Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Noe av de du skriver stemmer overhode ikke med det psykologer og spesialpedagoger har forklart meg, samt møte med andre som har dysleksi. Men du vet vel best?

 

Her kan du lese en bra artikkel om hukommelse og dysleksi.

http://www.dyslexiamatters.co.uk/handouts/memory%20sheet.pdf

 

Om hvor i hjernen det ligger så viser forsking at det er veldig komplekst.

 

“Dyslexia results from a neurological difference; that is, differences in the brain - its structures, metabolism, and function. People with dyslexia have a larger right-hemisphere in their brains than those of normal readers. That may be one reason people with dyslexia often have significant strengths in areas controlled by the right-side of the brain, such as artistic, athletic, and mechanical gifts; 3-D visualization ability; musical talent; creative problem solving skills; and intuitive people skills.”

Kilde: http://www.adcov.com/Dyslexia.html

 

Og så klart kan ikke alt forklares med dysleksi, det har eg heller aldri hevdet.

 

Men tråden som du sier er sikkert svært underholdene til alle som ikke har slike problem.

 

P.S. Synes du som medlem av forumstyret bør være veldig forsiktig med og komme med så bastante uttaleser om en sykdom. Vist det du baserer det på er lesing på wiki etc..

Endret av Andy Dufresne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe av de du skriver stemmer overhode ikke med det psykologer og spesialpedagoger har forklart meg, samt møte med andre som har dysleksi. Men du vet vel best?

Mye av det du skriver stemmer over hodet ikke i følge mine kilder, men du vet vel best?

 

P.S. Synes du som medlem av forumstyret bør være veldig forsiktig med og komme med så bastante uttaleser om en sykdom. Vist det du baserer det på er lesing på wiki etc..

Jeg uttaler meg som privatperson. Mine kilder er PP-tjenesten, bekjente som jobber som spesialpedagoger, informasjonsmateriell, uttalelser i media av personer som er opptatt av emnet og annen info jeg har plukket opp gjennom årene. Wikipedia var bare en hendig link jeg fant i farta med litt grunnleggende info om dysleksi.

Lenke til kommentar
Noe av de du skriver stemmer overhode ikke med det psykologer og spesialpedagoger har forklart meg, samt møte med andre som har dysleksi. Men du vet vel best?

Mye av det du skriver stemmer over hodet ikke i følge mine kilder, men du vet vel best?

 

P.S. Synes du som medlem av forumstyret bør være veldig forsiktig med og komme med så bastante uttaleser om en sykdom. Vist det du baserer det på er lesing på wiki etc..

Jeg uttaler meg som privatperson. Mine kilder er PP-tjenesten, bekjente som jobber som spesialpedagoger, informasjonsmateriell, uttalelser i media av personer som er opptatt av emnet og annen info jeg har plukket opp gjennom årene. Wikipedia var bare en hendig link jeg fant i farta med litt grunnleggende info om dysleksi.

 

"Hukommelsestap og dysleksi er to forskjellige ting." Kilde?

 

"Problemet sitter i den delen av hjernen som tolker synsinntrykk." Kilde?

 

Men uansett så handler denne tråden ikke om å definere dysleksi, den handler om "mobbe" tråden.

 

Har nå for øvrig tatt på meg det ”ærefulle” oppdrage og varsle alle(så langt eg orker) at de uten og vite det har blitt quota i tråden.

Rekner med vi får mange ”glade” forumsbrukere framover.

Lenke til kommentar
Noe av de du skriver stemmer overhode ikke med det psykologer og spesialpedagoger har forklart meg, samt møte med andre som har dysleksi. Men du vet vel best?

Mye av det du skriver stemmer over hodet ikke i følge mine kilder, men du vet vel best?

 

P.S. Synes du som medlem av forumstyret bør være veldig forsiktig med og komme med så bastante uttaleser om en sykdom. Vist det du baserer det på er lesing på wiki etc..

Jeg uttaler meg som privatperson. Mine kilder er PP-tjenesten, bekjente som jobber som spesialpedagoger, informasjonsmateriell, uttalelser i media av personer som er opptatt av emnet og annen info jeg har plukket opp gjennom årene. Wikipedia var bare en hendig link jeg fant i farta med litt grunnleggende info om dysleksi.

 

Du kan i grunn aldri skjønne hva det er uten å ha det, jeg kan for eksempel leste gjennom mine stiler 10 ganger uten å se mine skrivefeil.

Lenke til kommentar
Du kan i grunn aldri skjønne hva det er uten å ha det, jeg kan for eksempel leste gjennom mine stiler 10 ganger uten å se mine skrivefeil.

Som nevnt to ganger tidligere så har jeg vært middels rammet av dysleksi selv og jeg kan bekrefte at det lar seg redusere betraktelig om man er innstilt på å gjøre en innsats. Et av favoritt-mottoene mine: Øvelse gjør mester. Dette mottoet bør i seg selv være motiverende.

 

Rekner med vi får mange ”glade” forumsbrukere framover.

Ja, du er virkelig en gledesspreder.

 

</ironi> for de som ikke tok den.

Lenke til kommentar

Har blitt bekjent med at jeg er sitert i tråden det er snakk om. Syntes det er greit å bli bevistgjort på slike feil, så lenge man går løs på feilen og ikke personen bak feilen. Har sett tilfeller i tråden hvor jeg hadde funnet det sårende å se min feil bli sitert. Hvorfor ikke prøve å fortelle hva som er galt, og fortelle hva som er korrekt. Slik det er nå er det bare et hån mot skrivefeilene.

Lenke til kommentar

Simen1: du har en syntax error :p

 

Jeg har ogsa blitt bekjent med at jeg ble quotet i traden. Men jeg hadde en del feil da noe som mest sannsynlig kom over at jeg var stresset over ikke a ha gjort russiskleksene :p

et ord skrevet feil, mine konsekvente alternativer for norske saerbokstaver, flere kommafeil og sikkert ulovlig bruk av to punktum etterhverandre.

 

 

Jeg synes godt at Klagemuren kunne fatt levd, men jeg synes ogsa at de som poster, kunne sendt en PM med link til posten de nettop hadde postet. Og i posten hadde det statt hva som var gale.

Lenke til kommentar

Jeg ser en klar tendens blant mine venner når det kommer til skriveferdigheter. De som leser bøker, skriver mye bedre. Hvis man ikke liker å lese bøker og bare leser forum, er det ikke rart man har "kreativ" rettskrivning. Man lærer lett feil av hverandre. Det er her Klagemuren kommer inn. Det er ikke bare uthenging av anonyme brukere. Vi er med på å kjempe mot de horrible skriveferdighetene til en del av dagens ungdom. Lærerne klarer jo ikke å få alle på rett kjøl.

 

Jeg skal ikke hevde at alle som ikke skriver rett sluntrer unna på skolen (f.eks. ved å lese minst mulig), men som vi kan lese ut fra lærer-saken som går i media akkurat nå, har skolen virkelig et problem.

Det er rett og slett ikke kult å lese lenger. Stadig nye brukere registrerer seg her på diskusjon.no, og skriveferdighetene til brukerne synker stadig. Er det andre enn meg som ser en sammenheng mellom den økende dårlige rettskrivningen og de tiltagende pøbeltendensene i skolen?

 

Forresten, de brukerne som svipper innom kosetråden vår med spørsmål om rettskrivning blir ikke rakket ned på, derimot får de konkrete svar, ofte med eksempler og linker til regler på Språkrådets hjemmesider. Det er svært sjelden noen kommer og føler seg ærekrenket fordi de føler at de har rett til å skrive som de vil. Det er også gode odds for at de ikke har lest Nettikette-guiden. Der står det også "Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil", noe som bidro til at opprettelsen av Klagemuren slik at vi kunne ha en plass hvor vi "lovlig" kunne kommentere slikt.

Lenke til kommentar
Har nå for øvrig tatt på meg det ”ærefulle” oppdrage og varsle alle(så langt eg orker) at de uten og vite det har blitt quota i tråden.

Rekner med vi får mange ”glade” forumsbrukere framover.

Barnslig? Neida. :whistle:

 

 

Forstår at dere ikke ønsker at de som blir quotet skal få vite om det, siden det kan føre til reaksjoner fra brukeren.

Men jeg synes de har en rett til og få vite om det, og ikke finne det ut senere ved en tilfeldighet.

 

Hva med å ha en regel at alle som blir quotet skal sendes en melding om det, slik vil de få mulighet til og forsvare seg/reagere på det.

 

For vist det er slik at nesten ingen føler seg krenket av det, nei så er det jo ikke et problem.

 

Synes atrax oppsummerer tråden fint ” Det er ikke bare uthenging av anonyme brukere.”

Lenke til kommentar
Synes atrax oppsummerer tråden fint ” Det er ikke bare uthenging av anonyme brukere.”

Jeg var redd for at du kom til å henge deg opp i den formuleringen. Det du ikke innser, er at det er feilene som er morsomme og latterliggjøres, ikke feilerne. De er jo anonyme.

 

For all del, du må gjerne ta på deg oppgaven med å være vår vaktbikkje og sende PM til alle som quotes i tråden. Bare ikke forvent takknemlighet fra dem det gjelder. De kan komme til å buse inn i tråden med skrivefeilene sine (der har du jo førstehåndserfaringer) og bli korrigert.

Det er ikke alle som tåler det nemlig, de starter egne korstog mot Klagemuren, og prøver å få den stengt ...

Lenke til kommentar

Eg kjennar ikkje så godt til dysleksi, men eg har problem med å tru at alle som erklærer seg dyslektikar har så store problem at dei ikkje kan skrive ordentleg. Mi erfaring, som sjølvsagt ikkje gjeld alle, er at dysleksi vert nytta som eit skjul for å sleppe lære seg grammatikk. Eg trur for mange øydelegg rykte til tilstanden når det vert ropt dysleksi her og dysleksi der.

 

Ein annan ting er at dei som vert sitert i Klagemuren har ikkje dysleksi alle saman. Eg har problem med å gå med på at dårlege skrivekunnskapar som florerer på Internett, i 1337 speak, SMS-språk ol. er på grunn av dysleksi. Det er mykje idioti ute og går, men dersom dei skal få støtte og "dysleksi-hjelp" kjem me inga veg. Då vert det berre lettare å skrive dårleg.

 

Du kan gjerne sende PM til alle som er blitt siterte i Klagemuren i uvisse, men i dei fleste PM-ane må du leggje til ein liten kommentar på slutten. "Ta deg saman og skriv ordentleg i framtida". Som sagt tidlegare i diskusjonen er det ikkje dysleksi å ikkje ha stor bokstav i byrjinga av setningar og punktum ved slutten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nå har ikke jeg lest Klagemuren noe særlig, så jeg skal ikke si noe for bastant. Men om det er noen formumbrukere som føler seg, eller kan føle seg, støtt ved å bli quotet og diskutert i klagetråden, synes jeg det er noe forumstyret må spørre seg om de ønsker. Forumet burde i så stor grad som mulig være et hyggelig sted å være, og man burde ikke tillate tråder som kan få forumbruker til å føle seg uønsket.

Personlig liker jeg ikke at mine skriveferdigheter kan bli grunn for diskusjon og vurdering, at det gjøre uten min viten gjør det heller ikke bedre. Hadde det vært mulig ville jeg ha reservert meg mot å bli sitert og diskutert på denne måten.

 

I utgangspunktet virker tråden grei nok, men kanskje man skal kutte ut quoting av forumtekster?

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Har nå for øvrig tatt på meg det ”ærefulle” oppdrage og varsle alle(så langt eg orker) at de uten og vite det har blitt quota i tråden.

Rekner med vi får mange ”glade” forumsbrukere framover.

Barnslig? Neida. :whistle:

Forstår at dere ikke ønsker at de som blir quotet skal få vite om det, siden det kan føre til reaksjoner fra brukeren.

Men jeg synes de har en rett til og få vite om det, og ikke finne det ut senere ved en tilfeldighet.

Jeg syns at å si ifra til dem er bare å gjøre dem triste, så det skal gå utover Klagemuren. De har ikke vondt av det de ikke veit og jeg tviler på at noen av dem bare sånn helt tilfeldig stikker innom klagemuren og leser hele tråden for å finne ut om h*n selv står der. Det er også slik at de som besøker klagemuren, er også de som skriver der og må også tåle å se et av sine innlegg der.

Lenke til kommentar

Etter mitt syn forsvarer du ikke mobbing/latterliggjøring med ”De har ikke vondt av det de ikke veit”. Trodde trivsel for alle forumbrukere var det viktigste?

 

Astrax skriver: ”Det du ikke innser, er at det er feilene som er morsomme og latterliggjøres, ikke feilerne. De er jo anonyme.”

Etter å ha lest en del i tråden må jeg si meg fullstendig uenig i det, mener det kommer fram flere plasser at det er brukeren som latterliggjøres. Vil du ha mange eksempler?

 

Mens ” Klagemurens Disipler™” er mest bekymret for mangel på skriveferdigheter her på forumet, så er jeg mer bekymret for mangel på empati fra medlemmer av ” Klagemurens Disipler™”.

Lenke til kommentar
Etter mitt syn forsvarer du ikke mobbing/latterliggjøring med ”De har ikke vondt av det de ikke veit”. Trodde trivsel for alle forumbrukere var det viktigste?

Skal det stå "ikke" der?

Hvis trivsel for forumbrukere er det viktigste, hvorfor vil du da gjøre dem vemodige ved å gjøre dem oppmerksom på at de har skrevet feil og har fått reaksjoner på det?

 

Astrax skriver: ”Det du ikke innser, er at det er feilene som er morsomme og latterliggjøres, ikke feilerne. De er jo anonyme.”

Etter å ha lest en del i tråden må jeg si meg fullstendig uenig i det, mener det kommer fram flere plasser at det er brukeren som latterliggjøres. Vil du ha mange eksempler?

Ja, gjerne.

 

Mens ” Klagemurens Disipler™” er mest bekymret for mangel på skriveferdigheter her på forumet, så er jeg mer bekymret for mangel på empati fra medlemmer av ” Klagemurens Disipler™”.

Ok.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...