Gå til innhold

Ønsket stenging av "Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først noen svar.

 

Uderzo: Ditt innlegg er så usaklig at det gidder jeg ikke og kommentere.

 

PencilCase: Vist du ikke ser hva som er galt med og le av andres feil, nei da forstår eg hvorfor du vil forsatt ha tråden.

 

_Zeke: Du skriver om hvor stort problemet er på forumet og hvilke konsekvenser feil tegn bruk kan føre til. Da undres jeg hvordan denne tråden skal forbedre disse som skriver denne feilen når vedkommende ikke får vite om det. Og setter spørsmåls tegn med nytteverdien av quotingen av forumbrukere.

 

 

 

Her er ett nylig eksempel på hvor lite konstruktiv tråden er.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10536470

 

Det forresten ikke poenget og henge ut Simen1 da det finnes langt være poster i tråden.

Men jeg spør meg igjen om nytteverdien flere snakker som høyt om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase: Vist du ikke ser hva som er galt med og le av andres feil, nei da forstår eg hvorfor du vil forsatt ha tråden.

Jeg ler ikke spesielt av andres feil. Jeg ler av potensielle misforståelser som andres skrivefeil kan medføre.

Spørsmålet var ærlig ment, så det hadde vært fint om du tok deg tid til å svare skikkelig.

 

Hva med det andre spørsmålet da?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Her er ett nylig eksempel på hvor lite konstruktiv tråden er.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10536470

 

Og her er et enda nyligere eksempel på hvor konstruktiv og lærerik denne tråden kan være. Dessuten vil jeg føye til at slik jeg oppfatter trådkulturen, så slåes det ned på åpenbare mobbetendenser av dyslektikere, og det er det "mobberne" selv som gjør.

 

Ja, det var det jeg trodde. Men det stemmer nok ikke. Du skriver "pronomenet skal stå til setningsleddet som kommer ettter". Det er ikke et setningsledd som kommer etter, det er en helt ny setning, nærmere bestemt en relativsetning.

 

Hele greia kan deles opp i to setninger:

1) Er du også en av dem

2) som føler seg støtt av tråden.

(Jf. dansk som vil bruke et komma før relativpronomenet i en slik setning.)

 

Ordet "dem" er ikke subjekt i relativsetningen. Og ikke objekt i den første heller, derimot er "en av dem" subjektspredikativ i den første setningen.

 

Det er i hvert fall slik jeg analyserer greia.

Lenke til kommentar
Her er ett nylig eksempel på hvor lite konstruktiv tråden er.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10536470

Det er et godt eksempel på hvor konstruktivt og nyttig innleggene kan være. Helt uten slengbemerkninger har jeg vært så behjelpelig at jeg har identifisert en rekke skrivefeil for den som har skrevet det. Jeg vet at vedkommende har lest det sånn at det kan komme til nytte i hans egen forbedringsprosess. Øvelse gjør mester, men får man hjelp i tillegg blir øvingen ennå mer effektiv. :)

Lenke til kommentar
Her er ett nylig eksempel på hvor lite konstruktiv tråden er.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10536470

Det er et godt eksempel på hvor konstruktivt og nyttig innleggene kan være. Helt uten slengbemerkninger har jeg vært så behjelpelig at jeg har identifisert en rekke skrivefeil for den som har skrevet det. Jeg vet at vedkommende har lest det sånn at det kan komme til nytte i hans egen forbedringsprosess. Øvelse gjør mester, men får man hjelp i tillegg blir øvingen ennå mer effektiv. :)

 

Vist det ble skrevet for hjelpe hvorfor har du ikke da skrevet hvordan det skal skrives?

Jeg synes ikke du forklarer feilen. "Moderator kan slette innlegg som ikke forklarer feilen, eller forklarer poenget med innlegget uten varsel."

men men. :roll:

 

Nå har denne tråden blitt invadert av "Klagemur disiplene", naturlig siden den eneste plass det linkest til denne tråden er nettopp i "klage" tråden. Alle må selvfølgelig få si sinn mening men jeg orker ikke og forsvare mine meninger dag etter dag.

 

Vist ingen i "klage" tråden forstår att dette er et problem for noen, samt forumstyre(eller de som tar slike avgjørelser) ikke vil gjøre noe med tråden, da kan forsåvidt denne tråden bare stenges.

 

Jeg har nå fått nok pepper her i tråden samt på pm, så dette orker jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
Her er ett nylig eksempel på hvor lite konstruktiv tråden er.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10536470

Det er et godt eksempel på hvor konstruktivt og nyttig innleggene kan være. Helt uten slengbemerkninger har jeg vært så behjelpelig at jeg har identifisert en rekke skrivefeil for den som har skrevet det. Jeg vet at vedkommende har lest det sånn at det kan komme til nytte i hans egen forbedringsprosess. Øvelse gjør mester, men får man hjelp i tillegg blir øvingen ennå mer effektiv. :)

 

Vist det ble skrevet for hjelpe hvorfor har du ikke da skrevet hvordan det skal skrives?

Jeg synes ikke du forklarer feilen. "Moderator kan slette innlegg som ikke forklarer feilen, eller forklarer poenget med innlegget uten varsel."

men men. :roll:

 

Nå har denne tråden blitt invadert av "Klagemur disiplene", naturlig siden den eneste plass det linkest til denne tråden er nettopp i "klage" tråden. Alle må selvfølgelig få si sinn mening men jeg orker ikke og forsvare mine meninger dag etter dag.

 

Vist ingen i "klage" tråden forstår att dette er et problem for noen, samt forumstyre(eller de som tar slike avgjørelser) ikke vil gjøre noe med tråden, da kan forsåvidt denne tråden bare stenges.

 

Jeg har nå fått nok pepper her i tråden samt på pm, så dette orker jeg ikke lenger.

 

Noen feil er for innlysende til at vi trenger å opplyse om hva den eventuelle feilen er. De som henger i tråden har som regel gode norskkunnskaper, og trenger ikke forklaring på hva som er feil med "sentrufugalkraften" eller "tråen"

 

Det blir for dumt om alle feil skal bemerkes og forklares spør du meg, og jeg håper de fleste er enige med meg på det punktet.

Lenke til kommentar

Poenget her var vel at Simen sa:

 

Det er et godt eksempel på hvor konstruktivt og nyttig innleggene kan være. Helt uten slengbemerkninger har jeg vært så behjelpelig at jeg har identifisert en rekke skrivefeil for den som har skrevet det. Jeg vet at vedkommende har lest det sånn at det kan komme til nytte i hans egen forbedringsprosess.

Innlegget han mener er nyttig er en oppramsing av feilskrevne ord, hverken mer eller mindre:

 

tråen værste norsknerda sansynligvis på dra begyner iriterer iriterer forsøppler såpket utrykk iriterere forum brukrene ni gangen sentrufugalkraften gladt firksjon Vidre forstårlig uthening undskyldning dyskeltikre hjærne feil handicapl nagativ pes alldri forstålse skriveprossessen negatift øsnsker i allefall persjon hensyntil dysklektiger værre hetst Stoldt Dyselektiger anlening.

Hvor nyttig det er for en som skriver feil å se ordene en gang til stavet på akkurat samme feilaktige måten er vel en smule diskutabelt...?

 

At dere som skryter på dere gode norskkunnskaper vet hvordan ordene skal staves var ikke poenget, men at Simen faktisk sa at innlegget kunne være nyttig for brukeren som ble sitert.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Vist ingen i "klage" tråden forstår att dette er et problem for noen, samt forumstyre(eller de som tar slike avgjørelser) ikke vil gjøre noe med tråden, da kan forsåvidt denne tråden bare stenges.

 

Jeg har nå fått nok pepper her i tråden samt på pm, så dette orker jeg ikke lenger.

Vi har ikke tatt noen avgjørelse om dette ennå. Og at "klagemurdisiplene" (morsomt uttrykk!) er i flertall i denne tråden betyr ikke at avgjørelsen går deres vei. Vi må tenke på forumets kollektive beste når vi avgjør hva slags tråder og regler vi vil ha; ikke hva en håndfull av våre flere titusener medlemmer sier, men hva som gavner oss alle.

 

Så hold ut gjerne ut litt lenger. Nå tas ikke avgjørelsen basert på om du fronter saken eller ikke, emnet er tatt opp til intern diskusjon og vi gå sin gang uansett.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Poenget her var vel at Simen sa:

 

Det er et godt eksempel på hvor konstruktivt og nyttig innleggene kan være. Helt uten slengbemerkninger har jeg vært så behjelpelig at jeg har identifisert en rekke skrivefeil for den som har skrevet det. Jeg vet at vedkommende har lest det sånn at det kan komme til nytte i hans egen forbedringsprosess.

Innlegget han mener er nyttig er en oppramsing av feilskrevne ord, hverken mer eller mindre:

 

tråen værste norsknerda sansynligvis på dra begyner iriterer iriterer forsøppler såpket utrykk iriterere forum brukrene ni gangen sentrufugalkraften gladt firksjon Vidre forstårlig uthening undskyldning dyskeltikre hjærne feil handicapl nagativ pes alldri forstålse skriveprossessen negatift øsnsker i allefall persjon hensyntil dysklektiger værre hetst Stoldt Dyselektiger anlening.

Hvor nyttig det er for en som skriver feil å se ordene en gang til stavet på akkurat samme feilaktige måten er vel en smule diskutabelt...?

 

At dere som skryter på dere gode norskkunnskaper vet hvordan ordene skal staves var ikke poenget, men at Simen faktisk sa at innlegget kunne være nyttig for brukeren som ble sitert.

 

Geir :)

 

Det blir feil å si at vi skryter på oss norskkunnskaper bare fordi vi (de som poster og er mer eller mindre aktiv i klagemuren) reagerer på skrivefeil. Hva forskjellige personer reagerer på og misliker/liker er helt individuellt ...

 

Eller det samme som å si at en som spiller Wow skryter på seg wow-kunnskaper, bare fordi han kan le av for eksempel "LEEEEEEROY"-klippet.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Vist ingen i "klage" tråden forstår att dette er et problem (...)

Jovisst har vi fått med oss at du har et problem med Klagemuren, men du skapte det selv. Gro tykkere hud.

 

Du har i det minste fått utrettet noe konkret. Klagemurens første innlegg har blitt oppdatert med en håndfull regler som før var uskrevne, men like fullt ble fulgt. Kanskje vil den neste brukeren som har tenkt "å dra en Andy" i Klagemuren lese første innlegg, og ombestemme seg? (Ville du gjort det om du hadde lest det nåværende førsteinnlegget?)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

At "klagemurdisipler" føler for å diskutere denne saken burde ikke komme som en overraskelse, men at det kun bare er en "sutrepave" som engasjerer seg i debatten, sier vel så mye for graden av mobbing som føles, generelt sett.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vist ingen i "klage" tråden forstår att dette er et problem (...)

Jovisst har vi fått med oss at du har et problem med Klagemuren, men du skapte det selv. Gro tykkere hud.

 

Du har i det minste fått utrettet noe konkret. Klagemurens første innlegg har blitt oppdatert med en håndfull regler som før var uskrevne, men like fullt ble fulgt. Kanskje vil den neste brukeren som har tenkt "å dra en Andy" i Klagemuren lese første innlegg, og ombestemme seg? (Ville du gjort det om du hadde lest det nåværende førsteinnlegget?)

 

Nuvel, så har Simen1 oppdatert førsteinnlegget med de åpenbare normene vi forholder oss til, men der er langt flere, og for å kunne bli i stand til å fatte disse så må man være aktiv i tråden. Dette er ikke en oppfordring til noen om å beskrive resten av disse, heller er det en henstilling til å ikke snekre seg en hønsehjerne ut av "nada"!

 

:)

Lenke til kommentar
At "klagemurdisipler" føler for å diskutere denne saken burde ikke komme som en overraskelse, men at det kun bare er en "sutrepave" som engasjerer seg i debatten, sier vel så mye for graden av mobbing som føles, generelt sett.

 

:)

Man blir nok lettere oppgitt av å bli møtt av slike kommentarer, og dette påvirker andre til å vike fra debatten. Dessuten er det ikke bare en som har deltatt i debatten mot tråden (slik den var/er), det er opptil flere som har kommet med begrunnelser om hvorfor tråden ikke fortjener sin eksistens i tilstanden den var/er nå. Selvfølgelig er det flere som har forsvart tråden, det er jo flere som er aktive forumbrukere på den siden av debatten, og som tør stå fram. Mot-siden har nok mange som er enige med Andy Dufresne, men som føler seg som skyteskiver om de poster her; kommer man med gramatikkfeil her, blir man straks sitert i den andre tråden.

Lenke til kommentar
At dere som skryter på dere gode norskkunnskaper vet hvordan ordene skal staves var ikke poenget, men at Simen faktisk sa at innlegget kunne være nyttig for brukeren som ble sitert.[/b]

Det blir feil å si at vi skryter på oss norskkunnskaper bare fordi vi (de som poster og er mer eller mindre aktiv i klagemuren) reagerer på skrivefeil. Hva forskjellige personer reagerer på og misliker/liker er helt individuellt ...

Men det sa jeg da heller ikke "fordi dere reagerer på skrivefeil", men fordi du i posten jeg svarte på sa følgende:

 

De som henger i tråden har som regel gode norskkunnskaper

Dine ord, ikke mine. Og jeg gjentar, poenget var ikke om dere trengte å få det forklart, men om brukeren som ble sitert hadde noen som helst nytte av å bli sitert uten en slik forklaring.

 

Har han ikke det så er ikke nytteverdien noe argument for posten. Istedet er det bare snakk om å vise hvor mye rart noen brukere (enten det er dysleksi eller manglende norskkunnskaper som er årsaken) kan få seg til å skrive.

 

Og spørsmålet da er om tråden har blitt noe annet enn den opprinnelig var. Opprinnelig var det en tråd for "ergrelse over grammatiske skrivefeil", altså et sted å få ut frustrasjon over dårlig grammatik og stavekunnskaper. Innlegg som det siterte er vel mer "forlystelse over skrivefeil", altså at man kan godte seg over andres manglende kunnskaper. Eller i dette tilfellet faktisk og utvilsomt dysleksi.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At "klagemurdisipler" føler for å diskutere denne saken burde ikke komme som en overraskelse, men at det kun bare er en "sutrepave" som engasjerer seg i debatten, sier vel så mye for graden av mobbing som føles, generelt sett.

 

:)

Man blir nok lettere oppgitt av å bli møtt av slike kommentarer, og dette påvirker andre til å vike fra debatten. Dessuten er det ikke bare en som har deltatt i debatten mot tråden (slik den var/er), det er opptil flere som har kommet med begrunnelser om hvorfor tråden ikke fortjener sin eksistens i tilstanden den var/er nå. Selvfølgelig er det flere som har forsvart tråden, det er jo flere som er aktive forumbrukere på den siden av debatten, og som tør stå fram. Mot-siden har nok mange som er enige med Andy Dufresne, men som føler seg som skyteskiver om de poster her;dre føler  kommer man med gramatikkfeil her, blir man straks sitert i den andre tråden.

 

Er det mitt ansvar at andre føler ubehag ved det jeg skriver?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...