Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Jeg har bilder av snøvær, og jeg har aldri hatt det problemet altså. Men så har jeg deaktivert funksjonen som viser hvordan bildet blir seende ut i EVF'en. Det kan jo være en utløsende årsak til at jeg ikke har det problemet som du nevner her.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bilder av snøvær, og jeg har aldri hatt det problemet altså. Men så har jeg deaktivert funksjonen som viser hvordan bildet blir seende ut i EVF'en. Det kan jo være en utløsende årsak til at jeg ikke har det problemet som du nevner her..

 

Selve bildet blir helt sikkert ikke påvirket av en eventuell svakhet i EVF. Kan godt hende det var innstillinger som også kunne vært endret. Men uansett, EVF passer ikke for meg, hvert fall ikke enda. Men jeg vingler stadig vekk ettersom teknologi blir bedre og bedre, så kanskje om noen år...

Lenke til kommentar

 

 

En annen ting som få nevner er vel at det er lettere å flytte rundt på glass i ett objektiv som veier 100 gram enn ett som veier 2,3 kg.

Det vanlige argumentet er jo at bildet fra objektivet på 100 gram blir klart bedre enn det på 2,3 kg. Fordi sistnevnte ligger hjemme.

 

Dette er jo bare tøys, et objektiv fra Olympus veier drøye 3kg og et objektiv fra Canon veier drøye 100 gram, så det er jo helt motsatt av det dere hevder.

 

 

Olympus 90-250 f/2.8 vs Canon 40mm f/2.8

 

 

 

Det sagt er det lettest å håndholde 300/2.8-objektiv med en 2x telekonverter.

Lenke til kommentar

Hva slags mening har folk om Japanphoto sin superforsikring for tiden? Ser de har en litt annerledes avtale nå enn tidligere, og det virker som det er flere begrensinger. Er dette tilfelle, eller ser det bare sånn ut når man leser vilkårene? Hadde supersikring på kameraet jeg kjøpte i 2008, og fikk aldri bruk for det, men kompisen min satt og snakket her om dagen hvor konge det er. Han har fått nytt kamera to ganger.

Vet ikke om 750 kroner ekstra nå når jeg skal ha nytt kamera er verdt det eller ikke ...

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som går med tanker om og handle inne en Canon 750D eller 760D og har en haug med sigmaobjektiver burde ta en firmware oppgradering på objektivene for og få de til å fungere med kameraene "liveview problemer" noe sigma sier de gjør gratis.

 

 

We have found that Live View Mode cannot be used on the EOS 8000D (Rebel T6s / 760D) and EOS Kiss X8i (Rebel T6i / 750D) released on April 17th 2015 by Canon Inc. with some of SIGMA’s Canon mount interchangeable lenses. For those who own the lenses, we are going to provide a firmware update free of charge.

 

 

Current models

17-50mm F2.8 EX DC OS HSM – No. 12651501 or later
18-250mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM – No. 13044001 or later
APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM – No. 12713001 or later
APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM – No. 12902001 or later
120-300mm F2.8 DG OS HSM | Sports – No. 50064494~ 50347793
APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM – No. 12669751 or later

Discontinued models

17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM – No. 12665001 or later
18-200mm F3.5-6.3?DC OS HSM – No. 12851001 or later
18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM – No. 12656101 or later
APO 50-150mmF2.8 EX DC OS HSM – No. 12839001 or later
APO 120-300mm F2.8 EX DG OS HSM – No. 12676440 or later
APO 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM – No. 12971601 or later

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tror jammen makro-objektivet mitt har tatt kvelden, iallefall fokusen. Var ute en tur for å finpusse litt på makro-formen i stad, og plutselig ville det ikke fokusere ordentlig. Først så jobbet det bare fra 38cm til 70cm (både auto og manuell), plutselig gikk det opp til 90cm for så å stoppe på 50cm. Nå står det fast på 40cm. Noen som har vært borti noe sånt?

 

Er snakk om en Sigma 150mm makro. Har prøvd alle forskjellige bryter-kombinasjoner. Gikk inn på Fotovideo i stad for å sjekke kjøpsdato, kjøpte det i mai 2010 så er fortsatt innenfor reklamasjonstiden.

 

Funket fint like før (på samme tur) , har aldri vært i bakken eller fått noe slag utover normal bruk.

 

Da er objektivet tilbake, fasiten var "fastlåst fokus". Reparert på reklamasjon. Ni dager tok det, helt akseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har skjedd et par ganger. Ikke verre enn å ta ut minnebrikken, si ifra til selger og høre om han/hun vil ha bildene tilbake. Om ja, høyreklikk på katalogen og lag en .zip-fil og send via mail. Om nei, høyreklikk og formatér.

 

Du trenger jo egentlig ikke å se mer enn ett bilde for å skjønne at det ikke er tomt, og med mindre de ferierer med IS kan bildene umulig være så forferdelige.

Lenke til kommentar

Har sendt en epost og spurt. Om han ikke har kopi legger jeg det på Dropbox, og formaterer men en gang det er gjort.

Det rare var at kortet så tomt ut på kameraet ("play" sa at det ikke var bilder på kortet). Jeg tok noen bilder uten å formatere, og dermed dukket det opp en mengde med bilder i flere kataloger. Sannsynligvis har brikken vært brukt til noe annet, og bare satt inn for å komplettere kameraet. 

Ikke det at det plager meg så voldsomt, men jeg vil helst slippe å se på andres bilder.

Lenke til kommentar

Kan jo være kortet har vært brukt i et annet kamera, i så fall vil de ikke dukke opp i play-menyen. Så selger har sikkert trodd at det var tomt.

 

Eller, hvis ikke katalogen heter noe av typen "DCIM-" eller "DCS"-ettellerannet, så er jo bildene antageligvis kopiert fra en PC el.l.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at folk ikke sletter bilder på brikken når de selger kamera med minnebrikke inkludert?

Har opplevd to ganger å kjøpe brukte kamera med bilder på brikken. Er egentlig ikke særlig hyggelig å se andre menneskers ferieminner. 

Du har jo kjøpt kameraet og medfølgende utstyr, er det bilder på kortet har du kjøpt de også selv om selger ikke har informert deg om det, om de har noen verdi for deg er ikke godt å si og om du kan videreselge de bildene ligger nok i grenseland juridisk. Vet at det er flere tilfeller hvor en kjøper har funnet skjulte verdier i kjøpte produkt og rettslig har krav på disse verdiene.

Lenke til kommentar

Er nok kopiet

 

 

Er det vanlig at folk ikke sletter bilder på brikken når de selger kamera med minnebrikke inkludert?

Har opplevd to ganger å kjøpe brukte kamera med bilder på brikken. Er egentlig ikke særlig hyggelig å se andre menneskers ferieminner. 

Du har jo kjøpt kameraet og medfølgende utstyr, er det bilder på kortet har du kjøpt de også selv om selger ikke har informert deg om det, om de har noen verdi for deg er ikke godt å si og om du kan videreselge de bildene ligger nok i grenseland juridisk. Vet at det er flere tilfeller hvor en kjøper har funnet skjulte verdier i kjøpte produkt og rettslig har krav på disse verdiene.

 

Nei, jeg har ikke tenkt å bruke bildene til noe som helst. Det eneste jeg kommer til å gjøre er å høre med selger at han har en kopi av dem før jeg sletter dem.

Så etter på brikken på nytt: Bildene ligger i kataloger som har navn etter motivene, så det er mest sannsynlig et minnekort som er brukt til å kopiere fra en PC til en annen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke tenkt å bruke bildene til noe som helst. Det eneste jeg kommer til å gjøre er å høre med selger at han har en kopi av dem før jeg sletter dem.

Så etter på brikken på nytt: Bildene ligger i kataloger som har navn etter motivene, så det er mest sannsynlig et minnekort som er brukt til å kopiere fra en PC til en annen.

 

...det er uansett på sin plass med skryt til deg for ryddighet og god oppfølging rundt ditt kamerakjøp. -Tommel opp-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ugh.. Er det en ting jeg savner etter jeg for et par år siden gikk fra 1D3 til 5D2 så er det autofokusen og antall bilder i sekundet. Når jeg er ute i hundeparken og tar bilder av bikkja så merker jeg at fokusen ikke er kjapp nok. Det merkes spesielt når bikkja springer direkte mot eller fra meg. 

 

Noen tips for å få fokus og ta bilde kjapt nok? Er enkelte fokus-moduser kjappere enn andre? Om bikkja kommer mot meg så rekker den å komme ut av fokus på den tiden som kameraet bruker fra den setter fokus til den tar bildet. Beste metoden jeg har funnet er å sette fokus på noe lengre fram først, og så bare vente til den kommer til det punktet.

 

Legger til et skrekkeksempel som nesten ble morsommere av fokus-bom.

4IeZf6y.jpg

Klar over at her er det fokusen som ble satt feil og ikke AF som var for treg

Lenke til kommentar

Ugh.. Er det en ting jeg savner etter jeg for et par år siden gikk fra 1D3 til 5D2 så er det autofokusen og antall bilder i sekundet

 

Klar over at her er det fokusen som ble satt feil og ikke AF som var for treg

 

5D2 er ikke akkurat kjent for topp autofokus, men autofokusytelsen er også avhengig av hvilken linse du bruker. Nå har ikke jeg brukt 5D2, men 30D har omtrent samme generasjon AF og den klarer fint å fange en hund i bevegelse. Selvsagt, rett mot og maks hastighet er noe av det mest krevende for et kamera, så der må du nok forvente noen misser - men også noen treff. Antar du har kameraet i følgefokus og seriebildemodus ellers vil det aldri klare et slikt motiv, men det kan også være en fordel å la autofokusen få litt tid til å låse seg på motivet før du starter serien.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, var igrunn klar over at autofokusen på 5D2 var langt unna 1D3, men 90% av bildene jeg tar er ikke avhengig av veldig rask fokus så det var verdt byttet. Følgefokus og seriemodus har jeg prøvd, men følgefokusen er ikke raskere enn bikkja føler jeg. Letteste har vært å fokusere på gresset litt foran og så ta bildet når jeg tipper at bikkja er i fokus.

 

Gjør man det riktig får man slike bilder:  

FiXZyfw.jpg

 

Menmen. Foto er jo bare en stor samling av kompromiss, så er vel ikke så mye å gjøre med det. 

 

 

Vet at det er en del her inne som sliter med GAS (Gear Acquisition Syndrome), men er det flere her (som meg) som er litt forlegen over å gå rundt med masse utstyr ute i offentligheten? Er jeg ute med 28-300 mm linsa så får jeg blikk kastet over meg hele tiden. Ikke akkurat krise, da ingen ser hvor bra/dårlige bildene mine blir, men jeg føler fortsatt at det er et ekstra press på meg på å ikke gjøre noe dumt. 

 

Og en ting til; om ikke folk har sett den så er det her en herlig redning av en drone i ferd mot å styrte mot en sikker død i havet :p

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...