Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Akkurat det er et argument for at stabiliseringsmekanismen bør flytte sensoren (ganske få gram) fremfor glass i et objektiv (særlig lyssterk tele).

Stabiliseringsmekanismen flytter jo som oftest på de aller minste linseelementene i objektivet, og jeg er ikke overbevist om at de har noe større masse enn en 135-format-sensor (du må huske at det er mer enn bare sensoren som blir flyttet på) i de fleste tilfeller.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for de som eventuelt bare må motsi innlegg som dette: mindre dybdeskarphet på blenderen man fokuserer med gjør det vanskeligere å fokusere presist.

 

Det er helt riktig, men det er noe de færreste vil legge merke til. Bildet kan se skarpt ut selv det ikke er fokusert helt presist, all den tid motivet befinner seg innenfor det vi kan kalle "dybdeskarphetsområdet". Det behøver ikke helt konkret bety at det er riktig fokusert. 

Men: Hvem kan definere hva som er "riktig fokusert"?

Dette er helt perfekt fokusert, fordi det er snuta som jeg vil skal være i fokus, men helt på trynet om det hadde vært øynene som var målet. Siden øynene var lukket valgte jeg snuta.

 

post-225826-0-71591000-1429517785_thumb.jpg

Lenke til kommentar
En annen ting som få nevner er vel at det er lettere å flytte rundt på glass i ett objektiv som veier 100 gram enn ett som veier 2,3 kg.

Det vanlige argumentet er jo at bildet fra objektivet på 100 gram blir klart bedre enn det på 2,3 kg. Fordi sistnevnte ligger hjemme.

 

Trondster: Liten dybdeskarphet gjør det vanskeligere å treffe fra en vilkårlig fokusposisjon, men blir det ikke også mer presis fokus når man først treffer? Og uansett skal blende ned til en annen dybdeskarphet? Fokuserer man med f/16 (ikke med full blender) og skal fotografere med f/16 så er det vel også vanskelig å finne fokus siden "alt" er i fokus? Kanskje kameraer optimalt burde grovfokusere noe nedblendet og finfokusere med full blender?

Lenke til kommentar

Trondster: Liten dybdeskarphet gjør det vanskeligere å treffe fra en vilkårlig fokusposisjon, men blir det ikke også mer presis fokus når man først treffer? Og uansett skal blende ned til en annen dybdeskarphet? Fokuserer man med f/16 (ikke med full blender) og skal fotografere med f/16 så er det vel også vanskelig å finne fokus siden "alt" er i fokus? Kanskje kameraer optimalt burde grovfokusere noe nedblendet og finfokusere med full blender?

Min erfaring er at hvis du skal ha det skarpt i 100% crop, så er det kun ett enkelt punkt på fokusringen hvor det er helt skarpt, tross f/13 på 14mm og fokusavstand på titalls meter. Det er ikke et intervall hvor motivet er heelt skarpt i liveview på maks forstørrelse, men et punkt.

 

Det føles heller irriterende å komme hjem etter en lang serie med vidvinkelskudd, for å oppdage at veggen på bygningen er litt ute av fokus. Kanskje skarpt nok til formålet, men allikevel litt irriterende når alt sammen kunne vært enda litt skarpere. Så - har gått over til liveview på vidvinkelskudd.

 

 

Hmm - kunne kanskje prøve en ny test av det der...

Lenke til kommentar

 

Trondster: Liten dybdeskarphet gjør det vanskeligere å treffe fra en vilkårlig fokusposisjon, men blir det ikke også mer presis fokus når man først treffer? Og uansett skal blende ned til en annen dybdeskarphet? Fokuserer man med f/16 (ikke med full blender) og skal fotografere med f/16 så er det vel også vanskelig å finne fokus siden "alt" er i fokus? Kanskje kameraer optimalt burde grovfokusere noe nedblendet og finfokusere med full blender?

Min erfaring er at hvis du skal ha det skarpt i 100% crop, så er det kun ett enkelt punkt på fokusringen hvor det er helt skarpt, tross f/13 på 14mm og fokusavstand på titalls meter. Det er ikke et intervall hvor motivet er heelt skarpt i liveview på maks forstørrelse, men et punkt.

 

Det føles heller irriterende å komme hjem etter en lang serie med vidvinkelskudd, for å oppdage at veggen på bygningen er litt ute av fokus. Kanskje skarpt nok til formålet, men allikevel litt irriterende når alt sammen kunne vært enda litt skarpere. Så - har gått over til liveview på vidvinkelskudd.

 

 

Hmm - kunne kanskje prøve en ny test av det der...

 

Er det så kritisk kan du jo prøve "focus bracketing". Ta 4-5 bilder der du justerer fokus litt fram og tilbake fra der du tror det er i fokus. 

Kan forresten ikke skjønne at det er mulig: f13 på 14 mm fokusert på 20 m avstand skal gi alt skarpt fra 1 meter og ut. Hyperfokal avstand 1,24 m. Dessuten mister du skarphet til diffraksjon på blenderåpning mindre en 8-9 et sted. Sett blenderen på f:8, fokuser på litt over 2 meter, og alt blir "skarpt nok" til et 24 Mpix bilde 1:1

Endret av tow
Lenke til kommentar

Er det helt bak mål og investere i en Canon 6D nå? Huset har jo eksistert en stund, og kanskje kommer det noe nytt snart?

6D er vel egentlig en slags Canon 5D mkII.2 - en marginal oppgradering av 5DmkII. Hvis du hverken trenger Wi-fi, GPS, 60p video og litt høyere maks ISO, så kan du nesten like gjerne gå for en 5DmkII - bildekvaliteten er stort sett den samme.

Lenke til kommentar

Er det så kritisk kan du jo prøve "focus bracketing". Ta 4-5 bilder der du justerer fokus litt fram og tilbake fra der du tror det er i fokus.

Kan forresten ikke skjønne at det er mulig: f13 på 14 mm fokusert på 20 m avstand skal gi alt skarpt fra 1 meter og ut. Hyperfokal avstand 1,24 m. Dessuten mister du skarphet til diffraksjon på blenderåpning mindre en 8-9 et sted. Sett blenderen på f:8, fokuser på litt over 2 meter, og alt blir "skarpt nok" til et 24 Mpix bilde 1:1

Ja, det er nettopp det man skulle tro, men jeg syntes ikke det hang sammen med teorien da jeg prøvde det i praksis - syntes jeg fant merkbar forskjell på "skarpt nok i følge teorien" og "skarpest mulig resultat i praksis". Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Er det så kritisk kan du jo prøve "focus bracketing". Ta 4-5 bilder der du justerer fokus litt fram og tilbake fra der du tror det er i fokus.

Kan forresten ikke skjønne at det er mulig: f13 på 14 mm fokusert på 20 m avstand skal gi alt skarpt fra 1 meter og ut. Hyperfokal avstand 1,24 m. Dessuten mister du skarphet til diffraksjon på blenderåpning mindre en 8-9 et sted. Sett blenderen på f:8, fokuser på litt over 2 meter, og alt blir "skarpt nok" til et 24 Mpix bilde 1:1

Ja, det er nettopp det man skulle tro, men jeg syntes ikke det hang sammen med teorien da jeg prøvde det i praksis - syntes jeg fant merkbar forskjell på "skarpt nok i følge teorien" og "skarpest mulig resultat i praksis".

 

Prøvd med f5,6 eller f8 i stedet?

Lenke til kommentar

Seriously, Nikon, hva i all verden er greien med prisutviklingen på Df?]

Hva mener du? At produktet stiger litt i pris? I så fall er det vel ikke det første, og heller ikke siste, produktet i historien som går opp i pris. Det er kanskje mer normalt at elektronikk-produkter enten er stabile eller går noe ned, men det er ikke uvanlig at de går litt opp...

 

Eller er det noe annet du mener?

Lenke til kommentar

At noe stiger litt i pris når kronekursen detter som en stein er helt naturlig, men at det ikke har falt litt i pris før det (når det har vært på markedet ganske lenge, og kronekursen i hvert fall i deler av den tiden har vært ganske høy) er litt vel uvanlig.

 

Uvanlig, ja. Betyr det nødvendigvis galt?

Er det drøssevis av andre kamera som konkurrerer direkte med dette?

Vennligst ikke svar Sony A7 på det spørsmålet, det blir for dumt. 

Lenke til kommentar

Jeg skrev vel strengt tatt ikke at det var galt... Jeg synes bare det er absurd at det ikke har hatt en prisutvikling i det hele tatt på halvannet år, før det så plutselig går opp i pris.

 

For all del, Nikon står fritt til å prise ting akkurat som de vil, det virker bare som om de egentlig driter i å selge Df.

 

Rent fotografisk er det ganske mange kameraer som konkurrerer direkte - Nikon har D610 og D750 som begge to gjør en ypperlig jobb. Det eneste området hvor det ikke har noen direkte konkurranse er om kundene som absolutt vil fotografere med gammel pre-AI manuellfokusoptikk, og jeg tror ikke den kundegruppen er så stor eller har så eksepsjonelt stor kjøpekraft sammenlignet med andre.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Rent fotografisk er det ganske mange kameraer som konkurrerer direkte - Nikon har D610 og D750 som begge to gjør en ypperlig jobb. Det eneste området hvor det ikke har noen direkte konkurranse er om kundene som absolutt vil fotografere med gammel pre-AI manuellfokusoptikk, og jeg tror ikke den kundegruppen er så stor eller har så eksepsjonelt stor kjøpekraft sammenlignet med andre.

 

Det er nettopp det: Det er ikke på det fotografiske det kameraet skal konkurrere, så det finnes ingen direkte konkurrenter. Dermed er det ingen grunn til å senke prisen for å forberede grunnen for en "DfII" eller noe sånt. 

Selvsagt finnes det andre kamera som kan ta de samme bildene, men det er noe eget med å vri på mekaniske brytere og trykke på skikkelige knapper. Jeg ville kjøpt det selv om det hadde kommet med mulighet for å spille inn video. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor de laget det uten den muligheten. Det er liksom ikke særlig nyutvikling som måtte vært gjort for å få det til. Er fremdeles litt sur på Nikon for den avgjørelsen i designavdelingen. Har Nikon FA fra før, så det hadde matchet godt. 

Lenke til kommentar

...eller at de selger så mange de klarer å produsere og dermed, fornuftig nok, setter prisene litt opp...

Fullt mulig, men når jeg har pratet om det med folk i fotoforretninger her til lands, så har den ikke akkurat blitt omtalt som noen storselger.

 

Jeg skulle gjerne kjøpt Df selv jeg, syns det er et spennende kamera. Men det er for dyrt og er liksom ikke helt "ferdig" enda. Kanskje Df-II eller Df-III blir enda mer aktuell. Jeg liker ideen om et rent fotoprodukt...

Jeg la vel inn prisvarsel på når den falt under 20k i prisguiden, men nå har jeg D750 i stedet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...