mange grunner enten det er slurv eller dysleksi, men og henge innlegg ut på den måten er bare slemt.

 

Det at nick ikke blir nevnt synes eg ikke forsvare mobbingen, tar to sekunder og finne brukeren.

Blir som å ta bilde av overvektige og sladde ansiktet.

De fleste vil ikke reagere på og få innlegge uthengt her men for noen kan det være veldig utrivelig.

 

Reager spesielt når et innlegg blir quota med en humoristisk kommentar under.

 

Lag heller en trå der rettskriving blir tatt opp uten og quote innlegg fra forumet.

Men rekner med den ikke vil blir like underholdene da. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du seie at menneske med dysleksi ikkje kan bruke teiknsetjing (som punktum, komma er mindre viktig), skrive stor bokstav i starten av ord og la vere å uttrykkje seg på ein dårleg måte?

 

Dysleksi har vel meir med staving å gjere enn med ordlyd?

 

Du har rett det er loosersk å hengje ut nokon pga. at dei t.d har skrive "Jeg ghar mashe penger" (ja, eg veit det var eit dårleg døme, men var ikkje noko vidare kreativ i farten...), men når dei begynn å skrive "jeg HA MAsSA PenGa Lisssmm!!! YOYOYOYO Kan Non Hjelpe Mæ ELR!!??! HALÅ!!!", då synst eg det er så patetisk at, ja, dei fortener å bli uthengt i ein tråd.

 

Apropo ordet "mobba", så er vel definisjonen av mobbing "uthenging av ein/fleire over tid"?

 

Forresten, når ein les noko rart, så er det vel ingen som bryr seg om kvem det er som har skrive det! Det blir vel litt sånn "Jaha, hehe, tosk... NESTE!"

Lenke til kommentar

Tråden er ingen mobbetråd. Den er saklig kritikk mot tekster, ikke mot personer. Det fremheves også morsomme skrivefeil som f.eks den kjente butikkplakaten "Vi har pissa i fryseren". For å unngå uthenging av personer henviser man ikke til hvem som har skrevet det, med mindre det er journalister i aviser og lignende eller personen stiller seg lagelig til hugg i klagemuren for grammatiske skrivefeil. Jeg tror nok det hersker en oppgitthet over dagens ungdom på generell basis i tråden. Det er i hvert fall ikke noe korstog mot enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Tråden er ingen mobbetråd. Den er saklig kritikk mot tekster, ikke mot personer. Det fremheves også morsomme skrivefeil som f.eks den kjente butikkplakaten "Vi har pissa i fryseren". For å unngå uthenging av personer henviser man ikke til hvem som har skrevet det, med mindre det er journalister i aviser og lignende eller personen stiller seg lagelig til hugg i klagemuren for grammatiske skrivefeil. Jeg tror nok det hersker en oppgitthet over dagens ungdom på generell basis i tråden. Det er i hvert fall ikke noe korstog mot enkeltpersoner.

 

Mulig det men tror mange vil føle det nedverdigende og se sitt eget innlegg i den tråden.

Og at du mener det er sakelig kritikk er jo inntresant med kommentarer som :

 

”Du bør legges inn igjen.”

 

”Hahahahaha!Det der er jo verre enn en 7. klassing med dysleksi!”

 

”Argh! Hater når man ikke kan forskjell på og og å! Dette burdte man ha lært på barneskolen.”

 

”Syretripp?”

 

”Knull gjerne hele alfabetet, for min del.”

 

”Man bør ta med seg laptopbamsen, og plassere endetarmen på ramma før man begynner å tråkle seg gjennom slike lett kryptiske lidelseshistorier.”

 

"Jesus i helvete! Må være en møring av en eller annen form, eller hva?"

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar
Altså, hvis folk er redde for å se innlegget sitt der, trenger de jo ikke å lese der. Dessuten tror jeg de fleste som henger i den tråden er gode til å skrive og blir glade for å lære om de ser et av sine innlegg der.

 

Så det er greit og henge ut folk for de trenger jo ikke og lese det? :nei:

Jeg syns det er veldig tynnhudet å ikke tåle det, og hvis du ikke tåler det så kan du holde deg unna den tråden.

Det er som å reise til Nordpolen om man hater kulde.

Lenke til kommentar

jeg slutta å bry meg om at folk klaget på skrivinga mi da jeg var 10,

 

men så lenge andre tar seg nær av det bør man jo ikke gjøre det.

 

det er jo også opplagt at folk ikke helt vet hva dysleksi er.

folk som sier "Har du vurdert å ta til deg kritikken og forsøke å forbedre deg?"

eller folk som tror stavekontroll er noe som magisk fikser alt osv.

 

selv når jeg har skrevet med word er det fremdeles MASSE feil igjen som må rettes opp av andre

Lenke til kommentar
det er jo også opplagt at folk ikke helt vet hva dysleksi er. folk som sier "Har du vurdert å ta til deg kritikken og forsøke å forbedre deg?" eller folk som tror stavekontroll er noe som magisk fikser alt osv.

Stavekontroller tar mange dyskelsifeil. Dårlig formulerte setninger, orddelingsfeil, og/å-feil, hvem/hvilke-feil og en rekke andre grammatiske feil tar i utgangspunktet ikke stavekontrollene. Å være dårlig i grammatikk er ikke det samme som å være dyslektiker. Akkurat som man kan være dårlig i maraton uten å være overvektig. (Siden Andy dro sammenligningen med mobbing av overvektige tidligere.)

 

Andy: Sitatene du kommer med virker noe over kanten men jeg tror de mildner om man ser hvilken kontekst de ble skrevet i. De er heldigvis ikke representative for den generelle tonen i tråden.

 

Dyslexia is a specific learning disability that manifests primarily as a difficulty with written language, particularly with reading and spelling. It is separate and distinct from reading difficulties resulting from other causes, such as a non-neurological deficiency with vision or hearing, or from poor or inadequate reading instruction.[1]

 

Evidence suggests that dyslexia results from differences in how the brain processes written and/or verbal language. Although dyslexia is the result of a neurological difference, it is not an intellectual disability. Dyslexia occurs at all levels of intelligence, average, above average, and highly gifted. [2]

http://en.wikipedia.org/wiki/Dyslectic

Lenke til kommentar

Simen1 du skriver ”Konsekvente feil med og/å, hvem/hvilken, orddelinger osv er slurv og ikke dysleksi. Hadde dyslektikerne fulgt med i timen på barneskolen ville de lært dette like bra som alle andre."

 

Det florer mange myter om hva dysleksi er og ikke er, da det varierer fra person til person.

Det er nå bevist at dysleksi er det en fysisk forandring i hjernen, dette fører til ulike problemer.

 

For meg er et problem nettopp og skille mellom og/å, uansett for mange ganger jeg trener på det så sitter det ikke. Etter noen timer er det som om eg aldri har sett eller lært noe om det.

 

Dette er for øvrig et kjent problem

 

”She might be able to connect the letters and sound out words, but not recognize words she has seen before, no matter how many times she has seen them -- each time she would have to start fresh;”

Kilde: http://www.dyslexia.com

Lenke til kommentar

Eg forstår jo det at det er mange som har skrivevanskar, men eg forstår ikkje problemet her! Det er jo naturleg at dei som har dysleksi ikkje les i ein tråd der dei som skriv feil blir "hengt ut"! Og når ikkje navn blir lagt ved, og dei heller ikkje quotar resten av innlegget til personen som har skrive innlegget, så skal det jo litt til å finne ut kven som har skrive det. Og ja, det er nok mogleg, men trur du ikkje eg gir blanke blaffen i om Gunfreak eller Simon1 for den del, har skrive "å" i staden for "og" i fjor ein gong?

 

Underpants: Eg går ut frå at det ikkje er så enkelt, i alle fall ikkje med og og å. Stor bokstav etter punktum, derimot, går eg ut frå er lettare.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Min mening om tråden er at den ikke akkurat fremmer et aktivt forum, selv om den fokuserer på (uten å faktisk gjøre noe annet nyttig) riktig språkbruk. Jeg ser for meg at det er en del medlemmer som faktisk har blitt så støtt av det de leser i den tråden at de faktisk vegrer seg for å poste her i frykt for å bli uthengt, selv om det anonymt.

 

Jeg har selv postet et sitat i den tråden, og jeg vil ikke si at det er en bragd. Og jeg vet selv at jeg hadde nok blitt lei meg om noen hadde postet et sitat fra meg der, med en eller annen "morsom" bemerkning.

 

Sakligheten i den tåden er svært diskuterbar spør dere meg. Men samtidig er det som sagt viktig å fokusere på rett språkbruk, derfor fåreslår jeg at det legges ned noen regler i den tråden, slik at man unngår at det er folk som leser et sitat fra seg selv som blir latterliggjort pga. vanskeligheter med grammatikk og/eller dyseleksi.

 

Selv om reglene på forumet tillater det, så synst jeg det er uetisk og det oppfordrer som sagt ikke til et mer aktivt forum om det faktisk finnes medlemmer som vegrer seg for å poste fornuftige innlegg i frykt for å bli latterliggjort i en delvis ufornuftig tråd.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at jeg har blitt sitert i denne tråen så nå tenkte jeg at jeg skulle ta meg en tur inn i leiren til de værste norsknerda man kan finne i dette land og plage de litt og sansynligvis på dra meg en advarsel.

 

Da begyner jeg med å si at jeg synes dere er patetiske, altså det er veldig fint at dere har så utrolig gode skriveferdigheter og at dere nesten aldri skriver feil, men det er patetisk at dere flyr rundt å iriterer dere over alle andre som ikke er 100%.

Jeg iriterer meg ikke når dere forsøppler såpket med ulogiske utrykk, sånn som 120% eller kvantesprang. Altså, du kan ikke yte 120% og et kvantesprang er et veldig lite, for å være nøyaktig er det et sprang på 1 * 10^-9 meter.

Jeg iriterere meg ikke over at sikkert så mye som halvparten av forum brukrene ikke kan ni gangen eller tror at det er sentrufugalkraften som fører til at man sklir av vegen i en sving hvis det er gladt og man kjører fort, det er mangel på firksjon som fører til at du havner i grøfta.

 

Vidre vil jeg si, at så lenge det forstårlig så burde vel meninger og informasjon utvikling være det viktigste.

 

Når det kommer til uthening av oss med dysleksi og dere som sier at det ikke er en undskyldning så synes jeg det er jævla fint at dere snakker ut i fra erfaring og at dere har så god peiling. Det er bare tull at det bare er en større utfordring som man burde ta. Det er flere grunner til at dyskeltikre sliter med å skrive.

For det første har vi en hjærne feil, ja rett og slett et handicapl.

For det andre har skriving alltid vært en nagativ opplevelse for meg, helt fra en rett på diktaten i førsteklasse til norsk stilen har jeg fått pes for at jeg mine skrive feil, det jeg alldri har fått noe av er hjelp og forstålse. På den måten gjør man hele skriveprossessen til noe negatift som igjen fører til at interessen for å forbedre seg synker. Og som om ikke det skulle være nok så har vil folk som dere som øsnsker å hindre de som ikke skriver feilfritt å ytre seg, dere ønsker rett og slett å begrense mine menneskerettigheter. Og deres destruktive kritikk hjelper i allefall ikke noe som helst.

Heldigvis er jeg en selvsikker og sterk persjon så jeg klarer hetsen, men dere burde tenke over at det faktisk er folk som sliter med det. Det kan lønne seg å ta hensyntil andre mennesker, dere som er så ordføre burde vel vite hva empati betyr.

 

Jeg er en dysklektiger og jeg har mine feil, feil som alle kan se og kritisere, jeg tror dere har det værre enn meg, dere som skjuler deres feil bak hetst og mobbing. Min feil er at jeg ikke kan skrive, hva er din? At du er et dårlig menneske?

 

Stoldt medlem av Dyselektiger-russen 08.

 

PS: Er en helt del mer jeg kunne fortalt om, men nå skal jeg spille så det får vi at ved en senere anlening. XOX

 

Beskjed fra moderator: Dette innlegget har blitt flyttet hit av meg pga. en oppvaskoperasjon i klagemuren.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
For meg er et problem nettopp og skille mellom og/å, uansett for mange ganger jeg trener på det så sitter det ikke. Etter noen timer er det som om eg aldri har sett eller lært noe om det.

Hukommelsestap og dysleksi er to forskjellige ting. Nå er ikke jeg noen psykolog men de to tingene kan muligens ha en sammenheng. F.eks at det ene fører til det andre eller at en tredje ting har begge de to som medfølgende virkninger.

 

Dysleksi har ofte den bivirkningen at man blir demotivert i norskfaget. Når man samtidig vet at motivasjon er en av de viktigste faktorene for å lære noe så skjønner jeg at dysleksi kan ha uheldige virkninger på læringen ut over det selve dysleksien medfører. Mange tror at alle typer lese-/skrive-vansker kan forklares med dysleksi. Sånn er det ikke. Dysleksi er et ganske bestemt problem med oppfattelse av bokstaver. Mange sterkt rammede beskriver tekst som maur som beveger seg. Klart det blir vanskelig å lese og dermed lære å skrive når bokstaver ser ut som levende maur. De ikke fullt så rammede har vanskeligheter med å skjønne rekkefølgen på bokstavene i ordene de prøver å lese, særlig lange ord. F.eks er ordet "spagettisaus" vanskelig å skille fra "spegattisaus" og "spageittasus" osv. Det gjelder både når man skriver og når man leser. Problemet sitter i den delen av hjernen som tolker synsinntrykk. Selv om problemet sitter der så er det like problematisk når man selv skal skrive. Når øynene ikke er noen troverdig kilde til å oppdage feil når man skriver så blir det selvsagt problematisk å skrive rett også.

 

Dessverre er det en del, både rammede og lærere som ikke vet så godt hva dysleksi egentlig er. Spesialpedagoger i PP-tjenesten har mye mer peiling på dysleksi. Dersom man er usikker på forskjellen mellom dysleksi og dårlig grammatikk så kan man godt ringe og be om å bli testet der. Det gjelder også voksne. De har både tester, informasjon og rådgivning rundt hvordan man best kan bekjempe problemet og vanlige medfølgende problemer som lav motivasjon for å lære norsk, dårlig grammatikk osv. Dysleksi i seg selv er et problem som kan reduseres, mens medfølgende problemer som dårlig motivasjon for læring kan kureres helt.

 

Min mening om tråden er at den ikke akkurat fremmer et aktivt forum, selv om den fokuserer på (uten å faktisk gjøre noe annet nyttig) riktig språkbruk. Jeg ser for meg at det er en del medlemmer som faktisk har blitt så støtt av det de leser i den tråden at de faktisk vegrer seg for å poste her i frykt for å bli uthengt, selv om det anonymt.

Godt poeng. Jeg har tenkt mest på det fra den andre siden. At tråden er underholdende nok til å tiltrekke seg lesere. Noe som fremmer forumbruken. I tillegg kan nok skrivefeil som folk kjenner seg igjen i være noe man kan lære av i samme slengen. Læring gjennom underholdning er en motiverende og god måte å lære på. Jeg har selv lært en del der, senest i dag ("hytt og pine" er en sammenblanding av uttrykkene "hytt og vær" og "død og pine").

 

Jeg tror mange av leserne og brukerne av forumet er glad for at vi har relativt bra språkbruk her. Se litt rundt på VG-forumet og en del andre plasser. Det er mye SMS-språk og generelt elendig grammatikk. Diskusjon.no er et relativt seriøst forum og jeg tror både lesere og de som skriver er glade for nivået på forumet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...