Gå til innhold

Må man i militæret?


Jo Are

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De kan ikke tvinge når det er imot din religion, men du blir sendt til dillingøy og må sitte i en barnehage hele dagen for 100kr dagen. Mye lengre en selve militærtjenesten, halvt år lengre.

1: Du må ikke sitte i en barnehage. Du får i høy grad velge jobb selv, fra nesten hvor som helst i landet. Det finnes mange forskjellige jobber, blant annet på grunn-/ungdomsskoler, videregående skoler, universitet, museum og andre institusjoner, organisasjoner (MOT, Amnesty, etc) eller kulturelle innslag (teater, ungdomsklubber, etc). Selv jobber jeg med IT på en grunnskole.

 

2: Per i dag er det 201 kroner per dag inkl dagpenger, klestillegg og kostpenger. Dersom du trenger hybel, skal arbeidsgiver stille med dette. Du får også betalt på lørdager og søndager. I tillegg får du tilgang til en rekke andre støtteordninger, blant annet 1400 kroner til trening i løpet av året.

 

3: Siviltjenesten er i dag like lang som vanlig militærtjeneste, dvs 12 måneder. Det gis inntil 6 uker førtidsdimmitering dersom du skal gå skole e.l. etterpå. I tillegg har du 20 dager langtidspermisjon i løpet av året.

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar

Hvis man ikke slipper militær tjeneste eller sivil tjeneste når man er på sesjon, og blir tvunget inn så er det lett å komme seg unna.

 

Første dagen eller noe slikt så er det lege tjeneste for alle. Der er det også psykologer. Går man til disse og finner på noe å klage på. Dårlig i matveien eller slike ting. så slipper man unna med en gang. Når jeg var inne så ble de fleste som gikk til psykolog sendt hjem med en gang.

 

Grunnen er enkel. De tar inn altfor mange, mange flere enn de trenger, og da er det lett å slippe der. Slipper man ikke vekk første dagen så er det meget vanskelig å slippe unna. Første dagen så vil de bli kvitt så mange som mulig.

 

Det er nok lettere å slippe unna her enn på sesjon. Blir man fersket på sesjon så blir man tvunget inn, eller påført siviltjeneste.

 

 

 

Men det er jo helt sykt at man tvinger folk til slikt. Dette er det eneste området som politikeren, spesielt SV ikke ønsker likestilling. De nekter også å tvinge jentene til sesjon, slik at de får sett hva militæret er. Men inn i styrer osv tvinger de kvinnene. Ikke at jeg har noe i mot kvinner i ledelse, men er sterkt i mot alt som har med kjønnsdiskriminering. Noe 40% kvinner i styret er. Spesielt når det ikke også er slik at det skal være 40% menn i styrer.

Lenke til kommentar

Må slenge inn et spm her..

 

Har selv en nakkeskade jeg pådro meg ved en ulykke på barneskolen..

Klarte å få en gidigen huske med åtte 6. klassinger på rett i tryne... ( Ja høres umulig ut, men i did it.. :p )

Så jeg ble slengt bakover og har idag problemer med feks løping, om jeg løper i ca 5 min, vil jeg få vondt i nakken, så går det vidre til hode som er like: vondt i hode i noen timer etterpå..

 

Er dette noe jeg kan slippe unna med?

 

Må man ha noe dokumenter på dette?

Eller er det bare å fortelle det, så slipper man?

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar
Må slenge inn et spm her..

 

Har selv en nakkeskade jeg pådro meg ved en ulykke på barneskolen..

Klarte å få en gidigen huske med åtte 6. klassinger på rett i tryne... ( Ja høres umulig ut, men i did it.. :p )

Så jeg ble slengt bakover og har idag problemer med feks løping, om jeg løper i ca 5 min, vil jeg få vondt i nakken, så går det vidre til hode som er like: vondt i hode i noen timer etterpå..

 

Er dette noe jeg kan slippe unna med?

 

Må man ha noe dokumenter på dette?

Eller er det bare å fortelle det, så slipper man?

Det høres ut som du kan slippe førstegangstjenesten på bakgrunn av den skaden. Er ikke helt sikker på hvor mye dokumentasjon du trenger, men du bør ha noe å vise til.

Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon for ca 1/2 år siden, men jeg fant min egen lille vei utenom! he he he...............

Jeg hørte at nå man søker skole så får militæret automatisk besjed om at jeg er indisponibel 1 år, (dette er ikke veien å gå hvis du vill slippe militæret, men det utsetter det litt!)

Jeg søkte skole, og på den måten fikk jo militæret beskjed om at jeg ikke var tiljengelig dette året, men det smarte var! Jeg ventet til skolen startet, så ringte jeg til skolen å sa at jeg ikke skulle ha skoleplassen alikevell, på denne måten har jeg nå 3 jobber tjener rått og slipper militæret i ett år, så hvis du er ferdig med videregående, og ønsker å ta ett fri år, før du fortsetter på skolen uten å måtte innom militæret, så kan jeg anbefale denne metoden!

btw: hvis du ikke blir innkalt innen du er 28 år så slipper du automatisk!

pluss at det bare er 1 av 3 som blir innkalt har jeg hørt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Synes det er bare tull å legge så voldsomt mye arbeid og planlegging i å slippe militæret. I mine øyne har alle godt av et år i kongens klær. Jeg mener selvsagt ikke at man skal tvinge de som faktisk har en hemmende fysisk skade eller REELLE psykiske problemer inn i fors'n, men verneplikt for ALLE andre synes jeg bare er sunt, inkludert jenter.

 

Selv var jeg et år i garden, og selv om jeg må innrømme at jeg hadde noen slu planer for å komme meg unna i starten, bestemte jeg meg etterhvert for å gjøre det beste ut av tiden. Og det ble, med hånda på hjertet, en virkelig flott tid. Man får være med på ting man ellers aldri hadde fått oppleve. Man får mange nye venner, ofte for livet, og man lærer utrolig mye om seg selv. Å bruke argument som at det går utover jobben, utdanning, kjærligheten osv. er bare tull. Man kan få utsettelse pga utdannning, og et år fra eller til spiller strengt tatt ingen trille. Jeg VET at mange som klager på at de er pasifister, av en religiøs oppfatning som hindrer dem osv, egentlig kamuflerer det faktum at de ikke gidder, ikke tør, ikke klarer å være borte fra hjemme osv. (nå siktet jeg til folk jeg kjenner i det "virkelige liv")

 

Hvis man koker sammen en eller annen idiotisk løgn om hvorfor man ikke vil være der, eller gjør noe dumt f.eks på rekrutten for å komme hjem, kan man risikere å få det på papirene resten av livet. Det var det eksempler på når jeg var på rekrutten.

 

SÅ, gutter og piker, avtjen verneplikten og gjør det beste ut av det! om dere ikke elsker det der og da, vil dere i det minste få en shitload med gode historier å fortelle:)

Lenke til kommentar
Er det stor sjangs for å bli sendt til Irak elns da?

Det er omtrent 0% sjanse for å bli sendt dit om du ikke vil. Hvis du vil til Irak tror jeg ikke sannsynligheten for at du får dra er særlig stor da heller, men akkurat hvor stor tør jeg ikke uttale meg om.

 

Det kan ikke tvinge deg til "int-ops" hvis du ikke vil, og hvis man vil, må man være god nok for det. Som altså, du må bli jeger. Marine Jeger, Hærens Jegerkommando osv. Selv da er sjangsene små, og hvis du tror folk blir tvunget til å bli jeger så tar du feil. Hehe

Lenke til kommentar

Jeg har en hørselskade fra barndommen og visste jeg ville få siviltjeneste av noe slag. Så da jeg ble innkalt til sesjon sendte jeg bare inn en legeattest på dette=ikke tjenestedyktig :(

 

Jeg er ikke imot våpen osv, tvert i mot. Våpen og militære aktiviteter interesserer meg!

Var aktiv i skyteklubb over 8 år.

 

Hadde det ikke vært for den dumme hørselsskaden ville jeg nok satset på en karriere i militæret eller som politi ^^

Lenke til kommentar
Er det stor sjangs for å bli sendt til Irak elns da?

Det er omtrent 0% sjanse for å bli sendt dit om du ikke vil. Hvis du vil til Irak tror jeg ikke sannsynligheten for at du får dra er særlig stor da heller, men akkurat hvor stor tør jeg ikke uttale meg om.

 

Det kan ikke tvinge deg til "int-ops" hvis du ikke vil, og hvis man vil, må man være god nok for det. Som altså, du må bli jeger. Marine Jeger, Hærens Jegerkommando osv. Selv da er sjangsene små, og hvis du tror folk blir tvunget til å bli jeger så tar du feil. Hehe

 

 

det er HELT frivelig ja...

enkelte grupper kan bli sendt dit "ufrivelig" men de har skrevet under på at de kan bli sendt til slike steder, og det er dermed ikke helt ufrivelig.

 

og man trenger ikke være en super elite-soldat for å bli sendt, jeg kunne vært på vei til sudan hvis jeg ville, og jeg er ingen elite-soldat...

Spørs hva du vil der nede, og hvilken kompetanse du sitter på

 

det er ikke veldig vanskelig å komme til sudan/afghanistan

Lenke til kommentar
Er det stor sjangs for å bli sendt til Irak elns da?

Det er omtrent 0% sjanse for å bli sendt dit om du ikke vil. Hvis du vil til Irak tror jeg ikke sannsynligheten for at du får dra er særlig stor da heller, men akkurat hvor stor tør jeg ikke uttale meg om.

 

Det kan ikke tvinge deg til "int-ops" hvis du ikke vil, og hvis man vil, må man være god nok for det. Som altså, du må bli jeger. Marine Jeger, Hærens Jegerkommando osv. Selv da er sjangsene små, og hvis du tror folk blir tvunget til å bli jeger så tar du feil. Hehe

 

 

 

Du trenger ikke å være marine jeger, HJK.... De tar jo inn folk fra sambandsbataljonen ned i afghanistan vet jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...