Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Generelt sett: Hvis ingen sier ifra om at noe er galt, hvorfor skal folk bry seg med å rette det opp?

 

Hvis folk gjør ting som er galt og blir gjort oppmerksomme på det, hvorfor skulle de føle seg støtt? Enten så vet de at de gjør det galt eller så er det helt nytt for dem. Hvis de vet det er galt, hvorfor gjør de det da ikke riktig? Enten er det fordi det er vanskelig; og da må man søke å forbedre seg, eller så bryr man seg ikke.

Hvis vedkommende ikke var klar over at det ble begått en feil, er sjansen stor for at man vil forsøke å rette opp feilen. Skulle ønske det gjaldt den første gruppen i større grad.

 

Det er virkelig en forskjell på å be en rullestolbruker om å trene opp beina sine slik at vedkommende kan gå som vanlige folk, og å be en som skriver dårlig om å skrive bedre.

Hvis man ikke øver, blir man ikke bedre. Hvis man ikke gidder å øve, så får man tåle kritikken det medfører. Hvis man øver og ikke blir bedre, da øver man feil (gitt at man ikke er rullestolbruker og øver på å gå, spar meg for å mate dere med teskje).

 

Tenk deg følgende: To jobbsøknader med like kvalifikasjoner skrives, med unntak av at den første skrives med korrekt rettskrivning, og den andre krydres med skrivefeil. Gjett hvilken jobbsøker som blir kalt inn til intervju først?

 

Jeg vil ikke leve i et samfunn der det er akseptert at folk skriver den veien høna sparker, så jeg prøver å påvirke folk til å skrive bedre. Du må selvfølgelig få lov til å arbeide for ditt drømmesamfunn, du også.

 

Lagt til:

Det er selvfølgelig en smal sak å finne fram til den brukeren som har skrevet et innlegg som er blitt sitert i Klagemuren, selv om navnet til vedkommende ikke er oppgitt. Men det er ikke brukeren som forulempet norsk rettskrivning som er interessant. Av og til er det nok lett å komme med oppgitte gloser om brukeren, men når han er anonymisert, så betyr det egentlig lite.

 

Bryr du deg virkelig så mye om hva folk syns, selv om verken de eller du vet at de syns det om deg?

 

"Du" er i dette innlegget brukt om alle dere som føler dere tilsnakket.

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje lærere skal begynne undervise på den måten.

 

Begynner vi ikke å nærme oss en klar tolkning av saken slik at den tråden kan stenges?

Lite saklig tråd, jeg kan fint starte en tråd om det motsatte. "Klagemuren - ergrelse over nedlatende holdning fra brukere med seks i norsk". Da regner jeg med den får leve den også, siden det bare er to sider av samme sak! :)

Lenke til kommentar
Begynner vi ikke å nærme oss en klar tolkning av saken slik at den tråden kan stenges?

Lite saklig tråd, jeg kan fint starte en tråd om det motsatte. "Klagemuren - ergrelse over nedlatende holdning fra brukere med seks i norsk". Da regner jeg med den får leve den også, siden det bare er to sider av samme sak! :)

Ja, hvorfor ikke?

 

Tror ikke at noen av Klagemurens brukere ville blitt støtt om de hadde funnet postene sine der.

 

"Noe så irriterende som å/og-feil, altså!"

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Klagemuren er fire og et halvt år gammel. Det har fra tid til annen kommet ferskinger inn i tråden som ikke forstod konseptet ved den; hvordan den fungerte. Om de så skrev kritiske innlegg med skrivefeil om hvor slemme vi var som kommenterte andres feil, ble de selvsagt sablet ned, når de stilte seg så lagelig til for hogg. Noen av dem forstod, og forlot tråden igjen. Noen sluttet seg til oss. Én ble indignert nok til å starte en jamretråd om det.

Lenke til kommentar

Nå har det laget en post som lister opp mine innlegg. Om hvordan de hater feilene mine.

Dette selv om de vet hva jeg synets om den tråden.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10543928

 

Men de skal vel ta meg nå, jeg truer jo tråden deres.

 

Kanskje jeg skulle gå tilbake til bare og lese og ikke skrive på forum, som jeg for det mest har gjort? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Klagemuren er fire og et halvt år gammel. Det har fra tid til annen kommet ferskinger inn i tråden som ikke forstod konseptet ved den; hvordan den fungerte. Om de så skrev kritiske innlegg med skrivefeil om hvor slemme vi var som kommenterte andres feil, ble de selvsagt sablet ned, når de stilte seg så lagelig til for hogg.

Min uthevning. Dere skal slett ikke ta det som selvsagt at dere har anledning til å "sable ned" folk, uansett hvor lagelig de måtte stille seg for hogg. Det er ikke formålet med "Klagemuren", og bør ikke bli det.

 

Det går en grense mellom å gå på sak og å ta personen bak, og går dere over grensen så vil nok tråden stille langt svakere når vi vurderer dens eksistensberettigelse.

 

Noen av dem forstod, og forlot tråden igjen. Noen sluttet seg til oss. Én ble indignert nok til å starte en jamretråd om det.

Det er helt legitimt å reagere på slikt, og å ta det opp til debatt her. Det er formålet med denne kategorien. Å avfeie andres problemstillinger som jamring gir ikke dine egne synspunkter mer substans.

 

Jeg understreker at jeg enda ikke har gjort meg opp noen mening om trådens berettigelse. Ikke blir det min eneveldige avgjørelse heller. Men dere stiller definitivt sterkere i mine øyne om dere tar problemstillingen på alvor.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Simen1 du skriver ”Konsekvente feil med og/å, hvem/hvilken, orddelinger osv er slurv og ikke dysleksi. Hadde dyslektikerne fulgt med i timen på barneskolen ville de lært dette like bra som alle andre."

 

Det florer mange myter om hva dysleksi er og ikke er, da det varierer fra person til person.

Det er nå bevist at dysleksi er det en fysisk forandring i hjernen, dette fører til ulike problemer.

 

For meg er et problem nettopp og skille mellom og/å, uansett for mange ganger jeg trener på det så sitter det ikke. Etter noen timer er det som om eg aldri har sett eller lært noe om det.

 

Dette er for øvrig et kjent problem

 

”She might be able to connect the letters and sound out words, but not recognize words she has seen before, no matter how many times she has seen them -- each time she would have to start fresh;”

Kilde: http://www.dyslexia.com

 

Du kan da allikevel lære deg skriveregler.

 

Man trenger ikke kunne særlig mange regler for å klare å skille godt mellom og/å.

 

Et godt tips til de som sliter med skrivingen sin, spesiellt de som sliter med regler, er å stikke innom tråden Språk for fjols - Lær å skrive rett!

Lenke til kommentar
Av og til er det nok lett å komme med oppgitte gloser om brukeren, men når han er anonymisert, så betyr det egentlig lite.

Hvordan kan du påstå det betyr lite? For deg kanskje, og for personen som skriver det; det å være tøff på nettet er en ganske lett sak. Men for personen som leser sitt innlegg der fra en annen tråd, med en spydig kommentar kan dette taes tungt.

 

Bryr du deg virkelig så mye om hva folk syns, selv om verken de eller du vet at de syns det om deg?

 

"Du" er i dette innlegget brukt om alle dere som føler dere tilsnakket.

Folk har forskjellige grenser for hva de aksepterer og hva som treffer. Noen vil kanskje føle seg støtt av å se fire av sine innlegg sitert i tråden. Enda verre blir det om det er kommentert

Lenke til kommentar

Rett meg hvis jeg tar feil her, men typiske dyslektiske feil er jo fonetisk staving (f.eks såm, tæip, vis (i stedet for hvis)), omstokking av tegn (f.eks ikke=>ikek) og generelt stavefeil i den betyning at et tegn eller to mangler. Det vil jo si at ord delings feil[1], feil som aldri(g)[2] og muligt, hvem/hvilken osv. ikke har noe som helst med dysleksi å gjøre, men er rett og slett ren latskap. Skulle noen være av en annen oppfattning kunne det jo vært interessant med litt kilder.

 

Forøvrig, skal man stenge «Klagemuren» burde man jo vitterlig også fjerne gullkorn-kategorien. Tenk om noen føler seg støtet av å bli latterliggjort på den måten. Folk ler jo faktisk av en og greier :ermm:

 

-----------------------------

  1. Ja, jeg veit det er orddeling ;)
  2. Forumet retter opp feilen automatisk.
Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er en forskjell på Gulkorn og Klagemuren. Mange psoter her på forumet er ment å være humoristiske, at disse får sin egen tråd i Gullkorn-kategroien er det ikke noe galt i. Men jeg ser ikke det som noe argument for å holde Klagemuren åpen fordi det gjøres lignende "overtramp" i andre kategorier på forumet, i så tilfelle har vi bare et enda større problem.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Forøvrig, skal man stenge «Klagemuren» burde man jo vitterlig også fjerne gullkorn-kategorien. Tenk om noen føler seg støtet av å bli latterliggjort på den måten. Folk ler jo faktisk av en og greier

Må bare understreke at dette er et utrolig godt poeng/argument for å ikke stenge Klagemuren.

De kommer bare til å si at da kan vi stenge gullkorn-kategorien i stedet.

 

Red: Se der ja.

Endret av Underpants
Lenke til kommentar
Rett meg hvis jeg tar feil her, men typiske dyslektiske feil er jo fonetisk staving (f.eks såm, tæip, vis (i stedet for hvis)), omstokking av tegn (f.eks ikke=>ikek) og generelt stavefeil i den betyning at et tegn eller to mangler. Det vil jo si at ord delings feil[1], feil som aldri(g)[2] og muligt, hvem/hvilken osv. ikke har noe som helst med dysleksi å gjøre, men er rett og slett ren latskap. Skulle noen være av en annen oppfattning kunne det jo vært interessant med litt kilder.

 

Forøvrig, skal man stenge «Klagemuren» burde man jo vitterlig også fjerne gullkorn-kategorien. Tenk om noen føler seg støtet av å bli latterliggjort på den måten. Folk ler jo faktisk av en og greier :ermm:

 

3. Er det spesielle kjennetegn ved dysleksi?

Det er to hovedkjennetegn ved dysleksi:

1: Store vansker med å lese ord

2: Store og ofte vedvarende vansker i rettskrivingen.

 

Det er den tekniske siden ved leseprosessen som svikter hos dyslektikere. De har normal ferdighet i å forstå lest tekst. Men siden god leseforståelse avhenger av god teknisk leseferdighet, finner man ofte at dyslektikere også får sekundære problemer med leseforståelsen. Lesevanskene gir seg utslag på ulike måter, for eksempel i vansker med å binde lyder sammen til ord, vansker med å dele ord inn i hensiktsmessige ortografiske segmenter og vansker med å gjenkjenne ord som helheter. I rettskrivingen finner man ofte feiltyper som utelatelser og tillegg av bokstaver, omkastinger av bokstavenes rekkefølge i ordet, sammenslåing av to ord til ett ord, eller oppdelig av ett ord i flere ”ord”, og lydrett skrivemåte, det vil si at ordet skrives slik det uttales. De vansker og de feil som dyslektikere viser i både lesing og rettskriving, forekommer også hos normale elever som ikke er kommet så langt i sin utvikling. Det betyr altså at dyslektikernes kvalitative feilmønster ikke behøver å være spesielle signaler om dysleksi.

 

Kilde : http://www.dysleksiforbundet.no

 

Denne tråden handler om "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil" og ikke gullkorn-kategorien.

Argumentet med at den også må stenges forstår eg ikke, den tråden må eventuelt behandles for seg selv.

Jeg kjenner personlig ingen ting til denne tråden.

Lenke til kommentar
Denne tråden handler om "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil" og ikke gullkorn-kategorien. Argumentet med at den også må stenges forstår eg ikke, den tråden må eventuelt behandles for seg selv. Jeg kjenner personlig ingen ting til denne tråden.

Gullkorn-kategorien fungerer ganske likt med klagemuren på grammatiske skrivefeil. Det er naturlig at hvis den ene stenges så skaper det en slags presedens for hva som skal gjøres med den andre.

 

Det er bare å se prinsippene rundt sitater:

- Skal det være lov å sitere andre?

- I så fall, skal det være lov å sitere andre uten anonymisering?

- Skal det være lov å sitere andre i den hensikt å fremheve ting som kan være morsomt på den sitertes bekostning? (Det være seg skrivefeil, logiske feil og andre flauser)

- I så fall, skal det bare være lov når vedkommende anonymiseres?

- Skal det være påbud om at den anonymiserte varsles på PM? (hvordan skal det håndheves?)

- Skal det være påbud om at ikke anonymiserte varsles på PM når de siteres?

- Skal det kun være varslingspåbud hvis sitatet postes i en annen tråd?

- Skal offentlige personer, personer fra andre forum/nettsider, journalister osv anonymiseres? Evt. hvorfor eller hvorfor ikke?

osv.

 

Det er en rekke prinsipielle spørsmål rundt dette som bør vurderes uavhengig av hvilken tråd det klages på. Jeg ser det som naturlig at de samme reglene må gjelde i alle andre tilsvarende situasjoner. Altså at konsekvensene klagemuren får også vil gjelde gullkorn-kategorien.

Lenke til kommentar

(Skrevet mens Simen1 skrev sitt innlegg. Tilgi meg for overlappende punkter.)

 

Deler av forumet har spesielle regler som er tilpasset emnene som skal diskuteres der. Klagemuren har ikke fått nedfelt noen slike regler, men det har gjennom årene etablert seg en norm som vi følger.

Jeg skal prøve å oppsummere noe av denne normen, men det er vanskelig å liste opp alt som "gjelder" siden dette er uoffisielle, uskrevne regler.

 

  • Klagemuren er det ene stedet på forumet hvor vi har lov til å lufte vår frustrasjon over dårlig rettskrivning.
  • Vi utelater brukernavn ved sitat.
  • Ekstreme feil som siteres vil naturlig nok få bifall.
  • Vi prøver å skrive feilfritt selv, spesielt i tråden.
  • Typiske tastefeil ("ikek" ol.) er kjedelige, og siteres sjeldent.
  • Spørres det om hjelp i tråden, er en hjelpende link til regelverk aldri langt unna.
  • Finner vi skrivefeil hos hverandre i tråden, er det på sin plass å rette på dem (det skjer hele tiden). Vi blir ikke iltre av den grunn.
  • Innlegg med skrivefeil om hvor slemme vi er, blir naturligvis også korrigert.

Kommer man utenfra, kjenner man naturligvis ikke normen. Man vet kanskje ikke at det eksisterer en egen norm i det hele tatt. Plutselig får man kanskje beskjed om at man har skrivefeil, noe som nærmest er tabu å si noe om på resten av forumet. Klart man kan bli fornærmet, men hvis skyld er det? Hvor lite ettertanke skal man egentlig forvente av den som skriver et innlegg? Er det naturlig å forvente at forfatteren har tenkt gjennom hva slags reaksjoner som vil kunne komme på innlegget?

 

Det burde vel kanskje i etterpåklokskapens navn stå noe i første post om regler for Klagemuren, men til nå har den etablerte normen vært nok.

 

De som skal "dømme" i denne saken, må ha kjennskap til normen. Hvis ikke, er de uegnet. En håndballdommer blir ikke bedt om å dømme en fotballkamp heller.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...